Homokineet rechteraandrijfas (degene aan de versnellingsbak

Technische hulp. (Technical help). Beschrijf hier het probleem dat je met je auto hebt om door forumleden geholpen te worden met de oplossing.
Gebruikersavatar
Rallyastra
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 3006
Lid geworden op: 15 apr 2004 13:28
Locatie: Vroomshoop

Bericht door Rallyastra »

Dat heet geen homokineet !!
I.V.M. drukte bellen als ik niet op PM's reageer !

0546-562109
remco
forum-gebruiker
Berichten: 22
Lid geworden op: 10 jul 2005 11:50

Bericht door remco »

Rallyastra schreef:Dat heet geen homokineet !!
Hoe heet het dan? en kan ik dat gedeelte nou wel of niet vervange zonder dat ik heel mn versnellingsbak eraf moet halen..
Gebruikersavatar
Rallyastra
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 3006
Lid geworden op: 15 apr 2004 13:28
Locatie: Vroomshoop

Bericht door Rallyastra »

Laagvlieger schreef:das de keerringplaat.
maar als je daar veel speling hebt zijn gewoon de diff.lagers in je bak naar de klote.

Andere versnellingsbak dus, maar hoe weet je eigenlijk dat je er speling op hebt ? ding zit normaal knettervast, of heb je de bouten los gehaald ?
I.V.M. drukte bellen als ik niet op PM's reageer !

0546-562109
remco
forum-gebruiker
Berichten: 22
Lid geworden op: 10 jul 2005 11:50

Bericht door remco »

Rallyastra schreef:
Laagvlieger schreef:das de keerringplaat.
maar als je daar veel speling hebt zijn gewoon de diff.lagers in je bak naar de klote.

Andere versnellingsbak dus, maar hoe weet je eigenlijk dat je er speling op hebt ? ding zit normaal knettervast, of heb je de bouten los gehaald ?
Heb tijdens het verwisselen van de aandrijfas 2 van die bouten eruit gehad maar daarna er weer ingezet toen ik erachter kwam dat dit niet nodig was.. maar als je aan de as draait voel je dat er nog speling op de as zit en op de plaats waar hij de versnellingsbak ingaat.. eerst zat er ook speling op de homokineet en de as aan de wielzijde, maar dat is nu verholpen.. maar nu voelde ik nog een heel klein beetje speling aan de kant van de versnellingsbak.. Kan dit ook evt nog wat anders zijn?? de aandrijfas was niet nieuw trouwens maar een gebruikte..
Gebruikersavatar
GSi Twente
forum-gebruiker
Berichten: 2882
Lid geworden op: 24 mar 2003 22:56
Locatie: Twente

Bericht door GSi Twente »

Neem me niet kwalijk, maar die ingang komt uit op je difflagers, en die hebben altijd een minimale speling.
Draai je auto van voren in de lucht en draai aan het wiel even kort heen en weer, dan voel je altijd speling.


Om terug te komen op je probleem.
Je had het over getik bij het sturen toch?
Is dat al over?
Want het diff heeft daar minimaal mee te maken.
"hochdrehzahlprinzip"

"Meningen zijn als horloges: ze lopen niet gelijk en ieder gelooft in het zijne"
remco
forum-gebruiker
Berichten: 22
Lid geworden op: 10 jul 2005 11:50

Bericht door remco »

Rallyastra schreef:Jij hebt het over een homokineet, dus wij leggen het uit hoe je dat vervangt, en boviendien zit een homokineet ook aan de kant van de versnellingbak :wink: bedoel je dit soms ?

Afbeelding
Ik heb nog even gekeken en op de plaats waar bij de foto de 5 bouten zitten, daar zit nog een rond ding aan vast ( de homokineet???) die staat hier niet op de foto. Als ik met 1 hand dat ronde ding vast hou en met de andere hand aan de as draai voel ik wat speling.. Dus toch de homokineet denk ik... En die kan ik dus gewoon vervangen begrijp ik.. Wat kost die, en kan ik die het beste nieuw kopen of een gebruikte? en is die makkelijk te vervangen?
Gebruikersavatar
Rallyastra
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 3006
Lid geworden op: 15 apr 2004 13:28
Locatie: Vroomshoop

Bericht door Rallyastra »

Ik denk dat je je drukker maakt dat moet, de speling op je bak dat hoort zo. De speling op je homokineet kun je voelen als je het dikke gedeelte van je as vast houd en dan je as zelf probeert te draaien van links naar rechts. Daar mag een hele kleine speling opzitten. Als je het nu nog niet snapt kun je beter naar een garage, want enige technische kennis is wel vereist.
I.V.M. drukte bellen als ik niet op PM's reageer !

0546-562109
remco
forum-gebruiker
Berichten: 22
Lid geworden op: 10 jul 2005 11:50

Bericht door remco »

Technische kennis is voldoende aanwezig dat is het probleem niet.. De speling vind ik ook niet zo erg, maar het geluid wat ik hoor komt volgens mij door deze speling.. iets anders wat het kan zijn kan ik niet vinden..
Gebruikersavatar
Rallyastra
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 3006
Lid geworden op: 15 apr 2004 13:28
Locatie: Vroomshoop

Bericht door Rallyastra »

Het geluid klinkt als rik tik meer in je bak als je je as beweegt.
I.V.M. drukte bellen als ik niet op PM's reageer !

0546-562109
remco
forum-gebruiker
Berichten: 22
Lid geworden op: 10 jul 2005 11:50

Bericht door remco »

Het geluid wat ik tijdens het rijden hoor is ongeveer hetzelfde als je een lekke of zachte band hebt.. Als ik harder rij hoor ik het bijna niet meer ( wellicht door rijgeluid, maar mischien ook wel dat als ik hard rij het geluid er niet meer is. In ieder geval geen ratelend geluid
Plaats reactie