Problem topic aansluiten plasmaplaten..

Technische hulp. (Technical help). Beschrijf hier het probleem dat je met je auto hebt om door forumleden geholpen te worden met de oplossing.
Gebruikersavatar
Ali-GSI
forum-gebruiker
Berichten: 461
Lid geworden op: 07 dec 2003 23:06
Locatie: Nijverdal
Contacteer:

Problem topic aansluiten plasmaplaten..

Bericht door Ali-GSI »

Gelijk maar even een topic aanmaken waar iedereen zijn problemen in kwijt kan en we elkaar kunnen helpen met inbouw van de plasmaplaten.. ;)

Mijn eerste vraag:

Opel Vectra B en Tigra, welke draad op het tellerhuis is van de verlichting? en dan het liefst de draad vanhet stadslicht... Als ik dat weet, zitten de platen er zaterdag snel in.. ;)
Pioneer Promo Team™

:-D Je moe nie zittuh aan me nikies! :-D
Gebruikersavatar
Marty
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 1388
Lid geworden op: 20 mar 2003 17:56
Auto('s): Seat Ibiza Cupra R
Contacteer:

Bericht door Marty »

Trek even je tellerbak eruit... en neem een multimeter of Spanningszoekers..

Stadslicht aan en uit zetten en kijken op welke draad er 12V komt...

klaar...
Alle eventuele typfouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht.
Gebruikersavatar
Bartje,
forum-gebruiker
Berichten: 251
Lid geworden op: 02 mar 2006 08:54
Locatie: Breda

Bericht door Bartje, »

ik heb wel eens bij een tirga van die plasma-tellerplaten erin gezet.. appeltje eitje!! :D

aangezien je de normale tellerverlichtingslampjes er toch uit haald kan je daar de draadjes van je tellerplaten op solderen.. natuurlijk wel even met de multimeter kijken wat plus en min is :wink:

Gr. Bart
Gebruikersavatar
Roy 2.0 16v
forum-gebruiker
Berichten: 3340
Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
Locatie: Hoorn

Bericht door Roy 2.0 16v »

:?:
wat hoor ik nou weer: lampjes achter je teller vandaan halen? niet alle 4 toch ? ? er blijft toch een origineel lampje op je tellerstand schijnen ?

en solderen?? welke draden dan? gewoon alleen die zwarte en rode op de plus en min van waar eerst een lampje zat ( ik d8 dat die op je lichtschakelaar moesten?) of kan die manier ook ?

ow, en halen jullie de oude tellerplaten eruit of zet je de nieuwe er zo overheen? of zie je dan de oude er nog achter?

GASTEN, IK HOOR ELKE DAG WAT NIEUWS. KAN IEMAND NIET GEWOON even FOTOS MAKEN! even een paar kiekjes bij het installeren en het is duidelijk voor iedereen.

x
Een leek ziet roest, de kenner een astra gsi
Gebruikersavatar
sandra_983
forum-gebruiker
Berichten: 20
Lid geworden op: 27 dec 2005 11:29

Bericht door sandra_983 »

moet je even t weekend afwachten dan zitten ze erin bij ons.
Zal foto's maken :)
Gebruikersavatar
Roy 2.0 16v
forum-gebruiker
Berichten: 3340
Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
Locatie: Hoorn

Bericht door Roy 2.0 16v »

dat afwachten was ik al van plan want ben toch n weekend weg, maar ik had vanmiddag me dashboard al los om lampies te vervangen, blauw, (foto komt morgen wel) en vroeg me toen meteen af:

1 hoe je het transparante plastic plaatje eraf haalt, want er zit ook kit tussen toch? ( stanleymesje ertussen)
2 waar en hoe je het beste je 2 draden aansluit ( draad strippen en splitschoentje erop?)
3 laat je al je 4 ledjes zitten, of is het mooier om die er uit te halen ?
4 laat je je oude tellerplaten zitten, ( waarschijnlijk niet )
5 wanneer krijg ik me clubpas ( heeft hier nix mee te maken)

maarja, ik wacht de fotos wel af en het zal allemaal wel meevallen :D

whaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaahoeeeeeeeeeeeeeeeeee
Een leek ziet roest, de kenner een astra gsi
Gebruikersavatar
Astrid_fahrer
forum-gebruiker
Berichten: 1324
Lid geworden op: 22 jul 2005 20:19
Locatie: Elst (Gld)

Bericht door Astrid_fahrer »

K zal es een beetje uitleggen hoe ik het gedaan heb misschien dat dat het eens wat helpt.... sorry voor de grote foto's :lol:

allereerst haal je de volledige tellerbak uit je auto en dat plastic raam ervoor zit gewoon vast geklikt dus je hoeft niks los te snijden.... de 4 clipjes zitten aan de linker en rechterkant boven en onder maar dat sprak al voor zich...

