c20xe effectieve ingrepen

Eenvoudige vragen over de Astra F zoals: "waar kan ik mijn claxon vinden", "waarvoor dient dit onderdeel" "welk motorblok is dit" e.d. kunnen hier gesteld worden. Geen problemen in dit forum plaatsen!
Gebruikersavatar
gurdi
forum-gebruiker
Berichten: 2277
Lid geworden op: 21 aug 2007 15:47
Locatie: DRUTEN

c20xe effectieve ingrepen

Bericht door gurdi »

wat zijn kleine effectieve ingrepen om de c20xe
wat vlotter te maken/ sneller te laen reageren.

wil eigenlijk weten wat de ingrepen voor nut hebben en zo een lijstej krijgen.

onderdeel / voordeel / nut zonder te chippen?


scherpe nokkenas / /
sfi vervanger / gasreactie /
brandstofdruk / /
grotere injectoren / /
afgedraaid vliegwiel / /
gevlakte kop / /
...... / /
...... / /
...... / /
...... / /
lexmaul inlaat uitlaat / meer vermogen en reactie /
chippen / optimaliseren
Laatst gewijzigd door gurdi op 29 dec 2009 17:27, 1 keer totaal gewijzigd.
astra heeft te lang geduurt
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9298
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: c20xe effectieve ingrepen

Bericht door RedBill »

Ik denk dat een lexmaul inlaatspruitstuk en een uitlaatspruitstuk met grotere diameter (ook lexmaul bijvoorbeeld) in de prijs/vermogenstoename verhouding heel veel doet, al zonder te chippen.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11172
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: c20xe effectieve ingrepen

Bericht door Laagvlieger »

Meer kun je der eigenlijk niet aan doen neej.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gebruikersavatar
gurdi
forum-gebruiker
Berichten: 2277
Lid geworden op: 21 aug 2007 15:47
Locatie: DRUTEN

Re: c20xe effectieve ingrepen

Bericht door gurdi »

en die dingen die ik opnoemde.

wat voor nut hebben die icm chippe
astra heeft te lang geduurt
Gebruikersavatar
Tim82
forum-gebruiker
Berichten: 1151
Lid geworden op: 16 aug 2008 13:08
Locatie: Beverwijk

Re: c20xe effectieve ingrepen

Bericht door Tim82 »

Wat ik zou doen als ik jou was;

In de eerste instantie zorgen dat alles goed en vers is (olie, oliefilter, bougies, kabels..)
Daarna katvervanger of sportkat, instelbare brandstofdrukregelaar, K&N inlegfilter, sfi-vervanger en een chipje (+/- 400,00)
Als volgende stap kun je dan denken aan een Lexmaul in- en uitlaatspruitstuk. (+/- 950,00 met gebruikte inlaat)
En als dat niet genoeg is, andere nokkenassen. (+/- 600,00?)

Als je dit allemaal doet, ben je alleen al aan tuning 2000,00 kwijt. Ik zou sowieso die nokkenassen achterwege laten. Die Lexmaul goodies kan nog wel als je het geld er voor over hebt. Overigens, voor snel straatgebruik heb je misschien nieteens zoveel aan een ander uitlaatspruitstuk; die is vooral om top-end power te verbeteren, en op straat wil je eigenlijk liever de kracht onderin houden, precies zoals Opel het ook al had bedacht. De rest lekker steken in andere zaken (remmerij, wegligging, ice..).

Afdraaien vliegwiel en kop vlakken zou ik niet aan beginnen in jouw geval; veel arbeid, weinig winst. Tuning zélf is overigens wel vrij goedkoop. Maar het is véél werk.

Injectoren lekker laten zitten. Op 3 a 3,5 bar geven ze prima wat je nodig hebt.
C20XE - BBS - Koni - Toyo - K&N - Ferodo
Gebruikersavatar
gurdi
forum-gebruiker
Berichten: 2277
Lid geworden op: 21 aug 2007 15:47
Locatie: DRUTEN

Re: c20xe effectieve ingrepen

Bericht door gurdi »

hoezo in mijn geval laten zitten?

vervanger heb ik al liggen en het vliegwiel was al afgedraaid. maar heb dit niet gecontroleerd.
het was iig niet zelf afgedraaid en liep goed dus maakt me niet uit.

olie bougies kabels enzo is allemaal vers.
veel nieuwe sensoren en bekabeling zit er al op.

en wat merk ik aan de brandstof druk.
want dit moet icm met een chip of niet?
astra heeft te lang geduurt
Gebruikersavatar
Tim82
forum-gebruiker
Berichten: 1151
Lid geworden op: 16 aug 2008 13:08
Locatie: Beverwijk

Re: c20xe effectieve ingrepen

Bericht door Tim82 »

In jouw geval bedoel ik, het is een auto voor op straat. Dan is het a) zonde om de laatste pk's voor veel geld er uit te halen (koop dan beter een V6 of turbo!) en b) het heeft voor op straat minder zin dan voor op circuit om op deze manier te gaan tunen.

