Stationair toerental

Technische hulp. (Technical help). Beschrijf hier het probleem dat je met je auto hebt om door forumleden geholpen te worden met de oplossing.
Plaats reactie
Febe
forum-gebruiker
Berichten: 44
Lid geworden op: 23 jun 2008 15:00
Locatie: Zwollywood

Stationair toerental

Bericht door Febe »

Op m'n gehoor afgaand vind ik het stat. toerental aan de hoge kant. Koud of warm maakt niet veel uit. Toerenteller zegt 1050 rpm.
Officieel moet het stat.tt tussen 860 en 1020 rpm liggen.

Is hier iets aan bij-te-stellen? Het aanslagschroefje op de gasklep staat niet te hoog.
Wat kan de oorzaak zijn, versleten stappenmotor?

Volgens mij is er nergens sprake van valse lucht, alle slangen zijn goed en sluiten mooi aan.
Groet, Febe.
Dittohead
forum-gebruiker
Berichten: 46
Lid geworden op: 13 jul 2008 08:10
Locatie: Hoogvliet

Bericht door Dittohead »

1050 is wel okay hoor.
En is het meer of denk je dat te horen?

Je kan hem natuurlijk altijd afstellen, en het kan 101 dingen zijn.

Dus zal toch iets specifieker moeten zijn denk ik.
Astra GSi c1.8xe
Raymond-oud
forum-gebruiker
Berichten: 2539
Lid geworden op: 05 mar 2006 23:02

Bericht door Raymond-oud »

je zou je stappenmotor eens schoon kunnen maken of even een andere proberen
verder kun je er weinig aan af stellen dacht ik
Gebruikersavatar
Baas J.
forum-gebruiker
Berichten: 836
Lid geworden op: 27 sep 2006 16:18
Locatie: Prov. Zeeland

Bericht door Baas J. »

ding moet gewoon rustig 900t draaien
Ik maak geen verkeerde beslissingen, alleen soms minder geslaagde.. / nu X20XER 2000 OPC #1171 / ex c18xe 1994.

Vrachtwagens, de natuurlijke verkeersremmers.
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11173
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Bericht door Laagvlieger »

ja moet net onder de 1000 zijn het toerental. 850-950 rpm.
Is niets aan bij te stellen, gaat via het motormanagement.
Zou best valse lucht ergesn stiekum kunnen trekken, zo weinig dat je het niet hoort.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Febe
forum-gebruiker
Berichten: 44
Lid geworden op: 23 jun 2008 15:00
Locatie: Zwollywood

Bericht door Febe »

Laagvlieger schreef:ja moet net onder de 1000 zijn het toerental. 850-950 rpm.
Is niets aan bij te stellen, gaat via het motormanagement.
Zou best valse lucht ergesn stiekum kunnen trekken, zo weinig dat je het niet hoort.
zou de stappenmotor zélf teveel lucht kunnen doorlaten?
In ieder geval heb ik bij het schoonmaken van de SM ontdekt dat als de luchtklep dicht staat je er toch doorheen kunt blazen, sluit dus niet hermetisch af...
Maar misschien hoort dat zo.
Wie weet dat?
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11173
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Bericht door Laagvlieger »

Die stappenmotor heeft een "middenstand" als je hem niet aanstuurt.
Dat is ervoor dat mocht de stappenmotor uitvallen dan sprint hij dmv een veer in een half open stand, zodat stationairloop nog mogelijk is.
Als hij goed werkt zal zodra je contact aanzet de stappenmotor electrisch dichtgetrokken worden.
Is een veiligheid dus, soort fail safe.

En ja stappenmotor kan ook gewoon stuk zijn. Dat ie zoveel slijtsporen heeft in de regelklep dat hij niet meer 100% dichtkan en lucht langs de krassen kan trekken.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gebruikersavatar
Trompie
forum-gebruiker
Berichten: 2120
Lid geworden op: 27 mar 2007 21:54
Auto('s): Astra GSi 3.0 24v V6, Astra GSi 2.0 16v Turbo
Locatie: Schalkhaar
Contacteer:

Bericht door Trompie »

Laagvlieger schreef:Die stappenmotor heeft een "middenstand" als je hem niet aanstuurt.
Dat is ervoor dat mocht de stappenmotor uitvallen dan sprint hij dmv een veer in een half open stand, zodat stationairloop nog mogelijk is.
Als hij goed werkt zal zodra je contact aanzet de stappenmotor electrisch dichtgetrokken worden.
Is een veiligheid dus, soort fail safe.

En ja stappenmotor kan ook gewoon stuk zijn. Dat ie zoveel slijtsporen heeft in de regelklep dat hij niet meer 100% dichtkan en lucht langs de krassen kan trekken.
kun je daar nou ook een onregelmatig stationair van krijgen?
Astra GSi 3.0 24v v6
Astra GSi 2.0 16v Turbo
Febe
forum-gebruiker
Berichten: 44
Lid geworden op: 23 jun 2008 15:00
Locatie: Zwollywood

Bericht door Febe »

Laagvlieger schreef:Die stappenmotor heeft een "middenstand" als je hem niet aanstuurt.
Dat is ervoor dat mocht de stappenmotor uitvallen dan sprint hij dmv een veer in een half open stand, zodat stationairloop nog mogelijk is.
Als hij goed werkt zal zodra je contact aanzet de stappenmotor electrisch dichtgetrokken worden.
Is een veiligheid dus, soort fail safe.
Jee, dat wist ik niet...
Ik zal hem stationair es meten met een V-meter in verschillende gas-standen.

