advies carterpakking nodig

Technische hulp. (Technical help). Beschrijf hier het probleem dat je met je auto hebt om door forumleden geholpen te worden met de oplossing.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
DarkDaedelus
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 625
Lid geworden op: 18 aug 2011 19:19
Auto('s): Astra F GSI C20XE
Locatie: Zuid Limburg
Contacteer:

advies carterpakking nodig

Bericht door DarkDaedelus »

Afgelopen weekend heb ik de carterpan en pakking eraf gehaald en (naar mijn idee) goed schoongemaakt. Restanten oude pakkingzooi zijn eraf gehaald met een plamuurmesje. Blok en carterpan hechtingpunten zijn olie en vet vrij gemaakt voor de montage. Ik had de volgende spatplaat van Mathijssen gekocht, omdat deze enorm werd aanbevolen op het forum:

"Nooit meer olielekkage met deze super dichte carterplaten.
Carterspatplaat en gevulkaniseerde rubber afdichting in één geheel.
(Geen 2 delige kurken pakkingen meer, en veel makkelijker te monteren)"

http://mathijssentechnics.nl/?View=page ... d=&mid=183" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik had gelezen dat er ringetjes om de boutjes moesten om deze plaat te kunnen monteren, dus die zijn er omheen gekomen (werden ook netjes bijgeleverd), maar dit mooie verhaaltje is bij mij helaas een iets ander verhaal geworden.

Rotzooi Voor:

Afbeelding

Afbeelding


Verschil NIeuw - Oud:

Afbeelding


Na:

Afbeelding

Afbeelding

Verassing na montage en bijvullen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Echte pech was dat er tijdens het aandraaien 1 bout was afgebroken (in het blok) op een redelijk onmogelijke plaats boven het subframe bij de oliefilter. Na een volledige dag proberen de carter en vorige pakking eraf te krijgen was dit natuurlijk enorm vloeken en balen. Een belletje later besloten dat de beste oplossing (op dit moment) was om hem toch dicht te draaien met de resterende bouten, omdat ik m niet zo kon laten staan of de dag erna kon proberen om hem eruit te halen (eerste pogingen hiertoe waren mislukt). Het is niet zeker niet de netste of beste manier, maar zolang het niet lekt, was dit niet direct het grootste probleem. De bouten zijn tijdens montage kloksgewijs aangedraaid. Eerst 12 uur en dan 6 uur, vervolgens 13 uur en 7 uur, etc. Ik ging er al vanuit dat het alsnog zou lekken bij de afgebroken bout en ik alles opnieuw moest doen en absoluut niet kon ontlopen dat ik die bout op een rotplaats had afgebroken. Blijkt dat dit een van de weinige plekken is waar het niet lekt / zweet..

Afbeelding

Qua hoeveelheid lijkt het niet veel, daar ik de olie niet heb hoeven bijvullen en de pijlstok "Max" aan blijft geven, maar toch wil ik dit natuurlijk netjes hebben. Hopelijk heeft iemand advies, waardoor ik dit weekend alles netjes kan maken.



Enkele voorbereidingen worden getroffen:

- Vandaag ga ik eerst het blok van onder proberen weer volledig schoon vegen om te kijken of het van onderen nog steeds zoveel erg lijkt te zijn.
- Ik heb nieuwe m6 boutjes gehaald om de huidige te vervangen.
- Ik heb vloeibare pakking tot mijn beschikking, om deze mogelijk dun aan de boven en onderkant van de spatplaat te smeren wanneer dit een goed idee is.

Om het afgebroken boutje eruit te halen heb ik het volgende tot mijn beschikking:
- Ik heb een 90graden opzetstuk voor de boor, zodat ik hopelijk met een mini boor een gaatje kan boren in het boutje.
- Ondanks dat het een vrij onmogelijke plaats is om bij te komen heb ik tapjes gehaald, die ik verwacht vaker te gebruiken.
- Een schroefdraad snij set waarmee ik met de hand het tapje kan draaien, gezien een accuboor geen goed idee lijkt.

