Astra gsi c18xe naar C2.0LET en Kadett gsi 3.0v6

Grote verbouwingen en projecten. (Car project show-off.)
Erik-gsi
forum-gebruiker
Berichten: 156
Lid geworden op: 18 apr 2020 23:15
Locatie: Zevenaar

Astra gsi c18xe naar C2.0LET en Kadett gsi 3.0v6

Bericht door Erik-gsi »

Hierbij foto’s van mijn Astra f:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

In april in het bezit gekomen van deze originele gsi. Eerst het achterstallig onderhoud aangepakt en in de zomer mee rond gereden. Startmotor was kapot gegaan dus deze vorige week vervangen. Volgende maand ga ik een c20let ophalen welke in de Astra gaat komen. Deze motor (de c18xe) heeft ruim 3 ton op de teller en er zit een storing in de nokkenas sensor. Vind het zonde om hier nog geld in te steken dus het blok gaat er uit. Heb hiernaast nog een Kadett gsi waar ik een 3.0 V6 heb gebouwd. Om daarnaast een Astra f gsi turbo te hebben is mijn jongensdroom. Beide auto’s zijn voor mij de ultieme hot hatches en de V6 en LET mijn favoriete motoren. De Astra zal, op een verbeterde ophanging, remmen en 16inch velgen na, verder origineel blijven. Dus geen Tupperware, spoilers of booskijkers :)

Mijn kadett:
Afbeelding
Afbeelding

De komende maanden komen hier 2 nieuwe dorpels in en is er wat laswerk aan de bodem. Dan zal hij in het voorjaar naar de spuiter kunnen en kan ik als de kadett klaar is met het ombouwen van de Astra beginnen. Complete kadett topic is hier te vinden: https://opel-forum.nl/forums/topic/mij ... os/page/5/
Laatst gewijzigd door Erik-gsi op 13 mei 2021 20:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Haaye
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 2681
Lid geworden op: 17 mar 2009 16:52
Auto('s): Astra GSI C18XE >> C20XE M2.8 Coscast :)
Locatie: Wâlterswâld

Re: Astra gsi c18xe en Kadett gsi

Bericht door Haaye »

Geweldig! En wat een mooie originele Astra! :worship: :GSi:
Astra GSI 16V Tailgate>>fase 1 C20XE M2.8 1995
Erik-gsi
forum-gebruiker
Berichten: 156
Lid geworden op: 18 apr 2020 23:15
Locatie: Zevenaar

Re: Astra gsi c18xe en Kadett gsi

Bericht door Erik-gsi »

Dank!, inderdaad super blij mee :D

Hij is al eens voorbij gekomen op dit forum een hele poos terug :
https://forum.astragsi.nl/viewtopic.php?f=2&t=19775
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9289
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Astra gsi c18xe en Kadett gsi

Bericht door RedBill »

Gaaf man! Heb je nog een beetje een mooie C20LET op de kop kunnen tikken?
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Erik-gsi
forum-gebruiker
Berichten: 156
Lid geworden op: 18 apr 2020 23:15
Locatie: Zevenaar

Re: Astra gsi c18xe en Kadett gsi

Bericht door Erik-gsi »

Stond al een tijdje een blok bij Romijn hier in de buurt te koop. Compressie is goed, over de historie helaas weinig bekend. De Astra staat nu netjes in een garagebox gestald, volgende week de handrem gangbaar maken en dan kan hij weer naar de apk. Als jullie het leuk vinden dan zal ik ook hier de updates van de Kadett plaatsen.
Gebruikersavatar
Astrid_fahrer
forum-gebruiker
Berichten: 1322
Lid geworden op: 22 jul 2005 20:19
Locatie: Elst (Gld)

Re: Astra gsi c18xe en Kadett gsi

Bericht door Astrid_fahrer »

Gave projecten. Een E Kadett V6 en Astra C20LET zijn inderdaad geen verkeerde dromen nee :mrgreen:
Ik ben erg benieuwd naar het vervolg van beide projecten :thumbsup:
pascal1109
Moderator
Moderator
Berichten: 7831
Lid geworden op: 01 nov 2006 21:09
Auto('s): 1994 Opel Astra GSi 16v
Locatie: Brabant

Re: Astra gsi c18xe en Kadett gsi

Bericht door pascal1109 »

Erik-gsi schreef: 26 sep 2020 23:18
In april in het bezit gekomen van deze originele gsi. Eerst het achterstallig onderhoud aangepakt...[/url]
Iemand die snapt hoe het werkt :thumbsup:

Heel gave auto's en plannen. Houd ons op de hoogte :speed: :corn:
When J. Robert Oppenheimer said "I have become death, the destroyer of worlds", he wasn't referring to the atomic bomb. He was referring to the Chuck Norris Halloween costume he was wearing.
______________________________________

:opel: With great power...comes great responsibility :opel:
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9289
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Astra gsi c18xe en Kadett gsi

Bericht door RedBill »

Erik-gsi schreef: 27 sep 2020 17:43Als jullie het leuk vinden dan zal ik ook hier de updates van de Kadett plaatsen.
Zeker doen!
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
BASS GSI
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 340
Lid geworden op: 13 okt 2004 20:10

