Cruisecontrol ap150

Technische hulp. (Technical help). Beschrijf hier het probleem dat je met je auto hebt om door forumleden geholpen te worden met de oplossing.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
avm8872
forum-gebruiker
Berichten: 62
Lid geworden op: 21 mar 2014 01:54
Auto('s): astra f gsi 2.0 16v. Hatchback / Astra f cabrio 1.8 16v. / astra f gsi 2.0 16v station
Locatie: Doornenburg

Cruisecontrol ap150

Bericht door avm8872 »

Goeiedag

Jullie hebben al meerdere topics omtrent cruisecontrol maar voor zover ik heb gezien niet de ap150 gecombineerd met een cc hendel origineel van opel.
Deze zat al op mijn astra en heeft altijd gefunctioneerd.
Nou zou ik graag de schakelaar die daar bij zit willen vervangen voor een originele gm cc hendel.
De kleuren van de kabels komen uiteraard niet overeen maar hoop dat een van jullie mij wellicht opweg kan helpen voor ik van alles kapot maak.
De kleuren van de cc hendel van opel zal jullie bekend zijn gok ik maar even voor de zekerheid:
Rood
Groen
Grijs
Blauw
En van de huidige cc hendel:
Groen
Oranje
Bruin
Geel

Nou heb ik een schema gevonden van mijn huidige cruisecontrol

Afbeelding

wellicht dat jullie daar wijs uit worden hoe ik de cc van opel er op aan kan sluiten
Als er nog meer info benodigd is hoor ik dat graag alvast bedankt
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9289
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Cruisecontrol ap150

Bericht door RedBill »

Ik weet dat er ook ooit een kleurenschema hier op deze site heeft gestaan voor de cruisecontrol. Zal eens zoeken of die er nog steeds is.

UPDATE: gevonden.
Afbeelding.

Wat je zelf even moet uitzoeken is welke kleur in de hendel op welk knopje is aangesloten. Op basis daarvan kun je bepalen aan welke kleur van je AP150 je deze moet aansluiten.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
avm8872
forum-gebruiker
Berichten: 62
Lid geworden op: 21 mar 2014 01:54
Auto('s): astra f gsi 2.0 16v. Hatchback / Astra f cabrio 1.8 16v. / astra f gsi 2.0 16v station
Locatie: Doornenburg

Re: Cruisecontrol ap150

Bericht door avm8872 »

Die had ik inderdaad ook gevonden ja kwam ik nog niet heel veel verder mee.
Maar goed ben nu al een paar stappen verder.
Alleen wat ik nog even spannend vindt hoe dat gaat werken want van af de ap150 is er 1 signaal draad die zowel het gas geven en het afremmen regeld ( I en R ) terwijl vanaf de opel schakelaar dat 2 signaal draden zijn.
Maar goed als ik het allemaal goed begrijp moet er tussen 1 van die 2 draden van de opel schakelaar een weerstandje komen zodat de ap150 waarschijnlijk :confused: onderscheid maakt tussen de signalen
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9289
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Cruisecontrol ap150

Bericht door RedBill »

Ik denk dat je bij één van de twee een signaal omkeerder moet monteren. Controleer of jouw signaaldraad juist bij het maken of bij het verbreken van het contact schakelt. Als hij bij het maken van contact uitschakelt moet je het signaal van de koppelingspedaal omkeren (dat je dus juist spanning krijgt bij het intrappen van het koppelingspendaal). (Bijvoorbeeld door een relais te laten schakelen als de spanning weg valt). Waar je op moet letten is dat je niet de situatie creëert dat je remlichten aan gaan als je de koppelingspedaal intrapt.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
avm8872
forum-gebruiker
Berichten: 62
Lid geworden op: 21 mar 2014 01:54
Auto('s): astra f gsi 2.0 16v. Hatchback / Astra f cabrio 1.8 16v. / astra f gsi 2.0 16v station
Locatie: Doornenburg

Re: Cruisecontrol ap150

Bericht door avm8872 »

Signaal omkeerder :confused: eerlijk gezegd nog nooit van gehoord.
Maar ik heb inmiddels de weerstandjes binnen gekregen dus dat gaan we morge eerst proberen.
Wat op basis van de huidige gegevens die ik allemaal heb zou het er op neer moeten komen dat het R signaal 12 v moet krijgen bij bedienen en het I signaal zou 4 a 5 volt moeten hebben athans als ik et allemaal goed volg.
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9289
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Cruisecontrol ap150

Bericht door RedBill »

Omkeerder = inverter.

