Spiegelreflex camera

Van alles en nog wat. (General Bullshit)
Gebruikersavatar
Theo Gsi
forum-gebruiker
Berichten: 2572
Lid geworden op: 01 mar 2007 22:45
Auto('s): Opel Astra F 92 1.6 8v, Opel Corsa B 1.6 16v GSI, Opel Astra Gsi 2.0 8v, Opel Corsa C 2002 1.2 16v, Opel Kadett D 1.3S
Locatie: Best

Spiegelreflex camera

Bericht door Theo Gsi »

Manne! Ik ben opzoek naar jullie ervaring van een mooie spiegelreflex camera. Ik weet dat van jullie sommige een canon hebben en daar wil ik van alles van sluitertijd tot bediening weten. Ik heb flink wat info van een sony a330 maar wil ook eens weten hoe het met die canon zit, dus als jullie mij willen helpen zou ik dat heel erg fijn vinden.
Die Kraft der Zwei Liter


Hoogglans zwart promoteam
Rieger promoteam
audio-system promoteam
Gebruikersavatar
LeonW
forum-gebruiker
Berichten: 302
Lid geworden op: 16 mar 2009 10:23
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Spiegelreflex camera

Bericht door LeonW »

Ik heb sinds 2003 een Canon EOS 300D.
Laagvlieger en Vizier (vergeet ik er nog meer?) lopen ook met Canon DSLR's rond, dus genoeg kunde denk ik :), vraag maar raak :mrgreen:

Ik heb destijds erg getwijfeld tussen de Nikon D70 en Canon EOS 300D. Uiteindelijk ben ik voor Canon gegaan omdat deze iets beter was wat betreft de hoeveelheid beeldruis. Verder waren beide modellen nagenoeg gelijk.
Tegenwoordig heb je een Canon EOS 50D met 15,1megapixels en een (opgevoerd) maximale iso stand van 12800. Allemaal leuk en aardig. Maar een 50D met een 'goedkope' lens geeft ongeveer hetzelfde resultaat als een 300D met een goede lens.
Wat ik probeer te zeggen is: bespaar liever een beetje op de body, als je daardoor een goede lens kunt kopen (denk aan Canon's L-lens serie). Maar ik kan natuurlijk niet in je budget kijken.

Als ik op dit moment een nieuwe DSLR zou kopen wordt het toch wel een 50D icm een Canon 70-200L IS USM F2.8, of bij een kleiner budget 70-200L met enkel USM (deze is dan F4.5/5.6 geloof ik).
De 50D geeft een goede basis en gaat nog wel even mee gezien de hoeveelheid functies. En de lens is van super kwaliteit, met Image Stabilizer en een heel groot maximaal diafragma ( F/2.8 ). Deze lens is dus erg lichtgevoelig.

De keuze van de objectieven hangt natuurlijk ook geheel af van de foto's die je maakt. Ik zelf kom dagelijks op Schiphol dus een beetje telelens is wel gewenst. Als je vooral foto's van je GSi wilt maken is de bijgeleverde 'kitlens' al een prima oplossing.
De 70-200 samen met de kitlens is wel een allround oplossing. Een kitlens loopt meestal van 17 tot 70mm, en daarna kun je verder met de telelens tot 200mm. Dit is in de meeste gevallen genoeg. Want vergeet niet dat je foto's nog kunt bijsnijden (croppen), dat gaat wel ten koste van de beeldkwaliteit, daar komt de beeldresolutie (hoeveelheid megapixels) weer om de hoek kijken.

De theorie van het fotograferen is ook niet echt mindblowing. Dat werkt met zogenaamde 'stops'. Wil ik ook best uitleggen.

Eerst weer aan de slag op het werk. Er wachten weer wat vliegtuigen op me die afgehandeld moeten worden :mrgreen:

Leon
Gebruikersavatar
vizier
forum-gebruiker
Berichten: 1497
Lid geworden op: 13 nov 2006 00:19
Locatie: Twente

Re: Spiegelreflex camera

Bericht door vizier »

mijn dslr spul is te koop ;)
Life is a Game -> Enjoy :)

Astra GSi 3.2V6

VFR 800fi (800ccV4)
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11173
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Spiegelreflex camera

Bericht door Laagvlieger »

ow jee chris.... ga je alles wegdoen?

