hallo, na lange tijd nog eens een update van mijn astra f posten;
het begon halver wegen 2013 dat mijn auto begon te stotteren (bij het optrekken +-4500rpm) hij ging dan nog wel hoger in toeren maar de motor draaiden niet zuiver
ook brande het motorstoringlampje af en toe ook als je rustig reed, bij het uitlezen kende het uitleestoestel niet om welke fout het ging en heb ik wildweg eens geprobeerd om mijn lambasonde te vervangen door 1 dat ik nog had liggen ermee was het probleem tijdelijk opgelost. erna had ik de auto uitgeschreven en stond hij droog en warm in een garage, ik liet zeker om de twee weken de auto volledig warm draaien en als het donker was durfde ik de straat nog wel eens op en af rijden (rustig aan) nu begin dit jaar in de winter (+-9 graden) liet ik mijn astra nog eens warmdraaien, zodra hem warm was had ik de gas eens ingeduwd tot max 5000rpm en ineens begon hij op 3cilinders te lopen, eerst dacht ik (hoopte ik) een kapotte bougie maar dit was het niet dat de kabels eens doormeten, ontsteking volledig gecontrolleerd, sensors afgegaan en dit zonder resultaat, ( motor was pas 10.000geleden gereviseerd dus je gaat er vanuit dat er niets aan de motor was) toen wou ik de compressie meten, kleppendeksel er eerst afgehaald en toen zag ik dat de nokkenas op de eerste cilinder de nokken naar bovenstonde en de inlaatklep open stond
![Swear :swear:](./images/smilies/th_swear.gif)
toen wist ik genoeg en heb het blok maar opengedaan,
klepveerschotel in stukken vaneen, de inlaatklep ernaast heeft ernaast heeft hetzelfde voor alleen nog niet gesprongen (schol niet veel)
ook heb ik gezien dat de 3de cilinder vol staat zowel de cilinderkop als de zuiger met klein putjes? ik dacht eventueel aan een sigment dus 3de piston er ook maar gelijk uitgehaald nu ik toch bezig was, deze lijkt mij helemaal in orde, dus even doorzoeken wat evt. die putjes kan hebben gemaakt
bovenstaande foto zie je de putjes duidelijk aan de piston ter hoogte van mijn hand
ook vertoont de cilinderwand sporen van de zuiger is dit al normaal na 10.000km of niet? altijd warm gereden volgens de regels van de kunst
859cilinderkop goed of slecht? geen idee
ik zou graag mijn astra eens langs de buitenkant aanpakken maar het komt er gewoonweg niet van, alveel tegenslag gehad met de motor dat je denkt waarom zou ik aan de buitenkant beginne? de motor heb ik laten reviseren maar ik ga alles gewoon zelf doen alles op zijn tijd en rustig aan ik hou jullie op de hoogte !! ik moet eerlijk zijn en had mijn astra al opgegeven en tekoop aangeboden maar dit doe ik geen tweede keer meer ik hou van mijn astra en als hij gaat is het een super auto om mee te rijden!!!!