Pagina 1 van 1

Fan wil maar niet aanslaan

Geplaatst: 06 jul 2006 22:16
door Blitzkrieg
Hey ik rijd sinds kort met een 16 klepper rond (In me kadett), nu wil alleen de fan niet aanslaan. thermoschakelaar vervangen fan doet het nog niet. Vervolgens voor de zekerheid even de fan vervangen door een exemplaar van de sloop doet het nog niet :?

Ook verbruikt me 16V erg veel, een halve tank op 120 km :shock:
Me MM lampje doet het niet (er zit een astra dashboard ingebouwd) even kijken ofdat ik het lampje moet vervangen of iets dergelijks. BC verspringt constant van 27 l/100km naar 7l/100km en dan weer 33 ofzo.. kan dit misschien aan de lambda sonde liggen? Ik heb de benzine leiding al gevolgd onder de auto maar geen lekkage kunnen vinden..

Maar wat zou het allemaal kunnen zijn? Met dit warme weer heb ik er eigenlijk allemaal even niet zo zin in maar ja..

Geplaatst: 07 jul 2006 19:11
door 2.nullutje
controleer of de fan wel werkt door em rechtstreeks aan de accu aan te sluiten (voor zkerheid wel zekering ertussen van 40 a). Haal je temp sensor uit je radiateur en meet em door terwijl je em in een badje water opwarmt.

Geplaatst: 07 jul 2006 20:24
door Laagvlieger
werkt geen van beide standen?
Eerste stand gaat via een weerstand. Deze kan kapot wezen.
Weerstand zit in de koellucht geplaatst van de fan en ziet er uit als een wit keramisch blokje met 2 stekkers.

Geplaatst: 08 jul 2006 12:38
door Marty
Astra's MET Airco hebben dit weerstand niet (OP DIE PLEK)! Enig id waar hij dan wel zit?

Geplaatst: 08 jul 2006 16:07
door Blitzkrieg
Ik begreep dat je de stekker van de thermo-schakelaar moet doorverbinden met een paperclip om te testen dit heb ik nog niet gedaan. Beide standen werken niet (heb indd die weerstand)

Maar ik ga Maandag voor 2 weken op vakantie daarna zie ik wel verder

Geplaatst: 08 jul 2006 22:35
door Laagvlieger
lambda is ALTIJD de laatst verdachte!!!!!!

Geplaatst: 08 jul 2006 22:48
door Laagvlieger
in jouw geval heel veel.
Simtec inspuiting vind ik een klotesysteem.
Overgevoelige sensoren en veel te zwakke signalen.
Zorg dat alles schoon is, check/vervang temperatuursensoren.
Controleer ALLE massaverbindingen van het blok/computer.
Controleer je ontsteking. voorla de bougiekabels zijn best gevoelig van die ecotekjes. Imitatiekabels op zo'n blok is bv DRAMA.
en luchtmassameter natuurlijk.
Waar je trouwens om moet denken met die lamdasondes, dat zijn van die weerstandsafhankleijke lamda's. Zirkoniumnogwat dingen.
Die hebben een veranderlijke weerstand (ipv spanning als bij Bosch) en krijgen du ssoannign vanuit het stuurapparaat. Lamdawaarde zal dan ook geen 0-1 volt zijn, maar 0,5 tot 4,5 volt.

Verders valt me bij deze motoren op dat sommigen behoorlijke carterdruk hebben. Probeer je motor eens een poosj e met afgekoppelde carterbeluchting.

Geplaatst: 09 jul 2006 13:52
door Laagvlieger
ja alles kan he.
Zafira/Astra OPC bv, das Eco met Bosch,
Frontera 2.2 16v, das Eco met japans injectiesysteem.
Alleen zul je de LFR nie aan kunnen sturen.
Kheb nog wel luchtmassameter liggen volgens mij voor een Eco.
En di ecarterontluchtingsslang zul je eerst even moeten fixen. gare slang kan ook klachten geven.