Astra F Cabrio 20XE

Grote verbouwingen en projecten. (Car project show-off.)
Plaats reactie
Ludolf
forum-gebruiker
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 feb 2014 18:56
Auto('s): Vectra C 2.2 '05 & Astra Cabrio 20XE '93
Locatie: Schoondijke (ZE)

Astra F Cabrio 20XE

Bericht door Ludolf »

hallo, ik ben al een tijdje bezig om een 20XE in mijn f cabrio te leggen, en heb hier een topic van bij gehouden op het opel forum
dus wou ik deze ook even met jullie delen.

dus hierbij het verhaaltje en de plaatjes bij het project.
ps: het is nogal een verhaal geworden aangezien ik alles even achter elkaar gezet heb.

Het begon vorig jaar de winter allemaal, toen ik besloot om me zelf bezig te houden in de winter, en ik een originele 20XE, ja een echte 20XE tegen kwam. Het blokje had net iets meer als 200.000km gelopen. Deze wezen op halen en besloten om eerst maar eens de motor op het gemakje te reviseren. Helaas zijn hier de foto's van verloren gegaan omdat mijn harde schijf gecrasht was.

maargoed even het idee achter de 20XE en wat er tot nu toe aan gebeurt is, het blok compleet gestript tot op het kale onderblok, nieuwe zuiger veren, arp drijfstang bouten gemonteerd, de cilinder kop vlak laten slijpen en er 0,10mm af laten halen, de kop verder gereviseerd zoals het hoort alles nieuw.

en toen begon het natuurlijk te kriebelen, als we nu toch bezig zijn kunnen we het net zo goed doen, dus een tijdje lopen zoeken en meten, en uit eindelijk een setje risse 280gr nokkenassen aangeschaft, incl versterkte klep veren en verstelbare nokkenas poeli's natuurlijk.

meteen een X20XER olie pomp op het blok gemonteerd en de olie zeef aangepast. De kop weer op het blok gemonteerd met een stalen koppakking en arp bouten, zo heeft het blokje een aantal maanden gestaan omdat ik het te druk kreeg op mijn werk, in de tussentijd een aantal delen in opel rood gespoten, en toch maar besloten om een lexmaul spruitstuk aan te schaffen, deze met de injectie galerij ook gespoten.

dit is hoe hoe het blokje er een tijd bij gestaan heeft

Afbeelding

en toen kwam de vraag natuurlijk waar gaan we het blokje eens in bouwen, uit eindelijk afgelopen zomer (juli) met het mooie weer de beslissing genomen om een cabrio te kopen, aangezien ik op 5km van de zeeuwse kust woon en 15km van de belgse kust, is het hier heerlijk toeren met een cabrio.

na een aantal cabrio's bezichtigt te hebben een mooi exemplaar in limburg gevonden, 144.000 km op de teller en een origineel nederlandse auto, en met een c20ne. hier toch nog een goede 2 maanden heerlijk van kunnen genieten en toen kon er begonnen worden met om bouwen, omdat de cabrio nu toch nog ree, eerst de auto maar eens een goede 70 mm voor en 60mm achter naar de grond gebracht. en een bumper lip gemaakt van een bumper lip van een renault espace.

Afbeelding

Afbeelding

en vervolgens met de motor ombouw begonnen, ik dacht nou dat doen we ''even'' moest ik toch een beetje passen en meten met de motor steunen van de 20XE en de C20NE gelukkig past dit allemaal mooi op elkaar.

de C20NE er uit

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en vervolgens omdat de motor ruimte toch leeg was de kabel boom maar aan passen, schema's er bij en draadjes uit zoeken, wat altijd een leuk werkje blijft.

Afbeelding

dit eindelijk voor elkaar gekregen en in de motor ruimte geplaatst en toen kon de 20XE er eindelijk in.

Afbeelding

een beetje passen en meten, het heeft niet veel over maar het past haha (mag ook wel natuurlijk aangezien een gsi ook met een c20xe is) nu heeft de lexmaul niet veel plek over aan de achterkant.

