schakelweg verkorter

Van alles en nog wat. (General Bullshit)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
DerbiMikey
forum-gebruiker
Berichten: 181
Lid geworden op: 16 okt 2006 16:25
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

schakelweg verkorter

Bericht door DerbiMikey »

Bij M-Tech staat een schakelweg verkorter....heeft er iemand van hier ervaring mee met t monteren e.d?

Ik hebt deze nu namelijk voor mij liggen... :lol:
---Opel Astra GSI---
-Derbi GPR ProRace-
-Derbi Senda GP 84cc-
_________________
Gebruikersavatar
Marty
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 1388
Lid geworden op: 20 mar 2003 17:56
Auto('s): Seat Ibiza Cupra R
Contacteer:

Bericht door Marty »

Monteren en schakelmechanisme opnieuw afstellen..

zo gepiept.
Alle eventuele typfouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht.
Diem
forum-gebruiker
Berichten: 1540
Lid geworden op: 10 okt 2004 17:57
Locatie: 010

Bericht door Diem »

Ik heb er volgens mij nog 1 in mijn schuur liggen :D
Astra Station GSi 16v
Gebruikersavatar
Roy 2.0 16v
forum-gebruiker
Berichten: 3340
Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
Locatie: Hoorn

Bericht door Roy 2.0 16v »

ik heb er ook weleens van gehoord ... 8)

(denk dat ie eerder wilt weten hoe je die monteerd, tips, waar op letten)
Een leek ziet roest, de kenner een astra gsi
Gebruikersavatar
DerbiMikey
forum-gebruiker
Berichten: 181
Lid geworden op: 16 okt 2006 16:25
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door DerbiMikey »

Roy 2.0 16v schreef:ik heb er ook weleens van gehoord ... 8)

(denk dat ie eerder wilt weten hoe je die monteerd, tips, waar op letten)
idd....:)
---Opel Astra GSI---
-Derbi GPR ProRace-
-Derbi Senda GP 84cc-
_________________
Gebruikersavatar
Trompie
forum-gebruiker
Berichten: 2120
Lid geworden op: 27 mar 2007 21:54
Auto('s): Astra GSi 3.0 24v V6, Astra GSi 2.0 16v Turbo
Locatie: Schalkhaar
Contacteer:

Bericht door Trompie »

wat is eigenlijk de meerwaarde van zo'n verkorter?
Astra GSi 3.0 24v v6
Astra GSi 2.0 16v Turbo
Gebruikersavatar
Roy 2.0 16v
forum-gebruiker
Berichten: 3340
Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
Locatie: Hoorn

Bericht door Roy 2.0 16v »

20 gram gewichtsbesparing



:wink:

schijn je sneller te kunnen optrekken
denk maar aan de flippers van F1 in 0.nogwat seconden een hogere versnelling. toerenbehoudverhalen
Een leek ziet roest, de kenner een astra gsi
Gebruikersavatar
D_V_R_O_S
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 1148
Lid geworden op: 06 apr 2004 19:59
Locatie: naaldwijk

Bericht door D_V_R_O_S »

Roy 2.0 16v schreef:20 gram gewichtsbesparing



:wink:

schijn je sneller te kunnen optrekken
denk maar aan de flippers van F1 in 0.nogwat seconden een hogere versnelling. toerenbehoudverhalen
maar een astra is toch geen F1 wagen :roll: :lol:
vindt dat beetje onzin die schakelwegverkorters, wilde ze zelf eerst ook kopen maar otoen ik hoorde wat voor nut het heeft dacht ik ook van.. uhh ja :roll:

maja moet je natuurlijk helemaal zelf weten :)
Gebruikersavatar
Roy 2.0 16v
forum-gebruiker
Berichten: 3340
Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
Locatie: Hoorn

Bericht door Roy 2.0 16v »

ja van mij hoeft het ook niet hoor maar kan wel begrijpen dat sommige het leuk vinden

ik schakel snel genoeg met mn huidige ishh, sneller dan mn schaduw hehehe
Een leek ziet roest, de kenner een astra gsi
Gebruikersavatar
Theo Gsi
forum-gebruiker
Berichten: 2572
Lid geworden op: 01 mar 2007 22:45
Auto('s): Opel Astra F 92 1.6 8v, Opel Corsa B 1.6 16v GSI, Opel Astra Gsi 2.0 8v, Opel Corsa C 2002 1.2 16v, Opel Kadett D 1.3S
Locatie: Best

Bericht door Theo Gsi »

Hoe kan ik de bak opnieuw afstellen??

Want hij doet af en toe wel eens tandenknarssen in ze achteruit en de andere keren ook niet :S voor de rest heb ik geen problemen met schakelen..
Die Kraft der Zwei Liter


Hoogglans zwart promoteam
Rieger promoteam
audio-system promoteam
Gebruikersavatar
D_V_R_O_S
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 1148
Lid geworden op: 06 apr 2004 19:59
Locatie: naaldwijk

Bericht door D_V_R_O_S »

Theo Gsi schreef:Hoe kan ik de bak opnieuw afstellen??