Afbeelding

hierna haal je dus alle vier de aanslag pinnen eruit (deze kunnen goed vast zitten dus evt met een tang) dan vallen alle naalden een stukje naar beneden... de stand van de toerentellernaald moet je goed afmerken of fotograferen zodat je goed weet waar alles stond... de snelheidsnaald haal je er niet af! en de temp en benzine kunnen maar op één manier terug geplaatst worden dus deze maken niet veel uit...

Afbeelding

Hierna haal je de toerentellernaald eraf en de temp en benzine en vervolgens de platen zelf..... vergeet de kilometerteller raampjes niet met twee theelepeltjes eraf te halen...let op de plaatvan de snelheid moet je zeer voorzichtig tot aan de naald knippen deze kan er dan af terwijl de naald blijft zitten..

Afbeelding

Hierna zul je dus die nieuwe platen erin gaan zetten alleen iedere plaat heeft dus links die lipjes voor de stroomaanvoer... deze kun je niet allemaal even makkelijk kwijt en vooral die linker niet.... de lampjes blijven zitten!! deze geven de platen inderdaad geen licht meer maar je tellernaalden wel deze vangen het licht namelijk op van de leds lampjes... dus hier kunnen de draden niet doorheen dus heb ik gekozen om een inkeping te maken links aangezien het uitstekende deel daar toch al in de knel kwam

Afbeelding
Afbeelding

Nu kunnen alle draden er mooi doorheen en de draden van de twee andere platen leid je gewoon onder de plastic raampjes door zodat ze alle drie door de inkeping komen.. vervolgens zitten de platen als t goed is nu netjes en normaal gesproken is t platen testen naalden terug en weer dichtmaken maar zoals ik al zei de leds of lampjes heb je nodig voor de verlichting van je tellernaalden en aangezien de leds lekker fel schijnen komen het licht ervan overal langs de platen zetten... links zitten overigens rode leds en rechts blauwe ter experiment dus kijk maar welke je zelf het mooist vind..

Afbeelding

hieronder zie je dat zonder leds er weinig naald en kilometer stand te zien is! :P

Afbeelding

Maar goed zelf vond ik t zwaar kut dat het licht overal langs de platen scheen dus probeerde een aantal dingen om het te verminderen maar uiteindelijk had ik een achterlijke maar zeer effectieve oplossing namelijk plakplastic.... het is wel klooien om het goed te krijgen maar ik heb dus de contouren van mn oude tellerplaten overgetrokken en zodanig uitgesneden dat de uitlijningspinnetjes..enz allemaal een open stuk hadden zodat het licht wel op de naalden schijnt en de platen erin kunnen hieronder een klein voorbeeld... nogmaals het is maf k weet t :lol: maar t werkt perfect! de snelheidsplaat kun je door de extra grote uitsparing zeeeeer voorzichtig over de naald schuiven

Afbeelding

hieronder zie je t resultaat met de tellerplaten... sommige delen steken uit maar het plastic raam drukt dit aan..

Afbeelding

nu zit alles dus op zijn plek en nu valt je op dat de naalden wit zijn en de platen ook! dus overdag valt dit dus voor geen meter op dus kunnen ze best een kleurtje gebruiken! :wink: dit kun je doen of met origineel rood (kon t nergens vinden maar goed) of je verft ze rood of je doet zoals ik rood folie hetgeen het rode effect snachts versterkt en overdag strak staat.

hierna kan de plastic kap er op en met 12 volt kun je kijken hoe het staat... nu dus de vraag hoe krijg je de plasma platen voorzien van stroom... sommige doen het met de lichtschakelaar en sommige met de draden van de stekkers van de tellerbak.. ik zelf heb dus gewoon de draden aan de meest linkse led gesoldeerd...misschien niet de meest stijvolle oplossing maar het werkt perfect en is het meest effectief..

