Astra F Caravan

Grote verbouwingen en projecten. (Car project show-off.)
Gebruikersavatar
pluggie
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 3761
Lid geworden op: 20 mar 2003 20:59
Contacteer:

Re: Astra F Caravan

Bericht door pluggie »

Ray schreef: Vandaag nog even naar Miruni (van het Opel-Forum) geweest.
Afbeelding
Episch.
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9289
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Astra F Caravan

Bericht door RedBill »

Mooie resultaten! En goed bezig geweest ook!
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
Ray
forum-gebruiker
Berichten: 415
Lid geworden op: 25 jul 2008 19:34
Auto('s): Kadett C Caravan 3.0 V6
Locatie: Waalwijk

Re: Astra F Caravan

Bericht door Ray »

Dank voor de reacties Krijn en WJ :)
Gebruikersavatar
pluggie
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 3761
Lid geworden op: 20 mar 2003 20:59
Contacteer:

Re: Astra F Caravan

Bericht door pluggie »

Het is ook echt vet wat je doet.
Jerremy
forum-gebruiker
Berichten: 524
Lid geworden op: 18 aug 2006 19:26

Re: Astra F Caravan

Bericht door Jerremy »

Inderdaad, echt vet wat je doet Ray, goed bezig ! Respect voor hoe je het aanpakt, je maakt er echt weloverwogen wat mooi's van !
De resultaten vallen me opizch niet tegen eigenlijk.

Vwb de radiateur, idd de V6-en zijn behoorlijk 'heet-hoofden' en kunnen een goede koeling gebruiken.
Ik liep hierzelf ook al tegen aan met m'n V6. Had nog de originele X20XEV radiateur erin zitten, en dan nog een airco radiateur ervoor.

Zelf ga ik een high performance / high flow radiateur van Direnza monteren. Deze is ook iets dikker dan de standaard radiateur.
Voordeel van alu is dat je de aansluiten evt. aan kan passen. Ivm. spagethie spruitstuk ga ik m'n radiateur nog verder onder de slotplaat plaatsen, waardoor ik het pijpje zowiezo recht ga maken ipv schuin (zoals die nu standaard staat)
kwestie van afslijpen, en dan verlassen zodat in gewenste positie komt. Ook heb airco, dus zal ik nog een airco sensor bij moeten plaasen.
In jouw geval heb je extra aansluiting voor je automaat bak, Direnza levert de radiateur alleen zo standaard, maar die aansluitingen zijn natuurlijk zelfn erop/in te maken ! en je kan ze nog plaatsen waar je wilt.

Misschien een idee voor je ook..
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vwb je spal ventialtor, hoe heb je deze vast gezet ? Ik ga zelf denk ook spal ventilatoren monteren, denk 2 stuks voor hoofdkoeling maar.
Mij is aangeraden ze niet met die kunstof pennen te doen die door de lamellen van radiateur heen worden gestoken. Het lijkt een mooie snelle oplossing, maar op termijn
kan het schade geven aan de radiateur wellicht, door trillingen/vibereren van het geheel. Beste om toch de ophanging van ventialtor los van radiateur te doen, of dan i.i.g. niet dmv de pennen die door de lamellen heen gestoken worden.
Gebruikersavatar
Ray
forum-gebruiker
Berichten: 415
Lid geworden op: 25 jul 2008 19:34
Auto('s): Kadett C Caravan 3.0 V6
Locatie: Waalwijk

Re: Astra F Caravan

Bericht door Ray »

Opzich wel een goed idee, zo'n radiateur. Inderdaad wel even kijken of er iets voor de automaatbakkoeling te maken is. Ik denk dat daar meer bij komt kijken dan alleen 2 aansluitingen erop maken, aangezien de vloeistof van de bak die door de radiateur loopt ATF is, en geen koelvloeistof. Wellicht dat een externe oliekoeler een oplossing is...