Maar eigenlijk bepaalt de ECU het toerental en niet de (-hoeveelheid lucht door de-) stappenmotor, toch?
Waarom draait 'ie dan 1050rpm? Toch valse lucht? (Stappenmotor is toch ook een soort van valse lucht, lees: omlooplucht?)
Laatst gewijzigd door Febe op 06 aug 2008 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11173
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Bericht door Laagvlieger »

Nou met een multimeter wordt niets hoor :wink:
Die meten te traag. DE stappenmotor wordt aangestuurd met een DutyCycle. Dus een pulserende spanning (blokspanning).
Das altijd wel goed hoor. Gaat weinig mis mee.

De Gasklep staat stationair dicht.
De ECU regelt dan het toerental met de LFR, want met de gasklep valt niets te regelen. Valse lucht is lucht die de motor niet meet. Dus na de luchtmassameter de motor in komt op een manier die niet heelmaal de bedoeling is :lol:

Zo'sn lek is vaak te zien in de TECH 1 datalijst. Daar zie je hoe het regelcircuit werkt en waar dus een probleem zou kunnen zitten.

Maar het zou dus kunnen dat er lucht lekt. Motor draait te hard stationair. ECU wil dit omlaag regelen. De ECU zal de stappenmotor minder ver aansturen en hem dus wat dichter zetten.... hmm hij loopt nog iets te hard. Dan zetten we hem nog iets dichter! Totdat hij helemaal dicht zit. Dan zal hij theoretisch dus afslaan! want hij krijgt geen lucht meer! Maar in het geval van een luchtlek kan hij dus gewoon blijven lopen, alleen kan de ECU er niets meer aan regelen. Want de stappenmotor staat al gesloten.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Febe
forum-gebruiker
Berichten: 44
Lid geworden op: 23 jun 2008 15:00
Locatie: Zwollywood

Bericht door Febe »

Tsja, wat dan...

Met remmenreiniger of zo (in kleine beetjes) over alle betreffende pakkingen en aansluitingen spuiten?

Wat zou jij doen, andere stappenmotor proberen?
Gebruikersavatar
Erwin_dude
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 2698
Lid geworden op: 13 mei 2008 20:28
Locatie: Coevorden

Bericht door Erwin_dude »

Laagvlieger schreef:Nou met een multimeter wordt niets hoor :wink:
Die meten te traag. DE stappenmotor wordt aangestuurd met een DutyCycle. Dus een pulserende spanning (blokspanning).
Das altijd wel goed hoor. Gaat weinig mis mee.

De Gasklep staat stationair dicht.
De ECU regelt dan het toerental met de LFR, want met de gasklep valt niets te regelen. Valse lucht is lucht die de motor niet meet. Dus na de luchtmassameter de motor in komt op een manier die niet heelmaal de bedoeling is :lol:

Zo'sn lek is vaak te zien in de TECH 1 datalijst. Daar zie je hoe het regelcircuit werkt en waar dus een probleem zou kunnen zitten.

Maar het zou dus kunnen dat er lucht lekt. Motor draait te hard stationair. ECU wil dit omlaag regelen. De ECU zal de stappenmotor minder ver aansturen en hem dus wat dichter zetten.... hmm hij loopt nog iets te hard. Dan zetten we hem nog iets dichter! Totdat hij helemaal dicht zit. Dan zal hij theoretisch dus afslaan! want hij krijgt geen lucht meer! Maar in het geval van een luchtlek kan hij dus gewoon blijven lopen, alleen kan de ECU er niets meer aan regelen. Want de stappenmotor staat al gesloten.
nou da heb ik ook...

zo gevoel teminste.. soms dan looptie opeens heel ontregelmatig.. en valt dan even dood bijna net alsop ecu hem probeert af te stelle dan ist weer even goed en dan draait ie weer hoge toeren tot 2500 rpm !!

en dan weer normaal 1000... heel vreemd...
You can run , but you can't Hide

Alpine Promo Team™

3.0 v6 Promoteam
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11173
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Bericht door Laagvlieger »

Febe schreef:Tsja, wat dan...

Met remmenreiniger of zo (in kleine beetjes) over alle betreffende pakkingen en aansluitingen spuiten?

Wat zou jij doen, andere stappenmotor proberen?
Neej, met zeepsop! Remmenreiniger kan de motor op lopen en wordt het lastig het lek te vinden.