Afbeelding

Afbeelding

even het kleppendeksel er op om een idee te krijgen

Afbeelding

onlangs weer verder gegaan, en de kabel boom zit nu zo goed als aangesloten, de stuurpomp zit het kleppendeksel er op, nieuwe onsteking er op rotor, verdeler, kabels, en bougie's

Afbeelding

afgelopen week eindelijk na 3 weken wachten mijn ashley exhaust uitlaat spruitstuk binnen gekregen, voor de mensen die ook nog opzoek zijn naar een spruitstuk voor niet al te veel geld, hij kost ongv een kleine 300 euro incl verzend kosten, alleen moet je dan nog wel zelf even een flens of flexibel deel er aan maken.

verder ziet het er netjes uit en past ook netjes

Afbeelding

Afbeelding

ook een aantal meters binnen kregen, een olie druk en temp meter zijn geen overbodige luxe natuurlijk op zon blok. deze moeten nog op de plaats komen van de boardcomputer, aangezien deze toch alleen maar tijd en datum aan geeft en ik dit ook wel op mijn gsm kan zien. interieur ligt op het moment helemaal op zun kop hier zal ik nog proberen een aantal foto's van te maken.

ondertussen ook al een deel van de uitlaat aangeschaft een kat vervanger, (aangezien het een 20XE is) en een midden demper vervanger van 63,5mm. het idee is om de originele einddemper aan te passen om deze zo origineel mogenlijk te houden.

olie koeler direct achter de grill geplaatst met een paar flexibele slangen die ik opmaat het laten maken bij de hydroliek boer hier op het industrie terrein. een kort olie filter gemonteerd in verband met de sensor plaat aan de olie pomp aangezien het origineel olie filter anders het draag arm raakte.

vandaag nog een klein beetje werk verricht,
de compensator aan het spruitstuk gelast, het spruitstuk en de thermostaat gemonteerd.
en een lucht kelk in de voorbumper gemaakt voor de koude lucht toe voer.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

helaas vandaag niet egt verder gekomen aangezien we er voor een auto berging uit moesten, ook dit is mooi werk natuurlijk (voor ons dan toch, meestal voor de eigenaar van de auto die we moeten bergen niet bepaald)

Na een aantal weken even geen tijd en plek meer gehad te hebben i.v.m. de bouw van een spuitcabine, nu eindelijk weer tijd gehad om aan de astra verder te gaan.

een nieuwe koelslang van de leverancier gehad omdat die ander lek was van nieuw af, deze dus gemonteerd.
en lekker draadjes aan het trekken geweest voor de meters in het dashboard.

Afbeelding

Afbeelding

het dashboard lekker uit elkaar, en straks weer het heerlijke werkje om de kabels van de kachel terug te steken. hier heb ik egt een hekel aan, maarja het is niet anders.

blokje gevuld met 15w40 minerale olie voor de eerste ronde om alles weer te laten inlopen. en een paar nieuwe filters gehaald bij de dealer, verkorte filters in plaats van de normale 650401 heb ik nu de 5650305 deze zijn 70mm hoog.

Vandaag weer een dag lekker kunnen door doen aan het dashboard, na een hoop gekut met de kachel bedieningsdraden. Zit hij eindelijk weer terug op zun plek. de accu er maar even in gezet om te kijken of het ook echt werkelijk werkt.

en hier het resultaat.
Afbeelding

Afbeelding

Ook meteen maar even de nieuwe spal ventilator geplaatst, aangezien de originele koelven en de koelven van een gsi niet paste i.v.m. het ashley spruitstuk.

Afbeelding

en in de garage is het heeerlijk te doen
even een shot op de stallingsvelgen.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Vincent_R
Donateur 2013
Donateur 2013
Berichten: 1395
Lid geworden op: 18 mei 2012 19:40
Auto('s): Opel Astra F cabrio

Re: Astra F Cabrio 20XE

Bericht door Vincent_R »

Welkom!
Had je project al eens gelezen op het Opel Forum. Mooi blokje en altiid leuk om nog een cabrio te zien waar aan gewerkt word :)
Gebruikersavatar
.:johan:.
forum-gebruiker
Berichten: 528
Lid geworden op: 15 mar 2011 22:38
Auto('s): Astra-F Sedan C20Let, Corsa-C C12xe
Locatie: Hedel