Dus als je een maak-contact hebt (bijvoorbeeld 12V bij het bedienen van het pendaal), dat je een relais hebt dat in onbediende stand 12V doorgeeft, maar in bediende stand juist 0V. Wat er dan gebeurt is dat als je de schakelaar bij het pendaal bedient, je via de relais juist 0V krijgt en als je het pendaal niet bedient 12V. Het signaal is dan dus omgekeerd.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
avm8872
forum-gebruiker
Berichten: 62
Lid geworden op: 21 mar 2014 01:54
Auto('s): astra f gsi 2.0 16v. Hatchback / Astra f cabrio 1.8 16v. / astra f gsi 2.0 16v station
Locatie: Doornenburg

Re: Cruisecontrol ap150

Bericht door avm8872 »

Mocht het daar op aan komen kom ik daar nog even op terug
Gebruikersavatar
avm8872
forum-gebruiker
Berichten: 62
Lid geworden op: 21 mar 2014 01:54
Auto('s): astra f gsi 2.0 16v. Hatchback / Astra f cabrio 1.8 16v. / astra f gsi 2.0 16v station
Locatie: Doornenburg

Re: Cruisecontrol ap150

Bericht door avm8872 »

Nou ik ben inmiddels een paar stapjes verder.
Ik heb het signaal van de I en de R werkend.
Alleen nou loop ik volgens mij tegen het probleem aan waar jij (redbill) het over had want als ik de O aansluit blijft de cruise control uit tenzij ik het bewuste draadje er weer uit haal.
Dus hoe zou ik dan dat relais moeten toepassen wat jij bedoelde?
Want dat volg ik niet helemaal.

Edit
Ik denk dat het probleem voornamelijk zit in de manier van aan of uit zetten.
Bij de oude schakelaar moest je echt een knop om zetten terwijl bij de opel schakelaar dit een tip toetsje is iemand een idee hoe ik dat kan opvangen?
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9289
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Cruisecontrol ap150

Bericht door RedBill »

avm8872 schreef: 17 nov 2020 21:44 Nou ik ben inmiddels een paar stapjes verder.
Ik heb het signaal van de I en de R werkend.
Alleen nou loop ik volgens mij tegen het probleem aan waar jij (redbill) het over had want als ik de O aansluit blijft de cruise control uit tenzij ik het bewuste draadje er weer uit haal.
Dus hoe zou ik dan dat relais moeten toepassen wat jij bedoelde?
Want dat volg ik niet helemaal.
Daar zou ik dan even een tekening van moeten maken. Deze is bedoeld voor de koppelingsschakelaar of remschakelaar, afhankelijk van het signaal waar jouw CC unit om vraagt. (12V = uitschakelen of 0V= uitschakelen)

Heb jij meer info over de oplossing waarover je hieronder schrijft?
avm8872 schreef:Maar goed als ik het allemaal goed begrijp moet er tussen 1 van die 2 draden van de opel schakelaar een weerstandje komen zodat de ap150 waarschijnlijk :confused: onderscheid maakt tussen de signalen
avm8872 schreef: 17 nov 2020 21:44 Edit
Ik denk dat het probleem voornamelijk zit in de manier van aan of uit zetten.
Bij de oude schakelaar moest je echt een knop om zetten terwijl bij de opel schakelaar dit een tip toetsje is iemand een idee hoe ik dat kan opvangen?
Dit is een lastiger probleem. Jouw cruisecontrol lijkt te vragen om een constant signaal "AAN", terwijl de handle van Opel een eenmalige puls "AAN" geeft, die dan vervolgens wordt "onthouden" door de cruisecontrol.
Dit los je niet zomaar even op met een relais dat door een puls geschakeld wordt en vervolgens een constant signaal doorgeeft, want dan moet je namelijk ook het "reset" signaal van de handle + gebruiken om dat relais weer uit te schakelen.

