c20xe effectieve ingrepen

Eenvoudige vragen over de Astra F zoals: "waar kan ik mijn claxon vinden", "waarvoor dient dit onderdeel" "welk motorblok is dit" e.d. kunnen hier gesteld worden. Geen problemen in dit forum plaatsen!
Raymond-oud
forum-gebruiker
Berichten: 2539
Lid geworden op: 05 mar 2006 23:02

Re: c20xe effectieve ingrepen

Bericht door Raymond-oud »

Gebruikersavatar
Tim82
forum-gebruiker
Berichten: 1151
Lid geworden op: 16 aug 2008 13:08
Locatie: Beverwijk

Re: c20xe effectieve ingrepen

Bericht door Tim82 »

marklukassen schreef:
pascal1109 schreef:Brandstof met hoger octaangehalte tanken ;)

octaan is geen stof en kan dus ook geen gehalte zijn.

euro 95 en 98 bv geven het octaangetal weer :wink: Die getallen staan voor de klopvastheid van de benzine, dat is het moment wanneer ze ontbranden.

Als het octaangetal hoger is heb je dus een hogere verbrandingswaarde van die brandstof. En (waarschijnlijk) dus meer vermogen (meestal is dit niet te merken helaas..). Alhoewel ze een keer bij Top gear of fifth gear een subaru hadden en daar 98 ingooide en ding had ineens 40pk meer................................. 8)
Klopt in principe wel ja. Hoger octaangetal wil zeggen dat de brandstof stabieler is onder hoge druk. Daarom moet je bij een hogere compressie een hoger octaangetal hebben. Bij een hoger octaangetal kan de ontsteking iets later plaatsvinden; de zuiger is dan nog iets verder omhoog en dus wordt de brandstof meer gecomprimeerd op het moment van ontsteking. De explosie in de verbrandingsruimte is zwaarder wat tot resultaat heeft dat de motor meer vermogen ophoest.

Het heeft dus (bijna) geen enkele zin om 98 te tanken in een normale auto. Het tijdstip van onsteking moet wel variabel zijn. De C20XE past dit automatisch aan, de C20NE kun je handmatig instellen, maar niet 'on the fly', dit moet je dus doen door een stekker om te draaien voor een tankbeurt.

Als je RON95 tankt in een racemotor, zal de zwakke brandstof al uit zichzelf ontbranden door de hoge compressie. Dit wordt pingelen, detonatie (wat niks anders dan ontbranding betekent) of dieselen (een diesel onsteekt altijd door compressie, niet door een bougie) genoemd.
C20XE - BBS - Koni - Toyo - K&N - Ferodo
Gebruikersavatar
Peter_89
forum-gebruiker
Berichten: 1577
Lid geworden op: 17 dec 2006 01:11
Locatie: Twente

Re: c20xe effectieve ingrepen

Bericht door Peter_89 »

Geloof je dat?? 40 PK meer?
Zwei Liter Kraft ja
Gebruikersavatar
gurdi
forum-gebruiker
Berichten: 2277
Lid geworden op: 21 aug 2007 15:47
Locatie: DRUTEN

Re: c20xe effectieve ingrepen

Bericht door gurdi »

marklukassen schreef:
octaan is geen stof en kan dus ook geen gehalte zijn.

wat is C8H18 dan?
Octaan is gewoon een moleculaire stof, word gewonnen uit aardolie

methaan ethaan propaan butaan pentaan hexaan heptaan octaan zoiets toch?
astra heeft te lang geduurt
Gebruikersavatar
chris1508
forum-gebruiker
Berichten: 718
Lid geworden op: 16 okt 2008 21:46
Auto('s): astra gsi 3.0 v6, ford focus 1.6 ecoboost

Re: c20xe effectieve ingrepen

Bericht door chris1508 »

c8h18 heeft als k het goed herriner te maken met de moluculaire opbouw van de branstof.
hierop word ook het ron getal op afgestemd.

