Pasbaarheid velgen

Eenvoudige vragen over de Astra F zoals: "waar kan ik mijn claxon vinden", "waarvoor dient dit onderdeel" "welk motorblok is dit" e.d. kunnen hier gesteld worden. Geen problemen in dit forum plaatsen!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
IMpYGSI
forum-gebruiker
Berichten: 209
Lid geworden op: 31 aug 2007 17:23
Auto('s): Astra GSI
Locatie: Maastricht

Pasbaarheid velgen

Bericht door IMpYGSI »

velgen 8.5j 17inch
voorzijde et 35 achterzijde et 13
voorzijde banden 215/40R17 achterzijde banden 205/40R17

hoe komt dit uit te zien...

Iemand een foto eventueel? Denk dat het achter niet gaat passen maar wil weten hoeveel ze dan uitsteken. Dus met andere woorden hoeveel ik moet aanpassen aan de randen van de wielkasten. Wil deze eronder zetten maar heb berekend hoeveel cm ze vanaf de naaf naar buiten komen. (voorzijde 7,5cm en achterzijde 9,5cm). Op hoeveel cm zit de originele wielrand?

Misschien een foto van een astra met deze maat velgen?:)
Moet me alleen het snelheidsverschil eventjes meten, maar als de banden er getrokken opkomen te zitten klopt dit ook weer niet want dan zullen ze weer iets minder hoog zijn waardoor de buitendiameter ook wat afneemt...

Wie kan me ermee helpen of een goed antwoord geven?

groeten Twan
Astra F GSI 2.0 16V 1993 C20XE *Rieger grill *Sebring uitlaatje *Middendemper, kat vervanger *Bi Xenon 8000K *K&N Open Lucht filter *HiJion 16" 205 45 r16 velgen *Koni geel met Kw veren verlaagd 30mm

Audio Klaar:D
oenatje
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 10361
Lid geworden op: 03 jan 2004 16:36

Re: Pasbaarheid velgen

Bericht door oenatje »

achter gaat niet passen. verlagen zal niet gaan

origineel is de et 49. et 13 velgen komen dan 36mm verder naar buiten dan originele velgen

bij mij loopt et 37 al aan bij de wielkasten als er 2 man achterin zit en ik door een deuk in de weg rijd. en de mijne is niet verlaagd
Gebruikersavatar
IMpYGSI
forum-gebruiker
Berichten: 209
Lid geworden op: 31 aug 2007 17:23
Auto('s): Astra GSI
Locatie: Maastricht

Re: Pasbaarheid velgen

Bericht door IMpYGSI »

Weet dat het niet zal gaan passen. maar hoeveel ze naar buiten komen ligt toch ook aan de totale breedte van de velg en niet alleen aan de et waarde als ik het goed heb eh?

Maar vroeg me af hoeveel verder als het spatbord ze komen. Dit in verband met uitbouwen van de spatborden. Wil dit ook gaan doen namelijk dus dat het niet past weet ik.

Tevens is hij toch wel 5 a 6 cm verlaagd tov standaard astra f. meen 3 a 4 dieper als gsi.

groeten Twan
Astra F GSI 2.0 16V 1993 C20XE *Rieger grill *Sebring uitlaatje *Middendemper, kat vervanger *Bi Xenon 8000K *K&N Open Lucht filter *HiJion 16" 205 45 r16 velgen *Koni geel met Kw veren verlaagd 30mm

Audio Klaar:D
oenatje
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 10361
Lid geworden op: 03 jan 2004 16:36

Re: Pasbaarheid velgen

Bericht door oenatje »

hier nog een kleine uitleg over de et waarde

Afbeelding

De ET-waarde staat voor het Duitse "Einpresstiefe", oftewel wielbolling.
Een wiel bestaat uit 2 delen, namelijk de velg waar de band op gemonteerd zit en een schijf (of spaken) die ervoor zorgt dat een min of meer stijve verbinding met het midden van het wiel, de naaf, tot stand komt en het geheel aan het voertuig gemonteerd kan worden met wielbouten of wielmoeren. Wanneer de schijf zodanig geplaatst is dat het montagevlak (M in de tekening) in het centrum van de velg geplaatst is (C in de tekening), spreekt men van ET 0 (mm). Zowel aan de binnenzijde, als de buitenzijde is dan evenveel ruimte. Om slijtage te verminderen dient het wiel zo goed mogelijk boven het wiellager gecentreerd te worden, de ET-waarde is dan gelijk aan de afstand tussen wiellager en bevestigingsplaats.
Er zijn auto’s met een gemiddelde ET-waarde 35, een lage ET-waarde zoals ET 15 tot 28 en er zijn auto’s met een hoge ET-waarde vanaf ET 40 tot 58. VW Golf type 3 heeft bijvoorbeeld een gemiddelde ET-waarde (ET 35), BMW heeft in veel gevallen (5 en 7-serie) een lage ET-waarde (ET 15 of ET 20) en Opel heeft net als veel Japanse auto’s een hoge ET-waarde ET 49+. Hoe lager de ET-waarde van de velg, hoe verder het wiel naar buiten komt te staan. Als de ET-waarde van de wielophanging 35 is en je monteert velgen met een waarde van ET 10, dan komt het wiel 25 mm te ver naar buiten te staan. Gemiddeld genomen is een ET-afwijking van 5 mm acceptabel.
The Undertaker
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 8637
Lid geworden op: 10 mei 2003 18:52

Re: Pasbaarheid velgen

Bericht door The Undertaker »

