lekstroom ?
- Roy 2.0 16v
- forum-gebruiker
- Berichten: 3340
- Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
- Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
- Locatie: Hoorn
lekstroom ?
hoi
2x gehad dat de accu leeg was en ik niet kon starten, nadat de auto enkele dagen had stilgestaan
uiteraard slappe accu als hoofdverdachte, maar dit heb ik in het verleden ook weleens gehad na vakantie o.i.d
maar nou heb ik eens gemeten
gisteravond 12.11 V , net 12.03 V
zal dit verschil komen door een lekstroom, of door het knipperende alarm lampje ?
ik voel er weinig voor om nou elke dag 1 zekering eruit te trekken en te gaan meten
dan weet ik na 2 weken in welke groep het misschien is..
wat zal ik eens doen ?
2x gehad dat de accu leeg was en ik niet kon starten, nadat de auto enkele dagen had stilgestaan
uiteraard slappe accu als hoofdverdachte, maar dit heb ik in het verleden ook weleens gehad na vakantie o.i.d
maar nou heb ik eens gemeten
gisteravond 12.11 V , net 12.03 V
zal dit verschil komen door een lekstroom, of door het knipperende alarm lampje ?
ik voel er weinig voor om nou elke dag 1 zekering eruit te trekken en te gaan meten
dan weet ik na 2 weken in welke groep het misschien is..
wat zal ik eens doen ?
Een leek ziet roest, de kenner een astra gsi
- Bart(astra)
- Moderator
- Berichten: 10458
- Lid geworden op: 21 mar 2003 19:54
- Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,
- Locatie: Nuenen
Re: lekstroom ?
Even de accu belast door laten meten bij de garage
Re: lekstroom ?
accu lampje brand als je hem op contact zet?
- Roy 2.0 16v
- forum-gebruiker
- Berichten: 3340
- Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
- Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
- Locatie: Hoorn
Re: lekstroom ?
dat doe ik straks zelf hier wel evenBart(astra) schreef:Even de accu belast door laten meten bij de garage
maar dan weet ik toch nog niet of het lekstroom is? alleen wat ie bijlaadt
jupsoenatje schreef:accu lampje brand als je hem op contact zet?
Een leek ziet roest, de kenner een astra gsi
- Bart(astra)
- Moderator
- Berichten: 10458
- Lid geworden op: 21 mar 2003 19:54
- Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,
- Locatie: Nuenen
Re: lekstroom ?
Roy 2.0 16v schreef:dat doe ik straks zelf hier wel evenBart(astra) schreef:Even de accu belast door laten meten bij de garage
maar dan weet ik toch nog niet of het lekstroom is? alleen wat ie bijlaadt
jupsoenatje schreef:accu lampje brand als je hem op contact zet?
De accu belast doormeten zonder dat de motor loopt, bedoel ik.
- KevTech
- forum-gebruiker
- Berichten: 432
- Lid geworden op: 21 okt 2008 20:41
- Auto('s): Astra GSi (C20XE M2.8)
- Locatie: Middelburg
Re: lekstroom ?
En lekstroom meet je niet met Voltage.
Voltmeter op 20A zetten, ene pin op je accupool, en de andere laat je massa maken op je motorblok.
Dan haal je voorzichtig je klem omhoog van je accupool, en dan kijk je hoeveel stroom hij afneemt.
Voltmeter op 20A zetten, ene pin op je accupool, en de andere laat je massa maken op je motorblok.
Dan haal je voorzichtig je klem omhoog van je accupool, en dan kijk je hoeveel stroom hij afneemt.
- Bart(astra)
- Moderator
- Berichten: 10458
- Lid geworden op: 21 mar 2003 19:54
- Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,
- Locatie: Nuenen
Re: lekstroom ?
Beter in pen recht op de pool en de andere op de klem (van die pool)KevTech schreef:En lekstroom meet je niet met Voltage.
Voltmeter op 20A zetten, ene pin op je accupool, en de andere laat je massa maken op je motorblok.
Dan haal je voorzichtig je klem omhoog van je accupool, en dan kijk je hoeveel stroom hij afneemt.
Dan voorzichtig de klem van de pool afschuiven om/over de andere pen
- KevTech
- forum-gebruiker
- Berichten: 432
- Lid geworden op: 21 okt 2008 20:41
- Auto('s): Astra GSi (C20XE M2.8)
- Locatie: Middelburg
Re: lekstroom ?
Ja klopt, maar soms wilt dan wel eens met het er afschuiven die pen van de klem gaan (bij mij dan).