Het lijkt haast gemakkelijker om een GM Cruisecontrol erin te hangen. (Heb er zo nog één voor je liggen, hoef je alleen nog een meriva-relais aan te schaffen).
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
avm8872
forum-gebruiker
Berichten: 62
Lid geworden op: 21 mar 2014 01:54
Auto('s): astra f gsi 2.0 16v. Hatchback / Astra f cabrio 1.8 16v. / astra f gsi 2.0 16v station
Locatie: Doornenburg

Re: Cruisecontrol ap150

Bericht door avm8872 »

Nou om eerlijk te zijn ben ik niet bepaald een expert wat betreft een stroom circuit aan sluiten gecombineerd met relais.
Maar goed had nog wat spul liggen dus ben gaan experimenteren met een paar verschillende relais.
Et is eigenlijk dus meer geluk dan wijsheid maar heb het voor mekaar gekregen met een 5 polig relais.
Met een 4 polig relais had ik nog steeds het zelfde probleem

Vertaald in tekst komt het er op neer dat ik op het BLAUWE signaal draad van de gm schakelaar een weerstandje heb gezet van 1.5ohm deze samen gevoegd met de GROENE van de gm schakelaar en deze 2 dan weer verbonden met het GELE signaal draad aan de ap 150 en door het weerstandje kan dus de ap150 onderscheid maken tussen de signalen.
De ORANJE draad van de ap 150 heb ik verbonden met de RODE draad van de gm schakelaar plus contact 30 van het relais.
de GROENE draad van de ap 150 heb ik verbonden met contact 85 op het relais.
De BRUINE draad van de ap 150 heb ik verbonden met contact 87a op het relais
De GRIJZE draad van de gm schakelaar heb ik verbonden met contact 86 op het relais.
Volgens mij heb ik het verhaal zodan compleet.

Door het relais krijgt de ap 150 een signaal dat er voor zorgt dat deze uitgaat officieel gezien zou deze met originele schakelaar van de ap 150 dan uitblijven maar nu met de gm schakelaar voor aantal seconden wat voldoende is om de cruise control uit te schakelen omdat deze het signaal even vast houdt wat je weer kan zien aan het lampje op de ap 150 deze blijft een paar seconden branden.

Of dit op papier ook zo zou moeten of dat dit in theorie klopt durf ik echt niet te zeggen maar het zit nu bij mij op deze manier aangesloten met het gewenste resultaat.
Ik zal kijken of ik er nog een klein schetsje van kan maken dan zal ik deze ook toevoegen.

Update:
Zo zou het dan nu zitten onder verbouwd van type en schrijf fouten. :shock:

Afbeelding
pascal1109
Moderator
Moderator
Berichten: 7831
Lid geworden op: 01 nov 2006 21:09
Auto('s): 1994 Opel Astra GSi 16v
Locatie: Brabant

Re: Cruisecontrol ap150

Bericht door pascal1109 »

Erg vet dat je dit ontdekt hebt en ook gedetailleerd wilt delen.
Zo kan een ander er ook nog wat mee.
Goed opgelost en jij kan weer lekker toeren zonder je voet te gebruiken :thumbsup:
When J. Robert Oppenheimer said "I have become death, the destroyer of worlds", he wasn't referring to the atomic bomb. He was referring to the Chuck Norris Halloween costume he was wearing.
______________________________________

:opel: With great power...comes great responsibility :opel:
Gebruikersavatar
avm8872
forum-gebruiker
Berichten: 62
Lid geworden op: 21 mar 2014 01:54
Auto('s): astra f gsi 2.0 16v. Hatchback / Astra f cabrio 1.8 16v. / astra f gsi 2.0 16v station
Locatie: Doornenburg

Re: Cruisecontrol ap150

Bericht door avm8872 »

Yes dankjewel en graag gedaan.
Op deze manier kan iemand anders er ook nog wat mee

-

Plaats reactie