@ Chucky
Lees idd veel theorie boeken van bijvoorbeeld A. Graham Bell en Corky Bell, mischien zeggen die namen je iets.
Het leuke van die boeken is dat het de ervaringen zijn van deze grote namen uit de tuningswereld.
En feit is dat er gewoon een heel groot gedeelte bullshit in je verhaal zit, momenteel doe ik niets anders dan cilinderkoppen flowen, uitlaten berekenen en maken, nokkenassen berekenen en motoren afstellen op een superflow motortestbank. Dit bedrijf werkt bijna alleen maar met DTA-fast.
Nokkenassen met meer duratie geven meer topvermogen, nadeel is dat je koppel verliest en slecht stationair gaat lopen. Kijk maar eens wat er met de powerband gebeurd bij meer duratie...
http://www.pipercams.co.uk/NewPiperWeb/ ... rames.html
Veel C20xe motoren staan er op die testbank en ook veel met tb's en DTA. Heb er genoeg gezien die veel koppel en vermogen hadden, met relatief weinig aanpassingen, waarom? Omdat de xe cilinderkop standaard al behoorlijk goed is. Grotere kleppen wil je alleen maar als je meer topvermogen wilt, je gassnelheid gaat namelijk omlaag in het lagere toerengebied waardoor je koppel onderin veel minder wordt. Tuurlijk als je een full-spec motor wilt zul je veel moeten aanpassen en je cilinderkop onder handen nemen. Je praat dan wel over 15.000 euro om een XE op 250 Pk en 250 Nm te krijgen (en te zorgen dat het heel blijft).
@ Theo
Als je geen goede testbank of rollerbank hebt, zou ik je DTA instellingen mooi laten staan. Op de weg afstellen kan ook prima, maar een testbank of rollerbank is gewoon makkelijker, veiliger en je kunt je motor optimaliseren.