wat de C en de H beteken durf ik zo neit te zeggen.

chris
GSI 2.5 24v
pascal1109
Moderator
Moderator
Berichten: 7833
Lid geworden op: 01 nov 2006 21:09
Auto('s): 1994 Opel Astra GSi 16v
Locatie: Brabant

Re: c20xe effectieve ingrepen

Bericht door pascal1109 »

chris1508 schreef:wat de C en de H beteken durf ik zo neit te zeggen.
C8H18 is de chemische benaming van de stof. Één molecuul ervan bestaat uit 8 koolstofatomen (C) en 18 waterstofatomen (H).
When J. Robert Oppenheimer said "I have become death, the destroyer of worlds", he wasn't referring to the atomic bomb. He was referring to the Chuck Norris Halloween costume he was wearing.
______________________________________

:opel: With great power...comes great responsibility :opel:
Gebruikersavatar
Blitzkrieg
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 261
Lid geworden op: 17 dec 2004 17:34
Locatie: Spijkenisse

Re: c20xe effectieve ingrepen

Bericht door Blitzkrieg »

gurdi schreef:
marklukassen schreef:
octaan is geen stof en kan dus ook geen gehalte zijn.

wat is C8H18 dan?
Octaan is gewoon een moleculaire stof, word gewonnen uit aardolie

methaan ethaan propaan butaan pentaan hexaan heptaan octaan zoiets toch?

Ik werk bij de Esso, ik zal eens opschrijven wat ik toevallig nu aan het leren ben :D

Het octaangetal zegt iets over de weerstand tegen zelfontbranding.
Als je brandstof analyseert, vindt je veel verschillende stoffen. Deze stoffen kunnen we indelen in 5 groepen
- normaal alkanen
- iso-alkanen
- cyclo alkanen
- aromaten
- alkenen

Hierbij hebben de normaal alkanen de laagste weerstand tegen zelf ontbranding en aromaten de hoogste (iso-alkanen hebben ook een hoge weerstand)

Bij het meten van de klopvastheid, wordt er gebruik gemaakt van ijkvloeistoffen, iso-octaan en (normaal)heptaan, beide komen in benzine voor. Aan iso-octaan is het getal 100 toegekend en aan heptaan het getal 0

Als benzine een octaangetal van 95 heeft, dan is dit een mengsel van 95% iso-octaan in een iso-octaan/heptaan mengsel

Maar om weer on-topic te gaan, het halve maantje uit het gasklephuis wordt ook wel eens verwijderd. Schijnt betere gasrespons te geven?
Geen spoilers maar liters!
Gebruikersavatar
gurdi
forum-gebruiker
Berichten: 2277
Lid geworden op: 21 aug 2007 15:47
Locatie: DRUTEN

Re: c20xe effectieve ingrepen

Bericht door gurdi »

dus heeft het gewoon met de stof octaan te maken
astra heeft te lang geduurt
Gebruikersavatar
LeonW
forum-gebruiker
Berichten: 302
Lid geworden op: 16 mar 2009 10:23
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: c20xe effectieve ingrepen

Bericht door LeonW »

gurdi schreef:dus heeft het gewoon met de stof octaan te maken
Juist. Maar een gehalte zegt iets over een hoeveelheid en een getal iets over een verhouding.
Octaangetal is dus juist.

Hoe weet de C20XE eigenlijk dat er 98 of hoger getankt is? Wordt het aantal situaties van pingelen tegen de tijd uit gezet ofzo?
En als er over een bepaalde tijd minder detonatie voorkomt gaat deze er vanuit dat er 98 is getankt? Ik gok maar wat.

