Lawaai van linksvoor [opgelost]

Technische hulp. (Technical help). Beschrijf hier het probleem dat je met je auto hebt om door forumleden geholpen te worden met de oplossing.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Corefest
forum-gebruiker
Berichten: 37
Lid geworden op: 24 apr 2007 10:21
Locatie: Bleiswijk

Lawaai van linksvoor [opgelost]

Bericht door Corefest »

Al enige tijd hoorde ik van linksvoor een soort 'fwop-fwop-fwop' geluid als ik uitrol. Zaterdag stond mijn auto op de brug en er lijkt een hoogteslag in de linkervoorband te zitten. De velg is dus wel goed rond, het is het rubber dat een uitslag heeft.

Het gaat om een Bridgestone Potenza RE 720, die er nu een jaar omheen ligt (misschien al 40.000 km gelopen, wel nog zo'n 5 mm profiel).

Valt er iets aan zo'n hoogteslag te doen? Overnieuw erop leggen? 'Bijsnijden'? Of is het pech en moet ik gewoon nieuwe banden kopen?

En zijn er dingen die kapot gaan door zo'n hoogteslag, als je er niks aan doet? Ik rij er namelijk al wel een tijdje mee, maar heb geen idee of het kwaad kan/kon.
Laatst gewijzigd door Corefest op 20 mar 2008 10:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
pluggie
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 3761
Lid geworden op: 20 mar 2003 20:59
Contacteer:

Bericht door pluggie »

40.000 KM????? Met 1 band?????

Kan niet zoveel kwaad, gooi der 2 nieuwe voorbanden onder, opgelost.
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9304
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

pluggie schreef:40.000 KM????? Met 1 band?????

Kan niet zoveel kwaad, gooi der 2 nieuwe voorbanden onder, opgelost.
Heej plug, met mijn achterbanden heb ik meer dan 100.000 gereden... ;-)

Voorbanden zijn vaak na 30.000 op.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
snarfjuh
forum-gebruiker
Berichten: 599
Lid geworden op: 10 mar 2004 13:18
Locatie: Maasbracht

Bericht door snarfjuh »

Meer dan 20.000 haal ik echt niet met een setje banden hoor :shock:
Gebruikersavatar
GSi-mon
forum-gebruiker
Berichten: 361
Lid geworden op: 29 sep 2007 22:27
Locatie: Zoetermeer

Bericht door GSi-mon »

hangt denk wel erg van de rijstijl en het merk banden af :)
CORSA X1.4SZ
Gebruikersavatar
Corefest
forum-gebruiker
Berichten: 37
Lid geworden op: 24 apr 2007 10:21
Locatie: Bleiswijk

Bericht door Corefest »

:D
Ik rij elke dag zo'n 130/140 km, en dat is 95% b-wegen en snelweg, daar slijt het niet hard van. Als ik de kans krijg doe ik wel een stoplichtsprintje, maar ik hou de auto wel zo onder controle dat de banden niet gaan gillen.

En ja, een C18XEL is ook niet echt een strepentrekker :P

Maar het kan dus niet zoveel kwaad begrijp ik?
Nieuwe banden is niet zo'n probleem, ik vind het alleen een beetje zonde aangezien ze qua profieldiepte nog wel 40.000 mee kunnen. En ze zien er zo mooi uit... en zijn nergens meer te krijgen :cry:
Gebruikersavatar
GSi-mon
forum-gebruiker
Berichten: 361
Lid geworden op: 29 sep 2007 22:27
Locatie: Zoetermeer

Bericht door GSi-mon »

Kijk hier even:

http://www.seat-online.nl/index.php?PHP ... .msg274371

Lijkt er toch op dat vervangen het beste is...
CORSA X1.4SZ
Gebruikersavatar
Corefest
forum-gebruiker
Berichten: 37
Lid geworden op: 24 apr 2007 10:21
Locatie: Bleiswijk

Bericht door Corefest »

Misschien wel ja... is cuppen trouwens hetzelfde als hoogteslag?

[edit] nee dus :)

Het stomme is dus dat ik geen van de oorzaken van hoogteslag heb gedaan/gehad - lang stilstaan, noodstop maken, verkeerd opslaan. Zal er dus wel vanaf het begin ingezeten hebben.
eddie gsi
forum-gebruiker
Berichten: 262
Lid geworden op: 01 jul 2005 18:51
Locatie: elst

Re: Hoogteslag LV

Bericht door eddie gsi »

Corefest schreef:Valt er iets aan zo'n hoogteslag te doen? Overnieuw erop leggen? 'Bijsnijden'? Of is het pech en moet ik gewoon nieuwe banden kopen?
even bij de bandenboer langs en et verhaal uitleggen, bij vrachtwagens hebben we er ook weleens last van en dan wordt de band op de velg verdraait.
misschien kunnen ze bij jou ook dan de hoogteslag minder maken
werken is leuk,
laat genoeg over voor je collega's

***Geen IMG toegestaan in onderschrift***
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11173
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Bericht door Laagvlieger »

Vervangen die band.

In die slag wordt het alleeen maar erger.
Doordat elke keer de massa van de auto erin knalt.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gebruikersavatar
GSi Twente
forum-gebruiker
Berichten: 2882
Lid geworden op: 24 mar 2003 22:56
Locatie: Twente

Bericht door GSi Twente »

Idd, "verhaal van het rollende ei".

