Astra F cabrio 1998 1.4 naft changes

Grote verbouwingen en projecten. (Car project show-off.)
Plaats reactie
MyKey
forum-gebruiker
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 okt 2019 20:57

Astra F cabrio 1998 1.4 naft changes

Bericht door MyKey »

Hallokes hier,

ben net nieuw op deze forum omdat ik een paar antwoorden zoek op mn vragen..

heb namelijk een cabrio astra f van 98 dus..met werk aan en zal een project worden want deze wordt volledig gestript..

men vragen zijn echter:

-Motor: is nu een 1.4..zou deze graag willen vervangen naar een 2L Turbo van Astra G of GSI met aanpassing turbo ....is dit mogelijk zonder aanpassingen?
ZOja: waar kan ik ergens zo een motor vinden aub? deze zal ook volledig gereviseerd worden dus de km's doen er niet toe...

-Stuurapparaten ECM en BCM: kan deze passen van een astra g op een F? voor geen foutcodes te krijgen langst alle kanten :-)
kabelbomen zullen moeten worden bijgelegd worden zonder twijfel denk dik al.....tenzij alles bij de motor aanwezig is waar ik zat voor vrees eerlijk gezegd...

Interieur:
Lederen zetels met stoelverwarming en ventilatie zou ik willen plaatsen.....kan de astra F dit wel aan via stuurapparaten?
een dashboard van Astra G of Astra H plaatsen zou dit mogelijk zijn?


mn excuses dat ik hier via deze weg alles vraag en mss al in topics staat maar doe dit liever via deze weg en weet ik alles ineens van wat kan en wat niet :-)...

hopelijk kan ik hier wat info opdoen ondertussen met dank op voorhand al..

Mvg
Mykey
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9289
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Astra F cabrio 1998 1.4 naft changes

Bericht door RedBill »

Tja, een Z20LET past fysiek op zich prima in een Astra F. Qua aanpassingen heb je dan net wel even wat meer te doen dan wanneer je zou kiezen voor een C20LET (en bij die laatste heb je ook nog eens een potenter blok dat beter te tunen is).

Waar vindt je zo'n blok: koop een Calibra turbo die kwa carrosserie aan het einde van zijn leven is of een Astra G OPC2 of Astra G Coupé turbo.
Dan heb je gelijk alle donor-onderdelen en een passende versnellingsbak erbij. Scheelt een hoop werk.

Voor ombouw naar C20LET is hier al voldoende te vinden. Met ombouw naar een Z20LET is hier voor zover ik weet geen ervaring.

Hier een behoorlijk aantal linkjes naar topics die hieraan gerelateerd zijn, zowel op het Astra GSi Forum als op het opelforum.

Tja en aanpassingen moet je sowieso wel doen.
- Grotere remmen dan je nu op je cabrio hebt zitten
- aandrijfassen van een F GSi of F diesel
- dikkere stabilisatiestangen (van GSi)
- Extra stabilisatiestang achter
- Wellicht versterking van je draagarmen
- Ander tellerhuis (van de calibra turbo als je voor een C20LET gaat)
- etc.

Maar een belangrijke tip van mij: ik heb hier veel mensen zien langskomen met enorme plannen voor ombouw van van alles, die vanwege de omvang, tegenslagen, kosten of onvoldoende technische kennis nooit zijn afgemaakt. Dat zou jammer zijn. Mijn tip: doe de dingen "one thing at a time".

1. Zorg voor een goede basiscarrosserie die de keuring glansrijk doorstaat.
2. Bedenk welke stappen je in welke volgorde moet doen om later niet voor problemen te komen staan.
3. Blijf dichtbij het origineel. Als je de Astra F als basis neemt, neem dan ook de techniek uit die generatie als basis. Dan heb je het over de Astra F, Vectra A en Calibra (evt. Zafira A/Vectra B bijvoorbeeld voor cruisecontrol). De Astra F had al heel veel mogelijke opties. Origineel leren interieur, stoelverwarming, airco, boardcomputer, is allemaal gewoon beschikbaar origineel voor de Astra F.
4. Rond eerst het ene af en test dat een tijd goed voordat je aan het volgende begint. Dan weet je bij een eventuele storing beter waar je moet zoeken.

En concreet: nee, een dashboard van een Astra G of H past niet in een Astra F. (Kadett E en Astra F leken wat dat betreft veel meer op elkaar).
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
Astrid_fahrer
forum-gebruiker
Berichten: 1322
Lid geworden op: 22 jul 2005 20:19
Locatie: Elst (Gld)

Re: Astra F cabrio 1998 1.4 naft changes

Bericht door Astrid_fahrer »

Het is een behoorlijk project wat je in gedachten hebt maar als het je volledig lukt dan heb je ook wel een auto staan zullen we maar zeggen.
Red Bill heeft alles al heel goed beschreven wat er bij komt kijken overigens.

Ik kwam bij toeval deze Astra F Cabrio met C20LET tegen.
Misschien heb je er wat aan, misschien ook niet maar de C20LET motoren zijn niet meer makkelijk te vinden en deze is al ingebouwd.

De styling is persoonlijk maar wat je zo kan zien is dat er al wel een hoop tijd en geld in zit.

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/ope ... ousPage=lr
Plaats reactie