Project GRINX

Grote verbouwingen en projecten. (Car project show-off.)
Gebruikersavatar
GrinX
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 1363
Lid geworden op: 06 jun 2004 00:39
Locatie: Postcodegebied: Tussen de 6000 en 7000 RPM
Contacteer:

Project GRINX

Bericht door GrinX »

Ook ik ga er een project topic aan slijten..
Zoals de meesten wel weten, ben ik sinds kort in het bezit van mijn 5e Astra GSi.
Na bijna alle motortypes te hebben gehad (C20NE, C20XE, C18XE, C20LET nu wederom een C18XE) en de nodige tuning te hebben toegepast, was ik al tijden aan't kwijlen voor iets met Throttlebodies.
Na even een uitstapje te hebben gemaakt naar een Astra G, ben ik toch weer heel blij om in een échte GSI te mogen rondrijden.
Ditmaal eentje waarbij de nodige orginele parts zijn vervangen voor spullen welke niet al te regelmatig worden terug gevonden onder de motorkap.

De huidige motor is een C18XE met de volgende aanpassingen:
  • Versterkte drijfstangbouten
  • Versterkte lagerschalen
  • 16 gefreesde klepzittingen
  • 16 geslepen kleppen
  • 16 klepveren ivm mechanisch nokprofiel
  • Omgebouwd naar mechanische klepstoters
  • Geflowde,gevlakte en flink bewerkte cylinderkop (vlakken + custom bewerking)
  • Hete nokkenassen
  • Afgesloten EGR regeling
  • Map Sensor
  • Brandstofdrukregelaar FSE
  • DTA
  • Throttlebodies
  • Filtersokken
  • Semi-wideband lambda
  • Krukas positiesensor C20XE
  • Groep N spaghetti spruitstuk
  • Girling remsysteem (Omega 3000) op de vooras
Kortom, niet de meest standaard C18XE welke op de Nederlandsche wegen te vinden is.

Ik kocht de auto in een nette staat, echter met (bekende) gebreken / aandachtspunten.
Voor de keuring zouden de banden eraf moeten (schijnt mee te vallen, zijn nog apk waardig), echter heeft de Group A Catback toch wel zijn beste tijd gehad.
Aangezien ik Remus en Sebring al ken, en een afweging wilde maken tussen niet al te veel herrie, en toch een Group A freeflow, is het een Group N einddemper geworden met een middendempervervanger.
De leer wat ik had bij de C20XE is dat deze met een volledige Group A uitlaat beneden in de toeren voor mijn gevoel toch iets miste qua kracht, terwijl hoog in de toeren deze met 2 vingers in de neus alle pk'tjes vrolijk losliet.
Bij de vorige C18XE merkte ik dat deze met een Groep N erg prettig reed, maar dan zonder middendemper, toen de middendemper ertussen kwam vond ik de motor erg tam geworden.
Bij de C20NE merkte ik na diverse experimenten met de uitlaatlijn dat ook deze met wat ingrepen divers reageerde, zo liep de motor met een 4-2-1 Lexmaul spruitstuk toch echt wel lekkerder door zijn toeren, en had hij bovenin ook meer pep, en dat dan weer icm een Supersprint einddemper.
De LET heb ik een half uurtje in proefgereden om hem vervolgens in onderdelen uit elkaar te trekken, en merkte met de uitlaatlijn (EPS Group A demperloos) dat dit ook onwijs van zijn plekje afging.

Uiteraard weet ik dat elk type motor een totaal ander karakter heeft, dat je bij niet geblazen motoren demping / tegendruk nodig hebt om onderin nog wat poep van de keien af te rijden, echter gecombineerd gezien met alle "eigen" op weinig cijfers gebaseerde kennis, en voor een groot gedeelte op gevoel, dat de combinatie Group N 4-2-1 spaghetti, Group N cat, Group N middendempervervanger, en Freeflow Group N Einddemper voor deze setup toch wel aardig in mijn straatje zou kunnen gaan passen.
Bewust deze setup, omdat ik van mening ben dat een Groep A nog steeds alleen thuishoort onder iets met 200+ pk of extreem getunede motoren (en dan wil je zelfs groter dan Groep A), en dus Groep N, omdat het de standaard uitlaat maat is, Groep N spruitstuk ivm het doorlopen in de touren (het is een motor welke tussen de 4 en 6000 toeren zijn paardjes pas wakker laat worden), geen middendemper om toch een betere doorstroming (zonder demping / tegendruk) in de uitlaat te krijgen, en een freeflow einddemper om zijn gassen zonder schotten / platen en andere obstakels netjes de vrije natuur in te doen blazen.
Kortom, spaghetti voor het toerenbereik, groep N voor de druk die hij toch nodig heeft, en freeflow om toch zijn gassen sneller kwijt te kunnen zonder al te veel tegenwerking.

