IMpY's Astra GSI 16V Black Imagine: koni verlaagt (18-08)

Grote verbouwingen en projecten. (Car project show-off.)
Gebruikersavatar
IMpYGSI
forum-gebruiker
Berichten: 209
Lid geworden op: 31 aug 2007 17:23
Auto('s): Astra GSI
Locatie: Maastricht

IMpY's Astra GSI 16V Black Imagine: koni verlaagt (18-08)

Bericht door IMpYGSI »

Zet mijn projectje er dan ook maar eventjes bij:)

Auto liep niet meer netjes. Uitlaatflens was gescheurd. Daar nieuwe op gelast gehad weer netjes enzo. Daarna liep die nog steeds niet mooi.
Toen bougies eruit gedraaid en zie het resultaat.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Hier de foto's hoe mijn bougie eruit zag. Zijn bosch super plus bougies wat ze bij M-tech voorschrijven.

Vervolgens 4 nieuwe gehaald krijg eventueel nog garantie dus kan mn geld nog terug gaan halen voor het nieuwe setje:) ga ik ook nog doen denk.
Maargoed vervolgens nog steeds niet zoals het moest. Compressie gemeten en cilinder 1 niets 2 een beetje en 3 en 4 goed.
Toen gaan kijken bougie dus verbrand. Denk dus door iets in de motor. Klep scheef die hoor je ook goed tikken. koppakking eruit.
Toen maar nieuw blokje via n vriend vn me op de kop kunnen tikken 94.000 gelopen met versnellingsbak en tellerklok. Deze uit elkaar gedraait en toen kwam ik hetvolgende tegen:

Afbeelding

Afbeelding

Het blok had pas 94100 km gelopen!:D

Afbeelding

kleppendeksel eraf.

Afbeelding

distributieriem kap mooi blank.

Afbeelding

voorgrond de nieuwe klok, achtergrond de oude klok.

Afbeelding

nieuwe klok met 94100 km.

Afbeelding

oude klok met 199792 km.

Nieuwe blok heeft jammer genoeg de nodige tijd stil gelegen. Hierdoor toch maar uit voorzorg de kop eraf gepakt gehad en cilinders waren iets geoxideerd.

Afbeelding

Afbeelding

losse kop, ziet er wel nog mooi netjes uit.

Afbeelding

Afbeelding

geoxideerde zuiger.

Afbeelding

Afbeelding

onderblok.

Komt mijn eigen inlaatspruitstuk weer op ivm TC. nieuwe koppelingsset in de versnellingsbak. Nieuwe distributsie riem met span en loop rol. Waterpomp nieuw en nieuwe multieriem met spanrollen. Dynamo en startmotor zet ik over van mijn oude blok.

Afbeelding

versnellingsbak met oude koppeling.

Klepdeksel en distributiekap worden mooi gepoedercoat in welke kleur is een verassing:D
Verder komen er her en der nog wat nieuwe boutjes moeren en slangen en slangklemmen op.

Vervolgens besloten om compleet te reviseren. Cilinders opboren + hohnen nieuwe zuigers, nieuwe hoofdlagerset drijfstanglagerset en bouten, kleprubbers nieuw,klepgeleiders ook, krukas laten meten en polijsten, cilinderkop aflaten persen (was overigens gescheurd, met overleg vn die vriend waar k blok van had had hij mij een andere kop gegeven welke wel nog goed was), motorblok ook nog laten vlakken.
Verder nieuwe waterpomp oliepomp disriem met spanrollen enz enz. Overal nieuwe pakkingen. Kleppendeksel wordt nog netjes gecoat welke kleur is een verrassing:) onderblok opnieuw stralen en spuiten. uitlaatspruitstuk ook opnieuw gespoten.

Net toevallig alles gister terug gekregen en morgen wordt er begonnen met de opbouw.

Groeten Twan
Laatst gewijzigd door IMpYGSI op 18 aug 2009 14:33, 16 keer totaal gewijzigd.
Astra F GSI 2.0 16V 1993 C20XE *Rieger grill *Sebring uitlaatje *Middendemper, kat vervanger *Bi Xenon 8000K *K&N Open Lucht filter *HiJion 16" 205 45 r16 velgen *Koni geel met Kw veren verlaagd 30mm

Audio Klaar:D
Matt
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 3387
Lid geworden op: 08 dec 2005 23:08
Auto('s): 59 Plymouth
Locatie: Zeeland

Re: Revisie C20XE

Bericht door Matt »

Netjes hoor! Erg goed bezig.