V.w.b. de ventilator: hier heb ik van aluminium strips zelf steunen voor gemaakt, die op de originele bevestigingspunten vast zitten. In de koeler zelf zitten 4 uitsparingen waar je de kop van (ik meen) een M8 boutje in kan drukken, en daar zitten mijn beugels aan. Ik zal binnenkort wel eens een fotootje maken.
Jerremy
forum-gebruiker
Berichten: 524
Lid geworden op: 18 aug 2006 19:26

Re: Astra F Caravan

Bericht door Jerremy »

Ja inderdaad, je hebt gelijk, die vloeistof van automatenbak is natuurlijk de olie direct zelf. In een originele / daarvoor bestemde radiateur zal er dan een gescheiden circuit zijn ofzo.
Deze heeft dat niet, dus dan is een externe koeler eventueel een oplossing ja.

Voor je spal ventialor heb je mooi opgelost zo te horen dan ! Ja mocht je nog is een fotootje hebben, ben benieuwd ! Kan ik inspiratie opdoen. :P
Gebruikersavatar
Ray
forum-gebruiker
Berichten: 415
Lid geworden op: 25 jul 2008 19:34
Auto('s): Kadett C Caravan 3.0 V6
Locatie: Waalwijk

Re: Astra F Caravan

Bericht door Ray »

Bij deze dan de foto's van de bevestiging van de SPAL koeler.

Hier is dat gleufje waar je een boutje in kan drukken. Passing is vrij krap; zit het boutje er eenmaal erin, komt deze er ook niet zomaar meer uit.
Afbeelding

Afbeelding

Bevestigingsbeugel aan de onderzijde:
Afbeelding

En de bovenzijde:
Afbeelding

En zo heb ik nog best veel ruimte over achter de ventilator:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Ray op 18 mei 2018 21:07, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9289
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Astra F Caravan

Bericht door RedBill »

Omdat je de radiator nu onder de slotplaat hebt zitten heb je zelfs meer ruimte over dan bijvoorbeeld een standaard C20XE. Nice!
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
Ray
forum-gebruiker
Berichten: 415
Lid geworden op: 25 jul 2008 19:34
Auto('s): Kadett C Caravan 3.0 V6
Locatie: Waalwijk

Re: Astra F Caravan

Bericht door Ray »

Vandaag m'n nieuwe kentekencard binnen gekregen: :)

Zelfde keuringsstation als de vorige keer, maar toch een aantal dingen die me opvielen:

- Vorige keer 4-gas meting, nu niet.
- Vorige keer geluidsmeting, nu niet.
- Vorige keer wielophanging alleen gecheckt met een bandijzer, nu moest de auto met de voorwielen op 2 platen staan die van elkaar af en naar elkaar toe worden geschoven.
- Vorige keer mocht de handelsbenaming niet veranderd worden (ik wilde x16szr uit de benaming weg hebben, maar dat mochten ze niet weghalen werd mij verteld, zonder duidelijke reden, "zo was het nou eenmaal"), maar nu ik daar iets van zei zou dat onzin zijn, want "men MOET de handelsbenaming wijzigen wanneer de motorcode in de handelsbenaming staat en de motorcode van de auto verandert", wist deze keurmeester mij te vertellen.

En nog wel wat kleine eigenaardigheden, maar deze zaken vielen me het meest op.
Vreemd genoeg is de wagen ook 5 kg lichter geworden sinds de vorige weging, (van 1218 kg ledig naar 1213 kg ledig) Wat ik dus opmerkelijk vind, aangezien ik naar mijn idee de auto juist zwaarder heb gemaakt met een grotere radiateur en dus ook meer koelvloeistof, een extra uitlaat(midden)demper, een zwaardere einddemper, een elektrische koelmiddelpomp met slangen en bekabeling ingebouwd, veerpootbrug, cruise control unit met bekabeling, zwaarder luchtfilterhuis, en nog wat klein spul. Vloeistofniveaus waren gelijk (dus ook brandstofniveau), en het was ook op dezelfde weegbrug.
Maakt me verder allemaal niet uit, maar het viel me wel op.

