Maar een C20XE met M2.5 werkt ook prima hoor. Dus dat zou ik geen reden laten zijn om een ander blok te kopen. De rest van de staat van de motor kan ik natuurlijk niet zo beoordelen.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
dit blok heb ik ook, is de oer c20xe tot 1994 met 110kw/150pk, vanaf 1994 kwamen ze met dis
mtech sfivervanger heb ik ook,. rijd ie iets soepeler maar echt pk winst is het niet. zet er een normale luchtfilterbak op en gooi die carterontluchtingsfilter weg.
voor hoeveel kan je het blok overkopen en wat is de km stand
Astra zelf zag er niet uit, roest de gekste, maar daar ging het me nog niet zo om.
Vet/olie op het blok was ook niet zo ernstig als dat het leek.
Tijd voor een proefrondje;
Boordcomputer geeft diverse meldingen, van koelwater tot remvoering tot ruitenwisservloeistof.
Startte niet zo lekker als mijn eigen auto maar sloeg goed aan.
5 straten de woonwijk uit zie ik dat de temperautuur als op 100 graden staat, ik vraag aan de verkoper of er koelvloeistof inzit waar hij bevestigend op antwoord. Na weer 200m zie ik de wijzer nog verder omgaan waarop ik besluit de auto aan de kant te zetten en maar zelf eens te checken.
De koelvloeistof staat te koken in het vaatje en bij voorzichtig losdraaien komen er grote witte stinkende wolken uit. De motorfan draait overigens ook niet.
Ik zeg tegen de verkoper dat ik er liever zo niet mee op de snelweg ga rijden en besluit om de proefrit af te breken en terug te keren.
Eenmaal terug kap weer open en wederom grote wolken uit het koelvloeistofreservoir. Na serieus 3 kannen water in het vaatje gegooid te hebben staat het nog steeds te roken.
Ik laat mijn vriendin in het reservoir kijken en zelf gaf ik gas, ze zag niks bubbelen, maar wist het niet zeker.
De auto lekt overigens geen water aan de onderkant.
Met het losdraaien van de olievuldop begint daar ook rook uit te komen.
Toen olie gepeilt, olie stond veel en veel te hoog en op de peilstok zaten ook belletjes.
Al met al was ik niet zo blij met wat ik zag.
Wat kan er met dit blok aan de hand zijn?
Zelf dacht ik aan een een lekke koppaking? (waterverbruik / rook / olie waterig en veel te veel / uitlaatgassen in koelsysteem)?
Iemand anders nog een idee?
Ik maak geen verkeerde beslissingen, alleen soms minder geslaagde.. / nu X20XER 2000 OPC #1171 / ex c18xe 1994.
Ik denk wat wij nu hebben gehad, Redbill en ik, dat je zulke zaken door verkeerd advies ook een grote postenkost kunt krijgen.
Je bent zo weer 1500 euro totaal kwijt als je alles optelt.
Kopje aan werkzaamheden 300+ euro, nieuw onderblok 850 euro.
En dan nog de rest v.d. onderdelen...
"hochdrehzahlprinzip"
"Meningen zijn als horloges: ze lopen niet gelijk en ieder gelooft in het zijne"
Het zit em ook vooral in wat je ermee wilt bereiken.
Zo ligt bij Niels nog wel het onderblok wat ik heb gekocht voor 50,-. Daar is op zich niet zoveel mis mee, maar de maten van de cilinderwanden zijn wel zo dat die niet meer opnieuw gehoond kan worden. Met alleen nieuwe zuigerveren en dergelijke zou dat blok nog wel weer 150.000 meekunnen, met een heel klein beetje olieverbruik.
Als je dat acceptabel vindt dan is een dergelijk blokje prima. Wil je de motor weer terug hebben naar nieuwstaat of beter, dan loop je tegen heel andere zaken aan (en dus ook meer kosten).
Dan moet je dus een goede basis gaan zoeken, en dat kun je pas controleren als je het blok uit elkaar hebt liggen. Het blijft altijd een gok.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)