In mijn beleving een redelijk normale beredenering...

Zo wilde ik een uitlaatlijn die niet al te kinky aan de prijs werd, want stel je voor mijn beredenering klopt van geen kanten, en het karakter van de motor schijnt met mijn 'op dit moment denkbeeldige' setup niet te werken, dan is er nog geen man over boord.

Via de bekende duitse site, heb ik dan ook een middendempervervanger besteld, en een einddemper afkomstig uit Italië, gek genoeg met E keurmerk en een TUV goedkeuring kunnen scoren.
Ik kan bijna niet wachten wat het gaat doen onder de Astra.
De midden- en einddemper moesten ook voor de aankomende apk worden vervangen, want ze zijn simpelweg lek, en te rot om te lassen. (lees, lasbaar.. maar als het toch eronder uit moet, dan ook maar meteen).

Kortom, de einddemper is al in huis, en de middendemper zal over een weekje binnen zijn.

Updates die op korte termijn gepland staan, zijn:
  • Grote onderhoudsbeurt (alle sappen + filters vervangen)
  • Plastic fantastic er onder uit (Mantzel frontlip, Rieger skirts, en Rieger achterbumper)
  • Middendemper en einddemper vervangen (van Group A Catback naar Group N Freeflow)
  • Nieuwe velgen (uiteraard spaak velgen)
  • Banken en opnieuw afstellen
  • Porsche remmerij op de vooras
  • Calibra Turbo remmerij op de achteras
  • Goodridge remslangen
  • DOT 5.1 vulling
  • Oliedruksensor plaatsen ipv standaard oliepijl sensor.
  • Nieuwe Polybussen
  • Groep A draagarmen (ivm remmen-upgrade)
Zoals je leest, ik heb hem net, en heb er nu alweer wildse plannen mee.
Waarom? Ik besef maar al te goed dat goed onderhoud, een fatsoenlijke setje remmen net zo belangrijk zijn als een snelle auto willen rijden.
Uiteraard weet ook iedereen dat jezelf altijd de beste chauffeur bent, en jij geen ongelukken zult veroorzaken, echter ben ik van mening dat Omega 3000 remmen leuk remmen, maar het altijd beter kan.
Anders gezegd, als ik ooit hard moet kunnen remmen, moet dat ook kunnen zonder daarbij zorgen te hoeven maken of ik wel stil kom te staan.
Met andere woorden, de auto is in een erg aangename staat van onderhoud, de rekeningen liegen er niet om, en in de tijd dat ik ermee ga rijden, zal ik ook niet besparen op zaken die het rijden in deze machtige bolide onmogelijk maken.

Ik maak dit topic aan, om de voortgang van de hobbie te kunnen delen met alle liefhebbers alhier, en zou op prijs stellen dat dit geen "zeur om foto" topic wordt. (mocht het dat wel worden, dan het vriendelijke verzoek aan de mods om deze berichten te verwijderen)

Beelddragers (foto / video) van de ombouwen, het banken, en al het leuks wat foto's verdient zullen er echt komen, echter is het een project auto, en geen daily ride, en heb ook besloten om me niet te gaan haasten.. het moet immers leuk blijven ;)

Voor de niet snappers.. de eerst volgende fotoshoot die ik zal plaatsen, zal in de loop van de komende maand komen.
Eerst het stripwerk, en dan gaan we in het zonnetje foto's maken ;)
Laatst gewijzigd door GrinX op 21 jan 2010 19:07, 4 keer totaal gewijzigd.
Grtz, GrinX
Gebruikersavatar
GrinX
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 1363
Lid geworden op: 06 jun 2004 00:39
Locatie: Postcodegebied: Tussen de 6000 en 7000 RPM
Contacteer:

