RedBill's GSi - The Complete Story (Update 12-04-'22)

Grote verbouwingen en projecten. (Car project show-off.)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9296
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: RedBill's GSi - The Complete Story (Update 09-12-08)

Bericht door RedBill »

Bij mij heeft ie er een adapterplaatje tussen gezet, inderdaad.
Is zeker beter hoor zo'n nieuwe voorruit. Het verjongd de auto ook gelijk weer een stuk.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9296
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: RedBill's GSi - The Complete Story (Update 09-12-08)

Bericht door RedBill »

Gisteren naar DHZ geweest om daar mijn krukaspoelie te vervangen. De mijne slingerde namelijk, wat het begin van het einde van zo'n ding betekent.
Toen ik de handel toch los had gelijk even op zoek geweest naar de oorzaak van een vreemd schurend geluid bij mijn distributie vandaan.

Toen ik de afdekkap eraf had zag ik dat de spanning van de riem niet echt optimaal was, dus de riem er maar even opnieuw op gespannen. Niels kwam kijken en merkte op dat de rechter spanrol verkeerdom zat. Hij gaf aan dat het vreemde is dat op de ene tekening van Opel de rand naar buiten zit en op de andere tekening naar binnen. Naar buiten was volgens hem de juiste wijze. Die dus gelijk maar even omgedraaid.

Afbeelding

Niels zijn mooie distributiespantang in actie.
Afbeelding

Kap er weer op:
Afbeelding

Bleek dat het geluid nog niet weg was. Ik luisteren, zoeken, nog een keer luisteren, wat trekken aan de beschermkap... ik kwam er niet uit. Dan de kap maar weer los.
Nog een keer luisteren. Kwam ik erachter dat de twee boutjes die je door de nokkenaswielen heen ziet beide losgetrild waren, waardoor de witte bechermkap tegen het linker tandwiel aan kwam.

Die dus weer goed vastgezet en de motor klonk weer perfect.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9296
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: RedBill's GSi - The Complete Story (Update 15-03-09)

Bericht door RedBill »

Bart(astra) schreef:Realiseer je je wel, dat je stiekum door het oog van de naald bent gekropen ? :shock:

Beter dat je er op tijd bij bent geweest !
Ja, dat realiseer ik me zeker! Ik heb me ook afgevraagd hoe het kon dat de spanrol was losgelopen. Vorige keer namelijk ook met het spantooltje de riem gespannen en vervolgens vastgezet. Het enige wat ik kan verzinnen is dat de bout van die de spanrol vast zet niet voldoende strak is aangedraaid.

Ik zal het dus ook deze keer in de gaten houden, en de spanning de komende maanden een paar keer controleren.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9296
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: RedBill's GSi - The Complete Story (Update 15-03-09)

Bericht door RedBill »

13-02-2009
Zo, in het kader van: "de achterbumper en achterklep van die GSi zijn nog nooit vervangen, dat wordt hoog tijd" is vanmiddag op de A1 bij Amersfoort een Ford Fiesta bij mij naar binnen komen rijden, omdat die niet zo hard kon remmen als ik.

Watsgeburt:
Ik reed op de A1, nat wegdek, en wanneer het kon ging ik rechts rijden, dat doe ik namelijk altijd, echter zonder mensen aan de rechterkant in te halen. Het was druk, en het tempo op de weg verschilde telkens sterk. Toen ik weer bij een vrachtwagen kwam wisselde ik van rijstrook, dus van rechts naar links. Voor mij een blauwe peugeot 106, met een jongedame en een kind erin. Achter mij een echtpaar met ook een klein kind in de betreffende Fiesta. In mijn beleving kwam er vervolgens een andere grijze wagen tussen mij en de Fiesta in rijden, toen de Peus voor mij ineens vol op de rem ging. Ik zag dat ze aan het slippen was, aangezien er rook van haar banden kwam. Ik zat ook al vol in de ankers, en bij mij kwam de ABS er i.c.m. de winterbanden prima in. De grijze wagen schoot volgens mij vervolgens gelijk weer naar rechts en erlangs. Ik remde sneller af dan de Peugeot en zou haar zeker niet geraakt hebben, als niet op dat moment de Fiesta vol in mijn achterkant kwam. Met mijn voorbumper schampte ik nog net de Peugeot, omdat ik zo bijdehand was geweest naar links te sturen.