Re: Astra gsi c18xe en Kadett gsi

Bericht door BASS GSI »

Mooi project!
Is dat niet de oude van Mr. F?
Als je naast je schoenen loopt, krijg je vieze sokken...
Erik-gsi
forum-gebruiker
Berichten: 156
Lid geworden op: 18 apr 2020 23:15
Locatie: Zevenaar

Re: Astra gsi c18xe en Kadett gsi

Bericht door Erik-gsi »

@bassgsi, klopt inderdaad, is de oude van mister f. Inmiddels de remmen gangbaar van de gsi en uit de schorsing gehaald. 20 oktober gaat hij voor de keuring. Helaas werkt de vergrendeling ineens niet meer (was werkend toen ik hem wegzette) Alle sloten gingen op slot alleen nu gaat alles behalve de bestuurdersdeur niet meer open en de bijrijderskant zit op safe lock waardoor het met de sleutel ook niet gaat. Je hoort het kiekert kastje wel tikken alleen gebeurt er niets... was lekker om er weer in te rijden , weer weg gezet in de garagebox en volgende keer even rustig het cv verhaal bekijken. Denk of de motor bestuurderskant of het kiekert kastje...

Vanavond een begin gemaakt aan de kadett. Deur en scherm er af , interieur was al gestript. Ik kan nu beginnen aan het voorbereiden van de auto voor de nieuwe dorpels. Iemand tips waar foto’s te uploaden? Had de vorige foto’s op het opel forum staan maar daar is weinig interesse dus zet het liever hier direct neer :)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9289
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Astra gsi c18xe en Kadett gsi

Bericht door RedBill »

Als je de foto's kleiner houdt dan 350 kb per stuk kun je ze hier op het forum uploaden.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Erik-gsi
forum-gebruiker
Berichten: 156
Lid geworden op: 18 apr 2020 23:15
Locatie: Zevenaar

Re: Astra gsi c18xe en Kadett gsi

Bericht door Erik-gsi »

Dat uploaden moet ik nog even uitvinden hoe dat werkt. Hier alvast een foto van de kadett via het Opel forum geüpload. Interieur en exterieur gedeeltelijk gedemonteerd en de lasser heeft alles afgetekend zodat ik kan beginnen met slijpen. Hopelijk vandaag alle spullen binnen zodat ik deze week kan beginnen aan het verwijderen van de eerste dorpel.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Astrid_fahrer
forum-gebruiker
Berichten: 1322
Lid geworden op: 22 jul 2005 20:19
Locatie: Elst (Gld)

Re: Astra gsi c18xe en Kadett gsi

Bericht door Astrid_fahrer »

Hij lijkt er toch nog verrassend goed uit te zien vanaf buiten? Onderhuids zal het waarschijnlijk wel een ander verhaal zijn inderdaad :mrgreen:
Erik-gsi
forum-gebruiker
Berichten: 156
Lid geworden op: 18 apr 2020 23:15
Locatie: Zevenaar

Re: Astra gsi c18xe en Kadett gsi

Bericht door Erik-gsi »

Astrid_fahrer schreef: 07 okt 2020 11:15 Hij lijkt er toch nog verrassend goed uit te zien vanaf buiten? Onderhuids zal het waarschijnlijk wel een ander verhaal zijn inderdaad :mrgreen:
Klopt helemaal, qua roest valt het zeker mee. Alleen is deze auto ooit in het bezit van iemand geweest die er een circuit auto van heeft gemaakt. De dorpels waren vervangen alleen scheef in gelast (denk dat het gewoon “effe snel” is gedaan) waardoor de naden niet mooi lopen van de deur, ook lopen ze iets naar binnen wat storend is. Komt ook wel bij dat de voorkanten van de dorpels ingezakt zijn door het vele opkrikken. Wil dit eerst allemaal netjes hebben zodat ook de voorschermen weer netjes aansluiten. Gezien ik de complete auto wil laten spuiten dan moet dit wel strak zijn. Anders blijf ik mij er aan irriteren. Het herstellen van de huidige dorpels zou meer werk kosten dan nieuwe inlassen. Had gehoopt niet veel te hoeven lassen aan de auto maar ik kan hier helaas niet omheen :wink: :shiny:
Gebruikersavatar
Astrid_fahrer
forum-gebruiker
Berichten: 1322
Lid geworden op: 22 jul 2005 20:19
Locatie: Elst (Gld)

Re: Astra gsi c18xe en Kadett gsi

Bericht door Astrid_fahrer »

Ja je hebt volledig gelijk om hem inderdaad goed aan te pakken zodat hij weer goed kloppend is en alles netjes aansluit weer.
Better safe then sorry en daarna kun je er jaren van genieten en je weet dat je het dan ook zelf echt goed aangepakt hebt 8)
Erik-gsi
forum-gebruiker
Berichten: 156
Lid geworden op: 18 apr 2020 23:15
Locatie: Zevenaar

Re: Astra gsi c18xe en Kadett gsi

Bericht door Erik-gsi »

Vandaag de Let opgehaald bij Romijn en gisteren de Astra weggebracht voor de voorkeuring, even kijken of hij er zo weer door komt.
De LET mist wel de poelie voor de multiriem op het onder blok en de dynamo mist de poelie. Ook mis ik nog de olie peilstok :| Vermoed dat voorgenoemde onderdelen van de c1.8xe er zo op zullen passen gezien het blok naar mijn weten redelijk gelijk is?