Re: Project GRINX

Bericht door GrinX »

Foto van de Group N einddemper:

2x76 rond.
Afbeelding
Grtz, GrinX
oenatje
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 10361
Lid geworden op: 03 jan 2004 16:36

Re: Project GRINX

Bericht door oenatje »

geen foto's :cry:

maar zijn calibra turbo achterremmen niet hetzelfde als die van de gsi?
Haaye
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 2702
Lid geworden op: 17 mar 2009 16:52
Auto('s): Astra GSI C18XE >> C20XE M2.8 Coscast :)
Locatie: Wâlterswâld

Re: Project GRINX

Bericht door Haaye »

Hee Grinx!

Een c18xe heeft geen EGR...
Verder mooie plannen! En mooie auto!
Astra GSI 16V Tailgate>>fase 1 C20XE M2.8 1995
pascal1109
Moderator
Moderator
Berichten: 7839
Lid geworden op: 01 nov 2006 21:09
Auto('s): 1994 Opel Astra GSi 16v
Locatie: Brabant

Re: Project GRINX

Bericht door pascal1109 »

Leuk wagentje zo.
En 2x DTA moet wel heel ruig zijn :mrgreen:
When J. Robert Oppenheimer said "I have become death, the destroyer of worlds", he wasn't referring to the atomic bomb. He was referring to the Chuck Norris Halloween costume he was wearing.
______________________________________

:opel: With great power...comes great responsibility :opel:
Gebruikersavatar
GSI Racer
Donateur 2013
Donateur 2013
Berichten: 5656
Lid geworden op: 30 mei 2009 11:12
Auto('s): Astra GSi 2.0 16V Turbo en Astra GSi 2.0 16V
Locatie: Nuth (Zuid-Limburg)

Re: Project GRINX

Bericht door GSI Racer »

Klink goed, die plannen.

Ik ga dit topic zeker volgen!

Keep up the good work :worship:
-Astra GSi C20LET fun/track @291pk/450Nm Powered by Klasen Motors
-Astra GSi C20XE daily

Remmen is angst
Gebruikersavatar
GrinX
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 1363
Lid geworden op: 06 jun 2004 00:39
Locatie: Postcodegebied: Tussen de 6000 en 7000 RPM
Contacteer:

Re: Project GRINX

Bericht door GrinX »

@Sharkie: Klopt, ik vond het ook al erg vreemd, maar dat stond op de rekening van DDV... geen idee wattie dan afgedopt heeft :D
@Pascal... gezien het tijdstip dat ik het bericht typte, heb ik 30x het woordje DTA niet zien staan bij het teruglezen.... :D (heb het inmiddels aangepast.. goed opgelet!)

Update... vandaag is de middendempervervanger op de deurmat geploft.
Met een beetje geluk, volgende week een vers APKtje op de GSI.
Grtz, GrinX
Gebruikersavatar
Bart(astra)
Moderator
Moderator
Berichten: 10460
Lid geworden op: 21 mar 2003 19:54
Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,
Locatie: Nuenen

Re: Project GRINX

Bericht door Bart(astra) »

Wij zien weer geen foto's ! :mrgreen:
ASTRA GSi X32SE

Project-topic Astra v6

ICE showcase



Audi A4 Avant 2.0T S-line

Polo 6n 1.4
Gebruikersavatar
Luuk >GSI<
forum-gebruiker
Berichten: 323
Lid geworden op: 08 dec 2009 17:42

Re: Project GRINX

Bericht door Luuk >GSI< »

ben wel erg benieuwd hoeveel pk er uit dit blok komt :twisted:
alleen gekken en dwazen blijven kassenbouwen en beglazen
Haaye
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 2702
Lid geworden op: 17 mar 2009 16:52
Auto('s): Astra GSI C18XE >> C20XE M2.8 Coscast :)
Locatie: Wâlterswâld

Re: Project GRINX

Bericht door Haaye »

Oke apart..

Ben ook bebieuwd!
Moet wel zeggen dat ik een tijdje met de samenstelling:orgineel spruitstuk,kat,middendempervervanger,sebring eindemper heb gereden. En klonk echt als stront!!!! Echt vreselijk net een trekker!