Toen het duidelijk was dat alle kids in orde waren begonnen de mensen in de Fiesta te mopperen, terwijl ik graag eerst alles aan de andere kant van de weg wilde hebben om filevorming tegen te gaan. Van de voorkant van de Fiesta was weinig meer over. Toen ik het verkeer staande had gehouden heb ik mijn wagen en de dame van de Peugeot die van haar naar de vluchtstrook gereden en wilde ik de Fiesta gaan helpen duwen. Die man was echter eigenwijs en wilde aan die kant blijven. OK, dat zij dan zo, dus die vent daar in z'n sop gaar laten koken. Ik met de bestuurster van de 106 gekeken naar haar schade. Zij vond het niet nodig om voor die paar krasjes een schadeformulier in te vullen, maar ik stond erop dat we dat wel zouden doen, omdat als er toch meer schade was, ze daar spijt van kon krijgen. Dat vond ze heel relaxed, dus ik eerst haar geholpen en haar formulier ingevuld. Toen begon de man van de fiesta, die inmiddels door Rijkswaterstaat geholpen was over te steken tegen mij te mopperen dat het mijn schuld was. Ik kwam telkens van rechts naar links enzovoort. Ik dacht: nou moettie niet mooier worden, ik houd me aan de verkeersregels, en ik zal de schuldige zijn? Ik was al bang dat er politie bij zou moeten komen.

Zover kwam het gelukkig niet. Ze hebben het schadeformulier feitelijk naar waarheid ingevuld, en ik kan de verzekering aan het werk gaan zetten. Anderhalf uur later was ik met schade en al weer op weg naar huis.

Geluk bij een ongeluk:
- Ze hebben mijn Irmschers allebei heel gelaten
- Ik had nog wat schade van een betonpaaltje aan de achterbumper en nog wat roest aan de achterklep. Dat wordt nu gelijk ook gefixt
- Het was een 800 kg zware Fiesta, geen SUV.

Voorschade moet ik alleen wel zelf betalen, maar dat is alleen een knipperunit (waar het glaasje door de klap uit gesprongen is) en wat spuitwerk.

En dan nu de foto's (waar iedereen natuurlijk eerst naar kijkt, voor het verhaal te lezen).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

14-02-2009
Gisteren de Astra maar even heel snel door de wasbox gehaald en het ergste vuil verwijderd. Voor de schadetaxatie nog even een keer goed (laten) doen.

Afbeelding

Kras op de achterbumper (van de vanrail????)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Linker en rechterscherm zijn voor het oog nog recht.
Afbeelding

Afbeelding

Schade voorzijde:

Afbeelding

Krassen op de bumper
Afbeelding

Knipperlicht een tikje gehad
Afbeelding

28-02-2009
Intussen zijn we meer dan een week verder na de taxatie, en ik heb nog steeds niets gehoord over het taxatiebedrag. Ik irriteer me daar behoorlijk aan en heb ook al meerdere telefoontjes gepleegd om duidelijkheid te krijgen, maar het schiet nog niet op.

Intussen ga ik natuurlijk niet stilzitten. Er valt best wat te besparen op de reparatie van de schade. Het uitgangspunt is zoveel mogelijk nieuwe onderdelen, maar een enkel onderdeel komt nog wel in aanmerking voor vervanging door 2e hands.

In dit geval het kofferbakdeksel. Astrid_Fahrer (Marcel) had me geattendeerd op een GSi 8V uit 1993 die op de sloop in Duiven staat. Zonde trouwens dat het ding daar staat. Het heeft z'n originele achterschermen nog, maar er is geen spikkeltje roest te zien, ook niet aan de binnenzijde. Ding is naar de sloop gegaan vanwege een gat in het onderblok. Echt jammer van zo'n goede carrosserie.

Vandaag heb ik samen met Marcel de klep gedemonteerd van de wagen die bovenop een andere wagen stond. Op zich nog best een klus, zo in de lucht en zo dicht tegen de schutting aan. Het is allemaal goed gekomen en het kleppie staat nu ter cleaning bij mij thuis.

Foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

02-03-2009
Vanochtend gebeld door de taxateur. Weer het verhaal over waarom ik hem (nog) niet had laten taxeren, dat hij het opknappen van zo'n oude auto niet verstandig vond, maar dat was mijn keuze en meer van dat soort ongein. Hij had wat rond gekeken en rondgevraagd en de dagwaarde zat op ongeveer 1200 euro. Maar hij wilde me er 2000 euro voor geven met behoud van de wagen. En dan was hij heel coulant geweest zei hij. :?

Jullie zullen snappen dat ik met een geschat schadebedrag van 3500 euro niet blij ben met deze uitspraak. Dat betekent dat ik er bij een ongeluk buiten eigen schuld nota bene 1500 euro bij inschiet.

Eerste wat ik dus ga doen na het herstel is een grondige taxatie. :cry:

03-03-2009
Vandaag weer de schadetaxateur gebeld en hem een tegenbod gedaan. Hem verteld dat ik met 2500 euro kon leven, maar dat ik er dan nog 800 euro en twee vrije dagen van mijn werk bij in schiet.
Daar ging hij uiteindelijk mee accoord. Oftewel:
- Economisch Total Loss
- 2500,- vergoeding
- Behoud "wrak"

Mijn plan:
- Zelf thuis en bij het schadebedrijf al het demontagewerk uitvoeren.
- Schadebedrijf het uitdeuk- las- en spuitwerk laten doen
- Zelf alle montagewerkzaamheden doen.

Dan moet het toch voor dit bedrag kunnen.
Verder even kijken wat ik bij Autopalace nog kan doen met de prijs van de onderdelen. Normaal doen ze intern geen korting geven op de onderdelen aan hun eigen schadebedrijf. Daar zou ik dus nog 20% kunnen besparen door de onderdelen zelf te kopen met korting en dan aan de schadeafdeling van Autopalace te leveren.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9296
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: RedBill's GSi - The Complete Story (Update 15-03-09)

Bericht door RedBill »

28-03-2009

Vandaag begonnen met het klaarmaken van mijn auto voor het schadeherstel. Ik werd er gedurende de dag niet vrolijker van. Ik heb er echt een hard hoofd in dat ie weer helemaal strak zal worden. De schade aan de achterplaat en de bodem van de auto is toch wel aanzienlijk te noemen.

Ik ben begonnen met het verwijderen van de interieurpanelen en andere delen.

Gescheurde lak rondom het slot wat een enrome opdonder heeft gehad.
Afbeelding

Spoiler van de gedeukte klep af, zodat die naar Vizier toe kan.
Afbeelding

Kofferbakdeksel verwijderd. Gelukkig was het intussen droog geworden, want ik was vanochtend goed aan het balen van het weer.
Afbeelding

Oude bedrading uit de klep verwijderen, touwtjes eraan knopen om gemakkelijk mijn originele bedrading door de stijl van de nieuwe klep heen te kunnen trekken.
Afbeelding

Oude bedrading er langzaam uit trekken.
Afbeelding

Sluit mooi aan joh! Not. :cry:
Afbeelding

Afbeelding

Binnenzijde. :cry:
Afbeelding

Afbeelding

Achterbumper verwijderd.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maandag gaat ie naar Autopalace in Doetinchem, om daar gefixt te worden. Zal halverwege de week wel een keer poolshoogte gaan nemen hoe de deuken eruit gekomen zijn.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9296
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: RedBill's GSi - The Complete Story (Update 28-03-09)

Bericht door RedBill »

Nou, afgelopen maandag de wagen dus gebracht en een prachtige Chevrolet Matiz als huurauto onder mijn kont. 52 pk 0.8 6V. Yeah baby! 0-100 in 21,9 seconden.

Vandaag even gebeld met het schadebedrijf of de deuk er een beetje fatsoenlijk uit wilde komen. Antwoord: "We hebben maar een nieuw tussenpaneel besteld, die we erin gaan lassen. De auto staat hier op de richtbank, en als het mijn eigen auto was zou ik met het resultaat van het uitdeuken ook niet akkoord gaan." Duidelijke taal. Resultaat is wel dat ik de auto in ieder geval nog tot en met volgende week woensdag kwijt ben, maar mijn gevoel over dat ie nu goed gerepareerd wordt is wel beter, ondanks dat het me wel wat meer gaat kosten. Heb helaas geen tijd om naar Doetinchem te gaan om foto's te maken.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9296
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: RedBill's GSi - The Complete Story (Update 01-04-09)

Bericht door RedBill »

07-04-2009

OK nog gauw even voor ik mijn bed in duik.