Ik zelf heb de EOS400D met 18-55 kitlens en 70-300 tele.
Bevalt supers. alleen zou ik graag nog een soort allround lens erbij willen hebben.
EN ik heb nu duidelijk een gat tussen de 55 en 70 mm.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gebruikersavatar
adriaan
forum-gebruiker
Berichten: 388
Lid geworden op: 05 nov 2005 15:47
Locatie: de westerhaar

Re: Spiegelreflex camera

Bericht door adriaan »

ik heb de Nikon D40 met standaard lens 18/55 en ik heb een lens van Tamron 55/200 AF en met beeldstabilisatie

ben der meer dan tevreden mee, en laat je aub niets aanpraten over meer is beter qua pixels die van mij is maar 6,1 MP maar maakt rete strakke foto's.
15,nogwattes is leuk als je professioneel gaat schieten en het niet als hobby doet 8)
de fiets is toch zo slecht niet.........
Gebruikersavatar
vizier
forum-gebruiker
Berichten: 1497
Lid geworden op: 13 nov 2006 00:19
Locatie: Twente

Re: Spiegelreflex camera

Bericht door vizier »

Laagvlieger schreef:ow jee chris.... ga je alles wegdoen?

Ik zelf heb de EOS400D met 18-55 kitlens en 70-300 tele.
Bevalt supers. alleen zou ik graag nog een soort allround lens erbij willen hebben.
EN ik heb nu duidelijk een gat tussen de 55 en 70 mm.
yup, sterker nog. tis net verkocht
Life is a Game -> Enjoy :)

Astra GSi 3.2V6

VFR 800fi (800ccV4)
Gebruikersavatar
heineken
forum-gebruiker
Berichten: 157
Lid geworden op: 05 jul 2005 20:34
Locatie: Denhaag

Re: Spiegelreflex camera

Bericht door heineken »

Ik ben ook net begonnen met fotograferen als 2e hobby, en heb een canon 450 D met kitlens aangeschaft.
Bevalt zeer goed, en maakt mooie foto's.
Heb er geen moment spijt van gehad,en om te beginnen vond ik dit de beste keuze!
Maar ook ik ben aan het kijken voor andere lenzen, Fotografen is namelijk hheeeeelll erg verslavend!! :lol:
astra gsi turbo
Gebruikersavatar
vizier
forum-gebruiker
Berichten: 1497
Lid geworden op: 13 nov 2006 00:19
Locatie: Twente

Re: Spiegelreflex camera

Bericht door vizier »

en duur :wink:
Life is a Game -> Enjoy :)

Astra GSi 3.2V6

VFR 800fi (800ccV4)
Gebruikersavatar
heineken
forum-gebruiker
Berichten: 157
Lid geworden op: 05 jul 2005 20:34
Locatie: Denhaag

Re: Spiegelreflex camera

Bericht door heineken »

http://www.kieskeurig.nl/

Handige site om te vergelijken en specificaties te bekijken :wink:
en duur
Dat ook ja hahaha
astra gsi turbo
Gebruikersavatar
Theo Gsi
forum-gebruiker
Berichten: 2572
Lid geworden op: 01 mar 2007 22:45
Auto('s): Opel Astra F 92 1.6 8v, Opel Corsa B 1.6 16v GSI, Opel Astra Gsi 2.0 8v, Opel Corsa C 2002 1.2 16v, Opel Kadett D 1.3S
Locatie: Best

Re: Spiegelreflex camera

Bericht door Theo Gsi »

Ja, het is voor mij niet makkelijk voor een keuze te maken.

