Astra GSI 2.0 8v 1992

Grote verbouwingen en projecten. (Car project show-off.)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9289
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Astra GSI 2.0 8v 1992

Bericht door RedBill »

Prima te zien hoor, deze foto's zo! Mooie update!
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
Ray
forum-gebruiker
Berichten: 415
Lid geworden op: 25 jul 2008 19:34
Auto('s): Kadett C Caravan 3.0 V6
Locatie: Waalwijk

Re: Astra GSI 2.0 8v 1992

Bericht door Ray »

Gaaf! Mooie update. Zet je hem nog op een vermogensbank als ie klaar is?
Gebruikersavatar
avm8872
forum-gebruiker
Berichten: 62
Lid geworden op: 21 mar 2014 01:54
Auto('s): astra f gsi 2.0 16v. Hatchback / Astra f cabrio 1.8 16v. / astra f gsi 2.0 16v station
Locatie: Doornenburg

Re: Astra GSI 2.0 8v 1992

Bericht door avm8872 »

Zo zo lekker bezig :thumbsup:
pascal1109
Moderator
Moderator
Berichten: 7831
Lid geworden op: 01 nov 2006 21:09
Auto('s): 1994 Opel Astra GSi 16v
Locatie: Brabant

Re: Astra GSI 2.0 8v 1992

Bericht door pascal1109 »

Kijk, mooie transplantatie :thumbsup:
Wat nog todo?
When J. Robert Oppenheimer said "I have become death, the destroyer of worlds", he wasn't referring to the atomic bomb. He was referring to the Chuck Norris Halloween costume he was wearing.
______________________________________

:opel: With great power...comes great responsibility :opel:
Gebruikersavatar
The Vizitor
forum-gebruiker
Berichten: 320
Lid geworden op: 17 sep 2010 23:06
Auto('s): Astra GSI 1994 1.8 16v. Astra GSI 1992 2.0 8v (ex)
Locatie: Cuijk

Re: Astra GSI 2.0 8v 1992

Bericht door The Vizitor »

Ray schreef:Gaaf! Mooie update. Zet je hem nog op een vermogensbank als ie klaar is?
Heb een tijdje gewacht in verband met een probleem, dit bleek aan de ecu te liggen. Hier heb ik nu een andere voor en loopt nu perfect.

Het is de bedoeling om alles helemaal af te stellen op de bank. Motor draait nu op een basis map. De 1e 100km erop zitten, in principe is alles klaar. Op een meter houder voor de wideband lambda na, die heb ik op ebay besteld. Die komt in een ventilatie rooster.

Gisteren dan voor het eerst gereden, zonder problemen kunnen rijden. Op een klein dingetje na, tijdens het solderen waarschijnlijk tin gedrupt op de connectors van het snelheidsrelais. Dus die werkte niet, schoongemaakt en het was gefixt.

Heb er een schakelaar opgemaakt om met low boost te rijden, dan wordt te drukregelaar van de turbo als het ware uitgeschakeld. Draait dan ongeveer op 1b. Maar dat gaat al aardig rap, met regelaar draait de turbo als het goed is op 1,75 bar. Moet zeggen dat het echt iets is waar je blij van wordt zodra je gas geeft.

Nu olie en verversen om nog wat verder alles in te rijden. Heb hier running in oil voor gehaald om nog een paar honderd erbij te rijden, daarna gaat er normale olie in.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
-


Gebruikersavatar
Astrid_fahrer
forum-gebruiker
Berichten: 1322
Lid geworden op: 22 jul 2005 20:19
Locatie: Elst (Gld)

Re: Astra GSI 2.0 8v 1992

Bericht door Astrid_fahrer »

Mooi om te lezen dat je eigenlijk bijna je geduld moet houden om te gaan knallen maar toch zo wijs bent
om alles netjes af te ronden en optimaliseren voordat hij op de volle druk kan gaan draaien :)

Het zal een beste beloning worden wanneer je echt het vermogen mag gaan gebruiken denk ik 8)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9289
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Astra GSI 2.0 8v 1992

Bericht door RedBill »

Echt heel gaaf. Zou met plezier eens een ritje met je mee maken...
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
The Vizitor
forum-gebruiker
Berichten: 320
Lid geworden op: 17 sep 2010 23:06
Auto('s): Astra GSI 1994 1.8 16v. Astra GSI 1992 2.0 8v (ex)
Locatie: Cuijk

Re: Astra GSI 2.0 8v 1992

Bericht door The Vizitor »


Astrid_fahrer schreef:Mooi om te lezen dat je eigenlijk bijna je geduld moet houden om te gaan knallen maar toch zo wijs bent
om alles netjes af te ronden en optimaliseren voordat hij op de volle druk kan gaan draaien :)

Het zal een beste beloning worden wanneer je echt het vermogen mag gaan gebruiken denk ik 8)
Klopt rustig aan opbouwen. Alleen zit er nu al aardig wat vermogen in, dus ik ben erg benieuwd straks.

