versnellingsbak 8v naar 16v

Eenvoudige vragen over de Astra F zoals: "waar kan ik mijn claxon vinden", "waarvoor dient dit onderdeel" "welk motorblok is dit" e.d. kunnen hier gesteld worden. Geen problemen in dit forum plaatsen!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dwaasheid
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 112
Lid geworden op: 30 dec 2010 22:28
Auto('s): Kadett C20NE Astra C20NE Astra C20XE
Locatie: Den Helder

versnellingsbak 8v naar 16v

Bericht door dwaasheid »

Hallo allemaal.

Wat zijn de voordelen en nadelen als ik een versnellingsbak van een 8v op mijn 16v zet.
Wat ik ook niet altijd volg is dat jullie het vaak over een f16 of f18 bak hebben... kan iemand uileggen hoe je dat ziet

Gr arjan
opel friend forever
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 156
Lid geworden op: 03 mei 2011 13:26

Re: versnellingsbak 8v naar 16v

Bericht door opel friend forever »

Hallo Arjan, ik denk dat velen het niet begrijpen. Die cijfers achter de F van b.v.b. F16 wil zeggen dat die bak een piek belasting kan hebben van 160 Nm. Daarom begrijp ik sommige hier niet als ze praten over een motor met vermogen van een koppel van 400 Nm. En dan zoeken waarom hun bak maar steeds stuk gaat. Opel heeft in hun nieuwe modellen de beschikking over (nu) M32 en M40 bakken. Dus Arjan achter ieder cijfer een nul plaatsen en je hebt het koppel dat die bak in piek belasting aankan.

Groetjes Peter,
Gebruikersavatar
Vincent_R
Donateur 2013
Donateur 2013
Berichten: 1395
Lid geworden op: 18 mei 2012 19:40
Auto('s): Opel Astra F cabrio

Re: versnellingsbak 8v naar 16v

Bericht door Vincent_R »

Misschien dat ik het verkeerd begrijp, maar een C20NE heeft standaard 170NM, terwijl daar vaak standaard een F16 bak achter hangt...?
pascal1109
Moderator
Moderator
Berichten: 7833
Lid geworden op: 01 nov 2006 21:09
Auto('s): 1994 Opel Astra GSi 16v
Locatie: Brabant

Re: versnellingsbak 8v naar 16v

Bericht door pascal1109 »

Is wel met een korrel zout te nemen natuurlijk.
Er zijn ook mensen die een F16 aan de C20XE hangen of een F18 aan een C20LET.

Terug naar de vragen:
1. Voor- en nadelen. Tja...Je zult met een F16 een lagere top hebben, maar weer wat sneller sprintjes trekken als je die aan een C20XE hangt. Die bakken zijn doorgaans ook wel wat goedkoper / makkelijker te vinden volgens mij.

2. Hoe te zien? Er zit een typeplaatje op, waar het op staat.
When J. Robert Oppenheimer said "I have become death, the destroyer of worlds", he wasn't referring to the atomic bomb. He was referring to the Chuck Norris Halloween costume he was wearing.
______________________________________

:opel: With great power...comes great responsibility :opel:
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9298
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: versnellingsbak 8v naar 16v

Bericht door RedBill »

Is veel over te zeggen.
Inderdaad is het zo dat de F16 bakken berekend zijn op minimaal 160 Nm, maar met ruime toleranties natuurlijk.
Ik rij al jaren met een F16 bak achter mijn C20XE blok, dat gaat prima.
F18 bakken zijn zelfs standaard geleverd achter de C20XE.

Alle bakken (zowel de F16, als de F18, als de F20) kun je vinden met verschillende eindvertragingen. De overbrengverhoudingen van de versnellingen van de F16 en F20 zijn gelijk, de F16CR uit de Astra F GSi C20NE en C18XE heeft een andere eindvertraging dan de F20. Er zijn ook F16's uit calibra's met dezelfde eindvertraging als de F20.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
dwaasheid
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 112
Lid geworden op: 30 dec 2010 22:28
Auto('s): Kadett C20NE Astra C20NE Astra C20XE
Locatie: Den Helder

Re: versnellingsbak 8v naar 16v

Bericht door dwaasheid »

Mensen!!!!!! :shiny: bedankt voor alle reacties...vet goed. Nou begrijp ik het een stuk beter.
Ik zit er dus indd aan te denken of mijn f16 bak op mijn c20xe te zetten om wat sneller weg te zijn want het mag allemaal even duren bij een xe :wink: maaar moet ik er rekening mee houden datt er best een kans is dat ik die bak dan stuk rij als ik een voor de lol een stukkie wil trappen. :mrgreen:
prs
forum-gebruiker
Berichten: 809
Lid geworden op: 30 nov 2008 18:50

Re: versnellingsbak 8v naar 16v

Bericht door prs »

het getal van de bak staat niet voor de newtonmeters maar voor foot pound torque. dat scheelt nogal een stukje met newtonmeters.
zwekke plek van de f16,18,20 bakken is het diff. met een sper diff. kunnen ze bakken met koppel aan :mrgreen:
Plaats reactie