En dan ben je alles kwijt van je radio enzo
En dan ben je alles kwijt van je radio enzo
- Roy 2.0 16v
- forum-gebruiker
- Berichten: 3340
- Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
- Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
- Locatie: Hoorn
Re: lekstroom ?
gistermiddag 12.14
gisteravond 12.11
vanmiddag 12.03
nu/avond 12.01
elke paar uur iets van 0,03 V minder
zal het door dat knipperende alarmlampje komen? die zal ietsiepietsie verbruiken
even meten met draaiende motor en belast etc heb ik vanavond maar niet gedaan, morgen maar
gsi in de garage + starten = hele buurt hoort brrrr omdat een garage zo lekker resoneert
dat van die accu doormeten met polen loshalen etc ga ik eens 3x lezen want ik vat er weinig van
gisteravond 12.11
vanmiddag 12.03
nu/avond 12.01
elke paar uur iets van 0,03 V minder
zal het door dat knipperende alarmlampje komen? die zal ietsiepietsie verbruiken
even meten met draaiende motor en belast etc heb ik vanavond maar niet gedaan, morgen maar
gsi in de garage + starten = hele buurt hoort brrrr omdat een garage zo lekker resoneert
dat van die accu doormeten met polen loshalen etc ga ik eens 3x lezen want ik vat er weinig van
Een leek ziet roest, de kenner een astra gsi
- KevTech
- forum-gebruiker
- Berichten: 432
- Lid geworden op: 21 okt 2008 20:41
- Auto('s): Astra GSi (C20XE M2.8)
- Locatie: Middelburg
Re: lekstroom ?
Dat is niet heel moeilijk hoor.
Je zet je Voltmeter op DC Ampere stand, en dan 20A.
Zet dus je rode meetpen ook in de 20A stand!!
Dan zorg je ervoor dat je auto niet op contact of iets dergelijke staat, en er ook geen binnenlampje meer brand of radio aan staat.
Je draait alvast voor de handigheid de klem van je accu een stukje los, zodat je hem straks makkelijk er af kan halen.
Als je dat gedaan hebt zet je 1 van de meetpennen op de klem zelf, en op de accu pool.
Nu til je voorzichtig terwijl je de pennen op hun plek houd de klem van de pool af.
Als het goed is verspringt je display van 0 ampere nu naar een ander getal.
Heb je onder de 0,1A dan is daar niks mis mee.
Lees je nu bijvoorbeeld 0,5A af, dan verbruikt hij inderdaad teveel.
Je zet je Voltmeter op DC Ampere stand, en dan 20A.
Zet dus je rode meetpen ook in de 20A stand!!
Dan zorg je ervoor dat je auto niet op contact of iets dergelijke staat, en er ook geen binnenlampje meer brand of radio aan staat.
Je draait alvast voor de handigheid de klem van je accu een stukje los, zodat je hem straks makkelijk er af kan halen.
Als je dat gedaan hebt zet je 1 van de meetpennen op de klem zelf, en op de accu pool.
Nu til je voorzichtig terwijl je de pennen op hun plek houd de klem van de pool af.
Als het goed is verspringt je display van 0 ampere nu naar een ander getal.
Heb je onder de 0,1A dan is daar niks mis mee.
Lees je nu bijvoorbeeld 0,5A af, dan verbruikt hij inderdaad teveel.
Re: lekstroom ?
alarmlampje? is dat een LED?
- Roy 2.0 16v
- forum-gebruiker
- Berichten: 3340
- Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
- Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
- Locatie: Hoorn
Re: lekstroom ?
ja, van mn startonderbreker, rood ledje , verdacht ?oenatje schreef:alarmlampje? is dat een LED?
Een leek ziet roest, de kenner een astra gsi
- Roy 2.0 16v
- forum-gebruiker
- Berichten: 3340
- Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
- Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
- Locatie: Hoorn
Re: lekstroom ?
zo, net even gemeten
was inmiddels gezakt naar 11.96V
gestart, toen 14.34V ( dynamo lijkt me dan goed)
zoveel mogelijk verbruikers aan, 13.16V , even later weer 12.96.. vaag
alle verbruikers weer uit, 14.05V , terwijl 5 minuten eerder nog 14.34
dat meten met ampere kan mijn multimeter blijkbaar niet, blijft op 1 staan wat ik ook probeer
ik heb nu een lader op de accu gezet, oud groot kreng
als het goed is heb ik een halve minuut op 17V laten draaien ( o ooo, als de accu nog niet stuk was, dan nu?)
lader draait nou op bijna 14V en over een uurtje ga ik weer even de accuspanning meten
wat ik ook kan doen, accuklemmen eraf, dus echt alleen accu, en dan in de gaten houden of die uit zichzelf leegloopt
was inmiddels gezakt naar 11.96V
gestart, toen 14.34V ( dynamo lijkt me dan goed)
zoveel mogelijk verbruikers aan, 13.16V , even later weer 12.96.. vaag
alle verbruikers weer uit, 14.05V , terwijl 5 minuten eerder nog 14.34
dat meten met ampere kan mijn multimeter blijkbaar niet, blijft op 1 staan wat ik ook probeer
ik heb nu een lader op de accu gezet, oud groot kreng
als het goed is heb ik een halve minuut op 17V laten draaien ( o ooo, als de accu nog niet stuk was, dan nu?)