Ik hoop volgend jaar ook zoiets te kunnen realizeren dus ik ga dit goed volgen :wink:
2003 Mini Cooper S JCW, supercharged

Westcoast Promoteam 8)
oenatje
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 10360
Lid geworden op: 03 jan 2004 16:36

Re: Revisie C20XE

Bericht door oenatje »

nice, goed bezig.

trek je de km stand gelijk met de oude klok?
Gebruikersavatar
IMpYGSI
forum-gebruiker
Berichten: 209
Lid geworden op: 31 aug 2007 17:23
Auto('s): Astra GSI
Locatie: Maastricht

Re: Revisie C20XE

Bericht door IMpYGSI »

Ja km stand trek ik gelijk zet me gewoon de hele tellerklok om eh:) Heb zelf tog op een notitie via die foto zwart op wit (ofjah kleur op kleur:P) staan bij welke km stand hetgene verwisseld is. Mag hem eigelijk terug op nul draaien voor het blok maargoed dat laat k maar:) Weet tog wnr die gereviseerd is geworden eh!
Heb ook nog n digidash thuis klaar liggen welke op 100.000 staat die komt er precies op die km stand weer netjes in:)

Groeten Twan
Astra F GSI 2.0 16V 1993 C20XE *Rieger grill *Sebring uitlaatje *Middendemper, kat vervanger *Bi Xenon 8000K *K&N Open Lucht filter *HiJion 16" 205 45 r16 velgen *Koni geel met Kw veren verlaagd 30mm

Audio Klaar:D
Gebruikersavatar
chucky66
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 1852
Lid geworden op: 20 mar 2003 19:29
Locatie: zeist

Re: Revisie C20XE

Bericht door chucky66 »

leuk man lekker hobby projectje
gelijk alles mooi kleurtje geven.
Gebruikersavatar
IMpYGSI
forum-gebruiker
Berichten: 209
Lid geworden op: 31 aug 2007 17:23
Auto('s): Astra GSI
Locatie: Maastricht

Re: Revisie C20XE

Bericht door IMpYGSI »

Update:)

Blok terug gekregen en vandaag begonnen met opnieuw opbouwen. Had niet alle info en had nog geen bok waar ik hem op kon zetten. Dit komt morgen allemaal dus vanaf morgen gaan we netjes verder:)
hierbij al enkele foto's:

Afbeelding
L-kapje netjes blank en klaar om gespoten te worden.

Afbeelding
L-kapje netjes gespoten en letters gepolijst vervolgens in de blanke lak gezet:)

Afbeelding
onderblok netjes zwart gespoten

Afbeelding
onderblok met nieuwe zuigers

Afbeelding
Afbeelding
nieuwe lagerschalen drijfstangen, krukas enz.

Afbeelding
nieuwe oliepomp erop

Afbeelding
de kop gevlakt nieuwe klepseals en klepgeleidingen.

Morgen weer verder ermee:)

groeten Twan
Astra F GSI 2.0 16V 1993 C20XE *Rieger grill *Sebring uitlaatje *Middendemper, kat vervanger *Bi Xenon 8000K *K&N Open Lucht filter *HiJion 16" 205 45 r16 velgen *Koni geel met Kw veren verlaagd 30mm

Audio Klaar:D
oenatje
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 10360
Lid geworden op: 03 jan 2004 16:36

Re: Revisie C20XE UPDATE (02-12)

Bericht door oenatje »

netjes twan
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9298
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Revisie C20XE UPDATE (02-12)

Bericht door RedBill »

Zow, daar wordt niet op bezuinigd... Nice!
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
IMpYGSI
forum-gebruiker
Berichten: 209
Lid geworden op: 31 aug 2007 17:23
Auto('s): Astra GSI
Locatie: Maastricht

Re: Revisie C20XE UPDATE (02-12)

Bericht door IMpYGSI »

@RedBill: jah was eerst ook niet de bedoeling om er zoveel aan te doen maar toen ik eraan begonnen ben wil ik het liever in 1 keer goed doen als dat ik hem daluk nog een keer half kan doen. Kost me dan nog meer (denk aan pakkingen en verschillende onderdelen 2 keer te moeten kopen).