Misschien ooit weer een gsi meeting, voor die paar die nog over zijn.

Vandaag de boel even een polijst beurt gegeven. Hij kan wel een nieuwe lak laag gebruiken, aardig wat beschadigingen alleen glimt het nog wel aardig moet ik zeggen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


-

Gebruikersavatar
Bart(astra)
Moderator
Moderator
Berichten: 10458
Lid geworden op: 21 mar 2003 19:54
Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,
Locatie: Nuenen

Re: Astra GSI 2.0 8v 1992

Bericht door Bart(astra) »

Ziet er goed uit.

In Engeland doen ze de saab conversies ook regelmatig.
Niet mijn ding maar wel gaaf!

Grill zou ik niet zo laten. Niet zo mooi vind ik, maar misschien dat je de koeling die nu verloren gaat goed kunt gebruiken?
ASTRA GSi X32SE

Project-topic Astra v6

ICE showcase



Audi A4 Avant 2.0T S-line

Polo 6n 1.4
Gebruikersavatar
The Vizitor
forum-gebruiker
Berichten: 320
Lid geworden op: 17 sep 2010 23:06
Auto('s): Astra GSI 1994 1.8 16v. Astra GSI 1992 2.0 8v (ex)
Locatie: Cuijk

Re: Astra GSI 2.0 8v 1992

Bericht door The Vizitor »

Bedankt, rijdt ook super! Vindt zelf die grill wel mooi vooral als het ooit in kleur is. En kwa koeling zitten hier meer sleuven in als de orginele, alleen waar de lampen zitten is de grill dicht. De rest allemaal open. Toch blijft deze mooi op de 90 graden, dat had ik niet gedacht.

-

Erik-gsi
forum-gebruiker
Berichten: 156
Lid geworden op: 18 apr 2020 23:15
Locatie: Zevenaar

Re: Astra GSI 2.0 8v 1992

Bericht door Erik-gsi »

Zit er strak in allemaal! Schitterende Astra
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9289
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Astra GSI 2.0 8v 1992

Bericht door RedBill »

Gelukkig ieder z'n eigen ding. Ben benieuwd hoe het er gespoten uit ziet met deze grille. Maar het is algemeen bekend dat ik een groot liefhebber ben van de lijnen die Opel zelf in de GSi heeft gestoken, zeker ten aanzien van hoe de grille overgaat in de voorbumper.

Wel lekker aan het poetsen geweest hoor! Staat er prima bij! Blok ligt er ook erg netjes in!
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
Astrid_fahrer
forum-gebruiker
Berichten: 1322
Lid geworden op: 22 jul 2005 20:19
Locatie: Elst (Gld)

Re: Astra GSI 2.0 8v 1992

Bericht door Astrid_fahrer »

Hij staat er op de foto zeker netjes bij moet ik zeggen. Van dichtbij is het natuurlijk het beste te zeggen hoe goed de lak nog is natuurlijk dat zeker.

Al een planning gemaakt voordat de Astra de vermogensbank op kan?
Gebruikersavatar
The Vizitor
forum-gebruiker
Berichten: 320
Lid geworden op: 17 sep 2010 23:06
Auto('s): Astra GSI 1994 1.8 16v. Astra GSI 1992 2.0 8v (ex)
Locatie: Cuijk

Re: Astra GSI 2.0 8v 1992

Bericht door The Vizitor »

Wegens corona is dat al eens uitgesteld, heb er ook niet veel haast mee. Dus moet nog een nieuwe afspraak maken voor de testbank. Vorige week wat dingen besteld. Trapte door de hoofdremcilinder heen vorige week, mazzel dat er niemand voor me zat. Remdruk was ook ineens helemaal weg. Dus daar komt een nieuwe op, van een saab/calibra turbo. Alvast ter voorbereiding van de 5 gaats setup.

