advies carterpakking nodig
Geplaatst: 21 aug 2015 07:04
Afgelopen weekend heb ik de carterpan en pakking eraf gehaald en (naar mijn idee) goed schoongemaakt. Restanten oude pakkingzooi zijn eraf gehaald met een plamuurmesje. Blok en carterpan hechtingpunten zijn olie en vet vrij gemaakt voor de montage. Ik had de volgende spatplaat van Mathijssen gekocht, omdat deze enorm werd aanbevolen op het forum:
"Nooit meer olielekkage met deze super dichte carterplaten.
Carterspatplaat en gevulkaniseerde rubber afdichting in één geheel.
(Geen 2 delige kurken pakkingen meer, en veel makkelijker te monteren)"
http://mathijssentechnics.nl/?View=page ... d=&mid=183" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik had gelezen dat er ringetjes om de boutjes moesten om deze plaat te kunnen monteren, dus die zijn er omheen gekomen (werden ook netjes bijgeleverd), maar dit mooie verhaaltje is bij mij helaas een iets ander verhaal geworden.
Rotzooi Voor:
Verschil NIeuw - Oud:
Na:
Verassing na montage en bijvullen:
Echte pech was dat er tijdens het aandraaien 1 bout was afgebroken (in het blok) op een redelijk onmogelijke plaats boven het subframe bij de oliefilter. Na een volledige dag proberen de carter en vorige pakking eraf te krijgen was dit natuurlijk enorm vloeken en balen. Een belletje later besloten dat de beste oplossing (op dit moment) was om hem toch dicht te draaien met de resterende bouten, omdat ik m niet zo kon laten staan of de dag erna kon proberen om hem eruit te halen (eerste pogingen hiertoe waren mislukt). Het is niet zeker niet de netste of beste manier, maar zolang het niet lekt, was dit niet direct het grootste probleem. De bouten zijn tijdens montage kloksgewijs aangedraaid. Eerst 12 uur en dan 6 uur, vervolgens 13 uur en 7 uur, etc. Ik ging er al vanuit dat het alsnog zou lekken bij de afgebroken bout en ik alles opnieuw moest doen en absoluut niet kon ontlopen dat ik die bout op een rotplaats had afgebroken. Blijkt dat dit een van de weinige plekken is waar het niet lekt / zweet..
Qua hoeveelheid lijkt het niet veel, daar ik de olie niet heb hoeven bijvullen en de pijlstok "Max" aan blijft geven, maar toch wil ik dit natuurlijk netjes hebben. Hopelijk heeft iemand advies, waardoor ik dit weekend alles netjes kan maken.
Enkele voorbereidingen worden getroffen:
- Vandaag ga ik eerst het blok van onder proberen weer volledig schoon vegen om te kijken of het van onderen nog steeds zoveel erg lijkt te zijn.
- Ik heb nieuwe m6 boutjes gehaald om de huidige te vervangen.
- Ik heb vloeibare pakking tot mijn beschikking, om deze mogelijk dun aan de boven en onderkant van de spatplaat te smeren wanneer dit een goed idee is.
Om het afgebroken boutje eruit te halen heb ik het volgende tot mijn beschikking:
- Ik heb een 90graden opzetstuk voor de boor, zodat ik hopelijk met een mini boor een gaatje kan boren in het boutje.
- Ondanks dat het een vrij onmogelijke plaats is om bij te komen heb ik tapjes gehaald, die ik verwacht vaker te gebruiken.
- Een schroefdraad snij set waarmee ik met de hand het tapje kan draaien, gezien een accuboor geen goed idee lijkt.
90 graden boordkopje (ziet er fragiel uit, maar het werkt):
Tapjes:
Waar het nu dus vooral om gaat is het carter lekvrij maken, is het een goed idee om dit dun met vloeibare pakking te proberen?
Heb ik een stap gemist zoals bijvoorbeeld carter en blok opschuren met schuurpapier ipv alleen met plamuurmesje?
Zijn er andere dingen wat mogelijk mis kan zijn?
"Nooit meer olielekkage met deze super dichte carterplaten.
Carterspatplaat en gevulkaniseerde rubber afdichting in één geheel.
(Geen 2 delige kurken pakkingen meer, en veel makkelijker te monteren)"
http://mathijssentechnics.nl/?View=page ... d=&mid=183" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik had gelezen dat er ringetjes om de boutjes moesten om deze plaat te kunnen monteren, dus die zijn er omheen gekomen (werden ook netjes bijgeleverd), maar dit mooie verhaaltje is bij mij helaas een iets ander verhaal geworden.
Rotzooi Voor:
Verschil NIeuw - Oud:
Na:
Verassing na montage en bijvullen:
Echte pech was dat er tijdens het aandraaien 1 bout was afgebroken (in het blok) op een redelijk onmogelijke plaats boven het subframe bij de oliefilter. Na een volledige dag proberen de carter en vorige pakking eraf te krijgen was dit natuurlijk enorm vloeken en balen. Een belletje later besloten dat de beste oplossing (op dit moment) was om hem toch dicht te draaien met de resterende bouten, omdat ik m niet zo kon laten staan of de dag erna kon proberen om hem eruit te halen (eerste pogingen hiertoe waren mislukt). Het is niet zeker niet de netste of beste manier, maar zolang het niet lekt, was dit niet direct het grootste probleem. De bouten zijn tijdens montage kloksgewijs aangedraaid. Eerst 12 uur en dan 6 uur, vervolgens 13 uur en 7 uur, etc. Ik ging er al vanuit dat het alsnog zou lekken bij de afgebroken bout en ik alles opnieuw moest doen en absoluut niet kon ontlopen dat ik die bout op een rotplaats had afgebroken. Blijkt dat dit een van de weinige plekken is waar het niet lekt / zweet..
Qua hoeveelheid lijkt het niet veel, daar ik de olie niet heb hoeven bijvullen en de pijlstok "Max" aan blijft geven, maar toch wil ik dit natuurlijk netjes hebben. Hopelijk heeft iemand advies, waardoor ik dit weekend alles netjes kan maken.
Enkele voorbereidingen worden getroffen:
- Vandaag ga ik eerst het blok van onder proberen weer volledig schoon vegen om te kijken of het van onderen nog steeds zoveel erg lijkt te zijn.
- Ik heb nieuwe m6 boutjes gehaald om de huidige te vervangen.
- Ik heb vloeibare pakking tot mijn beschikking, om deze mogelijk dun aan de boven en onderkant van de spatplaat te smeren wanneer dit een goed idee is.
Om het afgebroken boutje eruit te halen heb ik het volgende tot mijn beschikking:
- Ik heb een 90graden opzetstuk voor de boor, zodat ik hopelijk met een mini boor een gaatje kan boren in het boutje.
- Ondanks dat het een vrij onmogelijke plaats is om bij te komen heb ik tapjes gehaald, die ik verwacht vaker te gebruiken.
- Een schroefdraad snij set waarmee ik met de hand het tapje kan draaien, gezien een accuboor geen goed idee lijkt.
90 graden boordkopje (ziet er fragiel uit, maar het werkt):
Tapjes:
Waar het nu dus vooral om gaat is het carter lekvrij maken, is het een goed idee om dit dun met vloeibare pakking te proberen?
Heb ik een stap gemist zoals bijvoorbeeld carter en blok opschuren met schuurpapier ipv alleen met plamuurmesje?
Zijn er andere dingen wat mogelijk mis kan zijn?