Koppakking kapoet?? :s

Technische hulp. (Technical help). Beschrijf hier het probleem dat je met je auto hebt om door forumleden geholpen te worden met de oplossing.
Gebruikersavatar
Melbo
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 07 jul 2004 10:36
Locatie: Terneuzen

Koppakking kapoet?? :s

Bericht door Melbo »

Gisteren gaf mijn boordcomputer ineens "koelvloeistofpeil" aan. Dus ik even kijken & hij stond inderdaad wat aan de lage kant. Ik verder naar huis rijden en de temperatuur goed in de gaten houden.

Vandaag vol goede moed een flesje koelvloeistof gehaald en ik draai die dop van dat reservoir af & ik zie dit:
Afbeelding
Afbeelding

Nu heb ik zo het flauwe vermoeden dat mijn koppakking eraan is, omdat je dan vaak hoort van de drap in het koelvloeistofreservoir! :roll: :( De auto rijdt verder net als normaal. Ik heb nog gekeken of ik ergens misschien koelvloeistof kon vinden wat eruit gelekt was, maar helaas... :cry: Ik hoop stiekem dat de vorige eigenaar ooit een x een lekke koppakking heeft gehad & deze heeft laten maken, maar de koelvloeistof vervolgens niet ververst heeft ofzoiets...en dat dus die drap nog van de vorige x is! :P Maar het is wel erg toevallig dat het gebeurt terwijl ik ineens koelvloeistof kwijt ben...

Iemand die mij misschien uit mijn lijden kan verlossen (of juist niet)? :roll:
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11172
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Bericht door Laagvlieger »

wat voor motor heb je en weet je zeker dat het olie is????

zit wel eens vaker vieze zooi in het koelsysteem, dat heeft nix te betekenen.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gebruikersavatar
pluggie
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 3761
Lid geworden op: 20 mar 2003 20:59
Contacteer:

Bericht door pluggie »

Ziet zelfde uit als bij Krijntje.

Effe zooi bijvullen, peilstokje schoonmaken, heb je in een week weer dat ->

of) koppakking
of) kop krom
of) kop gescheurd

Is het eens per jaar beetje dat -> niks aan de hand.
Gebruikersavatar
pluggie
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 3761
Lid geworden op: 20 mar 2003 20:59
Contacteer:

Bericht door pluggie »

In die bovenste foto ziet die uitslag er wel "hard" uit, dan is niks aan het handje, maar je weet het zo.
Gebruikersavatar
Melbo
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 07 jul 2004 10:36
Locatie: Terneuzen

Bericht door Melbo »

pluggie schreef:In die bovenste foto ziet die uitslag er wel "hard" uit, dan is niks aan het handje, maar je weet het zo.
Die uitslag is een beetje stroperig. Net zoals kopervet zeg maar.

@Laagvlieger: Het is een C20XE.

Ik zal de koelvloeistof zo eens bijvullen dan. Maar het is dus niet zo dat het beter is om alles even goed door te spoelen, zodat die drap eruit is?
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11172
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Bericht door Laagvlieger »

Welk type kop heb je?

Doorspoelen kan nooit geen kwaad. Als je zin en tijd hebt om te doen, gewoon spoelen.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gebruikersavatar
Melbo
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 07 jul 2004 10:36
Locatie: Terneuzen

Bericht door Melbo »

Laagvlieger schreef:Welk type kop heb je?

Doorspoelen kan nooit geen kwaad. Als je zin en tijd hebt om te doen, gewoon spoelen.
Volgens mij heb ik een Coscast. Hij is uit januari 1993 dus bouwjaar 1992...weet niet of dat nog iets uitmaakt?
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11172
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Bericht door Laagvlieger »

hmm, coscasts hebben wat minder kans tot scheuren. koppakking kan altijd.
Maar spoel eerst maar keer goed door, nieuwe vloeistof erin. en kijken of het terug komt
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gebruikersavatar
pluggie
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 3761
Lid geworden op: 20 mar 2003 20:59
Contacteer:

Bericht door pluggie »

Nummer van de kop zonder DIS kun je zo aflezen, staat aan linkerkant op de zijkant. Bv bij KS 400 of 700, of 851. Met DIS staat het net achter de DIS.

Maar peilstok schoonmaken en gewoon na week eens kijken. Als het olie is issie "vers" zeg maar, op jouw foto lijkt het meer met "korreltjes" je hebt er altijd wat vervuiling, zoals Laag zegt, alle vuil hoopt zich er op na verloop van tijd.
Gebruikersavatar
Melbo
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 07 jul 2004 10:36
Locatie: Terneuzen

Bericht door Melbo »

pluggie schreef:Nummer van de kop zonder DIS kun je zo aflezen, staat aan linkerkant op de zijkant. Bv bij KS 400 of 700, of 851. Met DIS staat het net achter de DIS.

