Stuurbekrachtigingspomp kapot :(

Technische hulp. (Technical help). Beschrijf hier het probleem dat je met je auto hebt om door forumleden geholpen te worden met de oplossing.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
just_nll
forum-gebruiker
Berichten: 900
Lid geworden op: 26 aug 2008 22:01
Auto('s): Opel astra GSI 2.0 8 V (becomes soon a 2.0 16 V
Locatie: Amsterdam

Stuurbekrachtigingspomp kapot :(

Bericht door just_nll »

Nou sinds een week ofzo maakt mijn auto een raar geluid. Af en toe, niet altijd, bij de snaar waar de dynamo zit en de stuurbekrachtigingspomp.
Ik dacht dat het wel eens de snaar zelf kon zijn, dat die door zou slippen, tenminste zo'n soort geluid maakte het, maar de snaar zit gewoon goed strak.
Gisteravond ging ik ergens heen en hoorde ik onderweg constant hetzelfde geluid. Bijna aangekomen spoot er olie uit de reservoir (had overdruk). Het spoot uit het kleine gaatje dat in het dop zit.
Dus nu heb ik een nieuwe pomp nodig (maar mijn vraag is of het stuurhuis (de olie die daar naar toe gaat om het te smeren zeg maar) of dat naar de klote kan ? :?: :roll: :roll: :cry:
WestCoast Promo Team
Bonrath Promo Team
Shell Helix Promo Team
Irmscher Promo Team
Astra GSi 2.0 8V (Becomes a C20XE M2.5)
Astra GSi 2.0 16V (C20XE M2.8 )
Gebruikersavatar
just_nll
forum-gebruiker
Berichten: 900
Lid geworden op: 26 aug 2008 22:01
Auto('s): Opel astra GSI 2.0 8 V (becomes soon a 2.0 16 V
Locatie: Amsterdam

Re: stuurbekrachtegings pomp naar de klote:(

Bericht door just_nll »

is het een beetje te doen een stuur bekr pomp te vernieuwen?
WestCoast Promo Team
Bonrath Promo Team
Shell Helix Promo Team
Irmscher Promo Team
Astra GSi 2.0 8V (Becomes a C20XE M2.5)
Astra GSi 2.0 16V (C20XE M2.8 )
The Undertaker
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 8637
Lid geworden op: 10 mei 2003 18:52

Re: stuurbekrachtegings pomp naar de klote:(

Bericht door The Undertaker »

Hoe zien de hoezen van het stuurhuis eruit?
Staan ze niet bol dan zou ik me niet al te druk maken. Stuurhuis is nu niet bekrachtigd, de pomp is naar de klote, pomp is het gevoeligst in de kring meen ik.
Gebruikersavatar
just_nll
forum-gebruiker
Berichten: 900
Lid geworden op: 26 aug 2008 22:01
Auto('s): Opel astra GSI 2.0 8 V (becomes soon a 2.0 16 V
Locatie: Amsterdam

Re: stuurbekrachtegings pomp naar de klote:(

Bericht door just_nll »

ik heb nog niet kunnen kijk wat de staat van de hoezen zijn (nou mijn stuur gaat nog wel licht maar steeds als ik stuur maakt ie enorm kabaal en spuit ie dan de olie eruit :( (toen met het voorzichtig naar huis rijden heb ik geprobeerd zo weinig mogelijk te sturen en steeds mijn moter steeds uitgezet na korte stukjes rijden en dat ding af te laten koelen (zou het niet mogelijk kunnen zijn om mijn snaar er af te halen en zonder stuur bekr naar mijn werk te rijden ? of wordt er nog wat wanders aangedreven ? behalve de dynamo(maar die zit weer met een andere snaar op de poelie
WestCoast Promo Team
Bonrath Promo Team
Shell Helix Promo Team
Irmscher Promo Team
Astra GSi 2.0 8V (Becomes a C20XE M2.5)
Astra GSi 2.0 16V (C20XE M2.8 )
Gebruikersavatar
Bart(astra)
Moderator
Moderator
Berichten: 10458
Lid geworden op: 21 mar 2003 19:54
Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,
Locatie: Nuenen

Re: stuurbekrachtegings pomp naar de klote:(

Bericht door Bart(astra) »

Zou je kunnen proberen.

