APK 2021
2021, het 20e jaar dat de C20XE Stratemakersferrari in bezit is.
Al een jaar of twee was de koppeling slecht, en ook de uitlaat is elk jaar wel ergens lek
omdat de auto tegen elke drempel aanzit. Eerst er zelf onder gaan liggen:
Het spruitstuk bleek - behalve zo plat als een dubbeltje - gescheurd.
Aan de onderkant gelast, aan de bovenkant kon de lasser er niet bij:
Dus zal het spruitstuk eraf moeten.
Een heel aardige meneer in het midden van het land had er nog een liggen. Vonken:
Bijzondere bijrijder heeft deze meneer:
De eerste Astra GSi meeting van het jaar:
De bekende motor uit de racerij:
Zelf de auto voor de garage gewassen:
Inmiddels was de voor-APK geweest, en dat was een behoorlijke waslijst. Een waslijst
die later nog groter zou worden overigens. Het werd een operatie in twee delen.
De garage vond dat het tijd was om alles goed te ontvetten. Gewapend met een plantenspuit
met ontvetter naar de hogedrukstraat:
De versnellingsbak bleek na al die jaren zilver te zijn onder de laag vet en zand:
Ook het reservewiel ontkwam niet aan een waterbad - een waaier van ene Clint overigens:
De auto afgeleverd:
Een week later - de patient in de stijgers:
Subframe, assen en bak eraf. Oude en nieuwe uitlaatlijn:
Links origineel van Willem Jan, rechts de oude - alles in de loop der jaren aan elkaar gelast:
Ook de carterpakking werd aangepakt:
Een onderkant die wat delen mist:
Zonder wielen:
De tijdelijke auto:
Inmiddels was fase 1 afgerond. Echter bleek de carterpan te lekken. Toen werd
er besloten tot een fase 2. Ook bleek de andere krukaskeering te lekken - de
bakkant was al vervangen. Omdat dan de distributieriem eraf moet, werd besloten
deze te vervangen. Er kwam een nieuwe waterpomp, en ook de tweede krukaskeering
werd vervangen.
Met hulp van Willem Jan werd bij een demontagebedrijf in Heusden een carterpan
van een Calibra 16V gevonden. Inclusief sensor:
Nog een foto van de tijdelijke auto bij een bunkertrip. Erg handig zo'n S-max.
Fietsen kunnen plat achterin:
Inmiddels was alles aan de auto gemaakt en hier zien we de auto met ratlook - en APK
staan na de 2 fasen operatie:
Om 2 uur 's nachts op de snelweg na 75 km ging het echter niet helemaal goed. Een geluid alsof je door een bak
grind heen rijdt, en erna een getik alsof er kiezels aan de onderkant tegen de auto slaan.
Gestopt, probleem vastgesteld. Multieriem. De "rafel" was niet om de krukas geslagen. Geen
motorschade. Pfoeh. Met 80 km/u en gevarenlichten aan op de snelweg nog 20 km naar huis gereden.
De riem:
Een combinatie van een brede riem en een scheve poelie was waarschijnlijk de oorzaak.
De garage wist een oplossing: een dunnere riem.
Na supersnelle service de beloning - het wereldwonder - de auto staat thuis:
Rest nog een lijstje met werkzaamheden:
banden (Hankook)
Cali Turbo remblokken (Ferodo)
spruitstuk - compleet "nieuwe" uitlaatlijn gemaakt met o.a. de handgemaakte middenvervanger
carterpan
lambdasensor
ashoezen
Multieriem
Waterpomp
Distributieriem
Pakkingen
Koppelingsset
Krukaskeeringen
Remleidingen
En ik vergeet vast nog wel iets. Dank aan Marcel en Willem Jan en garage MyCar te Eindhoven
die hard gewerkt hebben om dit mogelijk te maken.
Vervaldata en historie
Vervaldatum APK
23-06-2022