Heey,
Samen met me ouders vandaag een dagje slipcursus in Rosmalen, 'Safety Experience Center'. Was echt gaaf. Ze reden daar met Mercedes B-klasses en C-Klasses. Allebei de nieuwe types. Btw, de reclame voor Mercedes werd echt overpowered daaro.
Er waren 3 onderdelen. Onder- en bovenstuur, Gebruik maken van ABS en een soort klein circuitje.
Eerst gingen we aan de gang met onderstuur met een B-klasse. Ik ging als eerste van de familie en reed met 30 een bocht in die besprinkeld werd door water. BVAM, huppa rechtdoor het mooie groene gazon op...
Moeders en instructeur over de zeik en vaders lachen
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
. (Instructeur zat niet in de auto en gaf aanwijzingen vanaf de zijlijn). Nou verder rijden. Iets grotere en wijdere bocht in. Woooo, ding gaat gewoon rechtdoor man. Gas los en terug sturen naar binnen. Fack slechte zet want ging nog harder rechtdoor en belande naast de rijbaan
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
. Na korte aanwijzing van de instructeur nog maar eens proberen. Rustig de eerste bocht in met ongeveer 20. Je hoorde het geluid overduidelijk dat de auto 'over de band' wil rijden vanwege het sturen en doorglijden, maar ging goed de bocht door. De tweede bocht ook maar weer dat geluid.
![Thumbs up :thumbsup:](./images/smilies/icon_thumbsup.gif)
van de instructeur. Nog een rondje en daarna nog eens. Ging steeds beter. Toen mocht de volgende, een typisch jong, Jooo dat fix ik wel even. Stapt in en gaat de handrem etc aantrekken in bochten en onnodig slippen blabla. Toen iedereen klaar was en bij elkaar stond kwam de instructeur even langs. Ik citeer: ''Als je stoer wilt doen met de handrem en het gas, doe het dan op de juiste momenten en niet hoe jij het deed. Je lijkt dan net een oma ofzo.
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Toen iedereen geweest was gingen we door naar het volgende onderdeel. ABS. Ook in een B-klasse. Je krijgt een signaal van een instructeur dat je mag rijden en je accelereert naar 25/30 (en elk rondje mag je harder, zijn 4 rondjes). Aan het einde staat hij voor een Y-spliting. Hij geeft onverwachts aan dat je moet remmen en geeft aan of je naar links of rechts moet uitwijken. Ohja één ding waar hij niet over op kan houden. Weer zal ik citeren: '' TRAP DAT REMPEDAAL GEWOON TERINGGGGG HARD DIE BODEM DOOOOOOR :finger: :finger: :finger: '' waarna de uitleg volgde, (in kort) hoe harder je remt met ABS des de beter werkt ie. Ik begon weer als eerste. Ik reed ongeveer 30 en kreeg het teken om te stoppen. BWAMMMM knoeiertje hard die rem (en koppeling) intrappen en dan naar links of rechts uitwijken. Goed! Woehoe, nog 4 keer. (de eerste rijder mocht 5 keer zodat hij/zij + de rest kon wennen aan de bewegingen etc van de auto). De rest ging ook goed. Iedereen was geweest en we konden door naar het laatste onderdeel. Een klein circuitje waar je moest leren sturen dmv doorschuiven ipv overpakken en ook gewoon een beetje kon manoeuvreren. Hier waren de B-klasses en C-klasses. Als eerst ging ik in de C-klasse. Haha lachen man, f*ck dat doorschuiven. Uitbreken met die C-klasse
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Volgens de instructeur kon ik het wel iets rustiger aan doen, hij snapte me tuurlijk wel dat het lachen is om uit te breken maar dat was niet de bedoeling. Wel toffe kerel btw. Daarna nog paar rondjes gereden in beide klasses. Was echt een top dagje!! Ik raad ook aan om dat eens te doen. Buiten om dat het leuk is, is het ook best leerzaam!
Wat van hun site:
''Een fantastisch rijvaardigheidsprogramma voor relatiemarketing en personeelsevenementen.
Compleet rijvaardigheidsprogramma waarin de belangrijkste aspecten van de verkeersveiligheid worden getraind en intensief worden beleefd. Een spectaculair programma voor dat ook geschikt is voor grote groepen.
De deelnemers maken kennis met de basisprincipes en basistechnieken van veilig rijden en leren een milieubewuste rijstijl aan. De deelnemers leren onder- en overstuursituaties goed in te inschatten en op te lossen.
Near accident situaties worden realistisch gesimuleerd en de deelnemers leren spelenderwijs vaardigheden aan om een ongeval of letsel te voorkomen.
Trainingsonderdelen
Voertuigbeheersing
Afwisselende oefeningen met bijzondere aandacht voor het tijdig signaleren van noodsituaties en het anticiperen op risicovolle omstandigheden. Zit- en stuurhouding en het grote belang van een goede kijktechniek worden gedemonstreerd en inzichtelijk gemaakt.
Stuurtechniek en voertuigbeheersing op gladde ondergrond
Een confrontatie met over- en onderstuur situaties. Deelnemers zullen ervaren dat de gekozen oplossingen mogelijk niet altijd de beste zijn en leren hoe zij controleverlies kunnen voorkomen en de macht over het voertuig kunnen behouden.
Rem- en uitwijkoefeningen
Deelnemers ervaren wat er met de auto gebeurt in rem- en uitwijksituaties. De deelnemers leren technieken aan om de controle over het voertuig te behouden of te hernemen in situaties waarin zij zich gedwongen zien een noodstop te maken. ''
http://www.safetyexperiencecenter.nl/
''Me and my car may not look like much.. But we are pro at pretending to be ninja's!''