Groeten Twan
Astra F GSI 2.0 16V 1993 C20XE *Rieger grill *Sebring uitlaatje *Middendemper, kat vervanger *Bi Xenon 8000K *K&N Open Lucht filter *HiJion 16" 205 45 r16 velgen *Koni geel met Kw veren verlaagd 30mm

Audio Klaar:D
Gebruikersavatar
Peter_89
forum-gebruiker
Berichten: 1577
Lid geworden op: 17 dec 2006 01:11
Locatie: Twente

Re: Revisie C20XE UPDATE (02-12)

Bericht door Peter_89 »

Goed bezig :thumbsup:
Zwei Liter Kraft ja
pascal1109
Moderator
Moderator
Berichten: 7833
Lid geworden op: 01 nov 2006 21:09
Auto('s): 1994 Opel Astra GSi 16v
Locatie: Brabant

Re: Revisie C20XE UPDATE (02-12)

Bericht door pascal1109 »

Erg goed bezig!
Idd beter 1x goed als 10x een beetje goed
When J. Robert Oppenheimer said "I have become death, the destroyer of worlds", he wasn't referring to the atomic bomb. He was referring to the Chuck Norris Halloween costume he was wearing.
______________________________________

:opel: With great power...comes great responsibility :opel:
Gebruikersavatar
IMpYGSI
forum-gebruiker
Berichten: 209
Lid geworden op: 31 aug 2007 17:23
Auto('s): Astra GSI
Locatie: Maastricht

Re: Revisie C20XE UPDATE (02-12)

Bericht door IMpYGSI »

vandaag weer bezig geweest. Alleen foto's vergeten temaken.
Hierbij eventjes de update voor van daag. Drijfstanglagerbouten zijn vervangen. Had deze nog niet eerder binnen dus zaten nog losjes met de oude bouten vast. Karterpakking zit erop enkel de originele karterpanbevestigingsboutjes waren te lang. Dus moeten nog vervangen worden door boutjes met een paar milimeter mindere lengte.
Vervolgens koppakking met kop erop. Enkele losse pakkingen erop gelegt alvast. Pakking van karterontluchtingsbuis opeens pleite. wtf?
Waterpomp met achterplaat distributsie geplaatst. Alleen hierbij is me de middelste bout bovenaan overgedraaid:s hier moet ik dus weer een nieuwe voor gaan bestellen. En binnekort proberen of ik de bout eruit krijg gedraaid door middel van een linkse tap. Hoop het wel:P
Dat was het weer eventjes voor vandaag. Ik zal volgende keer weer foto's maken voordat ik begin.

Groeten Twan
Astra F GSI 2.0 16V 1993 C20XE *Rieger grill *Sebring uitlaatje *Middendemper, kat vervanger *Bi Xenon 8000K *K&N Open Lucht filter *HiJion 16" 205 45 r16 velgen *Koni geel met Kw veren verlaagd 30mm

Audio Klaar:D
Gebruikersavatar
AstraF16
forum-gebruiker
Berichten: 236
Lid geworden op: 25 okt 2008 03:01
Locatie: Omg. Bergen op Zoom

Re: Revisie C20XE UPDATE (03-12)

Bericht door AstraF16 »

Goh ik merk dat ik jou kan bellen zodra mijn blok weer op 3 poten loopt :mrgreen:

Ik heb altijd bewondering voor mensen die zoiets kunnen en willen.
Je auto gaat zo wel langer mee.
Goed bezig!
Gebruikersavatar
IMpYGSI
forum-gebruiker
Berichten: 209
Lid geworden op: 31 aug 2007 17:23
Auto('s): Astra GSI
Locatie: Maastricht

Re: Revisie C20XE UPDATE (03-12)

Bericht door IMpYGSI »

Kost wel flink wat tijd en geld ook hoor haha daar niet van:P
maar dan heb je ook wat eh:)
Duurt nog eventjes maar t komt wel goed:)
Wordt een leuk kerstcadeautje voor mezelf:P

groeten Twan
Astra F GSI 2.0 16V 1993 C20XE *Rieger grill *Sebring uitlaatje *Middendemper, kat vervanger *Bi Xenon 8000K *K&N Open Lucht filter *HiJion 16" 205 45 r16 velgen *Koni geel met Kw veren verlaagd 30mm

Audio Klaar:D
Gebruikersavatar
AstraF16
forum-gebruiker
Berichten: 236
Lid geworden op: 25 okt 2008 03:01
Locatie: Omg. Bergen op Zoom