Ook gelijk nieuwe stuurstangen en kogels besteld. Wil de auto ook even uit laten lijnen dus stond dit ook op het lijstje.

2 fusee kogels. Hier heb ik de hoezen van gesloopt met het wisselen van de motor.

Bakolie wil ik nog een keer verversen, zit al nieuwe in alleen ben bang dat de 3e versnelling van deze niet meer zo fris is. Aangezien hij die niet altijd lekker pakt. Maar kan het altijd proberen.

Krukaskeerring distributie kant lekt ook iets, ook hier zit een nieuwe in alleen schijnt het vaker voor te komen dat keerringen van een bepaald met toch nog lekken.

En een stop voor in de kop, hier lekt ook wat olie uit.

Dus weer even een middagje sleutelen. Gelijk even nieuwe olie en dan is alles wel ingereden. Nu ongeveer 4000km mee gereden. En op de grill terug te komen, hier zit inmiddels de orginele weer op. Vondt het in het begin wel mooi, maar nu ik het langer zie is orgineel wel beter ;)

Zal wat foto's maken, zie verschillende mensen die ontwaken [emoji12].

-

Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9289
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Astra GSI 2.0 8v 1992

Bericht door RedBill »

The Vizitor schreef: 25 mei 2021 19:14 En op de grill terug te komen, hier zit inmiddels de orginele weer op. Vondt het in het begin wel mooi, maar nu ik het langer zie is orgineel wel beter ;)
:worship: :worship:
The Vizitor schreef: 25 mei 2021 19:14 Zal wat foto's maken, zie verschillende mensen die ontwaken [emoji12].
Als er weer meer te zien valt, komen er ook weer meer mensen lezen, zo werkt het natuurlijk... Goed bezig dus!
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
Bart(astra)
Moderator
Moderator
Berichten: 10458
Lid geworden op: 21 mar 2003 19:54
Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,
Locatie: Nuenen

Re: Astra GSI 2.0 8v 1992

Bericht door Bart(astra) »

Een krukaskeering wordt er weleens uit gehaald dmw een schroefje erin te draaien en daaraan dan met een tang de keerring eruit trekken .
Dit kan goed als je weet wat je doet.
Echter als je de krukas licht beschadigt met de schroef gaat hij niet meer goed afdichten....
ASTRA GSi X32SE

Project-topic Astra v6

ICE showcase



Audi A4 Avant 2.0T S-line

Polo 6n 1.4
Gebruikersavatar
The Vizitor
forum-gebruiker
Berichten: 320
Lid geworden op: 17 sep 2010 23:06
Auto('s): Astra GSI 1994 1.8 16v. Astra GSI 1992 2.0 8v (ex)
Locatie: Cuijk

Re: Astra GSI 2.0 8v 1992

Bericht door The Vizitor »

Heb de vorige keer het hele huis eraf gehad en van binnenuit eruit gehaald. Dus dat kan het niet zijn. Volgens een saab kenner lekken de keerringen van het merk Elring wel vaker als deze gemonteerd worden. Heb nu een orginele besteld. Dus hoop dat deze wel goed afdicht.

Afbeelding


-







Gebruikersavatar
Bart(astra)
Moderator
Moderator
Berichten: 10458
Lid geworden op: 21 mar 2003 19:54
Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,
Locatie: Nuenen

Re: Astra GSI 2.0 8v 1992

Bericht door Bart(astra) »

je kan de veer die erin zit wat strakker zetten (maar dan zou je even moeten kijken hoe het in elkaar zit
ASTRA GSi X32SE

Project-topic Astra v6

ICE showcase



Audi A4 Avant 2.0T S-line

Polo 6n 1.4
Gebruikersavatar
The Vizitor
forum-gebruiker
Berichten: 320
Lid geworden op: 17 sep 2010 23:06
Auto('s): Astra GSI 1994 1.8 16v. Astra GSI 1992 2.0 8v (ex)
Locatie: Cuijk

Re: Astra GSI 2.0 8v 1992

Bericht door The Vizitor »

Eens tijd genomen om een overzicht te maken van de laatste tijd en van de ombouw, meestal snel even wat gepost.

