zijschermen vervangen

Eenvoudige vragen over de Astra F zoals: "waar kan ik mijn claxon vinden", "waarvoor dient dit onderdeel" "welk motorblok is dit" e.d. kunnen hier gesteld worden. Geen problemen in dit forum plaatsen!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dwaasheid
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 112
Lid geworden op: 30 dec 2010 22:28
Auto('s): Kadett C20NE Astra C20NE Astra C20XE
Locatie: Den Helder

zijschermen vervangen

Bericht door dwaasheid »

Hallo allemaal

Ik heb best wat roest bij me wielranden en rond de tankdop en dat moet echt even netjes. Nou vond ik iemand op marktplaats met een goed zijscherm
. Nou is mijn vraag kan ik een zijscherm er zo compleet uit sleutelen of wordt dat lastig. Heeft iemand hier ervaring mee hoe dat werkt

Gr arjan
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9299
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: zijschermen vervangen

Bericht door RedBill »

Check mijn restauratie. Staat de hele reportage in.
viewtopic.php?f=2&t=10682" onclick="window.open(this.href);return false;
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9299
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: zijschermen vervangen

Bericht door RedBill »

Die zitten met puntlassen helemaal rondom vast. Die puntlassen moet je allemaal uitboren, en ik kan je aanraden daar een speciale puntlasboor voor te kopen, anders ga je ook door het binnenplaatwerk heen. Dat is onhandig.

De puntlassen van beide achterschermen uitboren, en de schermen doorslijpen.
Afbeelding

De schermen moet je doorslijpen in de dorpel, de b-stijl en de c-stijl. Teken eerst af tot waar je nieuwe scherm komt, ander slijp je straks teveel weg.

Tip: laat dat door een erkende plaatwerker doen. Het opnieuw inlassen is geen werk voor amateurs!
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
just_nll
forum-gebruiker
Berichten: 900
Lid geworden op: 26 aug 2008 22:01
Auto('s): Opel astra GSI 2.0 8 V (becomes soon a 2.0 16 V
Locatie: Amsterdam

Re: zijschermen vervangen

Bericht door just_nll »

RedBill schreef:Die zitten met puntlassen helemaal rondom vast. Die puntlassen moet je allemaal uitboren, en ik kan je aanraden daar een speciale puntlasboor voor te kopen, anders ga je ook door het binnenplaatwerk heen. Dat is onhandig.

De puntlassen van beide achterschermen uitboren, en de schermen doorslijpen.
Afbeelding

De schermen moet je doorslijpen in de dorpel, de b-stijl en de c-stijl. Teken eerst af tot waar je nieuwe scherm komt, ander slijp je straks teveel weg.

Tip: laat dat door een erkende plaatwerker doen. Het opnieuw inlassen is geen werk voor amateurs!
het beste als je je achterscherm verwijdert zaag het zo laag mogelijk door

later als je de scherm gaat afpassen kan je m met het nieuwe scherm de stijl op de juiste hoogte doorslijpen
WestCoast Promo Team
Bonrath Promo Team
Shell Helix Promo Team
Irmscher Promo Team
Astra GSi 2.0 8V (Becomes a C20XE M2.5)
Astra GSi 2.0 16V (C20XE M2.8 )
opel friend forever
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 156
Lid geworden op: 03 mei 2011 13:26

Re: zijschermen vervangen

Bericht door opel friend forever »

Hallo dwaasheid, gezien je vraag heb je geen ervaring hierin. Volg de raad van RedBill. En neem een gecertificeerd plaatwerker onder de arm. Weet je zeker dat het goedkomt.

