Rest. Astra GSi RedBill - Nooit meer een GSi (03-05-08)

Grote verbouwingen en projecten. (Car project show-off.)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9298
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

Vandaag ook nieuwe vlotter opgehaald bij de dealert... even kijken wanneer ik die erin kan hangen... Moet de tank namelijk wel (bijna) leeg zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door RedBill op 01 jun 2008 11:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9298
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

Zow weer even wat werk gedaan zo vlak voor de kerst. Zal nu even een repo'tje posten.

De ABS sensor linksvoor was al een tijdje aan vervanging toe. Daar dus maar even werk van gemaakt.

Afbeelding
Als je je stuur in de uiterste stand zet kun je er uitstekend bij zonder brug.

Afbeelding
De originele aluminium steun zat zo vast dat in plaats van het vervangen van de sensor met steun, het uitboren van de oude sensor minder tijd kostte. Rechts hangt de nieuwe sensor.

Afbeelding
Dat leverde wel een hoop troep op.

Afbeelding
Mooie nieuwe witte stekker...

Het vervangen van de vlotter was op zich geen moeilijke klus, maar niet bepaald één van de leukste.

Ik had de tank zover mogelijk leeg gereden, zodat er zo weinig mogelijk brandstof afgetapt hoefde te worden. Vervolgens de auto aan één kant een 30 cm opgekrikt en op bokken gezet, zodat ik eronder kon. De kabels van de sensor losgemaakt, en de retourslang. Deze langzaam laten leeglekken in een schoon bakje. Let op dat kunststof niet zo heel goed lang tegen benzine kan. Vervolgens het beschermkapje verwijderd en de vlotter met een draaibeweging verwijderd.

Afbeelding

Afbeelding

De nieuwe vlotter, voorzien van nieuwe o-ring geplaatst en de handel weer aangesloten. De benzine weer in de tank geploft door een goed filter, en het geheel gecontroleerd op lekkage.

Vervolgens de auto weer laten zakken en de tank vol gegooid. En ja hoor, de meter ging weer netjes tot het maximum!

Schade: een verstoorde relatie met de buren vanwege de benzinelucht die ze in huis kregen... Ventileer je je werkplek een keer goed, krijg je dat... :wink:
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9298
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

13 Januari:

Er loopt bij miij intussen nog wat nasleep van de restauratie.
De blanke lak die als bovenlaag over de kleurlak heen komt bleek al snel van een te lage kwaliteit te zijn. Dit werd zichtbaar toen ik de auto twee maanden na het spuiten met een zachte borstel had gewassen in plaats van een spons. Overal miniscule krasjes in de lak. Ik dacht dat het aan de borstel lag, maar toen mijn wagen met het "prikkeldraad incident" weer bij de spuiter stond was het hem ook opgevallen.

Hij had al een tijdje zijn twijfels bij de lak, en had ook al een paar gesprekken daarover gehad met zijn leverancier. Nu had hij nog meer bewijs, dus weer de lakleverancier aangesproken. Dit resulteerde in een soort geschil tussen schadehersteller en lakleverancier.

Nu wordt vandaag de hele auto door de schadehersteller gepoetst zodat alle krasjes weer weg zijn. Vervolgens moet ik binnenkort de auto nog een keer wassen met dezelfde borstel, om te kijken of het dan krasloos blijft. Ontstaan er weer krassen dan wordt de auto voorzien van een nieuwe (andere) blanke lak.

Dit alles natuurlijk op hun kosten.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9298
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

14 Januari 2006

Vandaag bij GSi Twente een setje voorstoelen met stoelverwarming en een achterbank met hoofdsteunen opgehaald...

Kon ze er alleen nog niet in zetten... Had mijn Torque dop in zijn autowrak laten liggen... :?

Zow, nou zijn jullie ook weer bij...
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
GSi Twente
forum-gebruiker
Berichten: 2882
Lid geworden op: 24 mar 2003 22:56
Locatie: Twente

Bericht door GSi Twente »

Goed bezig! :wink:

Echt een strakke GSi... niets op bespaard, heb hem dus zaterdag even in het echt bekeken.
Enne, ik zal even kijken of ik die torx dop even bij je in de brievenbus kan droppen v.d. week.
Zal wel even iemand uit de klas ermee lastig vallen om taxi te rijden. :wink:
"hochdrehzahlprinzip"

"Meningen zijn als horloges: ze lopen niet gelijk en ieder gelooft in het zijne"
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9298
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

GSi Twente schreef: Enne, ik zal even kijken of ik die torx dop even bij je in de brievenbus kan droppen v.d. week.
Dat zou relaxed zijn... heb je m'n adres? Volgens mij niet, ik PM je wel even..
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11172
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Bericht door Laagvlieger »

zoo is heel grondige restauratie! Toppie!!!!
8)
Zie ik graag dit soort repo's!
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9298
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

watahyahknow schreef:...het zou alleen wel weer een hoop montagewerk met zich meebrengen mocht het inderdaad nodig zijn .
Dat is hun probleem, toch?
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
David
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 980
Lid geworden op: 16 apr 2003 15:59
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door David »

watahyahknow schreef:ik heb wel eens egens een soort blanke folie gezien die ze bijvoorbeeld over de onderkant van de bumper of de dorpels heen plakken om sleenslagschade zoveel mogelijk tegen te gaan
Was daar ook tijdje geleden naar op zoek ... maar is nie zo'n mooie oplossing ... rij ik liever rond zonder die zooi en dat ik om het jaar bumpertje mot spuiten :roll:
323,5PS @ 4167 tpm & 621,5Nm @ 3458 tpm
Gebruikersavatar
DayWaLk3R
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 507
Lid geworden op: 14 mei 2003 11:45
Auto('s): Tesla Model 3 LR
Locatie: Rotterdam