Maar denk dat dat bij jou wel mee valt hoor!
Astra GSI 16V Tailgate>>fase 1 C20XE M2.8 1995
oenatje
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 10361
Lid geworden op: 03 jan 2004 16:36

Re: Project GRINX

Bericht door oenatje »

idd, duurt veeeels te lang
Gebruikersavatar
shorty
forum-gebruiker
Berichten: 320
Lid geworden op: 08 aug 2006 16:30
Locatie: Swalmen

Re: Project GRINX

Bericht door shorty »

Hee grinx,

Nette bak heb je je aangeschaft.
Maar wat voor velgen komen onder de gsi te liggen? al een keuze kunnen maken?

Kom binnenkort nog wel eens buurten :mrgreen:
ASTRA GSI 2.0 8v
Gebruikersavatar
Roy 2.0 16v
forum-gebruiker
Berichten: 3341
Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
Locatie: Hoorn

Re: Project GRINX

Bericht door Roy 2.0 16v »

nog een klusje voor in je lijst
als je tupperware is vervangen door normaal plastic. spuiten maar!

Hopppa, net toen je dacht dat je budget niet hoger kon worden :mrgreen:
Een leek ziet roest, de kenner een astra gsi
Gebruikersavatar
Bart(astra)
Moderator
Moderator
Berichten: 10460
Lid geworden op: 21 mar 2003 19:54
Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,
Locatie: Nuenen

Re: Project GRINX

Bericht door Bart(astra) »

Nog steeds geen foto's ?


..kan dit topic net zo goed bij kletspraat zetten dan.. :mrgreen:
ASTRA GSi X32SE

Project-topic Astra v6

ICE showcase



Audi A4 Avant 2.0T S-line

Polo 6n 1.4
Gebruikersavatar
shorty
forum-gebruiker
Berichten: 320
Lid geworden op: 08 aug 2006 16:30
Locatie: Swalmen

Re: Project GRINX

Bericht door shorty »

HIer dan een foto haha...

Grinx mag zijn gsi wel eens poetsen :mrgreen:

Afbeelding
ASTRA GSI 2.0 8v
Gebruikersavatar
gsipiloot
forum-gebruiker
Berichten: 1630
Lid geworden op: 20 dec 2006 23:27
Locatie: geffen

Re: Project GRINX

Bericht door gsipiloot »

mooi project grinx k ben benieuwd naar hoeveel dingen op je verlanglijstje ook uiteindelijk ten uitvoer komen!

succes met een leuk project met een goede basis!
Gebruikersavatar
chucky66
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 1852
Lid geworden op: 20 mar 2003 19:29
Locatie: zeist

Re: Project GRINX

Bericht door chucky66 »

Luuk >GSI< schreef:ben wel erg benieuwd hoeveel pk er uit dit blok komt :twisted:

180 / 185 pk max


zonde dat je dit met een 1800 doet.

is het direct to head of met los spruitsuk?
Gebruikersavatar
GrinX
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 1363
Lid geworden op: 06 jun 2004 00:39
Locatie: Postcodegebied: Tussen de 6000 en 7000 RPM
Contacteer:

Re: Project GRINX

Bericht door GrinX »

chucky66 schreef:
Luuk >GSI< schreef:ben wel erg benieuwd hoeveel pk er uit dit blok komt :twisted:

180 / 185 pk max


zonde dat je dit met een 1800 doet.

is het direct to head of met los spruitsuk?

:D
Ik heb dit niet "gedaan" :D
Dit is de ex van DJFloske.

Wat heet zonde... de auto rijdt al 5 jaar probleemloos met deze setup rond met een best aangenaam verbruik!
Ik ben er tot op heden erg tevreden over.
Ik heb van de week contact gehad met degene die de auto gaat afstellen, en zodra deze meer tijd heeft in zijn agenda gaan we banken, en kijken wat er mogelijk is.