Want hij doet af en toe wel eens tandenknarssen in ze achteruit en de andere keren ook niet :S voor de rest heb ik geen problemen met schakelen..
dat knarsen wil zeggen dat de versnelling niet helemaal vrij komt en dus tegen de roterende koppelingsplaat aankomt.
nieuwe drukgroep en probleempje is weg.

tip. vervangen dan ook meteen koppelingsplaat en druklager (is 1 complete set)
Gebruikersavatar
Theo Gsi
forum-gebruiker
Berichten: 2572
Lid geworden op: 01 mar 2007 22:45
Auto('s): Opel Astra F 92 1.6 8v, Opel Corsa B 1.6 16v GSI, Opel Astra Gsi 2.0 8v, Opel Corsa C 2002 1.2 16v, Opel Kadett D 1.3S
Locatie: Best

Bericht door Theo Gsi »

moet de bak er helemaal af dan he?
Die Kraft der Zwei Liter


Hoogglans zwart promoteam
Rieger promoteam
audio-system promoteam
Gebruikersavatar
D_V_R_O_S
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 1148
Lid geworden op: 06 apr 2004 19:59
Locatie: naaldwijk

Bericht door D_V_R_O_S »

Theo Gsi schreef:moet de bak er helemaal af dan he?
jij heb 8v toch? dan dacht ik van wel
neem ook aan dat je koppelingspedaal zwaarder gaat dan normaal?

dat zijn ook 1 van de verschijnselen van een gare drukgroep
het hoeft niet zo te zijn, maar als die zwaar gaat dan duurt het niet lang meer voor die het echt begeeft en dan kun je hem dus niet meer in een versnelling zetten.

dan moet je dus eerst de motor uitzetten, in bijv ze 3 zetten en dan daarin blijven rijden :lol:
Gebruikersavatar
Delax80
forum-gebruiker
Berichten: 1268
Lid geworden op: 19 apr 2005 11:03
Locatie: Emmeloord

fdsf

Bericht door Delax80 »

ik heb oiok welles gehoord dat die dingen dikke onzin zijn. een of andere ring in je versnellingsbak heeft ook even nodig om open tegaan staan ofzo. en met zo een verkorter schijnen deze ringen sneller te slijten ofzo.

maar altijd leuk natuurlijk om uit te probere :lol:
Gebruikersavatar
DerbiMikey
forum-gebruiker
Berichten: 181
Lid geworden op: 16 okt 2006 16:25
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door DerbiMikey »

het leek mij wel een leuke "wannahave"...dus vandaar... :wink:

kzal maandag denk ik proberen deze erop te zetten...
---Opel Astra GSI---
-Derbi GPR ProRace-
-Derbi Senda GP 84cc-
_________________
Gebruikersavatar
vd_wel
forum-gebruiker
Berichten: 211
Lid geworden op: 05 jan 2007 14:56
Locatie: de lier

Re: fdsf

Bericht door vd_wel »

Delax80 schreef:ik heb oiok welles gehoord dat die dingen dikke onzin zijn. een of andere ring in je versnellingsbak heeft ook even nodig om open tegaan staan ofzo. en met zo een verkorter schijnen deze ringen sneller te slijten ofzo.

maar altijd leuk natuurlijk om uit te probere :lol:
synchromesh d8 ik dat dat heet,

maar misschien om alleen maar sneller te schakelen en voor de looks lekker direkt?
Astra F GSi 2.0 16v.
al zijn ze nog zo snel een 16 klepper achterhaalt m wel.
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9296
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

DaVaRiOuS schreef:
Theo Gsi schreef:Hoe kan ik de bak opnieuw afstellen??

Want hij doet af en toe wel eens tandenknarssen in ze achteruit en de andere keren ook niet :S voor de rest heb ik geen problemen met schakelen..
dat knarsen wil zeggen dat de versnelling niet helemaal vrij komt en dus tegen de roterende koppelingsplaat aankomt.
nieuwe drukgroep en probleempje is weg.

tip. vervangen dan ook meteen koppelingsplaat en druklager (is 1 complete set)
Heeft hier niets mee te maken. Doet ie namelijk ook bij splinternieuw spul. Heeft te maken met het feit dat de achteruit niet gesynchroniseerd is (m.a.w. heeft geen synchromeshringen die de tanden tijdens het schakelen op gelijke snelheid brengen). Dat knarsen krijg je voornamelijk wanneer je net redelijk veel toeren draaide toen je de koppeling intrapte en de tandwielen in de bak nog niet volledig tot stilstand zijn gekomen.

Ga dus niet iets onnodig vervangen. Koppelingsplaat en drukgroep hoef je pas te vervangen als echt iets aan de hand is (Doorslippen, ratelen o.i.d).
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
GSi Twente
forum-gebruiker
Berichten: 2882
Lid geworden op: 24 mar 2003 22:56
Locatie: Twente

Bericht door GSi Twente »

RedBill schreef:
DaVaRiOuS schreef:
Theo Gsi schreef:Hoe kan ik de bak opnieuw afstellen??

Want hij doet af en toe wel eens tandenknarssen in ze achteruit en de andere keren ook niet :S voor de rest heb ik geen problemen met schakelen..
dat knarsen wil zeggen dat de versnelling niet helemaal vrij komt en dus tegen de roterende koppelingsplaat aankomt.
nieuwe drukgroep en probleempje is weg.

tip. vervangen dan ook meteen koppelingsplaat en druklager (is 1 complete set)
Heeft hier niets mee te maken. Doet ie namelijk ook bij splinternieuw spul. Heeft te maken met het feit dat de achteruit niet gesynchroniseerd is (m.a.w. heeft geen synchromeshringen die de tanden tijdens het schakelen op gelijke snelheid brengen). Dat knarsen krijg je voornamelijk wanneer je net redelijk veel toeren draaide toen je de koppeling intrapte en de tandwielen in de bak nog niet volledig tot stilstand zijn gekomen.

Ga dus niet iets onnodig vervangen. Koppelingsplaat en drukgroep hoef je pas te vervangen als echt iets aand e hand is (Doorslippen, ratelen o.i.d).
Redbill heeft volkomen gelijk.
Achteruit is bij Opel niet gesynchroniseerd, bij de GSi's.

Enne, bakolie vernieuwen is soms ook geen overbodige luxe!
"hochdrehzahlprinzip"

"Meningen zijn als horloges: ze lopen niet gelijk en ieder gelooft in het zijne"
Plaats reactie