Maar peilstok schoonmaken en gewoon na week eens kijken. Als het olie is issie "vers" zeg maar, op jouw foto lijkt het meer met "korreltjes" je hebt er altijd wat vervuiling, zoals Laag zegt, alle vuil hoopt zich er op na verloop van tijd.
Heb net die peilstok schoongemaakt en vloeistof bijgevuld. Schoonspoelen zal ik een x doen als ik wat meer tijd heb, maar eerst eens kijken of het terugkomt of niet.

In ieder geval bedankt voor de tips! Scheelt me weer een weekend balen!! :wink:
vexz
forum-gebruiker
Berichten: 384
Lid geworden op: 27 mar 2005 00:10
Locatie: Twente

Bericht door vexz »

pluggie schreef:Nummer van de kop zonder DIS kun je zo aflezen, staat aan linkerkant op de zijkant. Bv bij KS 400 of 700, of 851. Met DIS staat het net achter de DIS.

Maar peilstok schoonmaken en gewoon na week eens kijken. Als het olie is issie "vers" zeg maar, op jouw foto lijkt het meer met "korreltjes" je hebt er altijd wat vervuiling, zoals Laag zegt, alle vuil hoopt zich er op na verloop van tijd.
Net achter de DIS? Nee tussen de DIS en nokkenascensor? idg ronde ding.. en bij mij staat er dat akelige rot nummer.. 8 5 9... (dat was toch dat nummer van de mindere kop?)

Heb je er ook echt een dikke drap in zitten.. of alleen smeer op dat ding?

Dat zwarte op die koelvloeistof dop/censor kan ook van dat ding zelf komen, er zit een zwart stukje metaal in dat witte spul, boven in..


Afbeelding

even dat ding met een doek schoonmaken.. dan kun je het wel zien.

EDIT: je hebt em al schoon gemaakt..

als je koel vloeistof verliest dan zou ook bv je waterpomp kaput kunnen zijn!? Maar dat hoor je meestal wel als ik me niet vergis..
Tekst..
Gebruikersavatar
Blue Vectra
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 1091
Lid geworden op: 16 mei 2004 07:25
Locatie: lelystad

Bericht door Blue Vectra »

bij mij geeft die altijd als ik hem start koelvloeistofpeil aan.
toen ik hem kocht had die jongen dat al gezegt... en als ik hem dan wegklik,komt koelvloeistofpeil niet meer trug,..alleen als ik me Astra weer uitzet en daarna weer start :roll:

me water is mooi op peil en er zit geen drap of whatever aan dat peilstokkie... vreemd :roll:
Gebruikersavatar
Sin
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 721
Lid geworden op: 20 mar 2003 19:14
Contacteer:

Bericht door Sin »

vlotter waarschijnlijk kaduuk
W201 fan boy o_0
Gebruikersavatar
Melbo
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 07 jul 2004 10:36
Locatie: Terneuzen

Bericht door Melbo »

Melbo schreef:Heb net die peilstok schoongemaakt en vloeistof bijgevuld. Schoonspoelen zal ik een x doen als ik wat meer tijd heb, maar eerst eens kijken of het terugkomt of niet.

In ieder geval bedankt voor de tips! Scheelt me weer een weekend balen!! :wink:
Jammer maar helaas. Na 20km rijden kwam er op mijn boordcomputer weer "koelvloeistofpeil" te staan & zat er weer wat van die zooi aan die sensor!!

Op mijn blok aan de rechterkant staat een nummer dat eindigd op 700 dus dan heb ik toch geen Coscast, maar toch een Kolbensmitt?

Dus al met al wordt het toch nog balen v/h weekend... :roll:
Gebruikersavatar
pluggie
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 3761
Lid geworden op: 20 mar 2003 20:59
Contacteer:

Bericht door pluggie »

Pfff...
Gebruikersavatar
DayWaLk3R
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 507
Lid geworden op: 14 mei 2003 11:45
Auto('s): Tesla Model 3 LR
Locatie: Rotterdam

Bericht door DayWaLk3R »

Klote man Melvin .. :cry:




(PS. op FTN/USENET staat Route66 voor je SE :) )
Gebruikersavatar
Rallyastra
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 3006
Lid geworden op: 15 apr 2004 13:28
Locatie: Vroomshoop

Bericht door Rallyastra »

Ik zou eerst eens even al je slangen los halen en je hele blok door spuiten met een slang. Kan heel goed zijn dat er nog drek in je radiateur en koelwaterkanalen zit en dat daarom er nu weer wat aan je peilstokkie komt. Gewoon even je slangen los tuinslang er in even door spoelen af vullen met water dreft er in even warm laten draaien en weer helemaal uitspoelen daarna gewoon weer afvullen met koelvloeistof. Als je er dan nog weer drap aan krijgt weet je het zeker :(
I.V.M. drukte bellen als ik niet op PM's reageer !