Wel goed opletten wat de plus en min zijde zijn van de led hierbij... vervolgens kan de bak weer terug geplaatst worden in het dashboard.. het bijbehorende schakelaartje heb ik onderaan geplaatst bij het kleine luikje onderaan het stuur zodat je deze kan verstellen en het kastje zelf aan het stalen frame wat achter je tellerbak zit.. vervolgens aansluiten en testen of de plasma platen werken wanneer ze zijn aangesloten met de leds van de tellerverlichting (let op de tellerbak stekkers en snelheidskabel nog niet)... mocht t niet werken denk nou niet meteen kuuuuuut want soms moet je alle leds even draaien en dan werkt het wel. hierna tellerbak stekkers terug en dan de snelheidkabel... vervolgens...

Afbeelding
Afbeelding

ET VOILA!!! 8) de rode gloed op de foto's is in echt stukken minder erg overigens
Waarom een Skoda Fabia halen als je een Opel Astrid kan hebben!!!!
Gebruikersavatar
pluggie
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 3761
Lid geworden op: 20 mar 2003 20:59
Contacteer:

Bericht door pluggie »

Kijk daar hebben de boys wat aan. :lol:
Gebruikersavatar
Sin
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 721
Lid geworden op: 20 mar 2003 19:14
Contacteer:

Bericht door Sin »

wat een gedoe allemaal voor zo een kleuren kermis :lol: :lol: :lol:
W201 fan boy o_0
Gebruikersavatar
snarfjuh
forum-gebruiker
Berichten: 599
Lid geworden op: 10 mar 2004 13:18
Locatie: Maasbracht

Bericht door snarfjuh »

Sin schreef:wat een gedoe allemaal voor zo een kleuren kermis :lol: :lol: :lol:
Dat zat ik me ook net te bedenken :lol:
Gebruikersavatar
Sounddragon
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 4001
Lid geworden op: 22 nov 2003 01:16
Locatie: East-Brabant.
Contacteer:

Bericht door Sounddragon »

De stroom kan je ook pikken van de dash stekker, van de linker stekker om psies te zijn...
ergens in het midden van de stekker zit een grijs/zwarte draad, die schakelt je verlichting in de tellerbak..dooorknippen, en met een buis ampie weer bijelkaar knijpen, voor de betere knutselaars : solderen kan ook, wel even stukkie krimpkous eromheen....

Ik heb zelf de draadjes via de stekkergaten naar buiten gefrot, past ook, maar is wel een beetje een geklooi om de stekkers er weer in te krijgen, stukkies uit je tellerbak halen is ook een goede (lees betere) optie.

Pas trouwens op met de aansluitingen op de platen, niet teveel mee/aan buigen, die zijn erg kwetsbaar :)
De platen willen door die aansluitingen van de draadjes erg beroerd blijven zitten, ik heb ze bij mij met een hééél klein druppie superlijm op de hoekjes een beetje vastgeplakt...3 speldeknoppies is zát, zodra de voorkant weer op de tellerbak zit, zitten ze zowieso netjes vast :wink:

nog meer probs ??? posten maar :wink:
Alpine Promo Team™
SE Promo Team™

Als jij met je Astra effe naar rechts gaat, mag je daarna weer denken dat je snel bent.

Laatst aangepast door Tita Tovenaar op Ma Apr 01, 2016 23:01 pm, in totaal 41.562 keer bewerkt (en het lijkt nog steeds nergens op)
Gebruikersavatar
Roy 2.0 16v
forum-gebruiker
Berichten: 3340
Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
Locatie: Hoorn

Bericht door Roy 2.0 16v »

ik heb me probs net heel gierig gewoon in t oude topic bij kletspraat geplaatst..

die wordt er ook nog volop voor gebruikt. :roll:
Een leek ziet roest, de kenner een astra gsi
Gebruikersavatar
Sounddragon
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 4001
Lid geworden op: 22 nov 2003 01:16
Locatie: East-Brabant.
Contacteer:

Bericht door Sounddragon »

Macht kein flaus aus ja.... :lol:
Alpine Promo Team™
SE Promo Team™

Als jij met je Astra effe naar rechts gaat, mag je daarna weer denken dat je snel bent.