Zoals ik al postte ben ik over het resultaat van het plaatwerk en spuiten erg tevreden. Ze hebben een nieuwe tussenplaat gebruikt en daar de bodem en het binnenste gedeelte van de achterzijde terug tegenaan gezet. Het resultaat is dat het nagenoeg onzichtbaar is dat ie ooit in elkaar heeft gezeten... Goed dus.

Zo kreeg ik em terug van de spuiter.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De schade aan de voorzijde ook netjes verholpen. Ze waren echter slecht bezig geweest en intern niets gecommuniceerd. Ik had namelijk al een knipperlicht type >95 besteld, samen met nog een aantal andere onderdelen. Die lagen in hun onderdelenmagazijn. Ik had dat ook aan hun voorman verteld. Kwam ik daar, zat er ineens een originele <95 GSi knipperlicht in. Ik navragen bij hun magazijn, bleek dat degene die ik besteld had daar netjes op de plank lag, samen met de andere spullen. Daar terplekke omgewisseld en verteld dat ze die van de rekening af moesten halen.

Afbeelding

Afbeelding

Achterkant is zoals gezegd erg netjes, niets op aan te merken!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zelfs de hele wielbak is netjes meegespoten.
Afbeelding

Afbeelding

Omdat de sideskirts door de monteurs gedemonteerd waren en daarbij bijna alle clips gebroken waren een aantal zakjes nieuwe clips.
Afbeelding

Nieuw kofferbakrubber.
Afbeelding

De bumper weer gemonteerd.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De appendages weer geinstalleerd. Helaas was de kofferbakdeksel weer helemaal gedemonteerd van de auto en was de bekabeling van de kofferbak weer volledig verwijderd, echter zonder een trekdraad mee te nemen. Nu dus eerst weer zitten martelen om een trekdraad door de kofferbakdekselstijl heen te krijgen.
Afbeelding

Achterplaat weer monteren, inclusief nummerplaat.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En helaas moeten de Irmschers wijken voor de originele verlichting. Ik had nog zo gezegd tegen de chef dat alle stukjes van de Irmschers bewaard moesten blijven, omdat ik de afgebroken schroefpunten wilde lijmen. Natuurlijk was dat niet gebeurd en waren die verdwenen. Resultaat: Irmschers zijn waardeloos geworden, en ik moet op zoek naar nieuwe. Want dit kan natuurlijk niet.
Afbeelding

Vandaar dus ook dat ik met zeer gemengde gevoelens de auto nu weer terug heb. Het prijskaartje moet ik nog vernemen, omdat hij de uren nog niet had geregistreerd. De rest ga ik zaterdag afmonteren.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Haaye
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 2681
Lid geworden op: 17 mar 2009 16:52
Auto('s): Astra GSI C18XE >> C20XE M2.8 Coscast :)
Locatie: Wâlterswâld

Re: RedBill's GSi - The Complete Story (Update 07-04-09)

Bericht door Haaye »

Hee Redbill!

Heb net "even" Je hele topic doorgelezen! Ben bijna een uur bezig geweest! :shock:
Maar zeker de moeite waard! Ben eigenlijk precies hetzelfde van plan met mijn astra! Maar dat word volgend jaar pas. Wil er eerst dit jaar nog in rijden. Wel Klote van dit ongeluk.. En je achterlampen.. Voor de rest wel super strak gespoten!

Mijn astra krijg ik volgende week donderdag weer! Maak ik nog een topic van!

Nou succes nog met het opbouwen van de GSI!! Ga zo door! 8)
Astra GSI 16V Tailgate>>fase 1 C20XE M2.8 1995
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9296
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: RedBill's GSi - The Complete Story (Update 07-04-09)

