Niet willen lopen X16XEL

Technische hulp. (Technical help). Beschrijf hier het probleem dat je met je auto hebt om door forumleden geholpen te worden met de oplossing.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dennis_dB
forum-gebruiker
Berichten: 225
Lid geworden op: 14 jan 2010 19:50
Locatie: Zaamslag

Niet willen lopen X16XEL

Bericht door Dennis_dB »

Hallo,

Ik heb weer een probleem(pje) met mn crossauto. Voor de laatste cross van het seizoen heb ik mn inlaat gereinigd. Daarna alles weer in elkaar gestoken. Ik wist niet meer precies hoe de vacuumslangetjes moesten maar na wat puzzelen zaten ze weer allemaal op een tuutje. Het was toen starten en lopen. Daarna nog wat thuis getest. Kom ik op de cross rij ik naar de keuring. Tijdens het remmen viel de auto stil en wilde niet meer aanslaan. Dus de bougies schoongemaakt en even alles controleerd maar wou nog steeds niet lopen. Alleen afen toe een plof uit het luchtfilter.

Vanavond had ik eindelijk weer eens tijd om er naar te kijken. Vonk gecontroleerd als ik de bougie tegen het schutbord hou en ik start heb ik gewoon vonk. Ook brandstofdruk is aanwezig. ( met een schroevendraaier het nippeltje om te testen ingedrukt.) Dus toen dacht ik dat het ergens in het lucht aanvoer traject moet zitten maar waar? Wel is het filter van mn secundaire luchtpomp (linksvoor achter het spatscherm kapot gegaan en in de slang gezogen zou het kunnen dat de auto hierdoor niks meer doet of moet ik het ergens anders zoeken?

Mvg, Dennis
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9298
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Niet willen lopen X16XEL

Bericht door RedBill »

Ik denk wel dat het aan het vacuumsysteem kan liggen aangezien je rembekrachtiger die ook gebruikt. Marcel of Bart kan hier vast een concreter antwoord op geven.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
Bart(astra)
Moderator
Moderator
Berichten: 10458
Lid geworden op: 21 mar 2003 19:54
Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,
Locatie: Nuenen

Re: Niet willen lopen X16XEL

Bericht door Bart(astra) »

vacuumslangetjes wel allemaal goed zitten ?

En weet je zeker dat dat filtertje nog in die slang zit ?
ASTRA GSi X32SE

Project-topic Astra v6

ICE showcase



Audi A4 Avant 2.0T S-line

Polo 6n 1.4
Gebruikersavatar
Dennis_dB
forum-gebruiker
Berichten: 225
Lid geworden op: 14 jan 2010 19:50
Locatie: Zaamslag

Re: Niet willen lopen X16XEL

Bericht door Dennis_dB »

Slangetjes weet ik juist niet. In de vraagbaak kan ik er ook niet echt een duidelijke tekening van vinden.
Filter heb ik uit de slang gehaald maar daarna heb ik niet meer geprobeerd.
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11172
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Niet willen lopen X16XEL

Bericht door Laagvlieger »

Plof uit het luchtfilter?
Distributieriem niet versprongen toevallig?
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gebruikersavatar
Dennis_dB
forum-gebruiker
Berichten: 225
Lid geworden op: 14 jan 2010 19:50
Locatie: Zaamslag

Re: Niet willen lopen X16XEL

Bericht door Dennis_dB »

Ja slaat terug zegmaar. Als ik zonder inlaatspruitstuk start komt er een blauwe vlam uit:P
Daar heb ik ook aan zitten denken maar lijkt me sterk. Om het even te controleren kan natuurlijk geen kwaad.
Gebruikersavatar
wim-v6
forum-gebruiker
Berichten: 123
Lid geworden op: 05 feb 2011 18:16
Locatie: Ergens achteraf in Zuid Holland

Re: Niet willen lopen X16XEL

Bericht door wim-v6 »

Dennis_dB schreef:Ja slaat terug zegmaar. Als ik zonder inlaatspruitstuk start komt er een blauwe vlam uit:P
Daar heb ik ook aan zitten denken maar lijkt me sterk. Om het even te controleren kan natuurlijk geen kwaad.

TErugslaan kan alleen als de bougiekabels verkeerd zitten of de distri van tijd af is bij deze motoren (of en kromme klep uiteraard).

Willem
Gebruikersavatar
Dennis_dB
forum-gebruiker
Berichten: 225
Lid geworden op: 14 jan 2010 19:50
Locatie: Zaamslag

Re: Niet willen lopen X16XEL

Bericht door Dennis_dB »

Dan denk ik tog dat ik het in de distributieriem moet zoeken aangezien de kabels zeker te weten goed zitten. Als ik weer eens een ogenblik tijd heb zal ik eens kijken.
Gebruikersavatar
Dennis_dB
forum-gebruiker
Berichten: 225
Lid geworden op: 14 jan 2010 19:50
Locatie: Zaamslag

Re: Niet willen lopen X16XEL

Bericht door Dennis_dB »

Vanavond heb ik even tijd gehad om te kijken. Distributie riem is 4 tanden versprongen en op 1 plek voor de helft gescheurd. Ik moet nu eerst op zoek naar een dop om trillingsdemper op de krukas te verwijderen dan kan ik weer verder.
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11172
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Niet willen lopen X16XEL

Bericht door Laagvlieger »

E18 dop
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gebruikersavatar
Dennis_dB
forum-gebruiker
Berichten: 225
Lid geworden op: 14 jan 2010 19:50
Locatie: Zaamslag

Re: Niet willen lopen X16XEL

Bericht door Dennis_dB »

Nu heb ik nog een vraagje. Ik heb nu alles eraf gehaald maar vanboven zie ik geen merktekens op het blok staan om de nokkenas tandwielen op tijd te zetten. Volgens de vraagbaak moeten ze vanboven op het blok staan. Ook zat de trillingsdemper op een andere manier als in de vraagbaak gemonteerd.
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11172
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Niet willen lopen X16XEL

Bericht door Laagvlieger »

Merktekens van de nokkenaswielen moeten tegen over (naast) elkaar staan.
Staan geen tekens op het blok. Opel gebruikt blokkeergereedschap.
Maar gewoon goed tegen over elkaar zetten en de nokkenaswielen vastzetten met griptang ofzo want vaak verspringen ze bij het loshalen van de riem.

Krukastandwiel heeft een pijltje helemaal onderaan staan tegenover een inkeping in het oliepomphuis.

Denk er verders om: De torxboutjes van de nokkenassensor vastzetten met loctite!!!
En de distributieriemspanner spannen TEGEN de klok in!

Afbeelding
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gebruikersavatar
Dennis_dB
forum-gebruiker
Berichten: 225
Lid geworden op: 14 jan 2010 19:50
Locatie: Zaamslag

Re: Niet willen lopen X16XEL

Bericht door Dennis_dB »

De riem ligt eral af.
Nokkenas sensor is een goeie tip trouwens want die ga ik vanavond bij mn daily vervangen (X20XEV)
Binnenkort ga ik ook mn distributieriem laten vervangen door een kennis kan ik gelijk het kunstje afkijken:P

Bedank iig.
Plaats reactie