Het is geen d2h kit, gewoon los extreem geflowd spruitstuk met losse throttlebodies.
Grtz, GrinX
Gebruikersavatar
chucky66
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 1852
Lid geworden op: 20 mar 2003 19:29
Locatie: zeist

Re: Project GRINX

Bericht door chucky66 »

oh de oude van geert..... cool ja die ken ik wel

suc
Gebruikersavatar
GrinX
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 1363
Lid geworden op: 06 jun 2004 00:39
Locatie: Postcodegebied: Tussen de 6000 en 7000 RPM
Contacteer:

Re: Project GRINX

Bericht door GrinX »

Thx man!
Ben rustig de bekende wegen aan't afspeuren op leuke verbetergoodies :D
Grtz, GrinX
Gebruikersavatar
Rellie opt werk
forum-gebruiker
Berichten: 1713
Lid geworden op: 23 jun 2007 12:09
Locatie: In mn eigen toko

Re: Project GRINX

Bericht door Rellie opt werk »

Toen Geert er nog mee reed op Zandvoort ging ik hem op het rechte stuk voorbij met mijn standaard C18XE :shutup:
DHZ Twente uw Opel specialist voor onderdelen, reparatie en tuning.

http://www.Opelspecialist.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Tel: 0546-562109
Mob: 06-14707603

Openings tijden

Maandag gesloten !
Dinsdag t/m Vrijdag 09.00 t/m 20.00
Zaterdags van 09.00 t/m 16.00
Gebruikersavatar
Bart(astra)
Moderator
Moderator
Berichten: 10460
Lid geworden op: 21 mar 2003 19:54
Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,
Locatie: Nuenen

Re: Project GRINX

Bericht door Bart(astra) »

Rellie opt werk schreef:Toen Geert er nog mee reed op Zandvoort ging ik hem op het rechte stuk voorbij met mijn standaard C18XE :shutup:

..toen zat ik er bij Geert langs, en had net gegeten ! :mrgreen:
ASTRA GSi X32SE

Project-topic Astra v6

ICE showcase



Audi A4 Avant 2.0T S-line

Polo 6n 1.4
Gebruikersavatar
GrinX
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 1363
Lid geworden op: 06 jun 2004 00:39
Locatie: Postcodegebied: Tussen de 6000 en 7000 RPM
Contacteer:

Re: Project GRINX

Bericht door GrinX »

APK afkeur op enkele punten, en onderhoud:

-Voorveren gebroken
-Remkrachtverdeler zit vast
-Remschijven achter te hoog roest percentage (nog nooit meegemaakt)
-CO waarde van 12% :D
-Handrem werkt maar aan 1 kant

Kortom:
Nieuwe voorveren zijn in bestelling
Remkrachtverdeler is vorige maand al gangbaar gemaakt en zit weer vast... -> defect ?
Remschijven -> opschuren
CO waarde -> Mengsel aanpassen in DTA
Handrem bijstellen
Grtz, GrinX
Gebruikersavatar
GrinX
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 1363
Lid geworden op: 06 jun 2004 00:39
Locatie: Postcodegebied: Tussen de 6000 en 7000 RPM
Contacteer:

Re: Project GRINX

Bericht door GrinX »

Zo.. Er zit weer een jaartje apk op de GSI !!!

Ik vraag me af hoe hij de afgelopen jaren door de keuring is gekomen.. zeker met een dergelijk hoog CO gehalte.
Afin.. trukendoos icm bidden voor geen steekproef... ;)

Totale schade:
Setje koni veren
Middendempervervanger
Einddemper
Gangbaar maken van de remkrachtverdeler (WD40)
Opschuren achterschijven

Tevens nog een leuk geintje met de ANWB meegemaakt... auto telefonisch verzekerd, en vrolijk vorige week een brief van de RDW ontvangen dat de auto nog niet verzekerd is.
Navraag gedaan bij ANWB, ja er is wat mis gegaan in het systeem, de auto is 1 week verzekerd geweest.
Mooi! Laat maar zitten die verzekering..
Online bij FBTO verzekerd met een betere polis (all risk) en zelfs nog 15 euro per maand voordeliger uit zijn!

Anyhows... we mogen weer rijden (al zegt de RDW site nog steeds dat hij niet verzekerd is..)
Grtz, GrinX
Gebruikersavatar
Bart(astra)
Moderator
Moderator
Berichten: 10460
Lid geworden op: 21 mar 2003 19:54
Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,
Locatie: Nuenen

Re: Project GRINX

Bericht door Bart(astra) »

Mooi dat je weer een jaar verder kan !

Maar we missen nog steeds de projectfoto's ! :wink:
ASTRA GSi X32SE

Project-topic Astra v6

ICE showcase



Audi A4 Avant 2.0T S-line

Polo 6n 1.4
Plaats reactie