Leon
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11172
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: c20xe effectieve ingrepen

Bericht door Laagvlieger »

De C20XE (en alle andere motoren met adaptieve klopregeling) zoeken continu de klopgrens op.
Dus het motormanagement past continu het ontstekingstijdstip aan. Tot het punt dat de klopsensor een klopsignaal afgeeft.
Dan weet de computer precies het optimale ontstekingstijdstip.
En dat meet hij voortdurend. Dus gooi je er andere benzine in. Dan zal hij dat merken en zich daarop aanpassen.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gebruikersavatar
gurdi
forum-gebruiker
Berichten: 2277
Lid geworden op: 21 aug 2007 15:47
Locatie: DRUTEN

Re: c20xe effectieve ingrepen

Bericht door gurdi »

en waarom heeft een c20xe nog steeds zo een dingetje die je omkan draaien
astra heeft te lang geduurt
Gebruikersavatar
LeonW
forum-gebruiker
Berichten: 302
Lid geworden op: 16 mar 2009 10:23
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: c20xe effectieve ingrepen

Bericht door LeonW »

Thanks :). Duidelijk ;)
Gebruikersavatar
Tim82
forum-gebruiker
Berichten: 1151
Lid geworden op: 16 aug 2008 13:08
Locatie: Beverwijk

Re: c20xe effectieve ingrepen

Bericht door Tim82 »

LeonW schreef:Maar een gehalte zegt iets over een hoeveelheid en een getal iets over een verhouding.
En als je nou een flesje bier neemt; 5% alcohol en 33 cl inhoud. Zegt dan juist niet het alcoholgehalte iets over de verhouding wel/niet alcohol die er in zit (namelijk 5%)? En juist het getal, 33, zegt iets over de hoeveelheid, de absolute inhoud van het flesje?
C20XE - BBS - Koni - Toyo - K&N - Ferodo
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11172
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: c20xe effectieve ingrepen

Bericht door Laagvlieger »

gurdi schreef:en waarom heeft een c20xe nog steeds zo een dingetje die je omkan draaien

Dat is voor de uitlaatemissie en heeft helemaal niets met het soort brandstof te maken zoal shet bij een Multec motor of een NE wel een brandstofkeuze is.
Bij een C20XE staat er ook A/B op. En geen octaangetal!
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gebruikersavatar
gsipiloot
forum-gebruiker
Berichten: 1630
Lid geworden op: 20 dec 2006 23:27
Locatie: geffen

Re: c20xe effectieve ingrepen

Bericht door gsipiloot »

Tim82 schreef:
LeonW schreef:Maar een gehalte zegt iets over een hoeveelheid en een getal iets over een verhouding.
En als je nou een flesje bier neemt; 5% alcohol en 33 cl inhoud. Zegt dan juist niet het alcoholgehalte iets over de verhouding wel/niet alcohol die er in zit (namelijk 5%)? En juist het getal, 33, zegt iets over de hoeveelheid, de absolute inhoud van het flesje?
bier met benzine vergelijken........................????

een man naar mn hart :mrgreen:
Gebruikersavatar
LeonW
forum-gebruiker
Berichten: 302
Lid geworden op: 16 mar 2009 10:23
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: c20xe effectieve ingrepen

Bericht door LeonW »

Tim82 schreef:
LeonW schreef:Maar een gehalte zegt iets over een hoeveelheid en een getal iets over een verhouding.
En als je nou een flesje bier neemt; 5% alcohol en 33 cl inhoud. Zegt dan juist niet het alcoholgehalte iets over de verhouding wel/niet alcohol die er in zit (namelijk 5%)? En juist het getal, 33, zegt iets over de hoeveelheid, de absolute inhoud van het flesje?
Ehh.. Mja, you got me.
Dan weet ik het ook niet hoor :lol:
Gebruikersavatar
Tim82
forum-gebruiker
Berichten: 1151
Lid geworden op: 16 aug 2008 13:08
Locatie: Beverwijk

Re: c20xe effectieve ingrepen

Bericht door Tim82 »

Ach lekker belangrijk ook, verschil tussen 95 en 98 is toch amper merkbaar ;) De hoogste snelheid die ik ooit (op de teller) heb geklokt met m'n Astra was 240 km/h op 95. Toen reed ik op 195/50-15 straatbanden en dat gaat echt een stuk sneller (niet alleen door de tellerafwijking) dan de 195/55-15 semi-slicks die ik nu heb. De jongens hier die op brede banden (veel rolweerstand) en zware 17" velgen rijden laten meer liggen dan je met 98 tanken kan winnen.