Bericht door DayWaLk3R »

David schreef:
watahyahknow schreef:ik heb wel eens egens een soort blanke folie gezien die ze bijvoorbeeld over de onderkant van de bumper of de dorpels heen plakken om sleenslagschade zoveel mogelijk tegen te gaan
Was daar ook tijdje geleden naar op zoek ... maar is nie zo'n mooie oplossing ... rij ik liever rond zonder die zooi en dat ik om het jaar bumpertje mot spuiten :roll:
was idd niet om aan te zien.. hebben we toen op essen gezien.. kon je nog uitproberen ook op een deur van een Golf2 .. leuk.. het is idd stukke ongevoeliger als lak (duhh) maar het zat daar ook op een paar auto's.. Bah.. dat was echt geen porum
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9298
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

Nou morgen weer even aan het beunen. Ik wil kijken of ik m'n BC weer in orde kan krijgen. Vandaag de pulsgever bij de dealer opgehaald, tegelijk met nog wat andere spulletjes, onder andere een nieuwe thermostaat.

Wordt dus even klussen aan m'n tellerbak.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door RedBill op 25 jun 2006 11:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9298
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

Onderhoud aan je auto blijft een project op zich, zo bleek ook vandaag weer. Ik ben vandaag weer lekker bezig geweest.

Begonnen met het vervangen van m'n thermostaat.

De oude:
Afbeelding

Netjes een bakje eronder om de koelvloeistof op te vangen...
Afbeelding

De nieuwe gemonteerd... En nu maar afwachten of de motor weer wat warmer wil worden dan 75 graden...
Afbeelding

Verder is er enorm veel tijd gaan zitten in het fixen van mijn achterruit sproeiert. Dat ding was al een keer eerder geknapt, en blijkbaar was het geheel nog een keer gegaan, er kwam in ieder geval niets meer uit.

De hele bekleding rechts weer los, anders kun je er met goed fatsoen niet bij. Bleek dat het ene uiteinde van het slangetje een terugtrekkende beweging had gemaakt tot aan boven mijn voorportier, terwijl deze vlak bij de kofferbakdeksel geknapt was... Nou ja, geknapt, meer losgegegaan van het koppelstukje dat er de vorige keer tussen gekomen was. Nu gelijk maar even wel goed vast gemaakt. Toen dit klaar was was het ook al weer bijna donker, dus tijd voor de pulsgever was er niet meer...

Volgende week dan maar.

Nog wel even een plaatje van mijn wagen met de gisteren gemonteerde winterunits...

Afbeelding
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
Rallyastra
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 3006
Lid geworden op: 15 apr 2004 13:28
Locatie: Vroomshoop

Bericht door Rallyastra »

Ik moet mn thermostaat ook vervangen, maar laat ik nou net een apart type hebben die alleen bij de dealer te krijgen is :roll: nouja maandag maar even naar de dealert.
I.V.M. drukte bellen als ik niet op PM's reageer !

0546-562109
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9298
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

Zow, de pulsgever voor mijn rijsnelheid is intussen ook vervangen. Dat was nodig omdat de rijsnelheid niet meer werd doorgegeven aan de boardcomputer. Oftewel de pulsgever was kapot. Hierdoor kon op mijn MID een aantal zaken niet meer worden weergegeven.

- Gemiddelde snelheid
- Momenteel Verbruik / 100 km (alleen nog momenteel verbruik per uur)
- Gemiddelde verbruik
- Rijbereik

Hoe werkt dat nou, dat vervangen?

Allereerst: Er zijn twee types pulsgever. Een vaste en een losse versie. Controleer voordat je een nieuwe gaat halen achterop je tellerhuis of je een versie met een losse pulsgever (zie foto's) hebt! In he geval van een vaste zit je vast aan een ander (tweedehands) tellerhuis.

De pulsgever bevindt zich achterop het tellerhuis. Om daar bij te kunnen moet dus het tellerhuis in z'n geheel uit het dashboard genomen worden.

Eerst moeten de twee kappen om je stuurhuis heen los. Dit kan vrij gemakkelijk. Aan de onderzijde zijn drie schroeven te vinden. Draai deze beide los. Vervolgens zijn er achter je stuur twee kleine schroefjes te vinden welke zijn afgedekt met sierdopjes. Verwijder deze ook. De beide kappen kunnen nu weggenomen worden. Wellicht is het ook mogelijk alleen de bovenste helft te verwijderen. Dan hoeven alleen de beide schroefjes achter het stuur los.

