Van Italië naar Praag, maar niet zonder ellende.
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9298
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Van Italië naar Praag, maar niet zonder ellende.
Gisteren ben ik met mijn vriendin vanuit de Italiaanse Dolomieten naar Praag gereden. Een rit van 670 kilometer. De GSi had zich tot nog toe goed gehouden en de 973 kilometer van Ede naar Toblach zonder enig probleem afgelegd. Wel hoorde ik af en toe een licht geratel wat ik niet helemaal kon thuisbrengen. Topsnelheid (GPS) op de Autobahn: 211 km/h. Voor een C20XE met F16 bak niet gek!
In de Dolomieten zelf ook nog ongeveer 400 kilometer afgelegd met alle uitstapjes die we gemaakt hebben. (Foto's volgen).
Gisteren dus naar Praag, via Innsbruck en Munchen Top: 221 op de GPS, iets geholpen door een lichte afdaling. Bij de Duits-Tsjechische grens aangekomen hoorde ik bij het sturen onaangename geluiden, en het sturen ging wat stoteriger dan normaal. Ik met draaiende motor onder de kap kijken, zie ik de as van mijn stuurbekrachtigingspomp akelig axiaal heen en weer gaan. Das niet goed. Vervolgens de motor uitgezet, loopt er ineens een plas olie onder mijn wagen vandaan. Dus mijn vriendin en ik snel deppen. Toen de olie op was stopte het lekken en heb ik eerst maar getankt. Ik bedacht me dat ANWB bellen geen nut heeft omdat ik geen vervangend vervoer service heb in het buitenland. De pomp zouden ze ook niet fixen, dus ik zou sowieso niet in Praag aankomen in dat geval, terwijl het hotel al geboekt was. Na het tanken de auto maar eens even op een ruime plek opgesteld.
Ik prees mezelf gelukkig dat ik het oude type distributie heb. Twee aparte riemen voor stuurbekrachtiging en dynamo. Nu kon ik namelijk gewoon de V-snaar van de pomp verwijderen. Dan maar zonder bekrachtiging rijden. Deden ze vroeger ook, dus moet ik het ook kunnen .
De vriendin gevraagd om toch vooral foto's te maken (dat is leuk voor het forum, zo dacht ik nog), dus zo gezegd, zo gedaan. Waren we 20 minuten later weer onderweg. 40 kilometer na de grens vroeg ik me af: waar hebben we de camera eigenlijk gelaten? Scheiße, die ligt daar waarschijnlijk nog in het gras. De afweging gemaakt of teruggaan nog de moeite waard zou zijn. Niet, zo stelden we vast. De foto's van Italië stonden voor het grootste deel al op de laptop, dus we mistten alleen het laatste deel van de vrijdag en de foto's die we die zaterdag hadden gemaakt. Waaronder dus de foto's die voor jullie bedoeld waren. Sorry guys!
Nu dus in Praag en straks (dinsdag of woensdag) zonder bekrachtiging de 829 kilometer naar huis rijden.
In de Dolomieten zelf ook nog ongeveer 400 kilometer afgelegd met alle uitstapjes die we gemaakt hebben. (Foto's volgen).
Gisteren dus naar Praag, via Innsbruck en Munchen Top: 221 op de GPS, iets geholpen door een lichte afdaling. Bij de Duits-Tsjechische grens aangekomen hoorde ik bij het sturen onaangename geluiden, en het sturen ging wat stoteriger dan normaal. Ik met draaiende motor onder de kap kijken, zie ik de as van mijn stuurbekrachtigingspomp akelig axiaal heen en weer gaan. Das niet goed. Vervolgens de motor uitgezet, loopt er ineens een plas olie onder mijn wagen vandaan. Dus mijn vriendin en ik snel deppen. Toen de olie op was stopte het lekken en heb ik eerst maar getankt. Ik bedacht me dat ANWB bellen geen nut heeft omdat ik geen vervangend vervoer service heb in het buitenland. De pomp zouden ze ook niet fixen, dus ik zou sowieso niet in Praag aankomen in dat geval, terwijl het hotel al geboekt was. Na het tanken de auto maar eens even op een ruime plek opgesteld.