Cuppen is meer vaak rubbersoort (afhankelijk van merk en type) ook meerendeels van bandenspanning bijhouden, waardoor rubber meer wil vervormen aan het oppervlak en dat volgt het cuppen al gauw snel..
"hochdrehzahlprinzip"

"Meningen zijn als horloges: ze lopen niet gelijk en ieder gelooft in het zijne"
Gebruikersavatar
Bart(astra)
Moderator
Moderator
Berichten: 10458
Lid geworden op: 21 mar 2003 19:54
Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,
Locatie: Nuenen

Bericht door Bart(astra) »

Enige buiten een nieuwe band, wat natuurlijk het beste is;

Wiel optimaliseren; Dan draai je de band eerst 180graden op de velg
(dus gedeelte wat nu bij ventiel zit , zit dan tegenover ventiel)

balanceren - > minder ?

Evt, 90graden doordraaien

balanceren -> minder ?

Beste combinatie band velg dan uiteindelijk balanceren.
Maar als de hoogteslag er behoorlijk in blijft, band weggooien...
ASTRA GSi X32SE

Project-topic Astra v6

ICE showcase



Audi A4 Avant 2.0T S-line

Polo 6n 1.4
Gebruikersavatar
Corefest
forum-gebruiker
Berichten: 37
Lid geworden op: 24 apr 2007 10:21
Locatie: Bleiswijk

Bericht door Corefest »

Ik heb gister op werk de voor- en achterbanden gewisseld, om te zien of dat iets uit zou maken. Ik heb het idee dat het geluid verplaatst is, maar ben er nog niet helemaal zeker van :?

Probleempje was dat we op werk geen momentsleutel hebben, zodat we ze met de pneumatische draaisleutel vast hebben gezet. Vanochtend dus maar even langs Eef en Huub in Berkel gereden om ze weer los te halen en vast te zetten met de momentsleutel. Werd direct gedaan, service :D

Als ik erachter ben wat het geluid nu is zal ik het even laten weten!
Gebruikersavatar
Corefest
forum-gebruiker
Berichten: 37
Lid geworden op: 24 apr 2007 10:21
Locatie: Bleiswijk

Bericht door Corefest »

Vandaag heb ik het volgende uitgeprobeerd; ik heb de 'verdachte' band even gewisseld voor mijn reservewiel.

Resultaat: het geluid is er nog steeds :(
Wel heb ik nu ontdekt dat het klepperen van de band nog steeds van linksvoor af komt, maar aan de banden of velgen ligt het dus hoogstwaarschijnlijk niet - tenzij m'n voormalige linksachter band ook een hoogteslagje heeft, maar dat lijkt me sterk. Er zit dus iets anders mis in de ophanging, ik heb alleen geen flauw idee waar ik naar moet kijken.

Enig idee waar ik het op zou kunnen laten lossen? Langs een bandenzaak gaan (Profile oid) of beter langs de Opel dealer? En waar zou het aan kunnen liggen? Lagers? Naaf krom? Schokdemper versleten?
Gebruikersavatar
Bart(astra)
Moderator
Moderator
Berichten: 10458
Lid geworden op: 21 mar 2003 19:54
Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,
Locatie: Nuenen

Bericht door Bart(astra) »

Geluiden is altijd heel moeilijk om via het forum te doen.

Beste is om even langs een dealer te gaan!
ASTRA GSi X32SE

Project-topic Astra v6

ICE showcase



Audi A4 Avant 2.0T S-line

Polo 6n 1.4
Gebruikersavatar
Corefest
forum-gebruiker
Berichten: 37
Lid geworden op: 24 apr 2007 10:21
Locatie: Bleiswijk

Bericht door Corefest »

Doe ik dat even!
Bedankt :)
Gebruikersavatar
Corefest
forum-gebruiker
Berichten: 37
Lid geworden op: 24 apr 2007 10:21
Locatie: Bleiswijk

Bericht door Corefest »

Nou, het is opgelost geloof ik :)
Maanden gereden met het geluid, dat niet erger werd maar ook niet goed gelokaliseerd kon worden. Gister heb ik nieuwe banden erop laten zetten, omdat de Michelins die er op zaten wat oud werden (bijna 8 jaar oud volgens productiedatum en zeker 60.000km gelopen, wel nog 4 mm profiel :shock:). Nou, met de Proxes 4 is het geluid helemaal foetsie. Volgens de mensen bij Profile kon het dan ook komen door 'separatie' van de band; er komt dan lucht in het canvas door de veroudering van het materiaal en dit kan je dan horen bij zacht rijden. Ze vertelden dit overigens voordat ik een meter had gereden met de nieuwe banden.
Gebruikersavatar
GSi Twente
forum-gebruiker
Berichten: 2882
Lid geworden op: 24 mar 2003 22:56
Locatie: Twente

Bericht door GSi Twente »

Rubber wordt met de tijd gewoon flink harder.
Vooral banden die langzaam slijten zoals je zelf al noemde.

Ik heb onlangs 4 continental sportcontact 1e type vervangen voor 4 nieuwe Pirelli p-zero nero's.
Afrolgeluid is ook totaal weg, wereld van verschil.
En ik rij nu op 1 tank bijna 50km meer dan voorheen.
"hochdrehzahlprinzip"

"Meningen zijn als horloges: ze lopen niet gelijk en ieder gelooft in het zijne"
Gebruikersavatar
Corefest
forum-gebruiker
Berichten: 37
Lid geworden op: 24 apr 2007 10:21
Locatie: Bleiswijk

Bericht door Corefest »

GSi Twente schreef:En ik rij nu op 1 tank bijna 50km meer dan voorheen.
Ik ben benieuwd, zou een mooie bijkomstigheid zijn 8)
Plaats reactie