Groetjes Pe
jeroenastra
forum-gebruiker
Berichten: 164
Lid geworden op: 15 sep 2008 10:50
Locatie: BEMMEL

Re: zijschermen vervangen

Bericht door jeroenastra »

he arjan
dat had ik wel voor je kunnen doen woon je uitgerekend aan de andere kant van nederland.
dit is namelijk mijn werk en avondvulling. maar zal ook zeker wel een goede beunhaas daar in den helder zitten
groet jeroen
van de astra kun je er niet genoeg hebben

that's why i've got 3
Gebruikersavatar
dwaasheid
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 112
Lid geworden op: 30 dec 2010 22:28
Auto('s): Kadett C20NE Astra C20NE Astra C20XE
Locatie: Den Helder

Re: zijschermen vervangen

Bericht door dwaasheid »

Thx jeroen maar die beun ben ik zelf. Ik ben helemaal niet zo handig als jullie hier zijn maar ik denk altijd maar als het los kan kan het vast ook
Ik probeer zo veel mogelijk zelf te doen anders leer ik het nooit. Maar misschien is het vervangen van een zijscherm net even te idioot voor mij :lol:
Ik weet eigenlijk nog niet hoe ik het ga aanpakken.
Gebruikersavatar
Roy 2.0 16v
forum-gebruiker
Berichten: 3340
Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
Locatie: Hoorn

Re: zijschermen vervangen

Bericht door Roy 2.0 16v »

zelf loshalen is nog wel te doen

Maar je vergeet, je moet misschien ook nog nieuwe binnenschermpjes ? tankvulopening? als je toch alles los hebt van sideskirt en alles zie je ook nog wat rotte stukken dorpel en achter je achterbumper enzo, komt dat er onverwachts ook weer bij

Ik zou zelf de achterzijramen eruit halen bumper eraf, skirts los, achter binnenpanelen los, nog wat plasticwerk uit de kofferbak
hierna puntlassen uitboren en scherm doorslijpen, kun je ook nog goed zelf

en dan hierna een lasser op locatie laten komen, ik neem aan dat je auto binnen staat ?
beetje googlen en marktplaats en je huurt iemand die langskomt met ervaring en lasapparaat, paar tientjes per uur en in een dagje klaar

hoe wou je het zelf vastzetten ? heb je lasspullen ? ervaring ?
Een leek ziet roest, de kenner een astra gsi
Gebruikersavatar
just_nll
forum-gebruiker
Berichten: 900
Lid geworden op: 26 aug 2008 22:01
Auto('s): Opel astra GSI 2.0 8 V (becomes soon a 2.0 16 V
Locatie: Amsterdam

Re: zijschermen vervangen

Bericht door just_nll »

als je geen ervaring hebt zou ik er helemaal niet aan beginnen (scherm er uit halen is zeker te doen, maar monteren is andere koek (als je geen ervaring hebt zou het mogelijk kunnen zijn dat het plaatwerk niet juist/scheef gemonteerd is waardoor de naden niet gelijkmatig zou kunnen zijn /en met lassen moet je zeker uitkijken en weten wat je doet want als je het niet goed doet zou je zomaar er een gat in je stijl kunnen branden maar dat is in het uiterste geval .
WestCoast Promo Team
Bonrath Promo Team
Shell Helix Promo Team
Irmscher Promo Team
Astra GSi 2.0 8V (Becomes a C20XE M2.5)
Astra GSi 2.0 16V (C20XE M2.8 )
Gebruikersavatar
Roy 2.0 16v
forum-gebruiker
Berichten: 3340
Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
Locatie: Hoorn

Re: zijschermen vervangen

Bericht door Roy 2.0 16v »

Met een paar goede klemmen en wat tijd en aandacht is het uitlijnen toch ook geen ''rocket science'' ?
deur dicht, goed langs kijken, hangt ie goed? rondom even vasttikken, nog x kijken, tevreden? dan doorgaan bzzzzzzzt ( lasgeluid)

Met een beetje laservaring en fatsoenlijk inzicht prak je het er gerust wel netjes in
dikke lassen weer wegslijpen is ook niet lastig

Je moet er maar net aan willen beginnen, want het is niet een regelmatig terugkerende onderhoudsklus die je 1x doet om te leren
en de volgende keren beter doet, schermen hoef je hopelijk maar 1x te doen

als je de spullen en ruimte ervoor hebt, tja, waarom ook niet, scheelt een hoop geld maar kost een hoop tijd.