Re: Revisie C20XE UPDATE (03-12)

Bericht door AstraF16 »

Na allerlei reparaties aan onze Astra weet ik dat zo'n ding geld kost.
Een maand of 3 geleden is ons blok ook uit elkaar gehaald en daar zijn enkel wat nieuwe packingen in gegaan met wat klepstoters en dat vond ik al grof geld.
Laat staan als je alles vervangt voor nieuwe en het nog eens spuit.
Echt goed bezig!
Gebruikersavatar
IMpYGSI
forum-gebruiker
Berichten: 209
Lid geworden op: 31 aug 2007 17:23
Auto('s): Astra GSI
Locatie: Maastricht

Re: Revisie C20XE UPDATE (03-12)

Bericht door IMpYGSI »

Het spuiten kost gewoon bijna niets. Enige wat ik ervan moet betalen zijn de kleppendeksel en de disriemkap omdat deze gecoat worden.
Maargoed ik doe het nu liever in 1 keer fatsoendelijk als daluk nog 2 keer voor de helft:)
Kost me wel wat meer tijd mja. De astra rijd al niet meer sinds 11 oktober. Maargoed zal wel weer eventjes leuk zijn als hij weer compleet ingereden is na 2000 km. Mja vermogen went dan weer zoooo snel eh:P

Groeten Twan
Astra F GSI 2.0 16V 1993 C20XE *Rieger grill *Sebring uitlaatje *Middendemper, kat vervanger *Bi Xenon 8000K *K&N Open Lucht filter *HiJion 16" 205 45 r16 velgen *Koni geel met Kw veren verlaagd 30mm

Audio Klaar:D
Gebruikersavatar
vizier
forum-gebruiker
Berichten: 1497
Lid geworden op: 13 nov 2006 00:19
Locatie: Twente

Re: Revisie C20XE UPDATE (03-12)

Bericht door vizier »

Goed bezig 8)

Idd beter in 1 keer goed dan dan straks alles weer los kunnen halen

Ik hoop ook voor je dat alles in 1 keer goed gaat :)
Helaas ben ik er zelf achter gekomen dat dat niet altijd het geval is :( en das vaak lang zoeken naar kleine dingen

Maar goed as I dan eenmaal weer rijdt vergeet je dat zo weer :)
Life is a Game -> Enjoy :)

Astra GSi 3.2V6

VFR 800fi (800ccV4)
Gebruikersavatar
Ricco
forum-gebruiker
Berichten: 366
Lid geworden op: 31 aug 2006 02:19
Locatie: ZL

Re: Revisie C20XE UPDATE (03-12)

Bericht door Ricco »

Heel mooi dit! Als ie straks net zo loopt als dat ie eruit ziet, dan gaat het helemaal goed komen. 8)

Succes verder!
Gebruikersavatar
IMpYGSI
forum-gebruiker
Berichten: 209
Lid geworden op: 31 aug 2007 17:23
Auto('s): Astra GSI
Locatie: Maastricht

Re: Revisie C20XE UPDATE (03-12)

Bericht door IMpYGSI »

Vandaag eventjes bezig geweest met de oude motor. Enkele dingen eraf geschroefd zoals de uitlaatnokkenas met halgever zodat dit overgezet kan worden in de nieuwe morgen of vrijdag:)
Dat boutje wat in de nieuwe kop over gedraaid is bij de oude eventjes geleent:P

Afbeelding

zo staat de astra er bij. Helemaal in n hoekje weggedrukt zielig alleen:( mjah staat bij een mooie collectie van een vriend van me snachts:P (astra g sport 2.0 16v, opel manta b 1.9, opel astra g 1.6 16v en opel tigra 1.6 16v)

Afbeelding

Foto van mijn oude blok.

Afbeelding

Uitlaatnokkenas er uit.

Update van nieuwe blok komt morgen of vrijdagavond.
Planning is dinsdag oude blok eruit te hebben liggen en donderdag het nieuwe klaar erbinnen:) Hoop dat het lukt zodat k toch nog mn kerstcadeautje voor mezelf heb:D
Sorry voor de slechte fotos (zijn met gsm gemaakt). Had de camera niet bij de hand.