Ik prees mezelf gelukkig dat ik het oude type distributie heb. Twee aparte riemen voor stuurbekrachtiging en dynamo. Nu kon ik namelijk gewoon de V-snaar van de pomp verwijderen. Dan maar zonder bekrachtiging rijden. Deden ze vroeger ook, dus moet ik het ook kunnen .
De vriendin gevraagd om toch vooral foto's te maken (dat is leuk voor het forum, zo dacht ik nog), dus zo gezegd, zo gedaan. Waren we 20 minuten later weer onderweg. 40 kilometer na de grens vroeg ik me af: waar hebben we de camera eigenlijk gelaten? Scheiße, die ligt daar waarschijnlijk nog in het gras. De afweging gemaakt of teruggaan nog de moeite waard zou zijn. Niet, zo stelden we vast. De foto's van Italië stonden voor het grootste deel al op de laptop, dus we mistten alleen het laatste deel van de vrijdag en de foto's die we die zaterdag hadden gemaakt. Waaronder dus de foto's die voor jullie bedoeld waren. Sorry guys!
Nu dus in Praag en straks (dinsdag of woensdag) zonder bekrachtiging de 829 kilometer naar huis rijden.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
- Bart(astra)
- Moderator
- Berichten: 10458
- Lid geworden op: 21 mar 2003 19:54
- Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,
- Locatie: Nuenen
Re: Van Italië naar Praag, maar niet zonder ellende.
Balen man.
misschien kan een lokale opel-dealer daar wat voor je betekenen ?
misschien kan een lokale opel-dealer daar wat voor je betekenen ?
-
- Oud-Clublid
- Berichten: 8637
- Lid geworden op: 10 mei 2003 18:52
Re: Van Italië naar Praag, maar niet zonder ellende.
Inderdaad balen maar je noodoplossing is wel weer goed. Jammer van de camera.
Re: Van Italië naar Praag, maar niet zonder ellende.
klote man, verder wel een leuke vakantie?
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9298
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Van Italië naar Praag, maar niet zonder ellende.
Zekers!! Nu even lekker uit eten...
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Re: Van Italië naar Praag, maar niet zonder ellende.
nou mooi
eet smakelijk
eet smakelijk
-
- Moderator
- Berichten: 7833
- Lid geworden op: 01 nov 2006 21:09
- Auto('s): 1994 Opel Astra GSi 16v
- Locatie: Brabant
Re: Van Italië naar Praag, maar niet zonder ellende.
Dat is balen man, zowel van de pech als van de camera (lees: foto's).
Eetse en we zien je wel weer verschijnen met de foto's die je wel hebt
Eetse en we zien je wel weer verschijnen met de foto's die je wel hebt
When J. Robert Oppenheimer said "I have become death, the destroyer of worlds", he wasn't referring to the atomic bomb. He was referring to the Chuck Norris Halloween costume he was wearing.
______________________________________
With great power...comes great responsibility
______________________________________
With great power...comes great responsibility
Re: Van Italië naar Praag, maar niet zonder ellende.
Jammer van de camera en beetje panne. Als je maar een leuke vakantie hebt!
Re: Van Italië naar Praag, maar niet zonder ellende.
Ahh dat was wel even een tegenvaller wel lekker geïmproviseerd .
Maar... dat mag de pret niet bederven ik zou gewoon lekker van je vakantie genieten en fixen als je weer terug bent!
Op de snelweg hoef je toch niet zo heel veel te sturen!
Maar... dat mag de pret niet bederven ik zou gewoon lekker van je vakantie genieten en fixen als je weer terug bent!
Op de snelweg hoef je toch niet zo heel veel te sturen!
