X30XE Turbo in een...... Ford Ka!!

Van alles en nog wat. (General Bullshit)
The Undertaker
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 8637
Lid geworden op: 10 mei 2003 18:52

X30XE Turbo in een...... Ford Ka!!

Bericht door The Undertaker »

http://www.totalvauxhall.co.uk/tvauxhal ... .php?p=949
..... with a twist

Having squeezed a 2.5 v6 into a Ka a couple of years ago I got bored
Afbeelding
Afbeelding

I replaced the 2.5 with a 3.0 and decompressed it to 8.5:1
Afbeelding
Afbeelding

Cut a hole in the boot floor and put this in (t34, oil pump and tank, water pump with radiator, external wastegate and intercooler)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Fired it up a few days ago, got to sort a few things out but it's nearly ready to put back on the road Video



En ja jullie zien het goed, de turbo ligt in de kofferbak! Er zijn bedrijven die complete systemen leveren op die manier (niet voor Opel)
Afbeelding
oenatje
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 10361
Lid geworden op: 03 jan 2004 16:36

Re: X30XE Turbo in een...... Ford Ka!!

Bericht door oenatje »

vet
Gebruikersavatar
Bart(astra)
Moderator
Moderator
Berichten: 10460
Lid geworden op: 21 mar 2003 19:54
Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,
Locatie: Nuenen

Re: X30XE Turbo in een...... Ford Ka!!

Bericht door Bart(astra) »

Vet hoe het allemaal in elkaar zit.

Wel levensmoe om zoiets te rijden :shock:
ASTRA GSi X32SE

Project-topic Astra v6

ICE showcase



Audi A4 Avant 2.0T S-line

Polo 6n 1.4
Jerremy
forum-gebruiker
Berichten: 524
Lid geworden op: 18 aug 2006 19:26

Re: X30XE Turbo in een...... Ford Ka!!

Bericht door Jerremy »

idd gaaf, jammer dat 't in 'n Ford Ka zit (persoonlijk dan)
in de UK kan alles blijkbaar. Zolang de wielen maar vastzitten en rond zijn.
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11175
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: X30XE Turbo in een...... Ford Ka!!

Bericht door Laagvlieger »

Zo wordt het luchttraject naar de Turbo wel erg lang. Denk dattie een gigantisch turbogat heeft.... :mrgreen:
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
prs
forum-gebruiker
Berichten: 809
Lid geworden op: 30 nov 2008 18:50

Re: X30XE Turbo in een...... Ford Ka!!

Bericht door prs »

opzich wel grappig, maar niet echt optimaal op deze manier.. spoolup zal idd niet geweldig zijn. maar het aantal turbos dat ie zal verslijten zal ook niet echt mis zijn gezien de olie retour niet echt goed zit
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11175
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: X30XE Turbo in een...... Ford Ka!!

Bericht door Laagvlieger »

Inderdaad! Ook de olie heeft een lange weg te gaan op deze manier.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
The Undertaker
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 8637
Lid geworden op: 10 mei 2003 18:52

Re: X30XE Turbo in een...... Ford Ka!!

Bericht door The Undertaker »

Kan meevallen, onderstaande is een setup van http://www.ststurbo.com/

I hope this video can bust the myth of rear mount turbo's being laggy.

Full boost @ right around 3000rpm. (yes that's right 3k!)

'95 LT1 Camaro with 4 speed 4L60e automatic.
Motor is stock and has ~160k miles.
In some of the clips, you'll notice a short pause of the needle before going into boost, this is the transmission downshifting. Other clips do not have this because I manually selected 2nd gear.

*EDIT
Shortly after making this video, I discovered that half the intake manifold bolts were loose and that the manifold was lifting under boost.
This explains why the gauge never hits 7psi and it also caused the air/fuel ratio to richen way up.

EDIT: NEW BUILD THREAD http://www.camaroz28.com/forums/showthread.php?t=768907

prs
forum-gebruiker
Berichten: 809
Lid geworden op: 30 nov 2008 18:50

Re: X30XE Turbo in een...... Ford Ka!!

Bericht door prs »

Laagvlieger schreef:Inderdaad! Ook de olie heeft een lange weg te gaan op deze manier.

niet alleen de lange weg is een probleem, gezien dat de turbo lager hangt als het carter, zal deze geen vrij loop hebben. daardoor krijg je dus tegendruk op je olie retour, dat is vrij schadelijk voor turbo's
Gebruikersavatar
Peter_89
forum-gebruiker
Berichten: 1577
Lid geworden op: 17 dec 2006 01:11
Locatie: Twente

Re: X30XE Turbo in een...... Ford Ka!!