Maar een ding is wel dat me vader en zus ook een A serie hebben van sony en we kunnen dan ook lenzen uitwisselen namelijk.
Die Kraft der Zwei Liter


Hoogglans zwart promoteam
Rieger promoteam
audio-system promoteam
Gebruikersavatar
LeonW
forum-gebruiker
Berichten: 302
Lid geworden op: 16 mar 2009 10:23
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Spiegelreflex camera

Bericht door LeonW »

Theo Gsi schreef:Ja, het is voor mij niet makkelijk voor een keuze te maken.

Maar een ding is wel dat me vader en zus ook een A serie hebben van sony en we kunnen dan ook lenzen uitwisselen namelijk.
Oh dat is dan wel zo praktisch ja.
Een andere website om camera's te vergelijken: http://www.dpreview.com
Heeft mij erg geholpen bij mijn keuze, maar dat is voor jou niet van toepassing als ik het zo zie.

Het fotograferen zelf is vooral het zoeken van een mooie compositie met de juiste camera instellingen. Soms moet je geluk hebben en soms kun je het geluk een beetje afdwingen. Vervolgens is de foto maken 1 deel, en het bewerken is deel 2. Ze zijn beide voor mij persoonlijk even belangrijk.
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9309
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Spiegelreflex camera

Bericht door RedBill »

LeonW schreef:Vervolgens is de foto maken 1 deel, en het bewerken is deel 2. Ze zijn beide voor mij persoonlijk even belangrijk.
Als je echt goed wordt in fotograferen dan is het streven juist om zo weinig mogelijk te hoeven bewerken. Lichtsterkte e.d. is in de traditionele fotografie ook het enige wat ze (met de belichtingstijd van het papier) gemakkelijk konden aanpassen. Maar om in photoshop nog allerlei bewerkingen te moeten doen met uitsnijden, kleurfilters, gamma aanpassingen e.d. vind ik getuigen van te weinig inspanning bij het maken van de foto zelf... Daar begint het toch echt.

De compositie is wel echt het allerbelangrijkst.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
vizier
forum-gebruiker
Berichten: 1497
Lid geworden op: 13 nov 2006 00:19
Locatie: Twente

Re: Spiegelreflex camera

Bericht door vizier »

vroegah, in het anologe tijdperk werden foto's in de darkroom ook bewerkt. alleen koste dat toen geld en tijd, photoshop is de nieuwe darkroom
daar kom je niet meer omheen in deze tijd

als je foto's in RAW schiet (wat ik je aan raad) moet je ze zelfs bewerken, als je ze in jpg schiet dan bewerkt de camera ze voor je.
dan kan je net zo goed een dig cam van 100euro kopen.


een slechte foto zal altijd een slechte foto blijven. daar kan photoshop ook niks aan veranderen. de truc is de foto zo te bewerken dat het natuurlijk overkomt.


Ik heb geen ervaring met sony, en heb ook niet bewust voor canon gekozen, geen onderzoek gedaan oid, kwam eigenlijk voor een andere digi cam, maar kwam met een canon dslr in huis.
waar ik achteraf wel achter kwam is dat bij merken als canon en nikon de keuze in lenzen veel groter is. ook het 2e hands aanbod. dat vond ik zelf wel een groot voordeel.

als je twijfelt, huur er dan een dagje of weekend 1. dat kan bij de betere fotozaken
Life is a Game -> Enjoy :)

Astra GSi 3.2V6

VFR 800fi (800ccV4)
Gebruikersavatar
Kakashi
forum-gebruiker
Berichten: 1245
Lid geworden op: 13 mei 2006 11:44
Locatie: Haarlem

Re: Spiegelreflex camera

Bericht door Kakashi »

LeonW schreef:
Eerst weer aan de slag op het werk. Er wachten weer wat vliegtuigen op me die afgehandeld moeten worden :mrgreen:

Leon
even off topic.