Laatst aangepast door Tita Tovenaar op Ma Apr 01, 2016 23:01 pm, in totaal 41.562 keer bewerkt (en het lijkt nog steeds nergens op)
Gebruikersavatar
Roy 2.0 16v
forum-gebruiker
Berichten: 3340
Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
Locatie: Hoorn

Bericht door Roy 2.0 16v »

trouwens, ik krijg met geen mogelijkheid de plaat over mn km teller... maar deze kon blijven zitten volgens iedereen..

het is al buigen en pielen, maar de opening van de plaat kan niet over het zwrte kapje van de wijzer heen lijkt wel. of ik moet de boel buigen en gepast geweld gebruiken. ( maar dat gaat meestal mis ken ik al, en dan breekt de boel)
Een leek ziet roest, de kenner een astra gsi
Gebruikersavatar
Sounddragon
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 4001
Lid geworden op: 22 nov 2003 01:16
Locatie: East-Brabant.
Contacteer:

Bericht door Sounddragon »

Ik heppum der gewoon af gehaald, weg van de minste weerstand....binnenkort even opnieuw ijken met de PDA van me buurman, even tellerbakkie vrijschroeven (hoeft er niet uit) en de zwarte kap eraf, zodat je bij de wijzers kan, even stukkie rijden, naaldje verstellen, stukkie rijden....je bent even zoet, maar dan heb je ook echt een 100% werkende teller.... :wink:

Toerenteller kan ook zo....
naaldje eraf, motor starten, naaldje erop prikken op 900 Rpm...klaaaaar... :wink:
Alpine Promo Team™
SE Promo Team™

Als jij met je Astra effe naar rechts gaat, mag je daarna weer denken dat je snel bent.

Laatst aangepast door Tita Tovenaar op Ma Apr 01, 2016 23:01 pm, in totaal 41.562 keer bewerkt (en het lijkt nog steeds nergens op)
Gebruikersavatar
Roy 2.0 16v
forum-gebruiker
Berichten: 3340
Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
Locatie: Hoorn

Bericht door Roy 2.0 16v »

ik ga ongeveer nu een scheurtje knippen in de nwe km plaat dus dat kleine stukje van 2mm onder je tellerstand zegmaar. dat zie je later toch niet meer omdat het wijzerkapje er overheenhangt. en dan hoef ik ook niet te kutten met me teller afstellen. :idea:
Een leek ziet roest, de kenner een astra gsi
Gebruikersavatar
Marty
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 1388
Lid geworden op: 20 mar 2003 17:56
Auto('s): Seat Ibiza Cupra R
Contacteer:

Bericht door Marty »

Zou ik niet doen....


Weet niet hoe die plaatjes precies werken.. maar er loopt iig electronica doorheen...... knippen is geen goed plan dus.
Alle eventuele typfouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht.
Gebruikersavatar
Roy 2.0 16v
forum-gebruiker
Berichten: 3340
Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
Locatie: Hoorn

Bericht door Roy 2.0 16v »

te laat 8)

die zal het nog wel doen en anders heb ik vette pech..

nou nog inkepingen maken voor de draadjes, en vooral de draadaansluiting wegwerken van de middelste plaat, want die zit nou in de knoei met de toerenplaat
Een leek ziet roest, de kenner een astra gsi
Gebruikersavatar
2.0 freak
forum-gebruiker
Berichten: 727
Lid geworden op: 20 nov 2004 09:13
Locatie: spijkenisse

Bericht door 2.0 freak »

impulsief? nee hoor.... :lol:
eigenwijs? nee hoor....
ongeduldig? nee hoor....

je had beter even kenne wachten en rustig op je gemakkie doen. Volgens mij wou je het even doen...tog?
beetje zonde van je platen. iedereen lukt het waarom jou dan niet???

hoop voor je dat ze het nog doen.
anders ken je ze weer kopen maar dan ZONDER korting!!!!

gr Rainier
Irmscher Promoteam
Ex astra Promoteam

VENI....VIDI....VICI
Gebruikersavatar
Roy 2.0 16v
forum-gebruiker
Berichten: 3340
Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
Locatie: Hoorn

Bericht door Roy 2.0 16v »

ding zit in elkaar. straks even kijken of ik het in t donker red om te testen.
( als buurtbewoners geen pliesie bellen omdat ik met n zaklamp in me auto schijn en moeilijk zit te doen) :D
Een leek ziet roest, de kenner een astra gsi
Gebruikersavatar
Roy 2.0 16v
forum-gebruiker
Berichten: 3340
Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
Locatie: Hoorn

Bericht door Roy 2.0 16v »

:D whoehoe

ik moest even wat ophalen, dus hup zonder teller enzo even ritje gemaakt, daarna kreeg ik toch het knagende idee: cockpit moet en zal er nu in gaan en het doen!

ik naar industrieterrein kijken voor een lichte plek, humpf een beveiligingsauto die denkt dat ik een louche figuur ben..

