Homokineet rechteraandrijfas (degene aan de versnellingsbak

Technische hulp. (Technical help). Beschrijf hier het probleem dat je met je auto hebt om door forumleden geholpen te worden met de oplossing.
remco
forum-gebruiker
Berichten: 22
Lid geworden op: 10 jul 2005 11:50

Homokineet rechteraandrijfas (degene aan de versnellingsbak

Bericht door remco »

Heren en dames,

Heb het volgende probleem. Mijn astra maakt herrie tijdens het rijden, na een klein onderzoekje kwam ik erachter dat er speling zat op de rechter aandrijfas. Deze heb ik van t weekend vervangen en ik hoopte dat het probleem nu opgelost zou zijn. Dit bleek echter niet het geval. Hij maakt nog steeds het tikkende geluid. Nu blijkt er op de homokineet die aan/in de versnellingsbak zit ook speling te zitten..

Mijn vraag..
Moet ik alleen het binnenwerk van deze homokineet vervangen. of moet ik de hele homokineet zelf vervangen.. ( en hoe krijg ik dan de 2 bovenste schroefjes van dit ding los.
En is het schadelijk om hier mee door te rijden ( tijdelijk) hij maakt het geluid al een tijdje.. En is dit veel werk vergeleken met een aandrijfas of niet echt veel meer dan een aandrijfas vervangen.. En moet ik nog op bepaalde dingen letten als ik dit doe?

Hoor graag
Gebruikersavatar
Rallyastra
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 3006
Lid geworden op: 15 apr 2004 13:28
Locatie: Vroomshoop

Bericht door Rallyastra »

Wat je beste kunt doen is je auto zo hoog mogelijk opkrikken, een nieuwe as bij de hand hebben dan aan je oude as trekken met korte rukjes tot hij uit je bak schiet en gelijk je nieuwe as er weer in drukken anders loopt al je olie er uit. Heb je nou geen as bij de hand druk er dan even snel een doek in, beste kun je gewoon je hele homokineet vervangen.
I.V.M. drukte bellen als ik niet op PM's reageer !

0546-562109
remco
forum-gebruiker
Berichten: 22
Lid geworden op: 10 jul 2005 11:50

Bericht door remco »

Rallyastra schreef:Wat je beste kunt doen is je auto zo hoog mogelijk opkrikken, een nieuwe as bij de hand hebben dan aan je oude as trekken met korte rukjes tot hij uit je bak schiet en gelijk je nieuwe as er weer in drukken anders loopt al je olie er uit. Heb je nou geen as bij de hand druk er dan even snel een doek in, beste kun je gewoon je hele homokineet vervangen.
Dat heb ik al gedaan, de as is al vervangen. Maar het gaat om de homokineet die aan de andere kant zit ( waar je de as als het ware insteekt) die aan je versnellingsbak vastzit, dus niet degene aan de wielkant, want die is tegelijkertijd met de as vervangen
Gebruikersavatar
GSi Twente
forum-gebruiker
Berichten: 2882
Lid geworden op: 24 mar 2003 22:56
Locatie: Twente

Bericht door GSi Twente »

Homokineet compleet vervangen.
"hochdrehzahlprinzip"

"Meningen zijn als horloges: ze lopen niet gelijk en ieder gelooft in het zijne"
remco
forum-gebruiker
Berichten: 22
Lid geworden op: 10 jul 2005 11:50

Bericht door remco »

Ok, en hoe doet ik dat? dat gedeelte met de 4 ( of 5 ) schroeven op je versnellingsbak eraf halen? en wat kost die homokineet ongeveer?
Gebruikersavatar
Rallyastra
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 3006
Lid geworden op: 15 apr 2004 13:28
Locatie: Vroomshoop

Bericht door Rallyastra »

Je moet de complete as er uit halen, dan haal je de ashoes er af met een doek en wat remreiniger haal je de olie er een beetje uit zodat je de borgring kunt zien. Tussen die borgring zet je een punttang ( zo een waar als je in knijpt de bek open gaat) zodat je de borring uitelkaar drukt, dan trek je zo de as uit je homokineet.
I.V.M. drukte bellen als ik niet op PM's reageer !

0546-562109
remco
forum-gebruiker
Berichten: 22
Lid geworden op: 10 jul 2005 11:50

Bericht door remco »

Rallyastra schreef:Je moet de complete as er uit halen, dan haal je de ashoes er af met een doek en wat remreiniger haal je de olie er een beetje uit zodat je de borgring kunt zien. Tussen die borgring zet je een punttang ( zo een waar als je in knijpt de bek open gaat) zodat je de borring uitelkaar drukt, dan trek je zo de as uit je homokineet.
Dat was inderdaad al gelukt toen ik de as vervangen heb.. Maar het gaat nu om de homokineet die dan nog aan de versnellingsbak vastzit als je de as eruit gehaald hebt ( waar de olie uitloopt zeg maar) of heet dit geen homokineet meer, het ronde gedeelt zeg maar wat aan je versnellingsbak zit en waar je de as in steekt
Gebruikersavatar
Rallyastra
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 3006
Lid geworden op: 15 apr 2004 13:28
Locatie: Vroomshoop

Bericht door Rallyastra »

Dat is je versnellingbak, je homokineet is dat knikkende gedeelte van je as.
I.V.M. drukte bellen als ik niet op PM's reageer !