lader draait nou op bijna 14V en over een uurtje ga ik weer even de accuspanning meten
wat ik ook kan doen, accuklemmen eraf, dus echt alleen accu, en dan in de gaten houden of die uit zichzelf leegloopt
Een leek ziet roest, de kenner een astra gsi
- KevTech
- forum-gebruiker
- Berichten: 432
- Lid geworden op: 21 okt 2008 20:41
- Auto('s): Astra GSi (C20XE M2.8)
- Locatie: Middelburg
Re: lekstroom ?
En je hebt wel je rode meetpen in de Ampere stand gestoken?
Niet dat hij nog in Ohm/Voltage stand zit?
Niet dat hij nog in Ohm/Voltage stand zit?
- Roy 2.0 16v
- forum-gebruiker
- Berichten: 3340
- Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
- Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
- Locatie: Hoorn
Re: lekstroom ?
mijn multimeter heeft een draaischijf en schuifknopje voor wissel of gelijk of ampere of weerstand
Een leek ziet roest, de kenner een astra gsi
Re: lekstroom ?
Dan moet je nog het kabeltje versteken.
- Roy 2.0 16v
- forum-gebruiker
- Berichten: 3340
- Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
- Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
- Locatie: Hoorn
Re: lekstroom ?
kan niet bij mijnes, draadjes kan ik niet loshalen en ergens anders in steken
deze heb ik
deze heb ik
Een leek ziet roest, de kenner een astra gsi
Re: lekstroom ?
Ok, bij de meters die ik tegen gekomen ben moet het wel. Maar als er geen gaatje voor het kabeltje is kan je het niet versteken
- Bart(astra)
- Moderator
- Berichten: 10458
- Lid geworden op: 21 mar 2003 19:54
- Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,
- Locatie: Nuenen
Re: lekstroom ?
my first multimeter
Re: lekstroom ?
volgens mij is dat ook niet vreemd, ik dacht dat je amperemeter in serie zet en voltage meter in parallel.
zo niet: kortsluiting. oftewel: het 1-tje..
misschien dat je een zekering in het dingetje kapot hebt gemaakt tijdens het eraf halen van de pool?
als je de pennen direct tegen elkaar aan drukt, wat geeft ie dan?
zo niet: kortsluiting. oftewel: het 1-tje..
misschien dat je een zekering in het dingetje kapot hebt gemaakt tijdens het eraf halen van de pool?
als je de pennen direct tegen elkaar aan drukt, wat geeft ie dan?
ventieldopjes-met-blauwe-vlaggetjes-en-rode-knop-promoteam
- KevTech
- forum-gebruiker
- Berichten: 432
- Lid geworden op: 21 okt 2008 20:41
- Auto('s): Astra GSi (C20XE M2.8)
- Locatie: Middelburg
Re: lekstroom ?
Als je van de accuklem naar de accupool meet, meet je ook in serie
Re: lekstroom ?
led trekt heel weinig stroom, heeft bijna niks nodig om te brandenRoy 2.0 16v schreef:ja, van mn startonderbreker, rood ledje , verdacht ?oenatje schreef:alarmlampje? is dat een LED?
- Bart(astra)
- Moderator
- Berichten: 10458
- Lid geworden op: 21 mar 2003 19:54
- Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,
- Locatie: Nuenen
Re: lekstroom ?
Nee alleen wat stroomoenatje schreef:led trekt heel weinig stroom, heeft bijna niks nodig om te brandenRoy 2.0 16v schreef:ja, van mn startonderbreker, rood ledje , verdacht ?oenatje schreef:alarmlampje? is dat een LED?
Re: lekstroom ?
klopt, maar om niet je instellingen te wissen heb je hem toch eerst in parallel staan?KevTech schreef:Als je van de accuklem naar de accupool meet, meet je ook in serie
pas als je de pool omhoog schuift staat ie serie
ventieldopjes-met-blauwe-vlaggetjes-en-rode-knop-promoteam
- Roy 2.0 16v
- forum-gebruiker
- Berichten: 3340
- Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
- Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
- Locatie: Hoorn
Re: lekstroom ?
goed. die instellingen behouden maakt me niet uit
maar ik moet blijkbaar even een andere / BETERE multimeter hebben
ampere stand, en dan tussen pool en kabel
maar ik moet blijkbaar even een andere / BETERE multimeter hebben
ampere stand, en dan tussen pool en kabel
Een leek ziet roest, de kenner een astra gsi