Ik had de spullen, de ruimte, en de ervaring niet, dus heb lekker mn eigen werk gedaan en een pro het laten doen
hierna weer veel tijd kwijt aan strakmaken..

Wil je je auto of alleen scherm, hierna ook zelf spuiten ?
Een leek ziet roest, de kenner een astra gsi
Gebruikersavatar
dwaasheid
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 112
Lid geworden op: 30 dec 2010 22:28
Auto('s): Kadett C20NE Astra C20NE Astra C20XE
Locatie: Den Helder

Re: zijschermen vervangen

Bericht door dwaasheid »

Duidelijk verhaal. Wordt wel weer een hele klus zo. Mijn auto staat buiten heb geen garage of werkruimte geen oprit niks. Staat gewoon naast het huis tussen de andere autos. Dat is dus al minder natuurlijk. Ik heb geen las spullen maar ken wel een hele goeie die heeft mijn dorpels ook gedaan.
Volgende probleem is dat nu ik andere velgen heb die breder zijn mijn schermen bij hobbels en kuilen aanlopen dus eigenlijk moet ik een breed set
Hebben voor mijn wielkassen en die is er ook heb m hier wel eens gezien. Net bij een schade bedrijf geweest die opzich voor weinig 1200 euro mijn tankdop aanpakt wielkassen uitslijpt en vernieuwd en spuit. Denk toch dat ik ga zoeken naar een kunstof breedset. Problemen alom zo
Gebruikersavatar
Bart(astra)
Moderator
Moderator
Berichten: 10458
Lid geworden op: 21 mar 2003 19:54
Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,
Locatie: Nuenen

Re: zijschermen vervangen

Bericht door Bart(astra) »

Voor een Rieger set zijn de wielen weer niet echt breed genoeg...
ASTRA GSi X32SE

Project-topic Astra v6

ICE showcase



Audi A4 Avant 2.0T S-line

Polo 6n 1.4
Gebruikersavatar
Roy 2.0 16v
forum-gebruiker
Berichten: 3340
Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
Locatie: Hoorn

Re: zijschermen vervangen

Bericht door Roy 2.0 16v »

Misschien stuggere vering nemen zodat de banden niet zo snel je wielkasten raken
en door dit gesleep, heb jij na 1 jaar roest op je schermen.. alle verf en bescherming slijt er zo vanaf, paar keer regen of pekel erop en het gaat van start

Buiten werken is niks met dat lassen en slijpen, als je bij een bedrijf of mannetje nou links en rechts laat vernieuwen, binnenscherm, buitenscherm, tankgatopening dan meteen de schermen laat uitrollen, strakmaken, spuiten

zeg maar doei tegen je bankrekening, t wordt altijd duurder dan verwacht
Een leek ziet roest, de kenner een astra gsi
opel friend forever
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 156
Lid geworden op: 03 mei 2011 13:26

Re: zijschermen vervangen

Bericht door opel friend forever »

Roy 2.0 16v schreef:Misschien stuggere vering nemen zodat de banden niet zo snel je wielkasten raken
en door dit gesleep, heb jij na 1 jaar roest op je schermen.. alle verf en bescherming slijt er zo vanaf, paar keer regen of pekel erop en het gaat van start

Buiten werken is niks met dat lassen en slijpen, als je bij een bedrijf of mannetje nou links en rechts laat vernieuwen, binnenscherm, buitenscherm, tankgatopening dan meteen de schermen laat uitrollen, strakmaken, spuiten

zeg maar doei tegen je bankrekening, t wordt altijd duurder dan verwacht
Wie mooi wil zijn moet lijden :wink:
Plaats reactie