Opel Astra OPC Z20LEH
"Automobiles are not ferocious... it is man who is to be feared " Robbins B. Stoecke
"Automobiles are not ferocious... it is man who is to be feared " Robbins B. Stoecke
- Bart(astra)
- Moderator
- Berichten: 10458
- Lid geworden op: 21 mar 2003 19:54
- Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,
- Locatie: Nuenen
Re: Van Italië naar Praag, maar niet zonder ellende.
voor de rest van de vakantie gewoon de camera van je gsm gebruiken
-
- Oud-Clublid
- Berichten: 2682
- Lid geworden op: 17 mar 2009 16:52
- Auto('s): Astra GSI C18XE >> C20XE M2.8 Coscast :)
- Locatie: Wâlterswâld
Re: Van Italië naar Praag, maar niet zonder ellende.
Klote man! Maar wel mooi dat je het zo kon oplossen!
Fijne vakantie nog! En heb je straks ook nog spierballen als je terug bent.
Ow en mij c18xe gaat dus 1 km/h sneller dan jou c20xe (komt door de F16, weet ik)
Fijne vakantie nog! En heb je straks ook nog spierballen als je terug bent.
Ow en mij c18xe gaat dus 1 km/h sneller dan jou c20xe (komt door de F16, weet ik)
Astra GSI 16V Tailgate>>fase 1 C20XE M2.8 1995
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9298
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Van Italië naar Praag, maar niet zonder ellende.
Heb intussen al een nieuwe (lees: gereviseerde ruilpomp) besteld in Nederland. ANWB stuurt me niet over Nurnberg, maar via Dresden, Leipzig.raymond schreef:ga even bij een garaga in de buurt aan daar in Tsjechië
en dan niet in praag maar een klein dorpje of zo
is vast wel een pomp te vinden voor weinig daar
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Re: Van Italië naar Praag, maar niet zonder ellende.
redbill jij bent echt de meest die hard gsi rijder die ik ken!
super respect dat je zo ver met de gsi rijdt en dat je ondanks t probleem van de pomp toch verder kunt rijden.
echt diep respect
en nog een mooie gsi ook nog!!
super respect dat je zo ver met de gsi rijdt en dat je ondanks t probleem van de pomp toch verder kunt rijden.
echt diep respect
en nog een mooie gsi ook nog!!
- Astrid_fahrer
- forum-gebruiker
- Berichten: 1324
- Lid geworden op: 22 jul 2005 20:19
- Locatie: Elst (Gld)
Re: Van Italië naar Praag, maar niet zonder ellende.
Zal vast wel even slikken zijn geweest toen je de ontdekking net deed maar prima opgelost
Wel balen van de camera maar als het 40km heen en 40km terug was en je laat m liggen dan was het vast niet de duurste
Wel balen van de camera maar als het 40km heen en 40km terug was en je laat m liggen dan was het vast niet de duurste
Waarom een Skoda Fabia halen als je een Opel Astrid kan hebben!!!!
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9298
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Van Italië naar Praag, maar niet zonder ellende.
Na 830 kilometer met de GSi te hebben gejakkerd zijn we in een nette tijd (10:47 vertrokken, 18:21 in Ede, 7 uur en 34 minuten, gemiddeld bijna 110 kilometer per uur) weer thuis aangekomen. Deel 1 van de vakantie zit erop, volgende week zaterdag vertrekken we voor een week naar Denemarken, dan hopelijk met de spiksplinternieuwe Corsa.
Wagen heeft zich, op de SBK na, goed gehouden, maar ik merkte wel verschil in brandstof. Na in Duitsland gewoon weer Euro 95 getankt te hebben liep ie voor mijn gevoel weer veel soepeler dan op de Tsjechische brandstof. Maarja, dat kan ook gevoel zijn.
Wagen heeft zich, op de SBK na, goed gehouden, maar ik merkte wel verschil in brandstof. Na in Duitsland gewoon weer Euro 95 getankt te hebben liep ie voor mijn gevoel weer veel soepeler dan op de Tsjechische brandstof. Maarja, dat kan ook gevoel zijn.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Re: Van Italië naar Praag, maar niet zonder ellende.
en hoe was je verbruik?
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9298
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Van Italië naar Praag, maar niet zonder ellende.
1:11, nogwat.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
-
- Moderator
- Berichten: 7833
- Lid geworden op: 01 nov 2006 21:09
- Auto('s): 1994 Opel Astra GSi 16v
- Locatie: Brabant
Re: Van Italië naar Praag, maar niet zonder ellende.