Al met al is de Astra zonder op- of aanmerkingen weer goedgekeurd, ik weer 55 eurootjes lichter, maar wel de 3.0 op kenteken. :)
Laatst gewijzigd door Ray op 11 nov 2017 14:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
astra-gsi-666
forum-gebruiker
Berichten: 3081
Lid geworden op: 05 jan 2012 23:22
Auto('s): OPEL ASTRA GSI F1 1993 en astra gt 2.0I F1 1993,OPEL KADETT GT16V E1 1985(R.I.P.),OPEL VECTR B1 CDX 1998 (EX)
Locatie: sittard zuid limburg

Re: Astra F Caravan

Bericht door astra-gsi-666 »

Mooi ,3.0 op kenteken.
Danny gsi 666
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9289
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Astra F Caravan

Bericht door RedBill »

Top! En ook cool dat je nu zo'n pasje hebt, in plaats van een papiertje...

Inderdaad moeten ze de motorcode uit je handelsbenaming halen. Als ze het helemaal volgens de regeltjes doen krijg je hetzelfde als bij de mijne: alleen nog maar Opel Astra, zelfs geen toevoeging station, caravan of wat dan ook...
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
aapje
forum-gebruiker
Berichten: 104
Lid geworden op: 11 mei 2013 13:03
Auto('s): Corsa A GSI E16SE, Corsa A TR C16SE, Corsa A X16XE, e-Corsa F
Locatie: Doesburg
Contacteer:

Re: Astra F Caravan

Bericht door aapje »

Ray schreef:Vandaag binnen gekregen: :)

Afbeelding
Nice!

(Ps, als je de chassis nr wil beschermen, haal 'm dan ook effe uit je foto's van het typeschildje :P :offtopic: )
Gebruikersavatar
Vincent_R
Donateur 2013
Donateur 2013
Berichten: 1395
Lid geworden op: 18 mei 2012 19:40
Auto('s): Opel Astra F cabrio

Re: Astra F Caravan

Bericht door Vincent_R »

Weer lekker bezig geweest!!
Mooie resultaten en cool dat het nu ook op je kentekenbewijs staat :shiny:

Blijft een toffe station :D!
Gebruikersavatar
astra-gsi-666
forum-gebruiker
Berichten: 3081
Lid geworden op: 05 jan 2012 23:22
Auto('s): OPEL ASTRA GSI F1 1993 en astra gt 2.0I F1 1993,OPEL KADETT GT16V E1 1985(R.I.P.),OPEL VECTR B1 CDX 1998 (EX)
Locatie: sittard zuid limburg

Re: Astra F Caravan

Bericht door astra-gsi-666 »

hoe rijdt de 3.0 ray,hoe veel kilometer heb je
al gereden met hem.
danny gsi 666
Gebruikersavatar
Ray
forum-gebruiker
Berichten: 415
Lid geworden op: 25 jul 2008 19:34
Auto('s): Kadett C Caravan 3.0 V6
Locatie: Waalwijk

Re: Astra F Caravan

Bericht door Ray »

Bedankt voor de reacties, heren! Hij rijdt goed. :)
Heb er denk ik zo'n 1000 km op zitten met deze motor. Maar ik rij er niet zoveel mee, aangezien ik voor woon-werkverkeer een klein diesel autootje heb.
Ik was er 16 augustus (zondag) nog mee naar die meeting in Sevenum geweest, maar vanwege het weer toch maar weer vrij vlot naar huis gegaan.