Puur de brandstofdruk omhoog heeft niet veel nut denk ik, sterker nog het kan zelfs averechts werken. Nu moet ik wel zeggen dat mijn eigen C20XE een beetje arm liep. Chipje er bij heeft in ieder geval veel meer zin. Makkelijkste is om een chipje van marktplaats te scoren en een instelbare brandstofdrukregelaar te regelen. Vervolgens monteren en dan naar een vermogensbank. Daar kun je gelijk de air-to-fuel ratio laten meten. Aan de hand daarvan kun je de FPR (fuel pressure regulator) instellen zodat die AFR (air-to-fuel) mooi klopt en je dus een optimale verbranding hebt. Weet zeker dat Niels je hierbij helemaal kan helpen, met z'n eigen bank binnenkort :)

Cijfers noemen is moeilijk. Het gaat niet alleen om 10 pk en 15 nm er bij, meer de manier waarop ze beschikbaar zijn. Winst lijkt best groot als je na die aanpassingen de bank op gaat, maar de 150 pk die Opel zelf opgeeft voor de C20XE is aan de lage kant. In elk geval, 165-170 pk (aan de krukas) is zeker mogelijk met een aantal redelijk eenvoudige aanpassingen.

De C20XE is, in goeie staat, bijna standaard, al een heeel mooie fijne motor. In bijna standaard vorm heb ik op snelheid (200 en verder) al eens een Golf VR6 achter me gehouden. Best knap, ook die VR6 motor is een mooi stukje techniek en bij uitstek geschikt voor zulke snelheden.
C20XE - BBS - Koni - Toyo - K&N - Ferodo
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9298
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: c20xe effectieve ingrepen

Bericht door RedBill »

Als je een beetje Engels kunt moet je dit maar even lezen.

http://www.sbdev.co.uk/History_files/Hi ... epower.htm
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
gsipiloot
forum-gebruiker
Berichten: 1630
Lid geworden op: 20 dec 2006 23:27
Locatie: geffen

Re: c20xe effectieve ingrepen

Bericht door gsipiloot »

Tim82 schreef:
De C20XE is, in goeie staat, bijna standaard, al een heeel mooie fijne motor. In bijna standaard vorm heb ik op snelheid (200 en verder) al eens een Golf VR6 achter me gehouden. Best knap, ook die VR6 motor is een mooi stukje techniek en bij uitstek geschikt voor zulke snelheden.

dan was dat een erg luie vr6 want hoe jammer ik t ook vind een vr6 is toch net ietsie sneller als een astra c20xe die orgineel is
ik heb meerdere malen tegen een vr6 gesport en elke x liepen die vr6jes in elke versnelling iets uit maar dat is ook geen schande om te verliezen van een 2.8 6 cilinder

wat is eigenlijk t koppel van een vr6je?
oenatje
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 10360
Lid geworden op: 03 jan 2004 16:36

Re: c20xe effectieve ingrepen

Bericht door oenatje »

vr6 automaat kan je makkelijk hebben, handgeschakelde moet ook lukken.
Gebruikersavatar
Theo Gsi
forum-gebruiker
Berichten: 2572
Lid geworden op: 01 mar 2007 22:45
Auto('s): Opel Astra F 92 1.6 8v, Opel Corsa B 1.6 16v GSI, Opel Astra Gsi 2.0 8v, Opel Corsa C 2002 1.2 16v, Opel Kadett D 1.3S
Locatie: Best

Re: c20xe effectieve ingrepen

Bericht door Theo Gsi »

Wil wel een keer met een vr6je tegen je sprinten ;) dat ga je nooit winnen haha
Die Kraft der Zwei Liter


Hoogglans zwart promoteam
Rieger promoteam
audio-system promoteam
oenatje
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 10360
Lid geworden op: 03 jan 2004 16:36

Re: c20xe effectieve ingrepen

Bericht door oenatje »

als je een c20ne hebt verlies je wel jah

volgens de theorie is ie 0,1 sec sneller naar de 100 dan een c20xe

kan je wel winnen
Gebruikersavatar
gsipiloot
forum-gebruiker
Berichten: 1630
Lid geworden op: 20 dec 2006 23:27
Locatie: geffen