Bericht door Peter_89 »

Hij pakt ze lucht ook fijn
Zwei Liter Kraft ja
Gebruikersavatar
Theo Gsi
forum-gebruiker
Berichten: 2572
Lid geworden op: 01 mar 2007 22:45
Auto('s): Opel Astra F 92 1.6 8v, Opel Corsa B 1.6 16v GSI, Opel Astra Gsi 2.0 8v, Opel Corsa C 2002 1.2 16v, Opel Kadett D 1.3S
Locatie: Best

Re: X30XE Turbo in een...... Ford Ka!!

Bericht door Theo Gsi »

lekker op een beunhaas manier de compressie verlaagt met een dubbele koppakking...Verder wel lache
Die Kraft der Zwei Liter


Hoogglans zwart promoteam
Rieger promoteam
audio-system promoteam
The Undertaker
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 8637
Lid geworden op: 10 mei 2003 18:52

Re: X30XE Turbo in een...... Ford Ka!!

Bericht door The Undertaker »

Theo Gsi schreef:lekker op een beunhaas manier de compressie verlaagt met een dubbele koppakking...Verder wel lache
Het is een V6 dus ja een dubbele koppakking, 1 voor de voorste cilinderbank en 1 voor de achterste :mrgreen: . Zijn watergesneden stalen/aluminium pakkingen (geen idee wat ze daarvoor gebruiken). Dus zo beunhazerig is het niet :wink:
Gebruikersavatar
Theo Gsi
forum-gebruiker
Berichten: 2572
Lid geworden op: 01 mar 2007 22:45
Auto('s): Opel Astra F 92 1.6 8v, Opel Corsa B 1.6 16v GSI, Opel Astra Gsi 2.0 8v, Opel Corsa C 2002 1.2 16v, Opel Kadett D 1.3S
Locatie: Best

Re: X30XE Turbo in een...... Ford Ka!!

Bericht door Theo Gsi »

The Undertaker schreef:
Theo Gsi schreef:lekker op een beunhaas manier de compressie verlaagt met een dubbele koppakking...Verder wel lache
Het is een V6 dus ja een dubbele koppakking, 1 voor de voorste cilinderbank en 1 voor de achterste :mrgreen: . Zijn watergesneden stalen/aluminium pakkingen (geen idee wat ze daarvoor gebruiken). Dus zo beunhazerig is het niet :wink:

Tja je steekt al een hoop erin dan kunnen die 1200€ aan compressie verlagende zuigers kunnen er ook wel bij dan toch?
Die Kraft der Zwei Liter


Hoogglans zwart promoteam
Rieger promoteam
audio-system promoteam
The Undertaker
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 8637
Lid geworden op: 10 mei 2003 18:52

Re: X30XE Turbo in een...... Ford Ka!!

Bericht door The Undertaker »

Theo Gsi schreef:
The Undertaker schreef:
Theo Gsi schreef:lekker op een beunhaas manier de compressie verlaagt met een dubbele koppakking...Verder wel lache
Het is een V6 dus ja een dubbele koppakking, 1 voor de voorste cilinderbank en 1 voor de achterste :mrgreen: . Zijn watergesneden stalen/aluminium pakkingen (geen idee wat ze daarvoor gebruiken). Dus zo beunhazerig is het niet :wink:

Tja je steekt al een hoop erin dan kunnen die 1200€ aan compressie verlagende zuigers kunnen er ook wel bij dan toch?
Er zijn bedrijven genoeg die zo de compressie verlagen, zelfde principe, minder prijzig en je koppaking is een stuk sterker.
Gebruikersavatar
Theo Gsi
forum-gebruiker
Berichten: 2572
Lid geworden op: 01 mar 2007 22:45
Auto('s): Opel Astra F 92 1.6 8v, Opel Corsa B 1.6 16v GSI, Opel Astra Gsi 2.0 8v, Opel Corsa C 2002 1.2 16v, Opel Kadett D 1.3S
Locatie: Best

Re: X30XE Turbo in een...... Ford Ka!!