0546-562109
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11172
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Bericht door Laagvlieger »

:cry: ja kan heel goed.
spoelen die hap.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gebruikersavatar
Melbo
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 07 jul 2004 10:36
Locatie: Terneuzen

Bericht door Melbo »

Rallyastra schreef:Ik zou eerst eens even al je slangen los halen en je hele blok door spuiten met een slang. Kan heel goed zijn dat er nog drek in je radiateur en koelwaterkanalen zit en dat daarom er nu weer wat aan je peilstokkie komt. Gewoon even je slangen los tuinslang er in even door spoelen af vullen met water dreft er in even warm laten draaien en weer helemaal uitspoelen daarna gewoon weer afvullen met koelvloeistof. Als je er dan nog weer drap aan krijgt weet je het zeker :(
Dan blijf ik nog steeds met het probleem zitten waar mijn koelvloeistof na 20km rijden gebleven is. Ik ga gewoon uit van het ergste! Denk dat ik hem v/d week even bij de Opel binnen gooi...dan kijken ze daar maar even, want hier heb ik geen kaas van gegeten!

Als het nou die koppakking blijkt te zijn, dan kun je toch die kolbensmitt kop laten reviseren + verstevigen & dan zou hij toch steviger moeten zijn als een Coscast kop? Waar kun je dat het beste doen & wat kost dat grapje? :roll:
Gebruikersavatar
Sin
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 721
Lid geworden op: 20 mar 2003 19:14
Contacteer:

Bericht door Sin »

koppakking kaduuk is toch iets anders als scheur tusse water n olie kanaal ?
W201 fan boy o_0
Gebruikersavatar
pluggie
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 3761
Lid geworden op: 20 mar 2003 20:59
Contacteer:

Bericht door pluggie »

ja

koppakking stuk = alleen kop vlakken.
kop gescheurd = buisje erdoorheen bij KS700
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11172
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Bericht door Laagvlieger »

jup buisje erdoorheen dan heb je een betere kop dan de coscast.

Maar check je oliepeil ook eens.
wordt die niet hoger of vieze gele drap in je olie?
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gebruikersavatar
Melbo
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 07 jul 2004 10:36
Locatie: Terneuzen

Bericht door Melbo »

Laagvlieger schreef:jup buisje erdoorheen dan heb je een betere kop dan de coscast.

Maar check je oliepeil ook eens.
wordt die niet hoger of vieze gele drap in je olie?
Nee dat is juist zo vaag...op de peilstok zit gewoon braaf olie & niets anders! :?

Die koelvloeistof moet toch ergens heen gaan?? Bijna 1 liter op 20km is nogal wat! Ik heb vanmiddag dat koelvloeistofreservoir eens los gehaald om te zien of daar toevallig een lek zat (aangezien die eraf is gegaan om mijn stabilisatorstang te bevestigen), maar dat was ook niet het geval.

Ik word er wel een beetje moedeloos van in ieder geval! :(
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11172
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Bericht door Laagvlieger »

ja moeilijk.
Dop kan ook lekken hoor. Controleer dat ook.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gebruikersavatar
Astrid_fahrer
forum-gebruiker
Berichten: 1324
Lid geworden op: 22 jul 2005 20:19
Locatie: Elst (Gld)

Bericht door Astrid_fahrer »

Hey een beetje late reactie ... misschien is het al opgelost?

Maar ik heb een keer zo ongeveer hetzelfde probleem gehad ook koelvloeistof eruit gooien en vieze smurrie in mn reservoir iedere keer bijvullen en t was amper te ontdekken wat het nou was :shock:

Na een hoop gekeken te hebben en gezocht bleek dus dat een kleine slang van het koelstof reservoir als de motor dus goed draaide iets lekkage vertoonde dus als de druk een beetje goed op t systeem stond dan spoot t eruit ook kwam er dus licht zwarte drap mee naar boven.

Bij mij was het het geval dat ik maar bleef bijvullen tot ie netjes boven niveau was en dan gooide ie alles eruit en dus verscheen de melding.

Achteraf bleek dus dat ik gewoon door kon blijven rijden want wanneer al het overtollige eruit was bleef het niveau uiteindelijk gelijk maar de melding bleef uiteraard. Dus Misschien dat afpersen van t systeem een optie is? ben geen automonteur maar bij mij werkte het op die manier perfect aangezien ik snel wist waar het lek dus was en ook soms iets zwart in t reservoir erbij zag komen.
Waarom een Skoda Fabia halen als je een Opel Astrid kan hebben!!!!
Plaats reactie