Standaard rijdt de GSI (de C20XE in elk geval) al zo fijn, heerlijk om de hele dag te genieten van bocht naar bocht. Als je het mij vraagt; Koni's/verlagingsveren er onder, paar Ferodo DS2500 remblokken (liefst op 284 mm schijven) aan de voorzijde, 15" wielen met gewoon redelijke banden, een extra stabilisatorstang aan de achterzijde en een deep-dish stuurtje (is echt fijn). En dan maar gewoon gáááán..

Heb destijds m'n Koni's mét veren, fusees, topmounts gekocht op marktplaats voor 275,00
Ferodo's zijn 125,00
BBS 15" met Toyo proxes had ik nog liggen, als je die niet hebt zijn ze goedkoop op marktplaats en de banden kosten 42 euro p/st nieuw
Stabilisatorstang van de sloop gehaald (Saab 900) voor 15,00
Deep dish van QSP was 110,00 ofzo incl naaf (Niels)

Mijn mening, maar that's just me, is dít de tuning die je wil voor je Astraatje, als het puur om driving fun gaat 8)


Moet er wel nog bij zeggen dat m'n auto bij aanschaf kwam met een K&N inlegfilter en een Remus sportkat, die had ik er zelf anders ook op gezet. De remupgrade van standaard naar Calibra turbo spec; 50,00 voor beide klauwen incl blokken van de sloop. Schijven gebruikt (maar bijna nieuw) gekocht voor 50,00 (gewoon zonder gaatjes enz.). Voor totaal 100,00 een super upgrade. Heb er wel nog Ferodo DS3000 bij gekocht voor 180,00 maar das niet noodzakelijk voor plezier op straat.

Het is wel een doodzonde dat Opel niet een conventioneel systeem heeft gebruikt voor de montage van veerpoot op fusee. Nu kun je niet goedkoop camber afstellen maar moet je een dure set camber-plates kopen. Een beetje negatief camber er bij zou de Astra namelijk zeker geen kwaad doen.
C20XE - BBS - Koni - Toyo - K&N - Ferodo
Gebruikersavatar
gsipiloot
forum-gebruiker
Berichten: 1630
Lid geworden op: 20 dec 2006 23:27
Locatie: geffen

Re: c20xe effectieve ingrepen

Bericht door gsipiloot »

bla bla bla bla.......................
gewoon instappen en flink gas erop en dan een smile van oor tot oor!
met een c20xe dan.... de c20ne en c18xe zijn me te traag die missen net dat extra beetje pit
Gebruikersavatar
Theo Gsi
forum-gebruiker
Berichten: 2572
Lid geworden op: 01 mar 2007 22:45
Auto('s): Opel Astra F 92 1.6 8v, Opel Corsa B 1.6 16v GSI, Opel Astra Gsi 2.0 8v, Opel Corsa C 2002 1.2 16v, Opel Kadett D 1.3S
Locatie: Best

Re: c20xe effectieve ingrepen

Bericht door Theo Gsi »

Ik had die smile ook altijd maar de gsi smile is bij mij weg...
Die Kraft der Zwei Liter


Hoogglans zwart promoteam
Rieger promoteam
audio-system promoteam
Gebruikersavatar
gurdi
forum-gebruiker
Berichten: 2277
Lid geworden op: 21 aug 2007 15:47
Locatie: DRUTEN

Re: c20xe effectieve ingrepen

Bericht door gurdi »

