X20xev valt uit onder het rijden

Technische hulp. (Technical help). Beschrijf hier het probleem dat je met je auto hebt om door forumleden geholpen te worden met de oplossing.
Gebruikersavatar
astra-gsi-666
forum-gebruiker
Berichten: 3081
Lid geworden op: 05 jan 2012 23:22
Auto('s): OPEL ASTRA GSI F1 1993 en astra gt 2.0I F1 1993,OPEL KADETT GT16V E1 1985(R.I.P.),OPEL VECTR B1 CDX 1998 (EX)
Locatie: sittard zuid limburg

Re: X20xev valt uit onder het rijden

Bericht door astra-gsi-666 »

Neal schreef:vandaag de lokale opel dealer gebelt ze hebben 2 verschillende krukas sensoren maar ze hebben het motor nummer nodig.
weet iemand waar ik het motor nummer kan vinden op een x20xev blok?

alvast bedankt
normaal op de rand van het blok waar de bak op vast zit geschroeft,waar ook de oliepeil stok zit.
danny gsi 666
Neal
forum-gebruiker
Berichten: 77
Lid geworden op: 29 jul 2013 21:02
Auto('s): astra f gsi x20xev

Re: X20xev valt uit onder het rijden

Bericht door Neal »

Pijlstok zit bij mij aan de kant van destuurbekrachtigings pomp maar ga morgen wel eens kijken aan de bakzijde

-
Gebruikersavatar
astra-gsi-666
forum-gebruiker
Berichten: 3081
Lid geworden op: 05 jan 2012 23:22
Auto('s): OPEL ASTRA GSI F1 1993 en astra gt 2.0I F1 1993,OPEL KADETT GT16V E1 1985(R.I.P.),OPEL VECTR B1 CDX 1998 (EX)
Locatie: sittard zuid limburg

Re: X20xev valt uit onder het rijden

Bericht door astra-gsi-666 »

Neal schreef:Pijlstok zit bij mij aan de kant van destuurbekrachtigings pomp maar ga morgen wel eens kijken aan de bakzijde

-
op die rand staat bij C20ne en C20XE en C18XE de nr,s en zover
ik weet is de C18XE en X20XEV het zelfde,heb bij mijn x20xev
niet naar gekeken,wel bij mike op zijn c18xe.
danny gsi 666
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11172
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: X20xev valt uit onder het rijden

Bericht door Laagvlieger »

En hopelijk nog leesbaar :wink:
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Neal
forum-gebruiker
Berichten: 77
Lid geworden op: 29 jul 2013 21:02
Auto('s): astra f gsi x20xev

Re: X20xev valt uit onder het rijden

Bericht door Neal »

vandaag heb ik het motornummer gevonden nou even flink schuren : x20xev 14173648

is dit het juiste aantal cijfers voor het motor nummer ?

gr neal
Laatst gewijzigd door Neal op 01 mei 2014 19:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
twa
forum-gebruiker
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 jan 2014 23:10
Auto('s): www.team-west.nl Tim - Corsa B GSI '98 X16XE Jordy - BMW E39 525i '03 Sebas - Astra G '99 Emiel - Vectra B 2.0 16v '96 X20XEV/Astra F₂ 1.4 '94 C14NZ
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: X20xev valt uit onder het rijden

Bericht door twa »

Let op:ook een nokkenassensor kan de melding geven van een krukassensor. Zelf ook gehad met mn Vec X20Xev. Krukassensor vervangen nog steeds problemen. Zou dus eerder gokken op de nokkenassensor. ALLEEN origineel nemen van Siemens. Anders blijft de elende doorgaan. Beste is zelfs de stekker er tussen uit te knippen en de boel te solderen daar de stekker zelf ook voor problemen zorgt.

mbt je motor nummer: X20Xev is te type en het nummer is je motor nummer, ofwel hoeveel blokken er zijn gemaakt.

Greetz Emiel
Neal
forum-gebruiker
Berichten: 77
Lid geworden op: 29 jul 2013 21:02
Auto('s): astra f gsi x20xev

Re: X20xev valt uit onder het rijden

Bericht door Neal »

vandaag naar de opel dealer gegaan met mijn motorcode en motornummer en een orginele krukas sensor gekocht ik dacht dat het probleem dan wel opgelost was :) maar nee de auto slaat niet aan ik vermoed dat die niet onsteekt :x
kan ik de bougies testen door los te halen en in de bougie dop te doen en tegen blok aanleggen en dan starten en iemand laten kijken of die vonkt?
of zijn hier andere manieren voor?

ik hoop dat iemand me kan helpen want me auto staat nu al 2 maanden stil :shock:
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11172
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: X20xev valt uit onder het rijden

Bericht door Laagvlieger »

Denk erom dat je een dubbelvonker hebt. Dus hij vonkt per 2 bougies. Maar ik zou eerst eens kijken of je wel stuursignaal aan de ingang van de bobine hebt. Krijgt ie wel voeding en massa?
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Neal
forum-gebruiker
Berichten: 77
Lid geworden op: 29 jul 2013 21:02
Auto('s): astra f gsi x20xev

Re: X20xev valt uit onder het rijden

Bericht door Neal »

Dankjewel voor je reactie. Eerlijk gezegt ben ik niet zo held met de multimeter kan je misschien simpeler uitleggen hoe ik moet meten op de bobine.