Bericht door Theo Gsi »

Tja je steekt al een hoop erin dan kunnen die 1200€ aan compressie verlagende zuigers kunnen er ook wel bij dan toch? Er zijn bedrijven genoeg die zo de compressie verlagen, zelfde principe, minder prijzig en je koppaking is een stuk sterker
Hmmm ik zie net dat hij naar 8.5:1 is verlaagd, maar toch ben ik het er niet mee eens dat het de beste optie is vooral niet als je met een turbo gaat rijden...
Die Kraft der Zwei Liter


Hoogglans zwart promoteam
Rieger promoteam
audio-system promoteam
The Undertaker
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 8637
Lid geworden op: 10 mei 2003 18:52

Re: X30XE Turbo in een...... Ford Ka!!

Bericht door The Undertaker »

Theo Gsi schreef:
Tja je steekt al een hoop erin dan kunnen die 1200€ aan compressie verlagende zuigers kunnen er ook wel bij dan toch? Er zijn bedrijven genoeg die zo de compressie verlagen, zelfde principe, minder prijzig en je koppaking is een stuk sterker
Hmmm ik zie net dat hij naar 8.5:1 is verlaagd, maar toch ben ik het er niet mee eens dat het de beste optie is vooral niet als je met een turbo gaat rijden...
Ach in Duitsland rijden er Golfjes R32 rond met 2 koppakkingen met een metalen plaat er tussen met met +500 pk's en die krijgen flink op hun donder. Die sets komen onder andere bij HGP Turbonachrüstung GmbH vandaan. Die gasten waren de eersten die een VR6 met een biturbo uitrusten.

Als je wil dat alles heel blijft dan moet je een standaard auto kopen en niks veranderen, en dat is ook erg relatief.

Ik heb ook niet gezegt dat het de beste oplossing is :mrgreen:
Gebruikersavatar
Theo Gsi
forum-gebruiker
Berichten: 2572
Lid geworden op: 01 mar 2007 22:45
Auto('s): Opel Astra F 92 1.6 8v, Opel Corsa B 1.6 16v GSI, Opel Astra Gsi 2.0 8v, Opel Corsa C 2002 1.2 16v, Opel Kadett D 1.3S
Locatie: Best

Re: X30XE Turbo in een...... Ford Ka!!

Bericht door Theo Gsi »

Maar je snapt mij punt denk ik ook wel he ;)

we zijn nu bezig met 2 opties of een r32 met compressor op 0.65 in de vr6 of een vr6 met JE pistons met 9.1:0 en dan het blok laten boren en honen en dan 1 bar gaan draaien met de compressor
Die Kraft der Zwei Liter


Hoogglans zwart promoteam
Rieger promoteam
audio-system promoteam
The Undertaker
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 8637
Lid geworden op: 10 mei 2003 18:52

Re: X30XE Turbo in een...... Ford Ka!!

Bericht door The Undertaker »

Theo Gsi schreef:Maar je snapt mij punt denk ik ook wel he ;)

we zijn nu bezig met 2 opties of een r32 met compressor op 0.65 in de vr6 of een vr6 met JE pistons met 9.1:0 en dan het blok laten boren en honen en dan 1 bar gaan draaien met de compressor
Ik begrijp je punt wel maar een dikkere koppakking werkt net zo goed, kijk hier maar eens: http://www.amt.nl/Nieuws/Bloedstollend- ... 950-pk.htm

Gebruikersavatar
Rellie opt werk
forum-gebruiker
Berichten: 1713
Lid geworden op: 23 jun 2007 12:09
Locatie: In mn eigen toko

Re: X30XE Turbo in een...... Ford Ka!!

Bericht door Rellie opt werk »

Ja een dikkere koppakking is iets anders dan een decompressie plaat met 2 koppakkingen! Die platen wat op de foto staan bij die KA zijn decompressie platen, die komen tussen de koppakkingen te zitten. Deze platen kun je niet zo monteren zonder pakking!
DHZ Twente uw Opel specialist voor onderdelen, reparatie en tuning.

http://www.Opelspecialist.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Tel: 0546-562109
Mob: 06-14707603

Openings tijden

Maandag gesloten !
Dinsdag t/m Vrijdag 09.00 t/m 20.00
Zaterdags van 09.00 t/m 16.00
Gebruikersavatar
Theo Gsi
forum-gebruiker
Berichten: 2572
Lid geworden op: 01 mar 2007 22:45
Auto('s): Opel Astra F 92 1.6 8v, Opel Corsa B 1.6 16v GSI, Opel Astra Gsi 2.0 8v, Opel Corsa C 2002 1.2 16v, Opel Kadett D 1.3S
Locatie: Best

Re: X30XE Turbo in een...... Ford Ka!!