Stuurt wel zwaar dan.
En tijdens het sturen wordt er toch olie verplaatst
ASTRA GSi X32SE

Project-topic Astra v6

ICE showcase



Audi A4 Avant 2.0T S-line

Polo 6n 1.4
Gebruikersavatar
just_nll
forum-gebruiker
Berichten: 900
Lid geworden op: 26 aug 2008 22:01
Auto('s): Opel astra GSI 2.0 8 V (becomes soon a 2.0 16 V
Locatie: Amsterdam

Re: stuurbekrachtegings pomp naar de klote:(

Bericht door just_nll »

ik denk dat het gewoon rond gaat contstant omdat het aangedreven wordt wordt het contstant gepompt ongeacht of je stuurd of niet denk ik weet het niet zeker ik denk dat er bij mij een verstopping zit dat daarom alles omhoog komt en daarom de pomp droog komt te staan <<<is maar een idee
WestCoast Promo Team
Bonrath Promo Team
Shell Helix Promo Team
Irmscher Promo Team
Astra GSi 2.0 8V (Becomes a C20XE M2.5)
Astra GSi 2.0 16V (C20XE M2.8 )
The Undertaker
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 8637
Lid geworden op: 10 mei 2003 18:52

Re: stuurbekrachtegings pomp naar de klote:(

Bericht door The Undertaker »

Bart(astra) schreef:Zou je kunnen proberen.

Stuurt wel zwaar dan.
En tijdens het sturen wordt er toch olie verplaatst
Is met name bij draaien uit stilstand en langzaam rijden, rolt de auto dan is het goed te doen weet ik nog van vorig jaar.
Gebruikersavatar
just_nll
forum-gebruiker
Berichten: 900
Lid geworden op: 26 aug 2008 22:01
Auto('s): Opel astra GSI 2.0 8 V (becomes soon a 2.0 16 V
Locatie: Amsterdam

Re: stuurbekrachtegings pomp naar de klote:(

Bericht door just_nll »

ohh okee :mrgreen:. (Heb nu de pomp eraf, al het olie er uit doorgeblazen gekeken of er geen verstopping zat (was er gelukkig niet )stuurhuishoezen zijn goed dus nu enkel nog een andere pomp monteren en ontluchten en dan gelijk allebij de snaren vervangen nu alles toch los ligt:P en dan hopelijk weer cruizen (H)
WestCoast Promo Team
Bonrath Promo Team
Shell Helix Promo Team
Irmscher Promo Team
Astra GSi 2.0 8V (Becomes a C20XE M2.5)
Astra GSi 2.0 16V (C20XE M2.8 )
The Undertaker
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 8637
Lid geworden op: 10 mei 2003 18:52

Re: stuurbekrachtegings pomp naar de klote:(

Bericht door The Undertaker »

just_nll schreef:ohh okee :mrgreen:. (Heb nu de pomp eraf, al het olie er uit doorgeblazen gekeken of er geen verstopping zat (was er gelukkig niet )stuurhuishoezen zijn goed dus nu enkel nog een andere pomp monteren en ontluchten en dan gelijk allebij de snaren vervangen nu alles toch los ligt:P en dan hopelijk weer cruizen (H)
Inclusief de distributie? Als je dat doet neem dan gelijk je waterpomp mee, boel ligt toch open en anders zit je over 3 maanden weer met een lekke waterpomp doordat de belasting op de aandrijfas veranderd.
Gebruikersavatar
Bart(astra)
Moderator
Moderator
Berichten: 10458
Lid geworden op: 21 mar 2003 19:54
Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,
Locatie: Nuenen

Re: stuurbekrachtegings pomp naar de klote:(

Bericht door Bart(astra) »