Afbeelding

De sierlijst om je tellerhuis moet dan los. Deze is met 4 schroeven bevestigd. Twee tegen het "dak" van je tellerbehuizing en twee achter de zojuist vrijgekomen ruimte achter de stuurkolombehuizing.

Afbeelding

Afbeelding

Als de sierlijst verwijderd is verschijnen de drie schroeven die los moeten om het tellerhuis zelf los te maken.

Afbeelding

Dan moet je even wat moeite doen om je tellerhuis bij te draaien zodat je er met je hand achter kunt. (Moet je beslist niet al te grote handen hebben!) Je kunt dan door een klemmetje in de richting van de achterzijde van het tellerhuis te drukken de mechanische signaalkabel van de snelheidsmeter loshalen.

Afbeelding

Als dat gedaan is heb je veel meer draairuimte en kun je de twee andere connectoren losmaken. Je tellerhuis is nu in z'n geheel uit te nemen. Neem het huis mee naar een schone plek en bekijk de achterzijde.

Afbeelding

Zie je daar een blokje zitten van onderstaand type dan is dze gemakkelijk te vervangen. Er zijn zoals gezegd ook vaste types die niet zo gemakkelijk te vervangen zijn.

Afbeelding

Verwijder de klem die het geleiderblad aan de pulsgever klemt, door bijvoorbeeld met een schroevendraaier één zijde voorzichtig weg te schuiven.

Afbeelding

Het geleiderblad kan nu omhoog geklapt worden en er komt een schroefje in zicht.

Afbeelding

Verwijder die en vervang de oude pulsgever voor de nieuwe.

Afbeelding

Plaats het geleiderblad weer op een correcte manier.
Hierna is het zaak om de teller weer op de juiste manier te plaatsen. Mocht het niet lukken om de signaalkabel van de snelheid weer goed te plaatsen, schroef deze dan los van de versnellingsbak, zodat er wat meer ruimte ontstaat.
Voordat je alle dashboard delen weer plaatst is het handig om je BC even te testen.


Ik ben ook nog bezig geweest om de lampjes van mijn middenconsole te vervangen. Er waren er twee kapot. Ik heb ze maar gelijk alle drie vervangen.

Afbeelding

Verder is mijn auto gisteren op kosten van de schadehersteller bij een poetsbedrijf geweest. Echt geweldig, ze hebben zelfs mijn hele interieur gereinigd... Mijn plafondje is nog nooit zo schoon geweest! :lol:

De buitenkant ziet er ook weer geil uit...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door RedBill op 24 feb 2006 10:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11172
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Bericht door Laagvlieger »

nog even opmerking. NIET alle tellers hebben een vervangbare pulsgever!
Als je die niet hebt, moet je een complete snelheidsmeter vervangen.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9298
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

Laagvlieger schreef:nog even opmerking. NIET alle tellers hebben een vervangbare pulsgever!
Als je die niet hebt, moet je een complete snelheidsmeter vervangen.
Tussen de regels door staat het er inderdaad.
RedBill schreef:Zie je daar een blokje zitten van onderstaand type dan is dze gemakkelijk te vervangen. Er schijnen ook vaste types te zijn, die niet zo gemakkelijk gaan, maar daar weet laagvlieger wel meer van.
Wellicht dat ik dat even vet moet zettten. Dan kan ie wel het technisch archief in denk ik?
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11172
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Bericht door Laagvlieger »

wat mij betreft wel ja.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9298
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

Zow, vandaag mijn oude velgjes weggebracht en nieuwe besteld... Het zijn de Borbet LS 16" geworden. ET 37 (geloof ik), 7,5 J.

Afbeelding

Dit is de LS

Was eerst van plan de CA te kopen.

Afbeelding

Volgende week waarschijnlijk pics in gemonteerde staat...
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
Bart(astra)
Moderator
Moderator
Berichten: 10458
Lid geworden op: 21 mar 2003 19:54
Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,
Locatie: Nuenen

Bericht door Bart(astra) »

en we willen natuurlijk meteen FOTOWSSSS :lol:
ASTRA GSi X32SE

Project-topic Astra v6

ICE showcase



Audi A4 Avant 2.0T S-line

Polo 6n 1.4
Gebruikersavatar
Melbo
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 07 jul 2004 10:36
Locatie: Terneuzen

Bericht door Melbo »

Ben benieuwd... :P
Gebruikersavatar
GSi Twente
forum-gebruiker
Berichten: 2882
Lid geworden op: 24 mar 2003 22:56
Locatie: Twente

Bericht door GSi Twente »

Goeie keus!
"hochdrehzahlprinzip"

"Meningen zijn als horloges: ze lopen niet gelijk en ieder gelooft in het zijne"
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9298
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

Nieuwe velgjes hangen eronder. Ben er zelf erg over te spreken!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alleen kolere, het is wel even zwaar sturen als je van 185 weer naar 215 over gaat!
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
vexz
forum-gebruiker
Berichten: 384
Lid geworden op: 27 mar 2005 00:10
Locatie: Twente

Bericht door vexz »

Ziet dr goed uit!

185? geen 195?
Tekst..
Plaats reactie