Bericht door Theo Gsi »

Maar niels jij bent wel bent mening niels dat je beter via je zuiger kunt verlagen dan platen?
En die audi is gebouwd met een turbo dus al een geblazen blok dus dat kun je niet vergelijken met ongeblazen blok.
Die Kraft der Zwei Liter


Hoogglans zwart promoteam
Rieger promoteam
audio-system promoteam
The Undertaker
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 8637
Lid geworden op: 10 mei 2003 18:52

Re: X30XE Turbo in een...... Ford Ka!!

Bericht door The Undertaker »

Lage compressie zuigers zoals die van JE-pistons is altijd beter dan de compressie verlagen met platen al zal een standaard koppakking dat ook niet prettig vinden denk ik (met veel boost >1.1bar), een stalen/koperen/rvs is dan wel een must.
Gebruikersavatar
Rellie opt werk
forum-gebruiker
Berichten: 1713
Lid geworden op: 23 jun 2007 12:09
Locatie: In mn eigen toko

Re: X30XE Turbo in een...... Ford Ka!!

Bericht door Rellie opt werk »

Ik gebruik wel dikkere koppakkingen maar nooit decompressie platen, daar vertrouw ik gewoon niet op. Ik gebruik altijd zuigers van Wiseco, of ik laat ze custom maken als ze voor een motor niet verkrijgbaar zijn. Aardige beunhaas ombouw in die Ka, zo kan iedereen een motor er in krijgen.
DHZ Twente uw Opel specialist voor onderdelen, reparatie en tuning.

http://www.Opelspecialist.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Tel: 0546-562109
Mob: 06-14707603

Openings tijden

Maandag gesloten !
Dinsdag t/m Vrijdag 09.00 t/m 20.00
Zaterdags van 09.00 t/m 16.00
Gebruikersavatar
Theo Gsi
forum-gebruiker
Berichten: 2572
Lid geworden op: 01 mar 2007 22:45
Auto('s): Opel Astra F 92 1.6 8v, Opel Corsa B 1.6 16v GSI, Opel Astra Gsi 2.0 8v, Opel Corsa C 2002 1.2 16v, Opel Kadett D 1.3S
Locatie: Best

Re: X30XE Turbo in een...... Ford Ka!!

Bericht door Theo Gsi »

Wij hebben voor JE pistons gekozen voor in de vr6, maar die moet ook 400+ pk aan kunnen.
Ik ben wel met niels eens, het is gewoon beunhaas als je decompressie platen gebruikt, dan kun je op je vinger na tellen dat het binnen die 10 vingers fout gaat
Die Kraft der Zwei Liter


Hoogglans zwart promoteam
Rieger promoteam
audio-system promoteam
The Undertaker
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 8637
Lid geworden op: 10 mei 2003 18:52

Re: X30XE Turbo in een...... Ford Ka!!

Bericht door The Undertaker »

@ Theo
Onder welke druk gaat de VR6 rijden?

Ik meen dat er een Vortech V9 compressor in zit, deze kan volgens de specificaties afhankelijk van de versie een maximale druk van:
V-9 F-Trim 13,5 PSI (0.930791 bar) of
V-9 G-Trim 14 PSI (0,965264 bar) aan.
Gebruikersavatar
Theo Gsi
forum-gebruiker
Berichten: 2572
Lid geworden op: 01 mar 2007 22:45
Auto('s): Opel Astra F 92 1.6 8v, Opel Corsa B 1.6 16v GSI, Opel Astra Gsi 2.0 8v, Opel Corsa C 2002 1.2 16v, Opel Kadett D 1.3S
Locatie: Best

Re: X30XE Turbo in een...... Ford Ka!!

Bericht door Theo Gsi »

The Undertaker schreef:@ Theo
Onder welke druk gaat de VR6 rijden?

Ik meen dat er een Vortech V9 compressor in zit, deze kan volgens de specificaties afhankelijk van de versie een maximale druk van:
V-9 F-Trim 13,5 PSI (0.930791 bar) of
V-9 G-Trim 14 PSI (0,965264 bar) aan.
ik dacht dat hij wil beginnen met 0.9 bar maar die hij heeft staat er niet tussen want daar mee kun je 1.4 bar halen
dit zijn andere die op de site staan.
Die Kraft der Zwei Liter


Hoogglans zwart promoteam
Rieger promoteam
audio-system promoteam
Plaats reactie