0546-562109
remco
forum-gebruiker
Berichten: 22
Lid geworden op: 10 jul 2005 11:50

Bericht door remco »

Rallyastra schreef:Dat is je versnellingbak, je homokineet is dat knikkende gedeelte van je as.
Ok... Er zit dus speling op de as waar hij de versnellingsbak ingaat/uitkomt.. Of is dat niet mogelijk? zo voelt het in ieder geval wel.. terwijl de speling op de homokineet nu wel verholpen is na het vervangen van de as.
Gebruikersavatar
GSi Twente
forum-gebruiker
Berichten: 2882
Lid geworden op: 24 mar 2003 22:56
Locatie: Twente

Bericht door GSi Twente »

Beide homokineten werken op de manier zoals Rellie beschrijft.
"hochdrehzahlprinzip"

"Meningen zijn als horloges: ze lopen niet gelijk en ieder gelooft in het zijne"
remco
forum-gebruiker
Berichten: 22
Lid geworden op: 10 jul 2005 11:50

Bericht door remco »

GSi Twente schreef:Beide homokineten werken op de manier zoals Rellie beschrijft.
Dus er zit toch wel een homokineet op.. Ik weet wel hoe ik de as uit de homokineet moet halen, maar weet dus niet hoe ik de homokineet van de versnellingsbak los maak.. of is dit niet nodig?
Gebruikersavatar
GSi Twente
forum-gebruiker
Berichten: 2882
Lid geworden op: 24 mar 2003 22:56
Locatie: Twente

Bericht door GSi Twente »

Rallyastra schreef:Wat je beste kunt.... je oude as trekken met korte rukjes tot hij uit je bak schiet...
Je as zit gewoon een borgring die je met het eruit trekken los komt... dus niets geen schroefverbinding.

Fusee los, en dan aan de as trekken.
Klaar.
"hochdrehzahlprinzip"

"Meningen zijn als horloges: ze lopen niet gelijk en ieder gelooft in het zijne"
remco
forum-gebruiker
Berichten: 22
Lid geworden op: 10 jul 2005 11:50

Bericht door remco »

Volgens mij hebben we een misverstand...

Het gaat dus om het ronde ding wat aan de buitenkant van de versnellingsbak zit ( met 4 of 5 schroeven op de versnellingsbak geschroeft) en waarin de as gestoken wordt voor hij de versnellingsbak ingaat. Dus niet de homokineet die vlak bij je wiel zit.

Marcel weet jij niet wat ik bedoel??
Gebruikersavatar
GSi Twente
forum-gebruiker
Berichten: 2882
Lid geworden op: 24 mar 2003 22:56
Locatie: Twente

Bericht door GSi Twente »

Wat bedoel je dan? Het diff?
"hochdrehzahlprinzip"

"Meningen zijn als horloges: ze lopen niet gelijk en ieder gelooft in het zijne"
Gebruikersavatar
Rallyastra
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 3006
Lid geworden op: 15 apr 2004 13:28
Locatie: Vroomshoop

Bericht door Rallyastra »

Jij hebt het over een homokineet, dus wij leggen het uit hoe je dat vervangt, en boviendien zit een homokineet ook aan de kant van de versnellingbak :wink: bedoel je dit soms ?

Afbeelding
I.V.M. drukte bellen als ik niet op PM's reageer !

0546-562109
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11172
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Bericht door Laagvlieger »

das de keerringplaat.
maar als je daar veel speling hebt zijn gewoon de diff.lagers in je bak naar de klote.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
remco
forum-gebruiker
Berichten: 22
Lid geworden op: 10 jul 2005 11:50

Bericht door remco »

Die bedoel ik ja.. daar zit wat speling op.. Is dat ernstig? en is dit te vervangen? en hoe duur is dat?
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11172
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Bericht door Laagvlieger »

lagers zijn te vervangen ja. Is hoop werk, kost een hoop.
Wat voor bak heb je?
F16, F18, of een F20?
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
remco
forum-gebruiker
Berichten: 22
Lid geworden op: 10 jul 2005 11:50

Bericht door remco »

heb een 8v dus weet niet wat voor bak f16 ??
Gebruikersavatar
Rallyastra
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 3006
Lid geworden op: 15 apr 2004 13:28
Locatie: Vroomshoop

Bericht door Rallyastra »

F16 ja, kun je beter een andere bak kopen.
I.V.M. drukte bellen als ik niet op PM's reageer !

0546-562109
remco
forum-gebruiker
Berichten: 22
Lid geworden op: 10 jul 2005 11:50

Bericht door remco »

Rallyastra schreef:F16 ja, kun je beter een andere bak kopen.
Wat zal dat ongeveer kosten? neem aan een goede gebruikte en geen hele nieuwe??
Gebruikersavatar
Rallyastra
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 3006
Lid geworden op: 15 apr 2004 13:28
Locatie: Vroomshoop

Bericht door Rallyastra »

Een 75 euro ongeveer
I.V.M. drukte bellen als ik niet op PM's reageer !

0546-562109
remco
forum-gebruiker
Berichten: 22
Lid geworden op: 10 jul 2005 11:50

Bericht door remco »

Rallyastra schreef:Een 75 euro ongeveer
Ik zag er op marktplaats inderdaad een paar staan.. Nog bepaalde dingen waar ik op moet letten als ik er 1 koop? en is het erg ingewikkeld om een versnellingsbak te vervangen?
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9298
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

Ik heb nog wel een F16 bak te koop.
Komt binnen nu en zes weken beschikbaar.

Voor 60 euri issie van jou.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
remco
forum-gebruiker
Berichten: 22
Lid geworden op: 10 jul 2005 11:50

Bericht door remco »

RedBill schreef:Ik heb nog wel een F16 bak te koop.
Komt binnen nu en zes weken beschikbaar.

Voor 60 euri issie van jou.
Is dat met homokineet aan de bak waar de aandrijfas in moet?
Plaats reactie