Pagina 1 van 19

Nick z'n Project topic : 3.0 v6

Geplaatst: 17 mei 2009 00:09
door Nick(GSI)
Hier eerst de specificaties van de GSi. (komen regelmatig dingen bij)
Het Turbo blok is gebouwd/ingebouwd door Dhz-Twente

Tot nu toe:

Blok:
X30xe 24v V6
Licht vliegwiel
schmidt chip

Transmissie:
F28 (6Bak)
2 delige aandrijfas
FWD ombouwset (Mtech)
Quaife sper differentieel
Sash sportkoppeling

Remmen: (Calibra Turbo)
284mm: Voor (geboord/Geventileerd)
260mm: Achter (geboord)
Ferodo DS2500 Remblokken
Goodridge Rvs Remslangen

Onderstel:
Versterkte Draagarmen
4x koni geel (instelbaar)
Wiechers Veerpootbrug


Uitlaat:
Handmade: Groep A Rvs (3'') 76,00mm systeem (Dhz-Twente )
Sportkat (100cell)


Exterieur
Origineel mogenlijk
Slotloze deurgrepen
Irmscher achterlichten

Interieur
Standaard gsi interieur
Electriche ramen en spiegels(verwarmd)
Electrisch dakraam,
Stoel verwarming

Calibra Turbo 280 km/h teller
Instrumenten:air/fuel,oliedruk,olietemp
Apexi boostcontroller

In Car Entertainment
Nog weinig

Voorkant: Pioneer compo set
Achterkant: JBL speakers
(Met de tijd compleet Alpine systeem)

________________________________________________________________________

Voertuigsoort: Personenauto
Merk: OPEL
Handelsbenaming: ASTRA GSi C2.0NE U9 (moet nog omgekeurd worden)
Kleur(en): Blauw
Brandstof: Benzine
Aantal cilinders: 4
Cilinderinhoud: 1998 cm3
Aantal zitplaatsen: 5
Aantal staanplaatsen: N.v.t.

Massa ledig voertuig: 1.035 kg
Maximum massa voertuig: 1.545 kg
Massa rijklaar: 1035 kg
Laadvermogen: N.v.t.

Maximum massa te trekken indien aanhangwagen:
- ongeremd: 500 kg
- geremd: 1.000 kg
- oplegger geremd: N.v.t.
- autonoom geremd: N.v.t.
- middenas geremd: N.v.t.

Datum eerste afgifte Nederland : 25-02-1992
Datum eerste toelating : 25-02-1992
Datum aanvang tenaamstelling : 01-02-2008
___________________________________________________________________________

Hallo,

Ik heb even een nieuw topic geopend over mijn GSI. Aangezien het vorige topic vol staat met kletspraat.


Ik heb de Gsi gekocht op 1 februari 2008 . Toen ik haar kocht zat er veel werk aan. Achterstallig onderhoud en cosmetisch.
Zoals de meeste weten ben ik van het originele gebeuren en niet van tuning bumpers en sticker tuning e.d. Ik heb helaas geen foto's van hoe ik hem gekocht had.

Al gouw ben ik opzoek gegaan naar een originele voor bumper en originele sideskirts. Nadat ik het erop had gezet ging ik de GSi technisch opknappen.
Ik moest toen der tijd voor de apk dus had een mooi lijstje met dingen die moesten gebeuren: 4nieuwe banden,remschijven,schokbrekers,stuurkogels,wat rubbers,e.d.
Nadat ik dat allemaal vervangen had reed de GSi Al een heel stuk beter. motorish heb ik hem ook even opgefrist met de benodigde onderdelen.

Naar een jaar C20xe te hebben gereden(met veel plezier) besloot ik om een C20let(turbo) in te laten bouwen door Niels(nog volop bezig).Heb veel onderdelen besteld voor dat Project zoals:

-Nieuwe Turbo
-Remmen Calibra turbo
-Nieuwe aandrijfassen
-Versterkte draagarmen
-alle rubbers m.b.v onderstel
-Grotere Intercooler
-Alle onderdelen van het blok
-enz enz
(Noem maar op de foto's zeggen genoeg)


Enjoy This Project


Wat cosmetische aanpassingen.

zo was de achterkant van de GSi.
Afbeelding

Ik heb de Irmscher achterlichten van marcel (astrid fahrer) overgenomen.Gelijk even een andere eind demper gemonteerd.
Heb ook een andere achterklep liggen met ruitenwisser en zonder (tuning) logo. Die komt er binnekort op als ik de GSi terug heb.

Dit is het resultaat:
Afbeelding


_____________________________________________________________________________________

De (gele)koni schokbrekers eronder. Op de voorkant zitten ze ook alleen geen foto van.

