Pagina 8 van 13

Re: Astra F Caravan

Geplaatst: 10 aug 2014 16:41
door Ray
Ik heb sinds 2 weken een Omega B1 3.0 in de garage staan om te slopen. Daar zat o.a. cruise control in. Vandaag maar eens de tijd genomen om dat in de Astra te bouwen. Viel allemaal reuze mee. Het lastigste was nog om het beugeltje voor de gaskabel en de cc-kabel op maat te maken.

Mijn originele beugel had alleen een gat voor de gewone gaskabel, de kleine dus op het plaatje hieronder. De Omega had de grote beugel die ernaast zit. Het overtollige materiaal links en rechts verwijderd, en de boutgaten op de juiste plaatsen geboord.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gaskabel en cc-kabel meteen even afgesteld.
Vervolgens een steuntje voor de cc-unit gemaakt, en deze hierop gemonteerd.
Voor de geïnteresseerden onder ons: het is dus een set uit een Omega B X30XE, dus gewoon met korte kabel, en dat past prima.
Afbeelding

Draadjes gelegd, de Omega richtingaanwijzerhendel gemonteerd, en als laatste een proefritje gemaakt. Deze CC is in te schakelen vanaf ongeveer 35 km/h.
Afbeelding

Re: Astra F Caravan

Geplaatst: 10 aug 2014 21:26
door RedBill
Goed werk!
Met de korte kabel kan inderdaad wel als je em op de plek monteert die jij nu hebt gebruikt, maar optisch is dat niet zo'n chique plek natuurlijk... :-)
Met de plek waar jij je gasklep en -kabel hebt zitten had de plek waar ik mijn CC heb zitten met de korte kabel overigens ook uitstekend gepast.

Re: Astra F Caravan

Geplaatst: 10 aug 2014 21:38
door oenatje
normaal loopt op die plaats de aanzuigbuis van de dynamo koeler, is die niet meer nodig?

Re: Astra F Caravan

Geplaatst: 10 aug 2014 22:13
door Ray
@ Willem Jan
Plaats en montage winnen inderdaad geen schoonheidsprijs, haha :D maar het gaat mij vooral om de functionaliteit. En dat is goed naar mijn zin op deze manier. Ik rij meestal toch met de motorkap dicht, dus ik kan me er qua chique-gehalte niet zo aan storen :mrgreen:

@ Ronald
Dat met die dynamokoeler moet ik nog een keer fixen. Is op het moment niet aangesloten, vandaar dat die buis er nu ook niet op zit. Een poosje geleden is m'n elektrische koelvloeistofpompje overleden, die heb ik er toen tussenuit gehaald. Toen wilde ik meteen de bedrading van dat koelvloeistofpompje, inclusief de dynamoventilator opnieuw aanleggen, aangezien dat niet naar mijn zin zat (ongezekerd), maar omdat ik nog geen nieuw koelvloeistofpompje had, heb ik dat uitgesteld en doet dus ook de dynamokoeler het nog steeds niet. Daarbij was dit gewoon de makkelijkste plaats om de cc-unit te plaatsen. :mrgreen:
Ik heb inmiddels van de Omega een nieuw pompje, dus ik kan het zaakje binnenkort (als ik weer eens zin en tijd tegelijk heb) weer eens in orde maken.

Re: Astra F Caravan

Geplaatst: 10 aug 2014 23:43
door oenatje
ok duidelijk, wanneer kan ik de vectra brengen voor de 3 liter ombouw? :lol:

Re: Astra F Caravan

Geplaatst: 11 aug 2014 08:14
door pascal1109
Ray schreef:Ik rij meestal toch met de motorkap dicht
:lol:
oenatje schreef:ok duidelijk, wanneer kan ik de vectra brengen voor de 3 liter ombouw? :lol:
Kan zelfs een 6 liter ombouw worden nu :clown:

Re: Astra F Caravan

Geplaatst: 11 aug 2014 19:56
door prs
pascal1109 schreef:
Ray schreef:Ik rij meestal toch met de motorkap dicht
:lol:
oenatje schreef:ok duidelijk, wanneer kan ik de vectra brengen voor de 3 liter ombouw? :lol:
Kan zelfs een 6 liter ombouw worden nu :clown:
hoe zit dat eigenlijk met jou ombouw? :clown: :wink:

Re: Astra F Caravan

Geplaatst: 12 aug 2014 08:17
door pascal1109
prs schreef:hoe zit dat eigenlijk met jou ombouw? :clown: :wink:
Ja niet eigenlijk :cry:

Re: Astra F Caravan

Geplaatst: 12 aug 2014 10:11
door Ray
oenatje schreef:ok duidelijk, wanneer kan ik de vectra brengen voor de 3 liter ombouw? :lol:
Als je hem voor een mooi prijsje verkoopt, kan dat vrij snel :)

Re: Astra F Caravan

Geplaatst: 13 aug 2014 22:38
door oenatje
nee nee, de vec doe ik niet weg

Re: Astra F Caravan

Geplaatst: 20 sep 2014 18:59
door astra-gsi-666
oenatje schreef:nee nee, de vec doe ik niet weg
is ook een mooie vectra,zou ik ook niet weg doen.
danny gsi 666