Bericht door RedBill »

haaye schreef:Heb net "even" Je hele topic doorgelezen! Ben bijna een uur bezig geweest! :shock:
Maar zeker de moeite waard!
Kijk, goed om te lezen. Dat is ook precies waarom ik het zo uitgebreid bijhoud, om anderen te vermaken, te helpen en te inspireren.
haaye schreef:Ben eigenlijk precies hetzelfde van plan met mijn astra! Maar dat word volgend jaar pas. Wil er eerst dit jaar nog in rijden.
Ik hoef je vast niet te vertellen dat je dan wel aardig in de buidel moet tasten. Maar ik vind het nog steeds de moeite waard, alhoewel ik het ook niet erg zou vinden als ik nu de komende 3 jaar even helemaal geen grote problemen zou krijgen. Ik vind dat ik dat wel verdiend heb met al mijn inspanningen.
haaye schreef:Wel Klote van dit ongeluk.. En je achterlampen.. Voor de rest wel super strak gespoten!
Ja ongeluk was zeker kloten. Eerste wat ik nu moet gaan doen is dat ding goed laten taxeren.
haaye schreef:Mijn astra krijg ik volgende week donderdag weer! Maak ik nog een topic van!
Zeker doen!!

@Mat: ik laat het je nog weten, bedankt voor het aanbod in ieder geval!
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
The Stinger
forum-gebruiker
Berichten: 163
Lid geworden op: 07 okt 2007 16:27
Locatie: Heerenveen

Re: RedBill's GSi - The Complete Story (Update 07-04-09)

Bericht door The Stinger »

RedBill schreef:
haaye schreef:Heb net "even" Je hele topic doorgelezen! Ben bijna een uur bezig geweest! :shock:
Maar zeker de moeite waard!
Kijk, goed om te lezen. Dat is ook precies waarom ik het zo uitgebreid bijhoud, om anderen te vermaken, te helpen en te inspireren.
Inspireren doet het zeker. Heb toevallig van de week ook je thread gelezen en kreeg er eigenlijk meer zin in om mijn GSI eindelijk eens goed aan te pakken.

In ieder geval veel respect wat je allemaal gedaan hebt aan je auto, geldt eigenlijk voor iedereen die zo bezig is.
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9296
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: RedBill's GSi - The Complete Story (Update 07-04-09)

Bericht door RedBill »

Zaterdag de hele dag druk geweest met de Astra. Deze moest namelijk nog weer verder opgebouwd worden, en voordat ik de skirts en alles er weer op zou zetten wilde ik eerst de kokers weer helemaal volproppen met ML. Daarnaast wilde ik ze nog weer voorzien van een nieuwe laag lak. Terwijl ik bezig was met schoonmaken merkte ik wel dat de kokers in de afgelopen 4 jaar er niet op vooruit zijn gegaan. Ik heb ze in 2005 niet vervangen omdat er nog geen gaatje te bespeuren was, maar nu beginnen ze wel aan vervanging toe te raken. Omdat ik aardig in tijdnood zat heb ik weinig foto's. Ik ben 's ochtends om 09:00 uur begonnen en was 's avonds om 20:00 uur klaar.

Allereerst heb ik de boutjes die eerder waren losgetrild achter de distributie voorzien van loctite, zodat dat niet weer gaat gebeuren.

Vervolgens m'n rechter koplamp vervangen, omdat er een gaatje in zat.
Afbeelding

Afbeelding

Mooie nieuwe Bosch, had ik al gekocht voor het ongeluk trouwens.
Afbeelding

Samen met het eveneens nieuwe knipperlicht.
Afbeelding

Skirts er weer op. Heb geen tijd gehad de rest van de auto te wassen. En dat verschil zie je goed.
Afbeelding

Afbeelding
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9296
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: RedBill's GSi - The Complete Story (Update 12-04-09)

Bericht door RedBill »

oenatje schreef:Zie je nog verschil tussen links en rechts? En dan bedoel ik het ook nog op 2 manieren.

brand de 1 nu feller?

en overdag? is de 1 niet veel mooier dan de andere?
Was een beetje lastig om met dit zonlicht een goede foto zonder teveel weerspiegeling te maken, maar hier kun je zien dat het kleurverschil erg weinig is.

Afbeelding
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9296
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: RedBill's GSi - The Complete Story (Update 12-04-09)

Bericht door RedBill »

Zo vandaag de laatste grote klus als nasleep van het ongeluk. Ik had een nieuw kunststof interieurpaneel besteld voor de achterzijde van de kofferbak. Die was geleverd in zwart, in plaats van Antraciet wat er bij de GSi's standaard in zit. Daar baalde ik op zich wel een beetje van, maar de antraciete van de GSi was niet meer te bestellen volgens de magazijnmedewerker bij de dealer. Verder was vlak voor het ongeluk de elastische band in de kofferbak gebroken. Die gebruik ik echter altijd om mijn gereedschapskist mee te zekeren, dus daar moest een ander voor komen. Ik vond 25 euro alleen een beetje duur, dus besloot ik om die op de sloop te halen.