Als je het dan zo doet:
Felgen:
- R&H ZW3 (Radinox-Edelstahl-Außenbett)
- 8x17 ET 20 mit 205/40/17
- 9x17 ET 2 mit 215/40/17

Afbeelding
Afbeelding
Meer: http://astra4ever.net/astra-f-von-clean ... 09541.html
oenatje
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 10361
Lid geworden op: 03 jan 2004 16:36

Re: Pasbaarheid velgen

Bericht door oenatje »

het staat wel dik :worship:

mooie astra verders, jammer dat ie geen zwarte achterplaat heeft, die HOORT er gewoon op
Gebruikersavatar
IMpYGSI
forum-gebruiker
Berichten: 209
Lid geworden op: 31 aug 2007 17:23
Auto('s): Astra GSI
Locatie: Maastricht

Re: Pasbaarheid velgen

Bericht door IMpYGSI »

jaa het stuk dat dus oversteekt vanuit de naaf is dus de helft van de breedte van de velg - de et waarde.

Dat heb ik dus berekend bij mijn velgen. Maar hoeveel is de afstand vanaf de naaf naar het spatbord bij een astra gsi?

http://www.gbshop.nl/content/informatie ... gmaten.htm

heb ik gebruikt vind ik wat duidelijker als die van jou.

groeten Twan
Astra F GSI 2.0 16V 1993 C20XE *Rieger grill *Sebring uitlaatje *Middendemper, kat vervanger *Bi Xenon 8000K *K&N Open Lucht filter *HiJion 16" 205 45 r16 velgen *Koni geel met Kw veren verlaagd 30mm

Audio Klaar:D
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9304
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Pasbaarheid velgen

Bericht door RedBill »

Wat ik wel erg bijzonder vind is dat je voor bredere banden wilt monteren dan achter.

Verder: als je dit echt wilt gaan doen, zet dan gewoon de velgen erop, ga meten, las nieuwe, aangepaste scherm(rand)en erin, laat het geheel spuiten en je hebt een vette german-style Astra.

Wil je niet zoveel werk/kosten, zet dan gewoon velgen eronder die passen.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
IMpYGSI
forum-gebruiker
Berichten: 209
Lid geworden op: 31 aug 2007 17:23
Auto('s): Astra GSI
Locatie: Maastricht

Re: Pasbaarheid velgen

Bericht door IMpYGSI »

Dat is de bedoeling maar kan die set velgen met die banden zo krijgen. Zo staan ze te koop op die manier... vandaar dat ik het vraag.

Het is ook de bedoeling dat de auto er passend op gemaakt gaat worden. Echter moet het ook weer niet te worden dus.

groeten Twan
Astra F GSI 2.0 16V 1993 C20XE *Rieger grill *Sebring uitlaatje *Middendemper, kat vervanger *Bi Xenon 8000K *K&N Open Lucht filter *HiJion 16" 205 45 r16 velgen *Koni geel met Kw veren verlaagd 30mm

Audio Klaar:D
Gebruikersavatar
IMpYGSI
forum-gebruiker
Berichten: 209
Lid geworden op: 31 aug 2007 17:23
Auto('s): Astra GSI
Locatie: Maastricht

Re: Pasbaarheid velgen

Bericht door IMpYGSI »

hmmm 2 velgen hebben behoorlijke stoeprand schade.

En ook nog 1 zowieso die gericht moet worden...
en banden van 2003 erop liggen en ook nog rotzooi.

Moet dan nog centreerringen en bouten kopen en dat laten maken allemaal.
Komt bovenop de prijs (550) nog een flink bedrag 300 a 350 euro.

hmmm is dat te duur?
Astra F GSI 2.0 16V 1993 C20XE *Rieger grill *Sebring uitlaatje *Middendemper, kat vervanger *Bi Xenon 8000K *K&N Open Lucht filter *HiJion 16" 205 45 r16 velgen *Koni geel met Kw veren verlaagd 30mm

Audio Klaar:D
Raymond-oud
forum-gebruiker
Berichten: 2539
Lid geworden op: 05 mar 2006 23:02

Re: Pasbaarheid velgen

Bericht door Raymond-oud »

IMpYGSI schreef:hmmm 2 velgen hebben behoorlijke stoeprand schade.

En ook nog 1 zowieso die gericht moet worden...
en banden van 2003 erop liggen en ook nog rotzooi.

Moet dan nog centreerringen en bouten kopen en dat laten maken allemaal.
Komt bovenop de prijs (550) nog een flink bedrag 300 a 350 euro.

hmmm is dat te duur?
om welk type velg gaat het dan
Gebruikersavatar
IMpYGSI
forum-gebruiker
Berichten: 209
Lid geworden op: 31 aug 2007 17:23
Auto('s): Astra GSI
Locatie: Maastricht

Re: Pasbaarheid velgen

Bericht door IMpYGSI »

sorry Brock B2 17inch 8,5 J
Astra F GSI 2.0 16V 1993 C20XE *Rieger grill *Sebring uitlaatje *Middendemper, kat vervanger *Bi Xenon 8000K *K&N Open Lucht filter *HiJion 16" 205 45 r16 velgen *Koni geel met Kw veren verlaagd 30mm

Audio Klaar:D
Raymond-oud
forum-gebruiker
Berichten: 2539
Lid geworden op: 05 mar 2006 23:02

Re: Pasbaarheid velgen

Bericht door Raymond-oud »

IMpYGSI schreef:sorry Brock B2 17inch 8,5 J
dat zijn ze niet waard dan
kijk maar eens op ebay.de waar ze voor weg gaan
Plaats reactie