Dat gevoel had ik ook toen ik een keer in Polen was geweest met de GSiRedBill schreef:Na in Duitsland gewoon weer Euro 95 getankt te hebben liep ie voor mijn gevoel weer veel soepeler dan op de Tsjechische brandstof. Maarja, dat kan ook gevoel zijn.
En daar had ik alleen bij grote BP / Shell stations getankt.
When J. Robert Oppenheimer said "I have become death, the destroyer of worlds", he wasn't referring to the atomic bomb. He was referring to the Chuck Norris Halloween costume he was wearing.
______________________________________
With great power...comes great responsibility
______________________________________
With great power...comes great responsibility
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9298
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Van Italië naar Praag, maar niet zonder ellende.
Heej Oenat, heb je nu mijn post zitten editen?RedBill schreef:1:11, nogwat.
Netjes.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
- Bart(astra)
- Moderator
- Berichten: 10458
- Lid geworden op: 21 mar 2003 19:54
- Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,
- Locatie: Nuenen
Re: Van Italië naar Praag, maar niet zonder ellende.
Dat was ik !RedBill schreef:Heej Oenat, heb je nu mijn post zitten editen?RedBill schreef:1:11, nogwat.
Netjes.
foutje !
Maar het is inderdaad netjes !
Re: Van Italië naar Praag, maar niet zonder ellende.
RedBill schreef:Heej Oenat, heb je nu mijn post zitten editen?RedBill schreef:1:11, nogwat.
Netjes.
nee dat zou ik nooit doen
- Bart(astra)
- Moderator
- Berichten: 10458
- Lid geworden op: 21 mar 2003 19:54
- Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,
- Locatie: Nuenen
Re: Van Italië naar Praag, maar niet zonder ellende.
ik wel !oenatje schreef:RedBill schreef:Heej Oenat, heb je nu mijn post zitten editen?RedBill schreef:1:11, nogwat.
Netjes.
nee dat zou ik nooit doen
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9298
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Van Italië naar Praag, maar niet zonder ellende.
Het is zeker netjes, helemaal als je rekent dat ik op de Autobahn een kruissnelheid van 170 heb aangehouden.
Maargoed, had natuurlijk minder weerstand doordat de SBKpomp niet aangedreven hoefde te worden...
Maargoed, had natuurlijk minder weerstand doordat de SBKpomp niet aangedreven hoefde te worden...
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
- Bart(astra)
- Moderator
- Berichten: 10458
- Lid geworden op: 21 mar 2003 19:54
- Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,
- Locatie: Nuenen
Re: Van Italië naar Praag, maar niet zonder ellende.
RedBill schreef:Het is zeker netjes, helemaal als je rekent dat ik op de Autobahn een kruissnelheid van 170 heb aangehouden.
Maargoed, had natuurlijk minder weerstand doordat de SBKpomp niet aangedreven hoefde te worden...
Voelde je niet dat je meer pk's over hield zo ?
- Roy 2.0 16v
- forum-gebruiker
- Berichten: 3340
- Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
- Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
- Locatie: Hoorn
Re: Van Italië naar Praag, maar niet zonder ellende.
irritant he, ver in het buitenland autoproblemen, doet me weer denken aan mn akkefietje kapot brandstofpomprelais in kroatie 2 of 3 jaar terug
maar ik neem aan dat in feite elke garage je gsi weer kan maken, alleen opletten dat je niet teveel wordt afgezet
naar mijn gevoel rijd de gsi op verre oosterse benzine ook raarder hoor, iets onregelmatiger stationair en iets rauwer overall. vooral als je dan nog in de hitte in de file staat bijvoorbeeld
succes!
maar ik neem aan dat in feite elke garage je gsi weer kan maken, alleen opletten dat je niet teveel wordt afgezet
naar mijn gevoel rijd de gsi op verre oosterse benzine ook raarder hoor, iets onregelmatiger stationair en iets rauwer overall. vooral als je dan nog in de hitte in de file staat bijvoorbeeld
succes!
Een leek ziet roest, de kenner een astra gsi