90 graden boordkopje (ziet er fragiel uit, maar het werkt):
Afbeelding

Tapjes:
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding


Waar het nu dus vooral om gaat is het carter lekvrij maken, is het een goed idee om dit dun met vloeibare pakking te proberen?
Heb ik een stap gemist zoals bijvoorbeeld carter en blok opschuren met schuurpapier ipv alleen met plamuurmesje?
Zijn er andere dingen wat mogelijk mis kan zijn?
pascal1109
Moderator
Moderator
Berichten: 7831
Lid geworden op: 01 nov 2006 21:09
Auto('s): 1994 Opel Astra GSi 16v
Locatie: Brabant

Re: advies carterpakking nodig

Bericht door pascal1109 »

De pakking van een C20NE schijnt beter/makkelijker te zijn. Een klein beetje vloeibare pakking kan geen kwaad lijkt mij, maar zou eerst die 8v pakking eens proberen denk?
Tevens kan ook je carterpan krom zijn, dan dicht hij sowieso moeilijk af. Ik heb eventueel nog een andere voor je, van een C20XE.
When J. Robert Oppenheimer said "I have become death, the destroyer of worlds", he wasn't referring to the atomic bomb. He was referring to the Chuck Norris Halloween costume he was wearing.
______________________________________

:opel: With great power...comes great responsibility :opel:
Gebruikersavatar
Vincent_R
Donateur 2013
Donateur 2013
Berichten: 1395
Lid geworden op: 18 mei 2012 19:40
Auto('s): Opel Astra F cabrio

Re: advies carterpakking nodig

Bericht door Vincent_R »

Ik heb toen ik zelf mijn blok opnieuw opgebouwd heb ook een klein beetje vloeibare pakking gebruikt op de plekken waar het blok gegoten is en waar de buitenste krukaslagers zitten. Dit zijn plekken waar hij wat sneller een beetje wil zweten/lekken.
Zoals Pascal al zegt, zou ik ook een pakking van een 8v halen en hier een klein beetje vloeibare pakking bij gebruiken (mits je carter niet krom is).
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9289
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: advies carterpakking nodig

Bericht door RedBill »

pascal1109 schreef:De pakking van een C20NE schijnt beter/makkelijker te zijn. Een klein beetje vloeibare pakking kan geen kwaad lijkt mij, maar zou eerst die 8v pakking eens proberen denk?
Tevens kan ook je carterpan krom zijn, dan dicht hij sowieso moeilijk af. Ik heb eventueel nog een andere voor je, van een C20XE.
De pakking die hij heeft is van de 8V (das die met de gevulkaniseerde rubber afdichting).

@DarkDaedelus
1. Als ik kijk naar je carterpan dan zitten daar nog wel wat krassen in het dichtingsvlak, in de twee onderste bochten op de foto, wat voor lekkage kan zorgen, maar ga sowieso niet met schuurpapier aan de slag! Dat is al heel snel te grof.
2. Heb je in de vraagbaak het juiste moment opgezocht (Let op! slechts 5 Nm) waarmee je de pakking moest vastdraaien, en heb je een momentsleutel gebruikt?
3. Heb je op onderstaande punten afdichtingsmiddel gebruikt?

Afbeelding

Check even al deze punten, bevestig de pan nog eens opnieuw en kijk wat ie dan doet. Ik denk dat je de bouten te vast hebt aangedraaid, dat kan zeker lekkage veroorzaken.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
DarkDaedelus
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 625
Lid geworden op: 18 aug 2011 19:19
Auto('s): Astra F GSI C20XE
Locatie: Zuid Limburg
Contacteer:

Re: advies carterpakking nodig

Bericht door DarkDaedelus »

RedBill schreef: @DarkDaedelus
1. Als ik kijk naar je carterpan dan zitten daar nog wel wat krassen in het dichtingsvlak, in de twee onderste bochten op de foto, wat voor lekkage kan zorgen, maar ga sowieso niet met schuurpapier aan de slag! Dat is al heel snel te grof.
2. Heb je in de vraagbaak het juiste moment opgezocht (Let op! slechts 5 Nm) waarmee je de pakking moest vastdraaien, en heb je een momentsleutel gebruikt?
3. Heb je op onderstaande punten afdichtingsmiddel gebruikt?