Waar werk je precies leon?
Gebruikersavatar
LeonW
forum-gebruiker
Berichten: 302
Lid geworden op: 16 mar 2009 10:23
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Spiegelreflex camera

Bericht door LeonW »

Bij een afhandelaar waarvan de naam begint met een S en eindigt op air.
We hebben vooral veel maatschappijen die zich rond de C-pier en de G-pier verzamelen. Gisteravond was ook echt weer zo'n 'turks avondje' :mrgreen:

Het is eigenlijk een uit de kluiten gewassen bijbaantje. Vorig jaar in deze periode heb ik mijn Havo diploma gehaald en toen wilde ik selectie gaan doen voor verkeersvlieger. Ik werkte toen al op het platform, en in de zomervakantie kreeg ik een bedrijfsongeval. Ik kwam bekneld tussen een transportband en het vliegtuig zelf wat resulteerde in 3 gebroken ribben en mn arm op 2 plaatsen gebroken. Toen heb ik 4 maanden op bed gelegen, kon dus niet meer deelnemen aan een opleiding. In december vervolgens selectie gedaan bij een vliegschool en in de tweede fase (psychologisch) afgevallen. Ik was te eigenwijs :? .

Nu ben ik me aan het focussen op de selectie voor de Luchtverkeersleiding. Dat is vanaf 19 jaar, dat ben ik inmiddels, dus heb me pas ingeschreven. En omdat ik geen opleiding doe werk ik de rest van de week op het platform. Bevalt goed, verdient lekker voor mijn leeftijd en is ook nog eens erg gezellig. Alleen het is niet iets wat ik de rest van mn leven wil blijven doen ;).
Mocht LVNL ook niet lukken, dan moet ik een HBO opleiding achter de hand hebben zodat ik niet weer een jaar 'verlies'. Dus ik ben hard op zoek naar een leuke opleiding, valt nog niet mee :roll:. Als je je zo ergens op verheugt is het moeilijk om genoegen te nemen met iets anders.\


Om weer even on topic te komen.
Ik ben het inderdaad met Vizier eens. Je schiet in RAW, het 'digitale negatief' en gebruikt Photoshop als de moderne 'dark room'.
Natuurlijk moet de basis van de foto goed zijn. Daar zul je achteraf niet zoveel aan kunnen veranderen. Dus daarom spelen beide voor mij een rol van 50/50.

Leon
Gebruikersavatar
Kakashi
forum-gebruiker
Berichten: 1245
Lid geworden op: 13 mei 2006 11:44
Locatie: Haarlem

Re: Spiegelreflex camera

Bericht door Kakashi »

LeonW schreef: In december vervolgens selectie gedaan bij een vliegschool en in de tweede fase (psychologisch) afgevallen. Ik was te eigenwijs :? .
Alle vliegers zijn eigenwijs. Dus dat zou toch geen probleem mogen zijn. :P :wink:

Best leuk om dat als bijbaantje te doen lijkt me.
Werk zelf bij de klm in de hangaar. Als vliegtuigonderhouds monteur.
Gebruikersavatar
LeonW
forum-gebruiker
Berichten: 302
Lid geworden op: 16 mar 2009 10:23
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Spiegelreflex camera

Bericht door LeonW »

Ja, was ook mijn argument. En als je niet een beetje eigenwijs bent ben je onzeker, toch?
Maar dat had ik beter niet tegen die psycholoog kunnen zeggen :mrgreen:. De beste heer raadde het mij af om vlieger proberen te worden, sure.
Gelukkig was dat maar één psycholoog en het klikte toch al niet zo. Dus ik ben niet zo bang om het ergens anders nog te proberen.

Platformwerk is inderdaad leuk als bijbaantje.