Re: Astra F Caravan

Geplaatst: 09 okt 2014 23:03
door Ray
Ik heb gister het Astraatje gister eens bekeken voor APK; niks aan het handje :)
Dus mag weer 13 maandjes rond knorren :)

Re: Astra F Caravan

Geplaatst: 09 okt 2014 23:11
door astra-gsi-666
Ray schreef:Ik heb gister het Astraatje gister eens bekeken voor APK; niks aan het handje :)
Dus mag weer 13 maandjes rond knorren :)
astra four ever :thumbsup: .
danny gsi 666

Re: Astra F Caravan

Geplaatst: 10 okt 2014 12:50
door Vincent_R
Nice! :D

Re: Astra F Caravan X30XE

Geplaatst: 17 mei 2015 22:11
door Ray
Maar weer eens stof afblazen van dit topic. Ik heb eind vorig jaar voor weinig geld een Omega B1 bijgekocht als motor-donor. Ding had een mooi prijsje vanwege kapotte waterpomp, motorolielekkage langs de kleppendeksels, kapot wiellager, versleten banden, versleten remmen, ongeveer elke sierlijst beschadigd, rammelend onderstel, etc.
Kopen dus :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Plan is dus dat onderstaande jongen in de Astra gaat.
Afbeelding

Dus kettinkje eraan en takelen maar :)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nadat al het bruikbare uit de Omega was gehaald mocht deze weer vertrekken.
Afbeelding

Motortje kaalmaken.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Toen ik de kleppen wilde loshalen bleek de kop van mijn klepveertang te kort. Die dus eerst moeten verlengen:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Toen verder de koppen demonteren. Best veel aanslag op de kleppen.
Afbeelding

Koppen zelf konden ook wel een schoonmaakbeurtje gebruiken.
Afbeelding

Klepjes slijpen, voor en na:
Afbeelding

Uiteraard 24 nieuwe klepsealtjes erin
Afbeelding

Nog een overzichtsplaatje van de andere kop
Afbeelding

Vervolgens mocht de 2.5 eruit.
Afbeelding

Afbeelding

En toen de 3.0 weer opbouwen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Omega carterpan eraf...
Afbeelding

...om een andere olie-aanzuigbuis te monteren.
Afbeelding

Afbeelding

Zodat de C25XE carterpan er weer onder kan.
Afbeelding

Koppelomvormer er weer op. Ja, het wordt weer een automaat.
Afbeelding

Versnellingsbak schoonmaken, voor zover dat ging met de middelen die ik had. Niet zo'n fijn werkje..
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Verschillende delen weer aangebouwd:

Afbeelding

Afbeelding

Methode om de auto op te takelen aan met de motortakel vond ik niet zo handig, dus dan maar zo proberen:
Afbeelding

Motortje er weer onder:
Afbeelding

Afbeelding

En motortje er weer in:
Afbeelding

Is nog genoeg te doen, maar dat voor de volgende keer ;)

Re: Astra F Caravan

Geplaatst: 17 mei 2015 23:22
door prs
ben je nou de kop aan het demonteren in de keuken?


Afbeelding



respect :thumbsup: :mrgreen:

Re: Astra F Caravan

Geplaatst: 18 mei 2015 07:00
door Ray
Ja, die foto is van 18 december. Toen was het mij te koud in de garage :p

Re: Astra F Caravan

Geplaatst: 18 mei 2015 15:55
door astra-gsi-666
3.0 v6 automaat met 211 pk in een astra station.
wat weegt de astra caravan.
danny gsi 666

Re: Astra F Caravan

Geplaatst: 18 mei 2015 16:14
door Ray
Laatste keer bij de RDW woog hij 1218 kg met de C25XE.

Re: Astra F Caravan

Geplaatst: 18 mei 2015 17:42
door astra-gsi-666
Ray schreef:Laatste keer bij de RDW woog hij 1218 kg met de C25XE.
zal niet zwaarder en bij de apk zien ze het toch niet of dat 2.5 of 3.0 is.
danny gsi 666

Re: Astra F Caravan

Geplaatst: 19 mei 2015 22:52
door RedBill
Wat een gave klus weer. Super tof man!