-
Neal
forum-gebruiker
Berichten: 77
Lid geworden op: 29 jul 2013 21:02
Auto('s): astra f gsi x20xev

Re: X20xev valt uit onder het rijden

Bericht door Neal »

Laagvlieger schreef:Denk erom dat je een dubbelvonker hebt. Dus hij vonkt per 2 bougies. Maar ik zou eerst eens kijken of je wel stuursignaal aan de ingang van de bobine hebt. Krijgt ie wel voeding en massa?
Ik ben vandaag maar gaan meten ik heb het volgende gedaan : ik heb de stekker van de bobine losgemaakt contact aangezet massa van de - pol van de accu gepakt Afbeelding dit heb ik gemeten pin 2 vanaf links geteld 12.21v pin 3: 2.09 v en pin 4: 2.09v.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is :wink:
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11172
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: X20xev valt uit onder het rijden

Bericht door Laagvlieger »

Pinnummers zeggen me op dit moment niet zoveel maar op contact moet er op de rood/blauwe draad 12v staan. en volgens mij heb jij dat ook en controleer ook de massa even.
En zet even een gloeilampje op die 12v om kabelbreuk en overgangsweerstand uit te sluiten.

Wat je verder kan doen:
Heb jij een proeflampje wat met een ledje werkt?
Start de motor, ene kant van proefledje op de plus zetten, andere kant zet je in de 2 signaalkabels (2 volt bij jouw meting) en dan zouden ze tijdens het starten het ledje moeten laten knipperen.
Als dat allemaal gebeurd is het primaire gedeelte en de aansturing van de bobine goed.

Voor secundair test zou je een losse bougie in een van de kabels zetten en deze aan massa leggen en de overige kabels AANGESLOTEN laten!
En denk erom! Dit is niet de de 15.000v nare pijnlijke schok van een contactpuntontsteking van vroeger maar dit is 30.000V met veel meer energie erachter!!! Meer dan pijnlijk en soms dodelijk!
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Neal
forum-gebruiker
Berichten: 77
Lid geworden op: 29 jul 2013 21:02
Auto('s): astra f gsi x20xev

Re: X20xev valt uit onder het rijden

Bericht door Neal »

hallo laagvlieger ik heb zelf geen proeflampje met ledje.
ik zat net op het opel forum af te speuren kwam dit nog tegen om een dis bobine te testen weet niet of dit ook een goede manier is.
Afbeelding

deze uitleg stond erbij : De DIS bobine heeft als het goed is een drie pins connector. Die moet op pin 2 van de stekker aan de kabel 12V meten met contact aan.

Dan kun je de primaire weerstand meten tussen 1&2 op de 3 pins aansluiting, moet ongeveer 0,5 ohm en 2&3 ook 0,5 ohm.
Dan de secundaire weerstand tussen 1&4 (op de bougiekabel terminals) en tussen 2&3 moet tussen de 11 en 16Kohm meten.
Wel even alle pluggen op de DIS bobine los gooien en contact uit zetten voor je gaat meten!


Laat maar weten of dit een goede manier zijn en of de waardes goed zijn alvast bedankt :)
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11172
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: X20xev valt uit onder het rijden

Bericht door Laagvlieger »

op zich is het wel een goede manier.
Alleen kun je bv scheuren in het hars waardoor hij doorslaat bijvoorbeeld niet testen.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Neal
forum-gebruiker
Berichten: 77
Lid geworden op: 29 jul 2013 21:02
Auto('s): astra f gsi x20xev

Re: X20xev valt uit onder het rijden

Bericht door Neal »

vanochtend heb ik nog even de primaire weerstand gemeten tussen pin 1 en 2 van de aan sturing van de bobine deze moet 0.5 ohm zijn ik meet hier 2.27 ohm en op pin 2 en 3 moet ook 0.5 ohm zijn ik meet hier 1. dus oneindig niet goed lijkt mij.
verder heb ik ook de secundaire weerstand gemeten op de bougie kabel terminals die zouden tussen de 11 en 16 K ohm moeten zijn ik meten tussen 1 en 4 6.94 K ohm en tussen 2 en 3 meten ik 6.83 K ohm. Dus ook aan de lagen kant.
Ik heb ook nog gekeken of die wel vonkt op allen cilinders geen vonk.
Mij lijkt dat de DIS bobine kapot is klopt dit ?