En vorige week is hij weer onderworpen aan de APK, waar hij weer met vlag en wimpel voor is geslaagd. :)
Laatst gewijzigd door Ray op 14 sep 2015 18:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
astra-gsi-666
forum-gebruiker
Berichten: 3081
Lid geworden op: 05 jan 2012 23:22
Auto('s): OPEL ASTRA GSI F1 1993 en astra gt 2.0I F1 1993,OPEL KADETT GT16V E1 1985(R.I.P.),OPEL VECTR B1 CDX 1998 (EX)
Locatie: sittard zuid limburg

Re: Astra F Caravan

Bericht door astra-gsi-666 »

denk ook een beetje dorstige voor woonwerk verkeer.
wat verbruikt hij als ik mag vragen,veel meer als een
2.0 of valt dat wel mee.
danny gsi 666
Gebruikersavatar
Ray
forum-gebruiker
Berichten: 415
Lid geworden op: 25 jul 2008 19:34
Auto('s): Kadett C Caravan 3.0 V6
Locatie: Waalwijk

Re: Astra F Caravan

Bericht door Ray »

Verdorie, een dag te laat. Maar alsnog gefeliciteerd, Astra! :birthday:
20 jaartjes alweer. Lekker de oldtimerverzekering in.
Ik heb een leuk cadeau voor je gekocht, maar die gaan we pas van de zomer uitpakken. :mrgreen:

Afbeelding


astra-gsi-666 schreef:denk ook een beetje dorstige voor woonwerk verkeer.
wat verbruikt hij als ik mag vragen,veel meer als een
2.0 of valt dat wel mee.
danny gsi 666
Dat mag je vragen, maar ik heb eerlijk gezegd geen idee. Ik denk dat wanneer je er normaal mee rijdt, het reuze meevalt, maar voor dagelijks gebruik wegen de totaalkosten totaal niet op tegen een klein dieseltje.
Laatst gewijzigd door Ray op 18 mei 2018 21:19, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Vincent_R
Donateur 2013
Donateur 2013
Berichten: 1395
Lid geworden op: 18 mei 2012 19:40
Auto('s): Opel Astra F cabrio

Re: Astra F Caravan

Bericht door Vincent_R »

Gefeliciteerd met de verjaardag van de Astra :birthday2:
Wat zit er in de doos :D ?
Gebruikersavatar
.:johan:.
forum-gebruiker
Berichten: 528
Lid geworden op: 15 mar 2011 22:38
Auto('s): Astra-F Sedan C20Let, Corsa-C C12xe
Locatie: Hedel

Re: Astra F Caravan

Bericht door .:johan:. »

nog gefeliciteerd met je omkeuring en jubileum jaar hahaha
Gebruikersavatar
Ray
forum-gebruiker
Berichten: 415
Lid geworden op: 25 jul 2008 19:34
Auto('s): Kadett C Caravan 3.0 V6
Locatie: Waalwijk

Re: Astra F Caravan

Bericht door Ray »

Die oldtimerverzekering had nog even wat voeten in de aarde. Ik had eerst telefonisch contact, alleen de betreffende dame aan de telefoon weigerde tot mijn verbazing mijn aanvraag, en kon of wilde mij toen niet doorverbinden naar iemand die mij dan wel kon helpen. Vervolgens een e-mail gestuurd en daarin laten lijken dat ik en de auto aan elke voorwaarde voldoen die in de polis beschreven staan. Daarop kreeg ik het volgende antwoord:
Een van de voorwaarden die op onze website staat, is dat de auto alleen voor recreatief gebruik is. Alleen dus voor het plezier en de ontspanning. In het telefoongesprek van afgelopen vrijdag met onze medewerker is dit aspect nog onvoldoende met u afgestemd. Dat doe ik nu alsnog. Ik heb via google foto’s van een Opel Astra Stationwagon uit 1996 bekeken. Hierbij kan ik mij bij een jaarkilometrage van rond de 2000 kilometer nog niet direct voorstellen dat u de auto alleen recreatief gebruikt. Graag krijg ik dan ook een beter inzicht in uw gebruik van de auto. Wilt u mij in een e-mail dan ook opsommen voor welke situaties u de Opel gebruikt? Duidelijkheid over het gebruik is ook van belang om in de toekomst mogelijke discussie te voorkomen. In het uiterste geval kan dit bijvoorbeeld bij een eventuele schade leiden tot de discussie of u wel of niet verzekerd bent.
Daar heb ik vervolgens een vrij uitgebreid antwoord op gestuurd, en toen kreeg ik het volgende antwoord:
Graag bedank ik u voor de uitgebreide toelichting in uw mail van afgelopen maandag. De situatie is ons nu duidelijk. Wij kunnen uw Opel alsnog als oldtimer verzekeren. Vandaag passen wij dit met terugwerkende kracht aan. U ontvangt nog deze week hiervan de (credit)factuur en het nieuwe polisblad.
Dus dat probleem opgelost. Toen stond het volgende probleem voor de deur. De Astra werd afgekeurd bij de APK. (Moet erbij zeggen dat ik er niks aan gedaan had v.w.b. een check van tevoren.)
Aandrijfashoes rechtsvoor bakzijde gescheurd. Daar een nieuwe hoes gemonteerd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