Re: Astra F Caravan

Geplaatst: 30 mei 2015 16:12
door astra-gsi-666
hoe ver ben je met de 3.0 V6 :mrgreen:
astra caravan 3.0 mv6
danny gsi 666

Re: Astra F Caravan

Geplaatst: 30 mei 2015 22:12
door Ray
Vorige week was het moment suprême: proberen te starten. Bij de eerste poging gebeurden er helemaal niks, alleen de gangbare lampjes op het instrumentenpaneel, motor ging zelfs niet rond. Na een korte zoektocht bleek de versnellingselectorhendel in P te staan, maar de bak zelf stond in R. Toen ik dus de hendel naar R trok, ging de bak in N en kon ik wel starten. Probleem was vrij simpel op te lossen door de versnellingselectorkabel opnieuw af te stellen. Ik moet nog wat kleine dingetjes doen, zoals koelwaterslang regelen, koelvloeistof vullen, automaatbak en koppelomvormer ontluchten en bijvullen, instrumentenpaneel wisselen. Zit er nu 1 in met witte platen, maar ik vindt de zwarte mooier, plus het feit dat die met zwarte platen maar 200 km afwijkt met de km-stand van de motor en de witte wijkt ongeveer 90.000 km af.
Dan nog een keertje naar de RDW (voor de APK maakt het inderdaad niet uit, voor de verzekering wel als er ooit iets gebeurd en ze komen erachter, dus voor die €56 gewoon doen.) en nog een keer laten afstellen op een rollenbank.
En dan moet ie ver klaar zijn. Heb nog wel wat foto's, die zal ik binnenkort eens plaatsen hier.

Re: Astra F Caravan

Geplaatst: 14 jul 2015 16:37
door Ray
Ondertussen weer anderhalve maand verder, en er is weer e.e.a. gebeurd aan de Astra.
Zo had ik (met de 2.5 nog) een verstopte katalysator, gescheurd flexibel deel, en een gebrek aan middendemper. Deze zaken nieuw gekocht en aan elkaar geknutseld.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook was ik de gammele, afgezaagde C25XE luchtfilterhuis zat, dus deze ook vernieuwd.
Afbeelding

Mistlamp is naderhand terug ingebouwd uiteraard.
Afbeelding

M'n home-made schakelmechanisme geoptimaliseerd.
Afbeelding

Eindelijk m'n elektrische koelvloeistofpompje en dynamokoeler aangesloten, hiervoor 2 relais gebruikt (maak-relais en wissel-relais) i.c.m. de originele temperatuursensor op de koelwaterbrug tussen de 2 cilinderkoppen om de aansturing te kunnen realiseren. Schakeling is zo gemaakt dat de dynamokoeler altijd mag draaien wanneer de juiste temperatuur bereikt wordt, dus ook met motor uit. Het koelwaterpompje pompt alleen wanneer de motor uit is (mits de juiste temperatuur bereikt wordt uiteraard). Zoals ook onderstaand schema laat zien.
Afbeelding

Om het voor mezelf wat overzichtelijker te maken (ook i.v.m. draadkleuren) zelf een schema uitgetekend.
Afbeelding

Hier bezig het zaakje aan te sluiten. Koelvloeistofpompje hangt er ook bij, achter de stuurbekrachtigingsslangen.
Afbeelding

De losse kabeltjes weggewerkt in een kabelboompje, en de relais in het relaisbakje geplaatst.
Tevens mijn ontstekingsmodule verplaatst vanwege een oververhittingsprobleempje. (Ding zat met tie-wraps vast vanwege de afwezigheid van de originele bevestigingsplaatst) Ontstekingsmodule hangt nu aan het steuntje van het koelvloeistofpompje, met een passief koelelement ertegen zodat het koelend oppervlak aanzienelijk wordt vergroot.
Ook is de dikke massakabel vervangen door een iets langer exemplaar omdat deze voorheen half over de accu heen liep omdat hij te kort was om om de accu heen te gaan. Van bovenstaande aanpassingen helaas geen foto's.

Koelsysteem kon ook beter. Grotere (zowel in de breedte als de hoogte) radiateur geplaatst. De oude was nog van de 1.6 8V, en was beschadigd (zie onderzijde radiateur) Ook de ventilator vervangen door een grotere, maar plattere SPAL koeler. De geschakelde plus voeding is constante plus geworden. Ventilator blijft bij hete radiateur dus gewoon doordraaien als de motor uit is. Werkt mooi i.c.m. de elektrische waterpomp die ook constante plus heeft. Ik moet zeggen dat die SPAL koeler flink koelt :D Temperatuurmeter op het dashboard daalt vrij vlot wanneer die ventilator inschakelt 8) (Ging voorheen tergend langzaam)
Afbeelding

Vandaag nog even naar Miruni (van het Opel-Forum) geweest.
Afbeelding

Koppel was redelijk naar verwachting, vermogen viel me iets tegen, maar goed, was te verwachten met een uitlaat die iets knijpt, een automaatbak, en een radiateur die eigenlijk wat te warm wordt door de automaatbakkoeling. Door dat laatste werd de motor warmer dan gewenst, waardoor je vermogen inlevert, omdat pingelen vroeger optreedt.

Desalniettemin heeft Miruni goed werk geleverd! :thumbsup:
Afbeelding
Blauw is originele C25XE-map.
Rood is de nieuwe map.
De eerste 3000 rpm zijn niet interessant. omdat de auto een automaat is, moet hij voorzichtig op gang komen om hem niet terug te laten schakelen.

Opmerking: het ratelende geluid is niet van de auto, dat komt van de platen van de vermogensbank. (zit wat hoogteslag in de voorbanden)

Re: Astra F Caravan

Geplaatst: 14 jul 2015 23:12
door pluggie
Zielig voor de Omega.