Re: c20xe effectieve ingrepen

Bericht door gsipiloot »

oenatje schreef:als je een c20ne hebt verlies je wel jah

volgens de theorie is ie 0,1 sec sneller naar de 100 dan een c20xe

kan je wel winnen
net zoals je het zegt 'volgens de theorie'
als eens tegen een vr6 gesprint....?

en dan heb ik t over beide auto's orgineel geen opgevoerde bakken ofzo

dan ga je het gewoon niet redden ze zijn gewoon net wat sneller
volgens de theorie zijn ze al iets sneller dus dan kun je ze in de praktijk echt niet voorbij komen hoor

ik heb dat gewoon al een x of 3 geprobeerd en t lukt gewoon niet of mijn c20xe m2.8 was gewoon een trage kutbak!
of de rest van de c20xe'tjes zijn in perfecte staat van onderhoud en alle bestuurders ervan hebben perfecte reactietijden bij t stoplicht en kunnen perfect schakelen tja dan heb je wel kans om een vr6 achter je te laten maar dan wel maar met een bumperlengte verschil

naar goed als mijn let dadelijk rijdt dan kunnen we het gerust nog eens proberen :mrgreen:
Gebruikersavatar
pluggie
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 3761
Lid geworden op: 20 mar 2003 20:59
Contacteer:

Re: c20xe effectieve ingrepen

Bericht door pluggie »

gsipiloot schreef:
oenatje schreef:C20XE etc
dan ga je het gewoon niet redden ze zijn gewoon net wat sneller
Deel ik niet. Tot de 100/120 ga je exact gelijk op, erna ga je verliezen alssie doortrekt.
Ik win der normaal met petjes makkelijk van. Bij een fatsoenlijke bestuurder ga je gelijk op.

Ter vergelijk: een 1.4TSI met DSG verlies je kansloos met je C20XE.
En ik heb nog wel eens diafragmaveren uit de koppeling geslagen 2x nu. Moet je ook even meenemen.
De Corrado VR6 is een heel ander verhaal. Die verlies je.
oenatje
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 10360
Lid geworden op: 03 jan 2004 16:36

Re: c20xe effectieve ingrepen

Bericht door oenatje »

dan maar hopen op human error
Gebruikersavatar
gurdi
forum-gebruiker
Berichten: 2277
Lid geworden op: 21 aug 2007 15:47
Locatie: DRUTEN

Re: c20xe effectieve ingrepen

Bericht door gurdi »

graag weer ontopic.

vr6 bijhouden of niet.
Ik wil alleen weten wat effectief is en wat het nut van verschillende aanpassingen is.

en zoals de info die TIM82 hier neerzet wil ik het graag zien.

Het is inderdaad niet de bedoeling om dit blok optegaanfokken. maar een beetje extra pk's is wel mooi meegenomen.

verder wil ik graag weten wat een kortere bak f16 op een c20xe voor effect heeft op het brandstof gebruik.
Waarschijnlijk ligt het punt waarop je het zuinigst rijd dan wat lager ofzo. mensen met ervaring?
astra heeft te lang geduurt
pascal1109
Moderator
Moderator
Berichten: 7833
Lid geworden op: 01 nov 2006 21:09
Auto('s): 1994 Opel Astra GSi 16v
Locatie: Brabant

Re: c20xe effectieve ingrepen

Bericht door pascal1109 »

Brandstof met hoger octaangehalte tanken ;)
When J. Robert Oppenheimer said "I have become death, the destroyer of worlds", he wasn't referring to the atomic bomb. He was referring to the Chuck Norris Halloween costume he was wearing.
______________________________________

:opel: With great power...comes great responsibility :opel:
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9298
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: c20xe effectieve ingrepen

Bericht door RedBill »

gurdi schreef:graag weer ontopic.

vr6 bijhouden of niet.
Ik wil alleen weten wat effectief is en wat het nut van verschillende aanpassingen is.

en zoals de info die TIM82 hier neerzet wil ik het graag zien.