En linksachter de bovenste veerschotel doorgeroest.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Binnenkant van de koker was (op dat kleine rechthoekje na) gelukkig nog onaangetast qua roest. Desondanks wel een anti-roestbehandeling gegeven.



En ik heb de doos, die ik 30 maart gepost heb, eindelijk open gemaakt, en dan is meteen duidelijk wat het volgende project is :mrgreen:
De inhoud van de doos:
Afbeelding

En de rest van de spullen die ik ervoor ga gebruiken:
Afbeelding

Eerst de aandrijfaskeerringen vervangen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En alvast het druklager vervangen door eentje van SACHS Performance.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Bij het schakelmechanisme zaten her en der wat spelingen. Hierom was ik in principe bereid het complete schakelmechanisme (nummer 6) nieuw te kopen. Ik heb een F25 bak liggen en juist van dit type bak kon ik dit nieuw nergens meer vinden. Schakelmechanisme is anders dan andere bakken, omdat de R op een andere plek zit. Maar het ging me dan voornamelijk om het rubber onderaan het plaatje, waar pen 22 doorheen gaat. Dit rubber is niet los leverbaar en de stang waar het rubber in zit is niet meer leverbaar. Het rubber bleek ook achteraf gezien geen rubber, maar uit elkaar vallende klodder kit, aangetast door olie. Uiteindelijk maar zelf een stuk rubber in vorm gemaakt, van een rubber van een schokdemper die ik nog ergens had liggen.

Afbeelding

Afbeelding

Uiteindelijk heb ik van die schematische foto alle delen waarvan het nummer geel is vervangen. Was een setje van €20 via FSRS Opel webshop
Resultaat is een spelingsvrij schakelmechanisme :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het plan is om nog met de automaat zondag naar Sevenum te gaan. Daarna wordt de Astra weer geschorst, en kunnen we rustig aan het zaakje gaan verbouwen.
Laatst gewijzigd door Ray op 18 mei 2018 21:35, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ray
forum-gebruiker
Berichten: 415
Lid geworden op: 25 jul 2008 19:34
Auto('s): Kadett C Caravan 3.0 V6
Locatie: Waalwijk

Re: Astra F Caravan

Bericht door Ray »

Het begin is er:

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Ray op 18 mei 2018 21:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9289
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Astra F Caravan

Bericht door RedBill »

Nice work, weer een flinke klus! Maar gaaf om van automaat naar hand te gaan.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
astra-gsi-666
forum-gebruiker
Berichten: 3081
Lid geworden op: 05 jan 2012 23:22
Auto('s): OPEL ASTRA GSI F1 1993 en astra gt 2.0I F1 1993,OPEL KADETT GT16V E1 1985(R.I.P.),OPEL VECTR B1 CDX 1998 (EX)
Locatie: sittard zuid limburg

Re: Astra F Caravan

Bericht door astra-gsi-666 »

vet van automaat naar handbak,vijf (F25) of zes bak(F28)bak.
danny gsi 666
Gebruikersavatar
Vincent_R
Donateur 2013
Donateur 2013
Berichten: 1395
Lid geworden op: 18 mei 2012 19:40
Auto('s): Opel Astra F cabrio

Re: Astra F Caravan

Bericht door Vincent_R »

Begonnen aan een leuke klus Ray!
Tof werk :D
Plaats reactie