Afbeelding

Check even al deze punten, bevestig de pan nog eens opnieuw en kijk wat ie dan doet. Ik denk dat je de bouten te vast hebt aangedraaid, dat kan zeker lekkage veroorzaken.
1. Ik vond het ook veel 'banen' die erin zaten, maar de krassen linksonder zijn toevallig (en gelukkig) de plek waar deze het minst lijkt te lekken:

Afbeelding

2. Ik heb helaas (nog) geen vraagbaak, of een momentsleutel die zulke kleine waardes aan kan, de grote werkt pas vanaf 28 nM.

3. Ik heb nog geen afdichtingsspul gebruikt, omdat ik in de veronderstelling was de vulkanische rubber pakking voldoende was.

Ik ben zeer blij met de gekregen informatie mensen, zeker zo snel :worship:
Als ik dit achteraf zo zie, lijkt het heel erg onvoorbereid van mij terwijl ik dacht mezelf goed ingelezen te hebben. Morgen gaan we met nieuwe info aan de slag om alles netjes te krijgen.
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11172
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: advies carterpakking nodig

Bericht door Laagvlieger »

Zoals gezegd al ruim vloeibare pakking bij de overgangen.
Snap het aandraaien ook niet met 12 uur/ 6 uur enzo?
Je zet ze allemaal kloksgewijs van binnen naar buiten net "aan" en daarna de volgende ronde zet je ze op moment met de momentsleutel!! als je niet het juiste gevoel hebt in de vingers van wat 5 Nm is :wink:
Dat is erg weinig, Van mij mogen ze wel ietsje strakker nog hoor :mrgreen:

Succes met uitboren!
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gebruikersavatar
DarkDaedelus
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 625
Lid geworden op: 18 aug 2011 19:19
Auto('s): Astra F GSI C20XE
Locatie: Zuid Limburg
Contacteer:

Re: advies carterpakking nodig

Bericht door DarkDaedelus »

Laagvlieger schreef:Zoals gezegd al ruim vloeibare pakking bij de overgangen.
Snap het aandraaien ook niet met 12 uur/ 6 uur enzo?
Je zet ze allemaal kloksgewijs van binnen naar buiten net "aan" en daarna de volgende ronde zet je ze op moment met de momentsleutel!! als je niet het juiste gevoel hebt in de vingers van wat 5 Nm is :wink:
Dat is erg weinig, Van mij mogen ze wel ietsje strakker nog hoor :mrgreen:

Succes met uitboren!
Ik kwam niet op het woord,maar bedoelde kruislings.
Heb vandaag met hulp een poging gewaagd, maar ergens aan de achterkant lekt t nog/weer. De voorkant en zijkant zijn volledig droog. Morgen maar weer eronder...
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11172
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: advies carterpakking nodig

Bericht door Laagvlieger »

Je weet ook zeker dat het bij die pakking wegkomt? Het is niet van de oliepomp ofzo of motorkeerring dat naar beneden loopt precies in die carterpan richel?
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gebruikersavatar
DarkDaedelus
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 625
Lid geworden op: 18 aug 2011 19:19
Auto('s): Astra F GSI C20XE
Locatie: Zuid Limburg
Contacteer:

Re: advies carterpakking nodig

Bericht door DarkDaedelus »

Laagvlieger schreef:Je weet ook zeker dat het bij die pakking wegkomt? Het is niet van de oliepomp ofzo of motorkeerring dat naar beneden loopt precies in die carterpan richel?
Dat heb ik nog niet kunnen bevestigen, daarvoor gaat de auto zometeen op de krik. Gisteravond heb ik onder de voorbumper door gekeken en kon alleen zien dat t goed nat was, vanaf de achterkant.
Plaats reactie