The Undertaker schreef:
just_nll schreef:ohh okee :mrgreen:. (Heb nu de pomp eraf, al het olie er uit doorgeblazen gekeken of er geen verstopping zat (was er gelukkig niet )stuurhuishoezen zijn goed dus nu enkel nog een andere pomp monteren en ontluchten en dan gelijk allebij de snaren vervangen nu alles toch los ligt:P en dan hopelijk weer cruizen (H)
Inclusief de distributie? Als je dat doet neem dan gelijk je waterpomp mee, boel ligt toch open en anders zit je over 3 maanden weer met een lekke waterpomp doordat de belasting op de aandrijfas veranderd.
even opletten :!:
Hij heeft het over twee v-snaren :wink:
ASTRA GSi X32SE

Project-topic Astra v6

ICE showcase



Audi A4 Avant 2.0T S-line

Polo 6n 1.4
The Undertaker
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 8637
Lid geworden op: 10 mei 2003 18:52

Re: stuurbekrachtegings pomp naar de klote:(

Bericht door The Undertaker »

Bart(astra) schreef:
The Undertaker schreef:
just_nll schreef:ohh okee :mrgreen:. (Heb nu de pomp eraf, al het olie er uit doorgeblazen gekeken of er geen verstopping zat (was er gelukkig niet )stuurhuishoezen zijn goed dus nu enkel nog een andere pomp monteren en ontluchten en dan gelijk allebij de snaren vervangen nu alles toch los ligt:P en dan hopelijk weer cruizen (H)
Inclusief de distributie? Als je dat doet neem dan gelijk je waterpomp mee, boel ligt toch open en anders zit je over 3 maanden weer met een lekke waterpomp doordat de belasting op de aandrijfas veranderd.
even opletten :!:
Hij heeft het over twee v-snaren :wink:
Oh, ok :oops:
boerbeun
forum-gebruiker
Berichten: 1034
Lid geworden op: 01 jun 2007 13:43
Locatie: duiven

Re: stuurbekrachtegings pomp naar de klote:(

Bericht door boerbeun »

The Undertaker schreef: anders zit je over 3 maanden weer met een lekke waterpomp doordat de belasting op de aandrijfas veranderd.
kun je dit eens uitleggen?
ventieldopjes-met-blauwe-vlaggetjes-en-rode-knop-promoteam
The Undertaker
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 8637
Lid geworden op: 10 mei 2003 18:52

Re: stuurbekrachtegings pomp naar de klote:(

Bericht door The Undertaker »

boerbeun schreef:
The Undertaker schreef: anders zit je over 3 maanden weer met een lekke waterpomp doordat de belasting op de aandrijfas veranderd.
kun je dit eens uitleggen?
Natuurlijk. Is mij verteld door een monteur. Je distributie riem drijft ook je waterpomp aan. In je waterpomp zit een as. De as van je waterpomp wordt door de distributie belast/ staat onder spanning aan 1 kant. Als je de distributie vervangt en de waterpomp laat zitten krijgt de as van de waterpomp een andere spanning omdat je deze nooit 100% hetzelfde kan krijgen. Hierdoor kan je speling krijgen waardoor lekkage, bij sommige motoren stel je de spanning met je waterpomp (Kadett 1.3S) en dan kan je ook lekkage krijgen op de afdichting. Waterpompjes zijn niet super goedkoop maar ook weer niet tergend duur, daarom zou ik hem altijd meevervangen.
Gebruikersavatar
just_nll
forum-gebruiker
Berichten: 900
Lid geworden op: 26 aug 2008 22:01
Auto('s): Opel astra GSI 2.0 8 V (becomes soon a 2.0 16 V
Locatie: Amsterdam

Re: Stuurbekrachtigingspomp kapot :(

Bericht door just_nll »

haha mijn distri waterpomp en de spanrollen had ik pas geleden al gedaan :mrgreen: en ja nu nog alleen een andere pomp :D
WestCoast Promo Team
Bonrath Promo Team
Shell Helix Promo Team
Irmscher Promo Team
Astra GSi 2.0 8V (Becomes a C20XE M2.5)
Astra GSi 2.0 16V (C20XE M2.8 )
Gebruikersavatar
Bart(astra)
Moderator
Moderator
Berichten: 10458
Lid geworden op: 21 mar 2003 19:54
Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,
Locatie: Nuenen