Afbeelding

Afbeelding
_____________________________________________________________________________________


C20Let Project

Op 4januari 2009 heb ik het blok opgehaald helemaal compleet met bak enz.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Toen de benodigde onderdelen Verzamelt.

Het remmen setje van de Calibra turbo:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Grotere intercooler 700x230mm.
Afbeelding

Motor onderdelen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Niels heeft de waterslangen, lagers, homokineten e.d binnen gekregen.

Afbeelding


Silicone carter ontluchting set.

Afbeelding

Nieuwe groter injectoren van bosh.

Afbeelding

Grotere intake.

Afbeelding

Afbeelding


De Quaife Sper variabel van 0tot65%.

Afbeelding

Afbeelding


Hier een uitleg van wat de sper doet. eerder gepost door Vizier. bedankt

Differentieel en Sperdifferentieel

…. wat zijn dat voor onderdelen en welke functie hebben ze?

Het differentieel zorgt ervoor dat er snelheidsverschil tussen aangedreven wielen mogelijk is. U kunt zich voorstellen dat een wiel in de binnenbocht minder afstand aflegt dan een wiel in de buitenbocht. Als nu de wielen „star“ met elkaar verbonden zouden zijn, dan zou dit snelheidsverschil niet mogelijk zijn en zou de auto dus moeilijk te besturen worden.

Het differentieel is een tandwieloverbrenging die ervoor zorgt dat er geen starre verbinding is tussen de aangedreven wielen. Dit wordt gerealiseerd door de kegeltandwielen in het differentieelhuis.

Het sperdifferentieel heeft eenzelfde soort opbouw als het „gewone“ differentieel, maar daarnaast nog wat extra componenten om de „ vrijheid“ van snelheidsverschil tussen de twee aandrijfassen van de wielen te beperken. Dat betekent dus dat bij een sperdifferentieel niet het ene wiel stil kan staan en het andere kan draaien.



Functioneren van het differentieel:

Het door de motor gegeven koppel wordt via de pignon overgebracht op het kroonwiel. Het kroonwiel brengt dit koppel over op de satellietdrager (de as waar de satellietwielen op zitten). Bij rechtdoor rijden is er geen verschil in snelheid tussen de beide wielen en dus draaien de kegeltandwielen niet om hun eigen as (de satellietdrager) en hebben de beide kegeltandwielen dezelfde snelheid.

In een bocht wordt de situatie anders. Het ene wiel moet dan in dezelfde tijd meer afstand afleggen dan het andere. Dat kan alleen als de kegeltandwielen om hun eigen as gaan draaien. Dit gaat vanzelf, want in een bocht zal het buitenste wiel „ achterblijven“ en dus minder koppel vragen. Dit wordt automatisch door het differentieel gecompenseerd, doordat dan de kegelwielen om hun as gaan draaien. Overigens blijft tijdens dit hele proces het kroonwiel ook draaien, dus er blijft aandrijfkracht! Het wordt alleen niet meer gelijk verdeeld over beide wielen.

Bij het sperdifferentieel ( zie boven ) wordt de vrijheid van koppelverdeling tussen de beide aangedreven wielen kunstmatig beperkt. U kent allemaal het effect van met 1 wiel op het ijs staan en met het andere wiel op de (stroeve) weg. Het wiel dat op het ijs staat slipt en het andere staat stil (oftewel het wiel op het ijs biedt geen weerstand, en zou je het wiel in de „ buitenbocht“ kunen noemen). Met een sperdifferentieel kan dit beinvloed worden. In dat geval zorg je ervoor dat er altijd een bepaald percentage koppel minimaal overgedragen wordt op een wiel. Voorbeeld: een 70/30 sper zorgt ervoor dat er altijd nog 30 % van het koppel overgedragen wordt op het wiel dat de meeste weerstand biedt. In dat geval kun je dus toch gewoon vanwege de 30 % tractie op het wiel dat op de weg staat wegrijden.
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________


Nog wat leuks voor in en op de GSi.

Afbeelding

Afbeelding

De Remus demper overgenomen van Jan (kipracing) even een foto geleend van me grote friend Pascal :wink:

Afbeelding

Voor dat de GSi naar Niels gaat even het motorruimte opgeknapt.

Begonnen met de voorschermen en bumper te demonteren.

Afbeelding

Afbeelding

Na alles goed schoongemaakt en ontvet te hebben kwam ik een roestplek tegen.(zie foto 3)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Toen was het tijd om alles te schuren/borstelen enz enz

Hier zie je duidelijk dat het doorgerot is.
Afbeelding

en hier gelast en vlak geschuurd
Afbeelding

In de primer gezet.En lekker alle naden in de carrosserie kit gezet.