Re: Astra F Cabrio 20XE

Bericht door .:johan:. »

mooi project en zit idd al hoop tijd in!,

blokje lekker fris en gave spulletjes er op gezet
Ludolf
forum-gebruiker
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 feb 2014 18:56
Auto('s): Vectra C 2.2 '05 & Astra Cabrio 20XE '93
Locatie: Schoondijke (ZE)

Re: Astra F Cabrio 20XE

Bericht door Ludolf »

ja bedankt! heb gister een groep a supersprint middenpijp en einddemper besteld,
dus het wordt nu een Ashley/supersprint groep a uitlaat.

alleen zou het dak nog eens vervangen moeten worden, maar dat komt nog wel als hij eenmaal weer rijd.
Ludolf
forum-gebruiker
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 feb 2014 18:56
Auto('s): Vectra C 2.2 '05 & Astra Cabrio 20XE '93
Locatie: Schoondijke (ZE)

Re: Astra F Cabrio 20XE

Bericht door Ludolf »

Na even een tijdje niet veel meer gedaan te hebben, ben ik vandaag weer verder gegaan met de cabrio.
alleen de uitlaat moest er nog onder gehangen worden, en dan verder klaar gemaakt worden om te startten.

nu zit de uitlaat er onder, alleen viel mij op dat de radiateur lekte... weer een kleine tegenvaller dus maar even een nieuwe bestelen maandag.

Het blok gevuld met olie en eerst een paar keer gestart zonder dat de ecu er aan hing om overal toch een beetje olie te krijgen, op ten duur begon de olie druk meter netjes op te lopen dus de ecu er aan gehangen en geprobeerd te startten.
Helaas gebeurde er vrij weinig, dus als eerste maar even gecontroleerd of hij toch wel wil vonken, maar helaas... helemaal niks aansluitingen op de ontstekingsmodule gecontroleerd en netjes plus en min, signaal gemeten op de ecu en op de module ook hier netjes signaal op, dus helaas vrees ik dat de ontstekingsmodule kapot is, ook hier maandag maar even een nieuwe voor bestellen en dan nog maar weer eens proberen.
renej
forum-gebruiker
Berichten: 854
Lid geworden op: 09 mei 2009 19:07

Re: Astra F Cabrio 20XE

Bericht door renej »

mooie en goeie ombouw en zo`n lexmaul is ook altijd leuk om mee te rijden, geluid ervan is super!
Gebruikersavatar
astra-gsi-666
forum-gebruiker
Berichten: 3081
Lid geworden op: 05 jan 2012 23:22
Auto('s): OPEL ASTRA GSI F1 1993 en astra gt 2.0I F1 1993,OPEL KADETT GT16V E1 1985(R.I.P.),OPEL VECTR B1 CDX 1998 (EX)
Locatie: sittard zuid limburg

Re: Astra F Cabrio 20XE

Bericht door astra-gsi-666 »

renej schreef:mooie en goeie ombouw en zo`n lexmaul is ook altijd leuk om mee te rijden, geluid ervan is super!
heb je niet he, :wink: dat nou jammer.
danny gsi 666
renej
forum-gebruiker
Berichten: 854
Lid geworden op: 09 mei 2009 19:07

Re: Astra F Cabrio 20XE

Bericht door renej »

astra-gsi-666 schreef:
renej schreef:mooie en goeie ombouw en zo`n lexmaul is ook altijd leuk om mee te rijden, geluid ervan is super!
heb je niet he, :wink: dat nou jammer.
danny gsi 666
heb ik allemaal al gehad en nee geen 270 pk of 230 pk ermee gehaald.
Ludolf
forum-gebruiker
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 feb 2014 18:56
Auto('s): Vectra C 2.2 '05 & Astra Cabrio 20XE '93
Locatie: Schoondijke (ZE)

Re: Astra F Cabrio 20XE

Bericht door Ludolf »

renej schreef:mooie en goeie ombouw en zo`n lexmaul is ook altijd leuk om mee te rijden, geluid ervan is super!
dankje, klopt vind ik nou ook.