Groeten Twan
Astra F GSI 2.0 16V 1993 C20XE *Rieger grill *Sebring uitlaatje *Middendemper, kat vervanger *Bi Xenon 8000K *K&N Open Lucht filter *HiJion 16" 205 45 r16 velgen *Koni geel met Kw veren verlaagd 30mm

Audio Klaar:D
oenatje
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 10360
Lid geworden op: 03 jan 2004 16:36

Re: Revisie C20XE UPDATE (10-12)

Bericht door oenatje »

idd slechte foto's

maar wel goed bezig :wink:
Gebruikersavatar
IMpYGSI
forum-gebruiker
Berichten: 209
Lid geworden op: 31 aug 2007 17:23
Auto('s): Astra GSI
Locatie: Maastricht

Re: Revisie C20XE UPDATE (10-12)

Bericht door IMpYGSI »

Nog enkele foto's van vorige keer:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De update:)
Eindelijk mijn kleppendeksel en distributsiekap terug. (ze hebben zelfs de oude distributsieriemkap gecoat --> wordt verkocht! U2U bij interesse!)
Deze is hetzelfde als op de foto's alleen is het voor een oud type distributsie.

Afbeelding

gecoate kleppendeksel

Afbeelding

direct binnenkant kleppendeksel gemodificeerd, zie het ijzeren plaatje.

Afbeelding

distributsiekap

Afbeelding

klepstooters erin

Afbeelding

vliegwiel erop

Afbeelding

nokkenassen met nieuwe keerringen erin

Afbeelding

kleppendeksel erop met L-kapje
Moeten alleen nog extra nieuwe kleppendeksel boutjes want zitten nu nog 10 oude in. waren er te weinig van binnen gekomen.
oliedop komt nog n nieuwe rubberen ring in.
1 klepdekselboutje zit er los in. Geen draad meer erin ofzo?:S Morgen maar eventjes een helicoiltje erin draaien.

Afbeelding

totaal blokje tot nu toe

Afbeelding

Is tog een mooi kleppendekseltje nietwaar:P

Groeten Twan
Astra F GSI 2.0 16V 1993 C20XE *Rieger grill *Sebring uitlaatje *Middendemper, kat vervanger *Bi Xenon 8000K *K&N Open Lucht filter *HiJion 16" 205 45 r16 velgen *Koni geel met Kw veren verlaagd 30mm

Audio Klaar:D
oenatje
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 10360
Lid geworden op: 03 jan 2004 16:36

Re: Revisie C20XE UPDATE (14-12)

Bericht door oenatje »

dat is idd een heel mooi kleur combi voor het kleppendeksel.

echt een net blok
Gebruikersavatar
Peter_89
forum-gebruiker
Berichten: 1577
Lid geworden op: 17 dec 2006 01:11
Locatie: Twente

Re: Revisie C20XE UPDATE (14-12)

Bericht door Peter_89 »

Super plaatje. Pas op met die helicoil dat je geen ijzer in je blok krijgt he :wink:
Zwei Liter Kraft ja
Gebruikersavatar
KevTech
forum-gebruiker
Berichten: 432
Lid geworden op: 21 okt 2008 20:41
Auto('s): Astra GSi (C20XE M2.8)
Locatie: Middelburg

Re: Revisie C20XE UPDATE (14-12)

Bericht door KevTech »

Ziet er erg goed uit zo :D
Gebruikersavatar
IMpYGSI
forum-gebruiker
Berichten: 209
Lid geworden op: 31 aug 2007 17:23
Auto('s): Astra GSI
Locatie: Maastricht

Re: Revisie C20XE UPDATE (14-12)

Bericht door IMpYGSI »

Peter_89 schreef:Super plaatje. Pas op met die helicoil dat je geen ijzer in je blok krijgt he :wink:
Ja ijzer zal ik er niet in krijgen eh:P Hoogstens aluminium:D

Maar ja daar houd ik rekening mee;) Stofzuigertje erbij en alles afdekken.

Heb trouwens eventjes gerekend hoeveel cc ik nu heb na het opboren. Dit is origineel 1998,23 cc en nu is het 2021,53 cc maar daar gaat wel nog iets vanaf ivm kopvlakken maar dit zal zooo minimaal zijn geweest dat het uitkomt op 2021cc :P

Groeten Twan
Astra F GSI 2.0 16V 1993 C20XE *Rieger grill *Sebring uitlaatje *Middendemper, kat vervanger *Bi Xenon 8000K *K&N Open Lucht filter *HiJion 16" 205 45 r16 velgen *Koni geel met Kw veren verlaagd 30mm

Audio Klaar:D
Plaats reactie