Zoals de meesten wel weten, ben ik sinds kort in het bezit van mijn 5e Astra GSi.
Na bijna alle motortypes te hebben gehad (C20NE, C20XE, C18XE, C20LET nu wederom een C18XE) en de nodige tuning te hebben toegepast, was ik al tijden aan't kwijlen voor iets met Throttlebodies.
Na even een uitstapje te hebben gemaakt naar een Astra G, ben ik toch weer heel blij om in een échte GSI te mogen rondrijden.
Ditmaal eentje waarbij de nodige orginele parts zijn vervangen voor spullen welke niet al te regelmatig worden terug gevonden onder de motorkap.
De huidige motor is een C18XE met de volgende aanpassingen:
- Versterkte drijfstangbouten
- Versterkte lagerschalen
- 16 gefreesde klepzittingen
- 16 geslepen kleppen
- 16 klepveren ivm mechanisch nokprofiel
- Omgebouwd naar mechanische klepstoters
- Geflowde,gevlakte en flink bewerkte cylinderkop (vlakken + custom bewerking)
- Hete nokkenassen
- Afgesloten EGR regeling
- Map Sensor
- Brandstofdrukregelaar FSE
- DTA
- Throttlebodies
- Filtersokken
- Semi-wideband lambda
- Krukas positiesensor C20XE
- Groep N spaghetti spruitstuk
- Girling remsysteem (Omega 3000) op de vooras
Ik kocht de auto in een nette staat, echter met (bekende) gebreken / aandachtspunten.
Voor de keuring zouden de banden eraf moeten (schijnt mee te vallen, zijn nog apk waardig), echter heeft de Group A Catback toch wel zijn beste tijd gehad.
Aangezien ik Remus en Sebring al ken, en een afweging wilde maken tussen niet al te veel herrie, en toch een Group A freeflow, is het een Group N einddemper geworden met een middendempervervanger.
De leer wat ik had bij de C20XE is dat deze met een volledige Group A uitlaat beneden in de toeren voor mijn gevoel toch iets miste qua kracht, terwijl hoog in de toeren deze met 2 vingers in de neus alle pk'tjes vrolijk losliet.
Bij de vorige C18XE merkte ik dat deze met een Groep N erg prettig reed, maar dan zonder middendemper, toen de middendemper ertussen kwam vond ik de motor erg tam geworden.
Bij de C20NE merkte ik na diverse experimenten met de uitlaatlijn dat ook deze met wat ingrepen divers reageerde, zo liep de motor met een 4-2-1 Lexmaul spruitstuk toch echt wel lekkerder door zijn toeren, en had hij bovenin ook meer pep, en dat dan weer icm een Supersprint einddemper.
De LET heb ik een half uurtje in proefgereden om hem vervolgens in onderdelen uit elkaar te trekken, en merkte met de uitlaatlijn (EPS Group A demperloos) dat dit ook onwijs van zijn plekje afging.
Uiteraard weet ik dat elk type motor een totaal ander karakter heeft, dat je bij niet geblazen motoren demping / tegendruk nodig hebt om onderin nog wat poep van de keien af te rijden, echter gecombineerd gezien met alle "eigen" op weinig cijfers gebaseerde kennis, en voor een groot gedeelte op gevoel, dat de combinatie Group N 4-2-1 spaghetti, Group N cat, Group N middendempervervanger, en Freeflow Group N Einddemper voor deze setup toch wel aardig in mijn straatje zou kunnen gaan passen.
Bewust deze setup, omdat ik van mening ben dat een Groep A nog steeds alleen thuishoort onder iets met 200+ pk of extreem getunede motoren (en dan wil je zelfs groter dan Groep A), en dus Groep N, omdat het de standaard uitlaat maat is, Groep N spruitstuk ivm het doorlopen in de touren (het is een motor welke tussen de 4 en 6000 toeren zijn paardjes pas wakker laat worden), geen middendemper om toch een betere doorstroming (zonder demping / tegendruk) in de uitlaat te krijgen, en een freeflow einddemper om zijn gassen zonder schotten / platen en andere obstakels netjes de vrije natuur in te doen blazen.
Kortom, spaghetti voor het toerenbereik, groep N voor de druk die hij toch nodig heeft, en freeflow om toch zijn gassen sneller kwijt te kunnen zonder al te veel tegenwerking.
In mijn beleving een redelijk normale beredenering...
Zo wilde ik een uitlaatlijn die niet al te kinky aan de prijs werd, want stel je voor mijn beredenering klopt van geen kanten, en het karakter van de motor schijnt met mijn 'op dit moment denkbeeldige' setup niet te werken, dan is er nog geen man over boord.
Via de bekende duitse site, heb ik dan ook een middendempervervanger besteld, en een einddemper afkomstig uit Italië, gek genoeg met E keurmerk en een TUV goedkeuring kunnen scoren.
Ik kan bijna niet wachten wat het gaat doen onder de Astra.
De midden- en einddemper moesten ook voor de aankomende apk worden vervangen, want ze zijn simpelweg lek, en te rot om te lassen. (lees, lasbaar.. maar als het toch eronder uit moet, dan ook maar meteen).
Kortom, de einddemper is al in huis, en de middendemper zal over een weekje binnen zijn.
Updates die op korte termijn gepland staan, zijn:
- Grote onderhoudsbeurt (alle sappen + filters vervangen)
- Plastic fantastic er onder uit (Mantzel frontlip, Rieger skirts, en Rieger achterbumper)
- Middendemper en einddemper vervangen (van Group A Catback naar Group N Freeflow)
- Nieuwe velgen (uiteraard spaak velgen)
- Banken en opnieuw afstellen
- Porsche remmerij op de vooras
- Calibra Turbo remmerij op de achteras
- Goodridge remslangen
- DOT 5.1 vulling
- Oliedruksensor plaatsen ipv standaard oliepijl sensor.
- Nieuwe Polybussen
- Groep A draagarmen (ivm remmen-upgrade)
Waarom? Ik besef maar al te goed dat goed onderhoud, een fatsoenlijke setje remmen net zo belangrijk zijn als een snelle auto willen rijden.
Uiteraard weet ook iedereen dat jezelf altijd de beste chauffeur bent, en jij geen ongelukken zult veroorzaken, echter ben ik van mening dat Omega 3000 remmen leuk remmen, maar het altijd beter kan.
Anders gezegd, als ik ooit hard moet kunnen remmen, moet dat ook kunnen zonder daarbij zorgen te hoeven maken of ik wel stil kom te staan.
Met andere woorden, de auto is in een erg aangename staat van onderhoud, de rekeningen liegen er niet om, en in de tijd dat ik ermee ga rijden, zal ik ook niet besparen op zaken die het rijden in deze machtige bolide onmogelijk maken.
Ik maak dit topic aan, om de voortgang van de hobbie te kunnen delen met alle liefhebbers alhier, en zou op prijs stellen dat dit geen "zeur om foto" topic wordt. (mocht het dat wel worden, dan het vriendelijke verzoek aan de mods om deze berichten te verwijderen)
Beelddragers (foto / video) van de ombouwen, het banken, en al het leuks wat foto's verdient zullen er echt komen, echter is het een project auto, en geen daily ride, en heb ook besloten om me niet te gaan haasten.. het moet immers leuk blijven
Voor de niet snappers.. de eerst volgende fotoshoot die ik zal plaatsen, zal in de loop van de komende maand komen.
Eerst het stripwerk, en dan gaan we in het zonnetje foto's maken