Begin vorig jaar besloten om te beginnen aan een nieuw project, een saab B204 blok.
Na wat informatie te hebben opgezocht deze cabrio kunnen aanschaffen voor puur alleen het blok en onderdelen.
Afbeelding

Na een tijdje sleutelen het blok inclusief bak naast de auto liggen.
Afbeelding

Om te beginnen met een goede basis is revisie noodzakelijk ook was de staat van de motor onbekend.
Blok gedemonteerd en aan de hand daarvan gekeken wat het plan zou worden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alles zag er normaal versleten uit dus geen rare dingen te zien.
Dus een goede revisie was voldoende,
Blok laten honen, kop gereviseerd, nieuwe lagerschalen, zuigerveren etc.
Diverse delen opnieuw gespoten,

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Blok weer opgebouwd met een nieuwe distributieketting set met spanner, koppakking set etc.
Ook de balans assen niet meer terug gezet en de olie kanalen afgestopt, hierdoor is er ook een hogere oliedruk in het systeem.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Ondertussen ook onderdelen besteld en uitgezocht met wat voor setup ik graag zou willen rijden.
Gekozen voor een TD0419T turbo van arashi, deze kunnen tot ongeveer 350pk veilig draaien, 630cc Deka injectoren, grotere brandstofpomp, 3bar MAP sensor, 3inch downpipe met sportcat en een aansluitend 3inch uitlaatsysteem. Uitlaat heb ik nergens op de foto's terug kunnen vinden.
Voor de koeling een grote universele fan en een oliekoeler, De koppeling is een versterkte sachs set

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Blok daarna helemaal opgebouwd zodat deze ingebouwd kon worden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eind vorig jaar begonnen met de ombouw,
C20XE na een korte periode weer uitgebouwd, daar was veel vraag naar en heb ik vrij snel verkocht.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En saab blok erin, dit was eigenlijk vrij makkelijk. Aangezien de saab 900NG en de astra F hetzelfde voor platform hebben en de motorsteunen uitkomen. Zelfs het subframe van de saab heb ik gebruikt omdat deze extra ophangpunten voor de uitlaat heeft.
Nu kwam het pas en meetwerk, koelslangen op maat maken en een schakeling maken voor de fan.
De saab radiateur heeft geen aansluiting voor een schakelaar dus een t-stuk gekocht en draad voor de thermoschakelaar getapt.
Stuurbekrachtigingsleidingen aangepast, hiervoor een extra stuk leiding gemaakt zodat er toch nog enige koeling is.
Radiateur een stuk naar voren geplaatst omdat er ook ruimte moest zijn voor de intercooler,
Het moeilijkste waren de buizen vanaf de intercooler naar de turbo en naar de inlaat.
Dit was veel passen maar uiteindelijk is dit erg goed gelukt vindt ik zelf.
Een dumpvalve tussen de inlaat om de druk af te blazen,
En een olie catch can tussen kleppendeksel en inlaat met rvs slagen.
De oliekoeler heb ik rechts voor bij de wielkuip neergezet, dat was eigenlijk de enige plek waar genoeg ruimte was.
Kwa wind is het daar natuurlijk minimaal dus ook een fan erbij gezet.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eenmaal alles netjes weg gewerkt zag het er zo uit in de motorruimte.
Mooi resultaat,

Afbeelding

De bedrading was niet zo heel ingewikkeld aangezien ik een adapter had die al gemaakt was, dit was een kwestie van inbouwen en bedrading solderen. Alles was gelabeld, en de ecu zit op dezelfde plek als de XE ecu.

Afbeelding

Ook in de auto wat dingen veranderd.
Metersetje in plaats van de asbak gemonteerd, turbodruk, oliedruk en olietemperatuur.
Wideband lamda sonde om het mengsel in de gaten te houden.
Vectra V6 tellerklok
Snelheidssignaalrelais voor de teller ivm saab versnellingsbak.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Begonnen met minerale inloop olie om de eerste 100km te rijden,
Daarna de auto buiten gezet en eens gewassen.
Hierna rustig aan het inrijden gegaan en na 100 km opnieuw andere olie erin.
Steeds met wat meer vermogen rustig aan inrijden.
Na 1000km over gegaan op 5w40 olie.
De eerste keer volgas was echt een hele beleving, toch al dat werk wat dan tot zijn recht komt.
Alleen de veer van wastegate stond te strak waardoor er teveel turbo druk was en de ecu in fuel cut sprong.
Lossere veer gemonteerd en toen was het perfect, maximale turbodruk bij 3500 toeren 1,75bar.
Met een grotere smile kan je niet achter een stuur zitten, wat een power.
Nu ongeveer 5000km gereden, vorige week wat reparaties en aanpassingen gedaan, dat zal ik later nog eens posten.
Erik-gsi
forum-gebruiker
Berichten: 156
Lid geworden op: 18 apr 2020 23:15
Locatie: Zevenaar