alleen verwacht ik zulke vermogens er niet uit halen, ik hoop natuurlijk na afstelling op de bank er tegen de 200 uit te halen maar ik verwacht eerder zon 190
Gebruikersavatar
astra-gsi-666
forum-gebruiker
Berichten: 3081
Lid geworden op: 05 jan 2012 23:22
Auto('s): OPEL ASTRA GSI F1 1993 en astra gt 2.0I F1 1993,OPEL KADETT GT16V E1 1985(R.I.P.),OPEL VECTR B1 CDX 1998 (EX)
Locatie: sittard zuid limburg

Re: Astra F Cabrio 20XE

Bericht door astra-gsi-666 »

is toch super mooi,hele leuke cabrio. :thumbsup:
danny gsi 666
renej
forum-gebruiker
Berichten: 854
Lid geworden op: 09 mei 2009 19:07

Re: Astra F Cabrio 20XE

Bericht door renej »

astra-gsi-666 schreef:is toch super mooi,hele leuke cabrio. :thumbsup:
danny gsi 666
heb jij niet he :wink: eigenaar van deze cabrio is tenminste verstandig en weet waar hij over praat!:wink:
Gebruikersavatar
astra-gsi-666
forum-gebruiker
Berichten: 3081
Lid geworden op: 05 jan 2012 23:22
Auto('s): OPEL ASTRA GSI F1 1993 en astra gt 2.0I F1 1993,OPEL KADETT GT16V E1 1985(R.I.P.),OPEL VECTR B1 CDX 1998 (EX)
Locatie: sittard zuid limburg

Re: Astra F Cabrio 20XE

Bericht door astra-gsi-666 »

renej schreef:
astra-gsi-666 schreef:is toch super mooi,hele leuke cabrio. :thumbsup:
danny gsi 666
heb jij niet he :wink: eigenaar van deze cabrio is tenminste verstandig en weet waar hij over praat!:wink:
aha,aha,spuit 11 weer.
danny gsi 666
renej
forum-gebruiker
Berichten: 854
Lid geworden op: 09 mei 2009 19:07

Re: Astra F Cabrio 20XE

Bericht door renej »

astra-gsi-666 schreef:
renej schreef:
astra-gsi-666 schreef:is toch super mooi,hele leuke cabrio. :thumbsup:
danny gsi 666
heb jij niet he :wink: eigenaar van deze cabrio is tenminste verstandig en weet waar hij over praat!:wink:
aha,aha,spuit 11 weer.
danny gsi 666
spuit 11 die spuit 10 omver spuit :wink:
renej
forum-gebruiker
Berichten: 854
Lid geworden op: 09 mei 2009 19:07

Re: Astra F Cabrio 20XE

Bericht door renej »

Afbeelding

nog even het bewijs voor astra gsi 666 dat ik het gehad heb...
oenatje
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 10360
Lid geworden op: 03 jan 2004 16:36

Re: Astra F Cabrio 20XE

Bericht door oenatje »

gaan we nou in ieder topic lopen kutten? hou het in 1 topic aub
Gebruikersavatar
astra-gsi-666
forum-gebruiker
Berichten: 3081
Lid geworden op: 05 jan 2012 23:22
Auto('s): OPEL ASTRA GSI F1 1993 en astra gt 2.0I F1 1993,OPEL KADETT GT16V E1 1985(R.I.P.),OPEL VECTR B1 CDX 1998 (EX)
Locatie: sittard zuid limburg

Re: Astra F Cabrio 20XE

Bericht door astra-gsi-666 »

oenatje schreef:gaan we nou in ieder topic lopen kutten? hou het in 1 topic aub
ja,is goed.nu ontopic.
danny gsi 666
renej
forum-gebruiker
Berichten: 854
Lid geworden op: 09 mei 2009 19:07

Re: Astra F Cabrio 20XE

Bericht door renej »

oenatje schreef:gaan we nou in ieder topic lopen kutten? hou het in 1 topic aub
jahoor elk topic, die fantasie pk`s zullen in elk topic te zien zijn. mister l*lnek veranderde al in een paar minuten van 270 pk na 230 pk en dan nog volhouden.
Plaats reactie