Re: stuurbekrachtegings pomp naar de klote:(

Bericht door Bart(astra) »

The Undertaker schreef:
boerbeun schreef:
The Undertaker schreef: anders zit je over 3 maanden weer met een lekke waterpomp doordat de belasting op de aandrijfas veranderd.
kun je dit eens uitleggen?
Natuurlijk. Is mij verteld door een monteur. Je distributie riem drijft ook je waterpomp aan. In je waterpomp zit een as. De as van je waterpomp wordt door de distributie belast/ staat onder spanning aan 1 kant. Als je de distributie vervangt en de waterpomp laat zitten krijgt de as van de waterpomp een andere spanning omdat je deze nooit 100% hetzelfde kan krijgen. Hierdoor kan je speling krijgen waardoor lekkage, bij sommige motoren stel je de spanning met je waterpomp (Kadett 1.3S) en dan kan je ook lekkage krijgen op de afdichting. Waterpompjes zijn niet super goedkoop maar ook weer niet tergend duur, daarom zou ik hem altijd meevervangen.
Klopt.
Zeker met het plaatsen van een nieuwe distributieriem, want die ligt (normaal gesproken) altijd net iets strakker dan de oude. Hierdoor krijgt de waterpomp meer te verduren.
Ervaring is dat bij de eerste riemvervanging de waterpomp kan blijven zitten, mits nagenoeg spelingvrij (en lekvrij)
Bij de tweede keer altijd vervangen, anders gaat hij binnen no time sowieso wel lekken of geluid maken.
ASTRA GSi X32SE

Project-topic Astra v6

ICE showcase



Audi A4 Avant 2.0T S-line

Polo 6n 1.4
Gebruikersavatar
just_nll
forum-gebruiker
Berichten: 900
Lid geworden op: 26 aug 2008 22:01
Auto('s): Opel astra GSI 2.0 8 V (becomes soon a 2.0 16 V
Locatie: Amsterdam

Re: Stuurbekrachtigingspomp kapot :(

Bericht door just_nll »

en kan het ook zo zijn dat als je zeg maar de stuur bekr pomp snaar te strak zet dat ze wel is kapot kunnen gaan klopt dat ???
WestCoast Promo Team
Bonrath Promo Team
Shell Helix Promo Team
Irmscher Promo Team
Astra GSi 2.0 8V (Becomes a C20XE M2.5)
Astra GSi 2.0 16V (C20XE M2.8 )
Gebruikersavatar
Bart(astra)
Moderator
Moderator
Berichten: 10458
Lid geworden op: 21 mar 2003 19:54
Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,
Locatie: Nuenen

Re: Stuurbekrachtigingspomp kapot :(

Bericht door Bart(astra) »

just_nll schreef:en kan het ook zo zijn dat als je zeg maar de stuur bekr pomp snaar te strak zet dat ze wel is kapot kunnen gaan klopt dat ???
Dat zou kunnen ja
ASTRA GSi X32SE

Project-topic Astra v6

ICE showcase



Audi A4 Avant 2.0T S-line

Polo 6n 1.4
Gebruikersavatar
just_nll
forum-gebruiker
Berichten: 900
Lid geworden op: 26 aug 2008 22:01
Auto('s): Opel astra GSI 2.0 8 V (becomes soon a 2.0 16 V
Locatie: Amsterdam

Re: Stuurbekrachtigingspomp kapot :(

Bericht door just_nll »

okee okee dan denk ik dat dat het geval is geweest en in combi dat de vloeistoff nooit vervangen is :roll:
WestCoast Promo Team
Bonrath Promo Team
Shell Helix Promo Team
Irmscher Promo Team
Astra GSi 2.0 8V (Becomes a C20XE M2.5)
Astra GSi 2.0 16V (C20XE M2.8 )
Plaats reactie