Afbeelding

Het eind resultaat. Netjes in de lak voordat het blok erin gaat.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
GSi naar Dhz-Twente

4 april ging ik samen met een vriend naar Niels. Aanhanger gehuurd gsi erop en een bestel busje met achterin een C20let en alle onderdelen.
Na 2uur 100/110 km/ph gereden te hebben (ik weet het je mag 80) :D de GSi in een hoekje gezet (was nog net genoeg ruimte). naast de GSi van timo.

Afbeelding

Niels is nu Bezig met het Blok en word voorzien van:

Nieuwe pakkingen
Nieuwe olie pomp(z20let)
Kop revisie
Arp Bouten
Compleet Nieuwe ontsteking
injectoren
Distri set
Enz enz.

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Verse lak.
Afbeelding

Nieuw klepseals en de cilinderkop is minimaal gevlakt.

Afbeelding

Sper is ingebouwd en de bak is opnieuw gespoten.

zo zag hij eruit toen ik hem kocht.
Afbeelding

Nu ziet hij er zo uit.
Afbeelding

Sper erin Met een speciale adapterring omdat het grote lager van de F28 niet meer te krijgen is, Nu kan er een gewoon F20 lager gemonteerd worden.
Afbeelding

Volgende week Kan niels een paar dagen achter elkaar aan m'n Blok werken dus dan zit het blok compleet in elkaar. (foto's volgen)

Ik zal deze post blijven aan vullen met info en foto's zodat het 1 geheel blijft

Re: Nick z'n Gsi Turbo Project

Geplaatst: 17 mei 2009 00:30
door jeroentjj 1.8xe
zeer netjes kerel :worship: :worship:
ben benieuwd naar het eindresultaat

mvg jeroen

Re: Nick z'n Gsi Turbo Project

Geplaatst: 17 mei 2009 08:24
door pascal1109
Nick(GSI) schreef:Ik zal deze post blijven aan vullen met info en foto's zodat het 1 geheel blijft
En dan zitten we strax 10 jaar te wachten tot alle foto's ingeladen zijn ;)
Beter verdeel je het over meerdere posts/pagina's net als bij Redbill het geval is.

Wel beter dat Niels lekker door kan gaan aan je blok volgende week 8)
Ben benieuwd.

Re: Nick z'n Gsi Turbo Project

Geplaatst: 17 mei 2009 08:50
door Nick(GSI)
Ja daar hadde we het.al even over :D
Komt goed hoor

Re: Nick z'n Gsi Turbo Project

Geplaatst: 17 mei 2009 12:19
door steinmetzpaul
dat ziet er keurig uit mooi project :thumbsup: :thumbsup:
mvg paul

Re: Nick z'n Gsi Turbo Project

Geplaatst: 17 mei 2009 19:20
door marklukassen
wat voor velgen zijn dat die je eronder hebt zitten??

Re: Nick z'n Gsi Turbo Project

Geplaatst: 22 mei 2009 17:56
door Rellie opt werk
Turbo is besteld en hij was op voorraad, dus ik denk dat die er volgende week wel is !

Re: Nick z'n Turbo Project

Geplaatst: 23 mei 2009 22:25
door Nick(GSI)
Nice niels 8) We hebbe ook maar besloten om met zo'n turbo gelijk even een sash sport koppelingset erin te gooien :shiny:
komt ook een olie catch tankje in.

Hoop dat er snel een update komt 8)

Re: Nick z'n Turbo Project

Geplaatst: 24 mei 2009 23:50
door Peter_89
Olie catch tankje??? Leg uit snapt even niet :oops:

Re: Nick z'n Turbo Project

Geplaatst: 24 mei 2009 23:54
door Nick(GSI)
Dit tankje zorgt ervoor dat overtollig olie en vocht uit de carterdampen worden opgevangen.
Hierdoor wordt het injectiesysteem ontzien van vuil en eventuele schade. De tank heeft als taak de motor schoon te houden.
:wink:

Re: Nick z'n Turbo Project

Geplaatst: 25 mei 2009 00:02
door Peter_89
Okee. Nog nooit van gehoord vandaar de vraag.

Re: Nick z'n Turbo Project

Geplaatst: 25 mei 2009 00:05
door Nick(GSI)
ik ook niet tot een paar dagen geleden heheh.

hierdoor heb je altijd een schone aanvoer van Lucht/zuurstof dus meer prestatie 8)

Re: Nick z'n Turbo Project

Geplaatst: 25 mei 2009 08:43
door chucky66
nog nooit van gehoord zeggen ze!!!!!

:oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:

Re: Nick z'n Turbo Project

Geplaatst: 25 mei 2009 10:04
door Peter_89
chucky66 schreef:nog nooit van gehoord zeggen ze!!!!!

:oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:
Ben ook nog niet zo oud als jou he :wink: 8)

Re: Nick z'n Turbo Project

Geplaatst: 25 mei 2009 20:05
door c18xe
:worship: :worship: :worship: :worship: :worship: :birthday: :worship: :worship: :worship: :worship:

Re: Nick z'n Turbo Project

Geplaatst: 25 mei 2009 23:02
door Rallyastra
Afbeelding

Olie catch tankje, turbo is over 10 dagen binnen

Re: Nick z'n Turbo Project

Geplaatst: 25 mei 2009 23:20
door Nick(GSI)
Damn 10dagen :( Beetje jammer haha maargoed nog zat andere dingen te doen aan de astra 8)

Geduld is een schone zaak haha denk ik maar de heletijd :shutup:

Waar ga je em ongveer plaatsen dat tankje, hij ziet er wel stoer uit :) wel in het zicht he! 8)

Re: Nick z'n Turbo Project

Geplaatst: 26 mei 2009 10:16
door chucky66
ik zou hem OP je kleppen deksel monteren........ziet iedereen hem goed

@ peter wees niet bang verstand komt met de jaren..... :lol:

Re: Nick z'n Turbo Project

Geplaatst: 26 mei 2009 13:24
door Tim82
Zo'n catch tank is wel makkelijk. Als je een C20XE keurig tot max vult met olie en je draait flink wat toeren en neemt een scherpe bocht, kun je de hele baan in nevelen hullen 8) (meermalen gedaan). De mensen achter je zien dan echt niks meer dus das wel link. Bovendien duurt het wel een minuutje voordat alle olie is verbrand en je weer vol uit kan gaan.

Zo'n catch tank kun je ook (bijna) gratis maken; neem een half liter blik export bier, red bull of cola. Monteer deze, rechtop en leeg, stevig ergens in de motorruimte. Ontkoppel het slangetje van het kleppendeksel naar het de inlaat. Inlaatzijde afdoppen. Langer slangetje monteren van kleppendeksel naar het blikje.

Re: Nick z'n Turbo Project

Geplaatst: 26 mei 2009 15:36
door Nick(GSI)
Tim82 schreef: Zo'n catch tank kun je ook (bijna) gratis maken; neem een half liter blik export bier, red bull of cola. Monteer deze, rechtop en leeg, stevig ergens in de motorruimte. Ontkoppel het slangetje van het kleppendeksel naar het de inlaat. Inlaatzijde afdoppen. Langer slangetje monteren van kleppendeksel naar het blikje.
:shock: haha wat een gek :lol:

Re: Nick z'n Turbo Project

Geplaatst: 26 mei 2009 17:57
door c18xe
alleen in jouw verhaal gebruik je 1 aansluiting op t plaatje zie ik er 4 en dop je er 1 af :worship:

Re: Nick z'n Turbo Project

Geplaatst: 29 mei 2009 19:12
door IMpYGSI
hoeso gebruik je er maar 3 als er 4 aansluitingen opzitten?:P dat snap k dan weer net eventjes niet maargoed.
verder echt dik bezig:D dat zal ook wel van de plek komen.

groeten Twan

Re: Nick z'n Turbo Project

Geplaatst: 29 mei 2009 19:52
door Nick(GSI)
ik weet het ook niet hoor :lol: hoe je zoiets aansluit.

Maar idd dit gaat wel van zn plek komen 8) we verwachten toch wel rond de 300pk. de turbo is geschikt voor over de 350pk

Re: Nick z'n Turbo Project

Geplaatst: 29 mei 2009 20:32
door Nick(GSI)
Niels en ik hebben besloten om ook een extra brandstofpomp te monteren en een catch tank 8)
Om te voorkomen dat er geen schades ontstaan door te weinig brandstof toevoer.

Afbeelding

Technische specificaties:
Benzine pomp Bosch-versie

Geschikt voor competitie gebruik bij een
injectie motor.

- Opbrengst: 260 l/h - vrije doorstroom
- Opbrengst: 160 l/h - 5 Bar
- Stroomopname: 9 A bij 5 Bar werkdruk
- Maximale druk 11,2 Bar
- 12V aansluiting
- Zuigkant 15 mm slang aansluiting
- Perskant geschikt voor banjo aansluiting.
(Eventueel optioneel te bestellen)
Of als de terugslagklep uitgeschroefd wordt
M12x1,5 mm female.

En de catch tank
Afbeelding
Afbeelding

Re: Nick z'n Turbo Project

Geplaatst: 29 mei 2009 20:36
door pascal1109
Deze auto wordt echt een beest met stock looks 8)

Ik wil wel een keertje mee rijden he ;)