Re: Astra GSI 2.0 8v 1992

Bericht door Erik-gsi »

Gaaf! Ziet er super strak uit allemaal. En mooi te zien dat hij ook goed gebruikt wordt met inmiddels 5000 km op de klok. Metertjes zijn ook netjes verwerkt. Heb nu zo’n houder voor de a-stijl gekocht maar twijfel nog of dat is wat ik wil. Heb je die plaat zelf gemaakt?
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9289
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Astra GSI 2.0 8v 1992

Bericht door RedBill »

Gave toelichting!

Waar ik nou geen beeld bij heb: wat zijn nou de afwegingen die je maakt tussen de B204 of de C20LET?
Waarom zou je voor de één kiezen of voor de ander?
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Erik-gsi
forum-gebruiker
Berichten: 156
Lid geworden op: 18 apr 2020 23:15
Locatie: Zevenaar

Re: Astra GSI 2.0 8v 1992

Bericht door Erik-gsi »

RedBill schreef: 04 jul 2021 22:20 Gave toelichting!

Waar ik nou geen beeld bij heb: wat zijn nou de afwegingen die je maakt tussen de B204 of de C20LET?
Waarom zou je voor de één kiezen of voor de ander?
Ik heb het ook overwogen en voor mij zou het het kostenplaatje zijn. De b204 is veel goedkoper in aanschaf. Voor een let op pallet betaal je al rond de 2k (en dan komt revisie er nog bij).Een lopende Saab motor zit volgens mij rond of onder de 1000 euro aanschaf (dus inclusief de donor Saab welke er dan nog omheen zit). Dat zou voor mij een reden zijn om voor de Saab motor te gaan in ieder geval.
Gebruikersavatar
The Vizitor
forum-gebruiker
Berichten: 320
Lid geworden op: 17 sep 2010 23:06
Auto('s): Astra GSI 1994 1.8 16v. Astra GSI 1992 2.0 8v (ex)
Locatie: Cuijk

Re: Astra GSI 2.0 8v 1992

Bericht door The Vizitor »

Inderdaad dat, ik heb nog een reserve auto staan. Beide gekocht voor 500 euro. En motorisch zijn ze ook een stuk sterker. Draaiwerk kan tot 500pk zonder versterkte delen. Als je met een LET verder wil moet je al aan versterkte delen beginnen. En het trionic motormanagement systeem van saab kan je met een laptop en software alles aanpassen. En vindt nu nog maar eens een LET die je kan kopen. Die zijn heel schaars vooral complete motoren.

-

pascal1109
Moderator
Moderator
Berichten: 7831
Lid geworden op: 01 nov 2006 21:09
Auto('s): 1994 Opel Astra GSi 16v
Locatie: Brabant

Re: Astra GSI 2.0 8v 1992

Bericht door pascal1109 »

Heel gaaf dit allemaal, goed werk hier :thumbsup:
Die B204L keuze snap ik wel ja, de enige reden om een C20LET te kiezen is in mijn ogen, dat dat er nog net een tikkeltje authentieker uitziet.
When J. Robert Oppenheimer said "I have become death, the destroyer of worlds", he wasn't referring to the atomic bomb. He was referring to the Chuck Norris Halloween costume he was wearing.
______________________________________

:opel: With great power...comes great responsibility :opel:
Gebruikersavatar
The Vizitor
forum-gebruiker
Berichten: 320
Lid geworden op: 17 sep 2010 23:06
Auto('s): Astra GSI 1994 1.8 16v. Astra GSI 1992 2.0 8v (ex)
Locatie: Cuijk

Re: Astra GSI 2.0 8v 1992

Bericht door The Vizitor »

Bedankt. Was ook zeker leuk om te doen. Binnenkort een keer de boel optimaal afstellen op een vermogensbank. En weet ik ook gelijk wat nu het vermogen is. Wel leuk om te weten.

-

Plaats reactie