Onderhoudsmonteur lijkt me ook leuk werk. Een vriend van mij loopt nu stage bij jullie, als ik zijn verhalen soms hoor, dat moet wel gezellig zijn ;).
Hij werkte vandaag aan de CKA en heeft daarna de KCI getestdraaid.
Ene Jeffrey is het. Hij heeft je GSi wel eens bij H11 zien staan zegt ie net op MSN ;).
Mocht je weten wie het is. Doe m maar de groeten namens mij :lol:

Leon
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9309
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Spiegelreflex camera

Bericht door RedBill »

Ach ja, zelfreflectie is een vak apart... :mrgreen:
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
Kakashi
forum-gebruiker
Berichten: 1245
Lid geworden op: 13 mei 2006 11:44
Locatie: Haarlem

Re: Spiegelreflex camera

Bericht door Kakashi »

LeonW schreef:
Onderhoudsmonteur lijkt me ook leuk werk. Een vriend van mij loopt nu stage bij jullie, als ik zijn verhalen soms hoor, dat moet wel gezellig zijn ;).
Hij werkte vandaag aan de CKA en heeft daarna de KCI getestdraaid.
Ene Jeffrey is het. Hij heeft je GSi wel eens bij H11 zien staan zegt ie net op MSN ;).
Mocht je weten wie het is. Doe m maar de groeten namens mij :lol:

Leon
Ben erg slecht in het onthouden van namen.
Zeker die van stagiaires. Want zodra ik de naam weet gaat ie weer weg. :P
Ik zal wel even rond kijken wie het is.
some1_eddy
forum-gebruiker
Berichten: 654
Lid geworden op: 14 nov 2009 21:13
Locatie: Uithuizen (Groningen)
Contacteer:

Re: Spiegelreflex camera

Bericht door some1_eddy »

Ik heb ook een canon eos 450D met meerdere lenzen :D
echt een super ding!
Gebruikersavatar
Theo Gsi
forum-gebruiker
Berichten: 2572
Lid geworden op: 01 mar 2007 22:45
Auto('s): Opel Astra F 92 1.6 8v, Opel Corsa B 1.6 16v GSI, Opel Astra Gsi 2.0 8v, Opel Corsa C 2002 1.2 16v, Opel Kadett D 1.3S
Locatie: Best

Re: Spiegelreflex camera

Bericht door Theo Gsi »

Onder tussen heb ik een camera gekregen :shutup:
Het is toch de Sony Alpha 330 een fijn toestel en ga is flink wat ontdekken met verschillende lenzen
Die Kraft der Zwei Liter


Hoogglans zwart promoteam
Rieger promoteam
audio-system promoteam
some1_eddy
forum-gebruiker
Berichten: 654
Lid geworden op: 14 nov 2009 21:13
Locatie: Uithuizen (Groningen)
Contacteer:

Re: Spiegelreflex camera

Bericht door some1_eddy »

Theo Gsi schreef:Onder tussen heb ik een camera gekregen :shutup:
Het is toch de Sony Alpha 330 een fijn toestel en ga is flink wat ontdekken met verschillende lenzen
oke beter,
veel plezier ermee:p
een groothoeklens is ook mooi
zelf gebruik ik het liefst een telescooplens, kan je lekker ver inzoomen :P
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11173
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Spiegelreflex camera

Bericht door Laagvlieger »

Telelens heet dat trouwens :mrgreen:
Nadeel is dat je weinig van de omgeving ziet met zo'n lens.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gebruikersavatar
Theo Gsi
forum-gebruiker
Berichten: 2572
Lid geworden op: 01 mar 2007 22:45
Auto('s): Opel Astra F 92 1.6 8v, Opel Corsa B 1.6 16v GSI, Opel Astra Gsi 2.0 8v, Opel Corsa C 2002 1.2 16v, Opel Kadett D 1.3S
Locatie: Best

Re: Spiegelreflex camera

Bericht door Theo Gsi »

Idd, maar voor een fotograaf gaat het meeste om het detail en niet om de totale omgeving.
maar heb nog een 70-300 lens :P
Die Kraft der Zwei Liter


Hoogglans zwart promoteam
Rieger promoteam
audio-system promoteam
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11173
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Spiegelreflex camera

Bericht door Laagvlieger »

ligt eraan wat je fotografeert.
Als je de auto bv voor een mooi kasteel zet heb je geen flikker aan een telelens. Dan zie je de omgeving namelijk niet.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Plaats reactie