Uitval radio bij stand op contact en uitgeschakelde motor

Technische hulp. (Technical help). Beschrijf hier het probleem dat je met je auto hebt om door forumleden geholpen te worden met de oplossing.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9304
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Uitval radio bij stand op contact en uitgeschakelde motor

Bericht door RedBill »

Ik heb vorige week een nieuwe radio in mijn wagen gezet. Het gaat om een Kenwood, 4x50W.

Wat ik nu merk is dat als ik de auto alleen op contact heb staan met bijvoorbeeld de koplampen en mijn achterruitverwarming aan, dat de autoradio tijdens het zoeken op de CD uitvalt, weer opnieuw inschakelt, weer gaat zoeken, weer uitvalt etc.

Dit gebeurt niet als de motor loopt, of ik moet em heel hard zetten.

Ik heb niet het gevoel dat het een fout in de radio is, maar dat elke radio van dit type hetzelfde effect zal geven. Voor mijn gevoel kan hij niet voldoende stroom krijgen.

Iemand hier ervaring mee? Hoe zou dit op te lossen zijn? Ik had hier met mijn vorige radio nooit last van.
Laatst gewijzigd door RedBill op 03 feb 2008 17:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
2.nullutje
forum-gebruiker
Berichten: 1699
Lid geworden op: 20 dec 2005 15:11
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door 2.nullutje »

hmmm, klinkt een beetje alsof er iets met je accu is. Heb je die al doorgemeten?
Je moet de koe niet in zijn gat kijken!
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11173
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Bericht door Laagvlieger »

Bij contact aan, achteruitverwarming aan en koplampen aan ben je je accu behorolijk aan het belasten.
Kan zijn dat dan de radio onder zijn minimale bedrijfsspanning uitkomt en zichzelf uitschakelt.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9304
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

2.nullutje schreef:hmmm, klinkt een beetje alsof er iets met je accu is. Heb je die al doorgemeten?
Accu is nog hardstikke prima, is een GM 70 Ah versie van een jaar oud.

Ik denk dat het inderdaad Laag z'n verhaal is. De ellende is wel een beetje dat het tijdens het rijden met een goede beat erin ook weleens gebeurt. Dat zou toch niet moeten kunnen?
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
2.nullutje
forum-gebruiker
Berichten: 1699
Lid geworden op: 20 dec 2005 15:11
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door 2.nullutje »

ik heb ook een soortgelijk iets hoor, maar dan met de xenon verlichting. Zet ik alleen contact aan en dan de lichten, gaan ze 1 x flitsen en vervolgens weer uit. Ik moet dan echt de auto starten om de xenon in te kunnen schakelen.
Je moet de koe niet in zijn gat kijken!
Gebruikersavatar
astra 1.8
forum-gebruiker
Berichten: 107
Lid geworden op: 26 sep 2007 20:55
Locatie: Twente

Bericht door astra 1.8 »

Ergens slechte connectors? Of zijn deze allemaal nieuw...
Krijg je te grote overgangsweerstand en daardoor veel spanningsverlies bij piekstromen. Had je andere radio dit niet?
Anders zul je een nieuwe constant stroom aan moeten leggen, rechtstreeks van je accu.
Gebruikersavatar
JW
forum-gebruiker
Berichten: 568
Lid geworden op: 19 okt 2006 11:18
Locatie: Doetinchem

Bericht door JW »

slecht contactje?

Heb je wel de Mem + de (+)12v op de constante spanning?

Ik weet niet of het meer weerstand krijgt als je het via het contact laat lopen. Ik heb het zelf gewoon beide op de + gezet zodat ik ook zonder de motor te hoeven laten draaien kan luisteren.
C20XE '94
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9304
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

astra 1.8 schreef:Ergens slechte connectors? Of zijn deze allemaal nieuw...
Krijg je te grote overgangsweerstand en daardoor veel spanningsverlies bij piekstromen. Had je andere radio dit niet?
Anders zul je een nieuwe constant stroom aan moeten leggen, rechtstreeks van je accu.
Ik heb bij inbouw van mijn vorige radio nieuwe ISO connectors gemonteerd welke ik met een soldeerverbinding aan de oude bedrading heb zitten. (Bij aanschaf had de auto de originele ISO stekkers al niet meer, meerdere malen radio gejat.)

Daar kan dus niet een te groot verlies in zitten. Wel is een nieuwe constante plus getrokken, ik weet niet zeker of die op de juiste plek en wijze aan de zekeringenkast zit. Die zou ik nog eens na kunnen kijken.