Ik hoor het graag van iemand anders dan hoef ik niet een nieuwe bobine te kopen zonder zeker te weten of die kapot is :P

bedankt voor de hulp :thumbsup:
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11172
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: X20xev valt uit onder het rijden

Bericht door Laagvlieger »

Weerstand van je bougiekabels is prima hoor.
Maar die DIS is erg verdacht.
Hoeveel weerstand je precies hebt is niet zo hel belangrijk maar op 1 spoel moet je dezelfde weerstand hebben als op de andere spoel.
En zoals jij dat nu zegt heb je dat niet dus.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Neal
forum-gebruiker
Berichten: 77
Lid geworden op: 29 jul 2013 21:02
Auto('s): astra f gsi x20xev

Re: X20xev valt uit onder het rijden

Bericht door Neal »

Wat ik heb gemeten is niet de weerstand van de bougie kabels maar van de bobine waar je bougies kabels op doed :wink:
Bougie kabels zelf zijn nieuw daar is de weerstand goed van. Hoop dat je me kan zeggen of de dis bobine kapot is want ik zou anders niet weten waarom die niet vonkt. Want de aansturing van de bobine is goed.

-
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11172
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: X20xev valt uit onder het rijden

Bericht door Laagvlieger »

Nou ja ik ga jou niet ongezien die bevestiging geven dat die kapot is natuurlijk.
Maar dat je oneindig meet klopt al niet natuurlijk.

En of de aansturing goed is....hoe weet jij dat want je had geen proefledje?
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Neal
forum-gebruiker
Berichten: 77
Lid geworden op: 29 jul 2013 21:02
Auto('s): astra f gsi x20xev

Re: X20xev valt uit onder het rijden

Bericht door Neal »

Ik ga wel met een andere bobine testen dan kan ik in iedergeval uitsluiten of het de bobine is of niet.

-
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11172
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: X20xev valt uit onder het rijden

Bericht door Laagvlieger »

Idd! Nou succes ermee!
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Neal
forum-gebruiker
Berichten: 77
Lid geworden op: 29 jul 2013 21:02
Auto('s): astra f gsi x20xev

Re: X20xev valt uit onder het rijden

Bericht door Neal »

hallo allemaal van het weekend weer naar de astra gekeken ik heb het volgende gedaan.

- met een andere bobine getest ook geen vonk op alle 4 de cilinders dus de bobine kunnen we uitsluiten.
-ik heb voor de zekerheid ook nog even de weerstanden van de bougie kabels gemeten die zijn goed.
- ik heb de aansturing van de krukas sensor na gemeten 2 plussen en 1 massa ook goed dus.
- ik heb ook nog een keer de aansturing van de bobine nagemeten ik meet hier 3 plussen op en geen massa wat ik ook raar vind dat bobine 4 pinnen heeft en de aansturings kabel ook maar dat er maar 3 draden op aangesloten zit, hoort dit zo? lijkt mij dus een massa probleem van de bobine.

Ik hoor het wel wat jullie er van denken :thumbsup:
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11172
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: X20xev valt uit onder het rijden

Bericht door Laagvlieger »

De 2 bobinespoelen krijgen massa via de eindtrappen in het motorstuurapparaat. Je hebt 1 plus en 2 gestuurde massa's.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Neal
forum-gebruiker
Berichten: 77
Lid geworden op: 29 jul 2013 21:02
Auto('s): astra f gsi x20xev

Re: X20xev valt uit onder het rijden

Bericht door Neal »

Ik meet op de bobine aansturing 1x 12v en 2x 2.09 v . Kan ik verder alleen nog met een proefledje de aan sturing controleren. En kan je de krukas sensor ook nog doormeten want sinds ik de orginele opel krukas sensor er in heb gezet vonkt die niet.

Gr neal

-
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11172
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: X20xev valt uit onder het rijden

Bericht door Laagvlieger »

Multimeter is niet geschikt om pulserende spanningen te meten. Dus die 2 volt zegt eigenlijk niets.

De krukassensor wordt vanuit het motorstuurapparaat gevoed net een frequentie van 150 Khz. Kun je dus niets aan meten.
De spoeltjes in de sensor wel:
Primaire spoel kruksassensor (klem 2 en 3) 0,4 Ohm (+/- 0,1 ohm),
Secundaire spoel krukassensor (Klem 1 en 2) 12,3 ohm (+/- 2 ohm).
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Neal
forum-gebruiker
Berichten: 77
Lid geworden op: 29 jul 2013 21:02
Auto('s): astra f gsi x20xev

Re: X20xev valt uit onder het rijden

Bericht door Neal »

Oke dan ga ik de weerstand binnekort even meten. Vind het alleen wel raar dat ik met de oude sensor wel kan starten maar dan in de noodloop en met de nieuwe helemaal geen vonk heb ben bang dat die orginele krukas sensor die ik van de opel heb gewoon al kapot was toen ik hem kocht

-
Neal
forum-gebruiker
Berichten: 77
Lid geworden op: 29 jul 2013 21:02
Auto('s): astra f gsi x20xev

Re: X20xev valt uit onder het rijden

Bericht door Neal »

Ik heb de spoeltjes van de nieuwe krukas sensor gemeten blijft op 1. En soms schiet die even omhoog dus ik kan niet zeggen of die sensor goed is. Ook nog even de oude krukas senspt ingedaan maar daar vonkt die nu dus ook niet meer mee.
Wat kan het verder nog zijn nokkenas sensor , ecu ?

wordt er een beetje hopeloos van.

Woont er misschien iemand in de buurt van waddinxveen in zuid holland die een op-com heeft ?

Gr neal

-
Plaats reactie