Nog een vraag , ik heb al gezocht op het forum maar kon het zo niet vinden. Ik ga in eerste instantie het blok gecombineerd met f20 bak inbouwen. Heb ik dan een vliegwiel van een c2.0xe nodig, of die van de turbo (of kan ik zelfs die van de c1.8xe gebruiken). Naast het vliegwiel ben ik benieuwd welke koppeling en drukgroep ik daarbij nodig ben. Hoop dat jullie weten welke setup werkt :D
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9289
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Astra gsi c18xe en Kadett gsi

Bericht door RedBill »

Ik zou in ieder geval niet die van de C18XE gebruiken, en ik denk dat dat ook niet gaat passen.
Poelies op de krukas steken heel nauw. Ook de peilstok van de C18XE zou ik niet zonder vergelijking met een XE/LET peilstok zomaar overzetten.

Wat je zou kunnen doen is even in de partsbase kijken of de artikelnummers van de 1.8 en 2.0 gelijk zijn.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Erik-gsi
forum-gebruiker
Berichten: 156
Lid geworden op: 18 apr 2020 23:15
Locatie: Zevenaar

Re: Astra gsi c18xe en Kadett gsi

Bericht door Erik-gsi »

Dank voor je reactie. Peilstok hadden ze achteraf gelukkig nog liggen waar ik de motor heb gekocht dus die sturen ze na, ook de krukas poelie heb ik via marktplaats kunnen vinden dus ben al weer wat completer :D Las ergens dat ik de vliegwiel van een let of xe kon pakken gecombineerd met een koppeling set van de een xe. Ik heb gelukkig nog even om het uit te zoeken.

De Astra vandaag wel door de keuring gehaald en mag er weer tegenaan tot 12-2021 :D
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9289
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Astra gsi c18xe en Kadett gsi

Bericht door RedBill »

Nice!
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Erik-gsi
forum-gebruiker
Berichten: 156
Lid geworden op: 18 apr 2020 23:15
Locatie: Zevenaar

Re: Astra gsi c18xe en Kadett gsi

Bericht door Erik-gsi »

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Weer verder gegaan met de kadett, centimeters dikke kit weggehaald en vervolgens de dorpel in grote lijnen eruit te halen. Volgende stap is alle restjes oude dorpel netjes weghalen.
Erik-gsi
forum-gebruiker
Berichten: 156
Lid geworden op: 18 apr 2020 23:15
Locatie: Zevenaar

Re: Astra gsi c18xe en Kadett gsi

Bericht door Erik-gsi »

Centrale vergrendeling van de Astra werkt ook weer. De kiekert was kennelijk de boosdoener. Deze vervangen met een exemplaar uit een Saab (zelfde onderdeelnummer) en het werkt weer als een zonnetje. Interieur moet ik nog dicht bouwen maar voor nu de Astra weer in de garage box gezet voor een later moment. Eerst verder met de kadett. :)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9289
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Astra gsi c18xe en Kadett gsi

Bericht door RedBill »

Zow, veel werk weer! Erg mooi om te zien. Opvallend ook hoe die chassisbalken van de kadett en de Astra overeenkomen.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
The Vizitor
forum-gebruiker
Berichten: 320
Lid geworden op: 17 sep 2010 23:06
Auto('s): Astra GSI 1994 1.8 16v. Astra GSI 1992 2.0 8v (ex)
Locatie: Cuijk

Re: Astra gsi c18xe en Kadett gsi

Bericht door The Vizitor »

Goed bezig, herkenbaar beeld die dorpels zo inderdaad. Wat is je plan met de LET?

-

Erik-gsi
forum-gebruiker
Berichten: 156
Lid geworden op: 18 apr 2020 23:15
Locatie: Zevenaar

Re: Astra gsi c18xe en Kadett gsi

Bericht door Erik-gsi »

Vandaag weer verder gedaan met de kadett, bovenkant is vrij van restjes oude dorpel, morgen verder met de onderkant.

Met de let nog even niets. 30 december krijgen wij de sleutel van ons nieuwe oude huis . Als dat klaar is dan eerst de kadett af en gespoten, daarna pas de Astra . Tussendoor de onderdelen voor de Let verzamelen en tzt kijken wat er allemaal aan moet gebeuren voor de inbouw. Plan is om de kadett volgend jaar helemaal af te hebben :) Tot die tijd lekker met de c1.8xe door tuffen :P ook geen straf.
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9289
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Astra gsi c18xe en Kadett gsi

Bericht door RedBill »

Ai, als huis en auto moeten concurreren om je tijd, berg je dan maar... Heb ik ervaring mee... ;-)
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Plaats reactie