parkeerplaatsen onder een gebouw verderop zagen en er ook goed verlicht uit. hupla erin.

even pielen met de draden op de stekker and i saw the light. even met kroonsteentjes aan elkaar gefixed. alles deed het, en zelfs de hoge pieptoon is volledig aanwezig in de felste stand. ( ja even inpakken met dat bubbelfolie)

moet morgen nog wel even me toerentellernaald ietsies naar beneden stellen, en ik vertrouw de hitte en benzinemeter niet meer maar daar valt niks aan te veranderen, ik tank em morgen wel vol en kijk of t klopt .

maar ik moet zeggen dat me vorige witte tellerplaten/stickers, met blauwe leds ook mooi stond, maar dit is toch even netter en luxer.

ik was dus om half 12 ofzo klaar, en heb vele rare blikken gezien van mensen die d8en dat ik die auto aan het stelen was ofzo :P en terwijl ik bezig was reed er nog een zilvere gsi langs.
Een leek ziet roest, de kenner een astra gsi
Gebruikersavatar
Sounddragon
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 4001
Lid geworden op: 22 nov 2003 01:16
Locatie: East-Brabant.
Contacteer:

Bericht door Sounddragon »

Je benzine meter klopt gewoon nog, daar is niks mis mee :wink:

Temp meter geeft bij mij nu 10 graden te weinig aan, da's jammer, maar kan je gewoon rekening mee houden...

Toppie dat het gelukt is :wink:

Enneehhh, geen bubbeltjes folie, maar noppenschuim(rubber) van dat geluidwerend spul....bubbeltjes folie gaat niet werken denk ik :wink:
Alpine Promo Team™
SE Promo Team™

Als jij met je Astra effe naar rechts gaat, mag je daarna weer denken dat je snel bent.

Laatst aangepast door Tita Tovenaar op Ma Apr 01, 2016 23:01 pm, in totaal 41.562 keer bewerkt (en het lijkt nog steeds nergens op)
Gebruikersavatar
Roy 2.0 16v
forum-gebruiker
Berichten: 3340
Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
Locatie: Hoorn

Bericht door Roy 2.0 16v »

alles is ingebouwd en wel maar:

ging em even voltanken en het naaldje van de benzinemeter gaat een beetje hakkelig naar boven, en bij contact uit weer beetje hakkelig naar beneden..

heeft iemand anders dit ook? anders kan ik t boeltje weer loshalen want dan heb ik het wijzertje misschien iets te hard aangedrukt en moet ie er wat losser op. of de plaat staat ietsie bol rond het wijzerplaatje, maar daar gaat dan wel een druppie secondenlijm onder.

trouwens, hoe weet je nou dat je temp meter 10graden te weinig aangeeft? of heb je onthouden van je vorige platen waar ie meestal op stond met n warme motor?
Een leek ziet roest, de kenner een astra gsi
Gebruikersavatar
Sounddragon
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 4001
Lid geworden op: 22 nov 2003 01:16
Locatie: East-Brabant.
Contacteer:

Bericht door Sounddragon »

Hou ze maar naast elkaar :wink:

En ik weet uiteraard ook wattie normaal aangaf, en ik weet ook wattie nu aangeeft....

Maakt eigenlijk geen ruk uit bij welk cijfertje hij staat....geef mij maar een tempmeter met alleen 10 streepies....die naaldstand is zowieso alleen maar een ijkpunt...
Je weet waar ie hoort te staan, en als hij hoger of lager staat betekent dat er (misschien) iets 'mis' is....
Binnenkort even proberen waar op de schaal de blower aanslaat, dan weet ik alles wat ik wil weten.... :wink:
Alpine Promo Team™
SE Promo Team™

Als jij met je Astra effe naar rechts gaat, mag je daarna weer denken dat je snel bent.

Laatst aangepast door Tita Tovenaar op Ma Apr 01, 2016 23:01 pm, in totaal 41.562 keer bewerkt (en het lijkt nog steeds nergens op)
Gebruikersavatar
Roy 2.0 16v
forum-gebruiker
Berichten: 3340
Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
Locatie: Hoorn

Bericht door Roy 2.0 16v »

maar jouw benzinemetertje gaat wel soepel? bij mij hakkelig omhoog en naar beneden..

zal het boeltje wel weer even loshalen als er een loos uurtje is.
Een leek ziet roest, de kenner een astra gsi
Plaats reactie