Andere stappenmotor is te proberen als je er een hebt liggen.
even aan de uitleescompute r hangen voor een datacheck is makkelijker.
Daarmee kun je de stappenmotor ook testen trouwens.
Ik heb zelf trouwens ook een uitleescomputer!
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
boerbeun
forum-gebruiker
Berichten: 1034
Lid geworden op: 01 jun 2007 13:43
Locatie: duiven

Bericht door boerbeun »

tip van de dag: als je stappenmotor schoonmaakt met remmenreiniger, spuit daarna in met silicone spray, de remmenreiniger laat het asje stroef/vast - zitten/gaan
ventieldopjes-met-blauwe-vlaggetjes-en-rode-knop-promoteam
Febe
forum-gebruiker
Berichten: 44
Lid geworden op: 23 jun 2008 15:00
Locatie: Zwollywood

Bericht door Febe »

Laagvlieger schreef: Neej, met zeepsop! Remmenreiniger kan de motor op lopen en wordt het lastig het lek te vinden.
Dat bedoelde ik dus ook, als je het op de "lekke plek" spuit gaat je tt veranderen.
En zeepsop geeft belletjes als het ergens blaast, maar een inlaat zuigt, dus geen zeepsop-belletjes
Andere stappenmotor is te proberen als je er een hebt liggen.
even aan de uitleescompute r hangen voor een datacheck is makkelijker.
Daarmee kun je de stappenmotor ook testen trouwens.
Ik heb zelf trouwens ook een uitleescomputer!
Misschien moest ik binnenkort maar es een afspraak met je maken...
Kan dat?
Febe
forum-gebruiker
Berichten: 44
Lid geworden op: 23 jun 2008 15:00
Locatie: Zwollywood

Bericht door Febe »

boerbeun schreef:tip van de dag: als je stappenmotor schoonmaakt met remmenreiniger, spuit daarna in met silicone spray, de remmenreiniger laat het asje stroef/vast - zitten/gaan
Mijn stappenmotor onlangs nog eraf gehad, zag er mooi uit van binnen, daarna getest met een gloeilamp in serie op 12V, ging prima open-en-dicht. 'k Heb er dus niets in gespoten, leek me niet nodig.
Wel vroeg ik me dus af of er misschien lucht-lekkage is langs de trommel, waardoor de motor konstant valse lucht krijgt...
Komt dat voor?
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11173
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Bericht door Laagvlieger »

Langs de trommel lekken kan heel goed. Daar doelde ik op met die krassen in de LFR.

Afspraakje maken kan wel een keer zodra mijn Astra bij de spuiter staat. Dan heb ik wel even tijd.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Raymond-oud
forum-gebruiker
Berichten: 2539
Lid geworden op: 05 mar 2006 23:02

Bericht door Raymond-oud »

heb nog wel een stappenmotor liggen geloof ik
mag je wel even proberen als je wilt
Febe
forum-gebruiker
Berichten: 44
Lid geworden op: 23 jun 2008 15:00
Locatie: Zwollywood

Bericht door Febe »

raymond schreef:heb nog wel een stappenmotor liggen geloof ik
mag je wel even proberen als je wilt
Kijk, dat is nog es jofel...
Ik laat van me horen!
Groet, Febe.
Febe
forum-gebruiker
Berichten: 44
Lid geworden op: 23 jun 2008 15:00
Locatie: Zwollywood

Bericht door Febe »

Afgelopen zondag op Zandvoort geweest. Prachtig weer, lekker kunnen rijden.
Motor liep als de brandweer en niks stuk gegaan.
(Ben toch altijd een beetje benauwd daarvoor omdat ik met 't autootje ook het hele stuk weer naar huis moet rijden)
Voor vertrek nog een andere Stappenmotor geprobeert, geen verschil.
Toerental nog steeds 1050 en evenveel plofjes in uitlaat.
Het komt dus niet door de ECU die ik gebruik, en ook niet door de SM.
De uitlaat zou nog een rol kunnen spelen? Is nl een zeer open systeem met alleen maar een (1) absorptiedemper.
Nouja, we laten het voorlopig maar bij het oude, misschien nog es laten uitlezen.
Met dank aan Raymond en Sylvia voor hun aanbod en vertrouwen...en de koffie!
Groet, Febe.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Trompie
forum-gebruiker
Berichten: 2120
Lid geworden op: 27 mar 2007 21:54
Auto('s): Astra GSi 3.0 24v V6, Astra GSi 2.0 16v Turbo
Locatie: Schalkhaar
Contacteer:

Bericht door Trompie »

IK denk dat je uitlaat die plofjes wel kunnen verklaren.

sinds ik rijd met een katvervanger ploft hij ook bij gas los laten.
Astra GSi 3.0 24v v6
Astra GSi 2.0 16v Turbo
Gebruikersavatar
Syl-Astra
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 830
Lid geworden op: 21 nov 2007 19:00
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door Syl-Astra »

Graag gedaan hoor :wink:
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11173
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Bericht door Laagvlieger »

Bungelen hem wel keertje aan de pjoeter!
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Febe
forum-gebruiker
Berichten: 44
Lid geworden op: 23 jun 2008 15:00
Locatie: Zwollywood

Bericht door Febe »

Laagvlieger schreef:Bungelen hem wel keertje aan de pjoeter!
Wanneah?
Plaats reactie