Ik denk echt dat het probleem zit in het feit dat met de lampen en achterruitverwarming aan de motor van de CD-speler teveel stroom vraagt. Als ik namelijk alleen de tuner aan heb blijft de radio wel gewoon aan.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
adriaan
forum-gebruiker
Berichten: 388
Lid geworden op: 05 nov 2005 15:47
Locatie: de westerhaar

Bericht door adriaan »

het beste voor een auto radio montage zijn de volgende 2 opties:

1. als je met eindversterkers rijdt moet je de plus en min van de radio vanaf je versterker halen, als je er ook een condesator in hebt zitten kan je de plus en min van je radio van je condensator halen, dit om nog meer storing te voorkomen.

2. als je zonder versterkers rijdt kan je de plus en de min rechtreeks van je accu halen, vergeet hierbij niet om zo kort mogelijk op je accu een zekering te plaatsen van 10 A, de massa ook rechtstreeks naar je accu leggen en aansluiten.

dit is in de praktijk de beste oplossing om storingen te voorkomen welke worden veroorzaakt door een te zwaar belast systeem of als er te veel ruis en storing in de audio te horen is.
de massa altijd rechtstreeks leggen zodat je geen aardlus krijgt die als antenne werkt en dus alle storing van je dynamo, statische elektriciteit opgewekt door de wrijving van je motor en de sturing van je ontsteking/bobine opvangt en versterkt.

hoop dat je hier wat aan hebt ;)
de fiets is toch zo slecht niet.........
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9304
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

Heej Adriaan,

dank voor je uitleg, maar ik heb dus absoluut geen last van storingen, ruis of whatsoever, het is puur het voltage wat kennelijk af en toe een te lag niveau bereikt.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
JW
forum-gebruiker
Berichten: 568
Lid geworden op: 19 okt 2006 11:18
Locatie: Doetinchem

Bericht door JW »

Je kunt misschien proberen om een kabel te trekken naar de accu met een zekering er tussen. Zonder de zekeringskast te gebruiken. Denk dat misschien 1 kabel (plus of min) teveel belast wordt met ander electrisch aparaat.

Heb het zelf handmatig aangesloten op deze manier en heb geen last van de storing waar adriaan het over had. De andere ISO connector is wel aangesloten, maar die zijn puur voor de ingebouwde standaard boxen.
C20XE '94
Gebruikersavatar
adriaan
forum-gebruiker
Berichten: 388
Lid geworden op: 05 nov 2005 15:47
Locatie: de westerhaar

Bericht door adriaan »

adriaan schreef:het beste voor een auto radio montage zijn de volgende 2 opties:

1. als je met eindversterkers rijdt moet je de plus en min van de radio vanaf je versterker halen, als je er ook een condesator in hebt zitten kan je de plus en min van je radio van je condensator halen, dit om nog meer storing te voorkomen.

2. als je zonder versterkers rijdt kan je de plus en de min rechtreeks van je accu halen, vergeet hierbij niet om zo kort mogelijk op je accu een zekering te plaatsen van 10 A, de massa ook rechtstreeks naar je accu leggen en aansluiten.

dit is in de praktijk de beste oplossing om storingen te voorkomen welke worden veroorzaakt door een te zwaar belast systeem of als er te veel ruis en storing in de audio te horen is.
de massa altijd rechtstreeks leggen zodat je geen aardlus krijgt die als antenne werkt en dus alle storing van je dynamo, statische elektriciteit opgewekt door de wrijving van je motor en de sturing van je ontsteking/bobine opvangt en versterkt.

hoop dat je hier wat aan hebt ;)

ik heb het er wel in gezet ;)
gewoon even draadje leggen plus en min naar je accu en de radio daar op aansluiten;)
de fiets is toch zo slecht niet.........
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9304
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

Om hier nog even op terug te komen. Zou dit probleem ook te ondervangen zijn door een condensator parallel aan de geschakelde plus te monteren? Zo ja, moet ik dan nog ergens op letten, kwa wat voor soort condensator ik haal?
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
Sin
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 721
Lid geworden op: 20 mar 2003 19:14
Contacteer:

Bericht door Sin »

ja condensator vangt die pieken op

http://www.12vhifi.nl

staat alles duidelijk op kun je ook beetje theorie erover nalezen
W201 fan boy o_0
Plaats reactie