Het is inderdaad niet de bedoeling om dit blok optegaanfokken. maar een beetje extra pk's is wel mooi meegenomen.

verder wil ik graag weten wat een kortere bak f16 op een c20xe voor effect heeft op het brandstof gebruik.
Waarschijnlijk ligt het punt waarop je het zuinigst rijd dan wat lager ofzo. mensen met ervaring?
Ja ik. Brandstofverbruik wordt iets hoger, omdat je iets hoger in toeren rijdt. Maar dat scheelt een halve liter op 100 kilometer ofzo.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
EKadett
forum-gebruiker
Berichten: 772
Lid geworden op: 04 sep 2007 23:21
Auto('s): Corsa A C14SE F GSI C18XE
Locatie: huis op een berg

Re: c20xe effectieve ingrepen

Bericht door EKadett »

Of bouw je auto om voor E85! Bio ethanol, verbrand beter dan benzine, en 15% vermogen winst.. zat ik vanochtend nog te bedenken in de vrachtwagen haha!
Rob en Leon de GSI Beunhaas team
C18XE GSI '94 gaat aan gewerkt worden
prs
forum-gebruiker
Berichten: 809
Lid geworden op: 30 nov 2008 18:50

Re: c20xe effectieve ingrepen

Bericht door prs »

gurdi schreef: verder wil ik graag weten wat een kortere bak f16 op een c20xe voor effect heeft op het brandstof gebruik.
Waarschijnlijk ligt het punt waarop je het zuinigst rijd dan wat lager ofzo. mensen met ervaring?

in mijn corsa a heb ik een c20xe achter een f18cr hangen. als het goed is , is die kwa overbrenging bijna gelijk aan een f16cr. het voordeel is dat hij toch wel een stukje harder trekt, nadeel is dat je een top hebt van 210(in mijn corsa dan toch) en dat je 3800 toeren draaid bij 120 km/u. als je niet elke dag snelweg rijd zou ik er een cr bak achter hangen, rijd je wel veel snelweg(en dan ook 120+) dan zou ik het niet doen. kwa verbruik ligt het er gewoon aan hoe je rijd, met een cr bak schakel je al gauw nog even een versnelling door waardoor het verbruik ongeveer wel gelijk blijft :wink:
Gebruikersavatar
Tim82
forum-gebruiker
Berichten: 1151
Lid geworden op: 16 aug 2008 13:08
Locatie: Beverwijk

Re: c20xe effectieve ingrepen

Bericht door Tim82 »

pascal1109 schreef:Brandstof met hoger octaangehalte tanken ;)
Eenvoudiger wordt tuning inderdaad niet.. Gooi er 98 in en je hebt al winst. Coole feature van de C20XE dat 'ie de ontsteking aanpast aan de brandstof.
C20XE - BBS - Koni - Toyo - K&N - Ferodo
Gebruikersavatar
gurdi
forum-gebruiker
Berichten: 2277
Lid geworden op: 21 aug 2007 15:47
Locatie: DRUTEN

Re: c20xe effectieve ingrepen

Bericht door gurdi »

ik rijd helemaal niet zoveel maar eigenlijk eveneveel snelweg als binnedoor dus dnek dat ik gewoon voor de f20 ga , top maakt me niet zoveel uit. maar moet op de snelweg chill kunnen rijden met lage toeren.
astra heeft te lang geduurt
Raymond-oud
forum-gebruiker
Berichten: 2539
Lid geworden op: 05 mar 2006 23:02

Re: c20xe effectieve ingrepen

Bericht door Raymond-oud »

Gebruikersavatar
gurdi
forum-gebruiker
Berichten: 2277
Lid geworden op: 21 aug 2007 15:47
Locatie: DRUTEN

Re: c20xe effectieve ingrepen

Bericht door gurdi »

oja, en gewoon met c20xe rijden
astra heeft te lang geduurt
Gebruikersavatar
marklukassen
forum-gebruiker
Berichten: 388
Lid geworden op: 04 mar 2009 19:57
Locatie: Gelderland / 's-Heerenberg
Contacteer:

Re: c20xe effectieve ingrepen

Bericht door marklukassen »

pascal1109 schreef:Brandstof met hoger octaangehalte tanken ;)

octaan is geen stof en kan dus ook geen gehalte zijn.

euro 95 en 98 bv geven het octaangetal weer :wink: Die getallen staan voor de klopvastheid van de benzine, dat is het moment wanneer ze ontbranden.

Als het octaangetal hoger is heb je dus een hogere verbrandingswaarde van die brandstof. En (waarschijnlijk) dus meer vermogen (meestal is dit niet te merken helaas..). Alhoewel ze een keer bij Top gear of fifth gear een subaru hadden en daar 98 ingooide en ding had ineens 40pk meer................................. 8)
''Me and my car may not look like much.. But we are pro at pretending to be ninja's!''
Plaats reactie