De remupgrade van standaard naar Calibra turbo spec; 50,00 voor beide klauwen incl blokken van de sloop. Schijven gebruikt (maar bijna nieuw) gekocht voor 50,00 (gewoon zonder gaatjes enz.). Voor totaal 100,00 een super upgrade. Heb er wel nog Ferodo DS3000 bij gekocht voor 180,00 maar das niet noodzakelijk voor plezier op straat.
maar eh, dat is 5 gaats toch?
astra heeft te lang geduurt
Gebruikersavatar
gsipiloot
forum-gebruiker
Berichten: 1630
Lid geworden op: 20 dec 2006 23:27
Locatie: geffen

Re: c20xe effectieve ingrepen

Bericht door gsipiloot »

Theo Gsi schreef:Ik had die smile ook altijd maar de gsi smile is bij mij weg...
jij hebt een 8v en die zijn echt te langzaam ook een heel ander motorkarakter

en ik kan t weten want ik heb een c20ne en een c20xe
Gebruikersavatar
LeonW
forum-gebruiker
Berichten: 302
Lid geworden op: 16 mar 2009 10:23
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: c20xe effectieve ingrepen

Bericht door LeonW »

gurdi schreef:
De remupgrade van standaard naar Calibra turbo spec; 50,00 voor beide klauwen incl blokken van de sloop. Schijven gebruikt (maar bijna nieuw) gekocht voor 50,00 (gewoon zonder gaatjes enz.). Voor totaal 100,00 een super upgrade. Heb er wel nog Ferodo DS3000 bij gekocht voor 180,00 maar das niet noodzakelijk voor plezier op straat.
maar eh, dat is 5 gaats toch?
Die zijn ook 4 gaats verkrijgbaar ;)
Gebruikersavatar
Trompie
forum-gebruiker
Berichten: 2120
Lid geworden op: 27 mar 2007 21:54
Auto('s): Astra GSi 3.0 24v V6, Astra GSi 2.0 16v Turbo
Locatie: Schalkhaar
Contacteer:

Re: c20xe effectieve ingrepen

Bericht door Trompie »

LeonW schreef:
gurdi schreef:
De remupgrade van standaard naar Calibra turbo spec; 50,00 voor beide klauwen incl blokken van de sloop. Schijven gebruikt (maar bijna nieuw) gekocht voor 50,00 (gewoon zonder gaatjes enz.). Voor totaal 100,00 een super upgrade. Heb er wel nog Ferodo DS3000 bij gekocht voor 180,00 maar das niet noodzakelijk voor plezier op straat.
maar eh, dat is 5 gaats toch?
Die zijn ook 4 gaats verkrijgbaar ;)
Afbeelding
Astra GSi 3.0 24v v6
Astra GSi 2.0 16v Turbo
Gebruikersavatar
Roy 2.0 16v
forum-gebruiker
Berichten: 3340
Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
Locatie: Hoorn

Re: c20xe effectieve ingrepen

Bericht door Roy 2.0 16v »

ahh nee he niet weer een hele pagina vol met octaangetallen en octaangehaltes met de bijbehorende scheikundige onderbouwingen. :|

tank wat je wilt en rijden maar, de 1 merkt wel verschil met 95/98 de ander niet
waar rij je nou heen, bebouwde kom naar de supermarkt of familie of stukje snelweg
je rijdt toch niet maximaal of op circuit.

zelf vind ik het wel merkbaar iets soepeler en vlotter rijden met 98 :D
Een leek ziet roest, de kenner een astra gsi
Gebruikersavatar
Bart(astra)
Moderator
Moderator
Berichten: 10458
Lid geworden op: 21 mar 2003 19:54
Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,
Locatie: Nuenen

Re: c20xe effectieve ingrepen

Bericht door Bart(astra) »

De vraag is alleen; hoelang je nog op 98 kan rijden?

De meeste pompen halen het eraf
(heb al eens horen zeggen dat er bijna niet meer aan te komen is, en dat het verdwijnt..)

98 gelood voor de mini , is al helemaal bijna niet aan te komen !
ASTRA GSi X32SE

Project-topic Astra v6

ICE showcase



Audi A4 Avant 2.0T S-line

Polo 6n 1.4
Plaats reactie