Verder had ik nog nodig:
- Gordel linksachterin
- Gordelsloten voor de achterbank waarvan de bevestiging aan de knopjes op de rugleuning nog goed is

Uiteindelijk vond ik in Dieren op de sloop wat ik nodig had. Een 3-deurs Astra F uit '95. Resultaat:

Afbeelding

Vervolgens ben ik hard aan de slag gegaan. Eerst de zijpanelen verwijderd om alles weer goed hernieuwd in de ML te kunnen zetten.

Afbeelding

Afbeelding

Daarna het interieur weer inbouwen. Ik had uit de sloopastra ook de zijpanelen van de kofferbak meegenomen, omdat daar zwarte in zaten. Het kleurverschil is wel te zien. Daarnaast heeft de >95 Astra nog een extra elastiek, wat helemaal nieuw voor mij is. Leuk meegenomen! Het wordt langzaam maar zeker weer compleet.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Met een splinternieuw achterpaneel.
Afbeelding

Het kleurverschil tussen oud en nieuw zwart zal nog moeten "slijten".
Afbeelding

De gordelsloten wilde ik ook (voor de zoveelste keer) vervangen omdat de lipjes weereens allemaal afgebroken waren. Op de sloop dus goede meegenomen.
Afbeelding

Zo heeft Opel het ooit bedoeld...
Afbeelding

Toen de kofferbak en de gordels weer in orde waren ben ik aan de slag gegaan met het plaatsen van de nieuwe parafan.

De oude:
Afbeelding

Heej, volgens mij mist er iets bij de oude. :shock:

Afbeelding

Afbeelding

De klittebandjes zaten nog wel op de oude, maar het dubbelzijdige tape van de tegenzijde zat allang niet meer op de ruit geplakt. Dat voorzien van nieuwe tape en opnieuw op de ruit geplakt.

Afbeelding

De nieuwe parafan geplaatst. Dat ziet er een stuk beter uit, en zal ook zeker veel beter tegen vocht beschermen dan de oude.
Afbeelding

Ik ontdekte trouwens nog wel wat modificaties aan de nieuwe parafan. Deze had een schroef meer dan de oude, terwijl de bevestigingsmogelijkheid op de carrosserie wel aanwezig is. Kennelijk heeft Opel daar toch klachten gehad m.b.t. vocht in de wagen en toen een wijziging aangebracht.

Afbeelding

Afbeelding

Het enige wat nu nog rest is kijken of ik met de achterlampen die ik op de sloop gevonden heb de irmschers weer fatsoenlijk kan maken. Zo niet dan moet ik andere kopen. Daarnaast moet het 3e remlicht nog opnieuw aangesloten. Al met al weer lekker geklust vandaag.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
GSi Twente
forum-gebruiker
Berichten: 2882
Lid geworden op: 24 mar 2003 22:56
Locatie: Twente

Re: RedBill's GSi - The Complete Story (Update 25-04-09)

Bericht door GSi Twente »

Goed bezig Wimpie.

Dat ding wordt nog een "sammlerstück". :wink:
"hochdrehzahlprinzip"

"Meningen zijn als horloges: ze lopen niet gelijk en ieder gelooft in het zijne"
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9296
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: RedBill's GSi - The Complete Story (Update 02-07-09)

Bericht door RedBill »

Donderdag 9 juli heb ik bij Niels het druklager (laten) vervangen. Het ding heeft er intussen alweer een tweetal intensieve ritten door Duitsland op zitten.

Druklagertje uit elkaar gedraaid.
Afbeelding

Koppelingsplaten en drukgroep hadden zeker nog wel langer mee gekund. Maarja, toch maar gelijk vervangen als alles toch los ligt.
Afbeelding

Bak even globaal schoon gespoten.
Afbeelding
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9296
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: RedBill's GSi - The Complete Story (Update 19-07-09)

Bericht door RedBill »

Mijn wagen gaat volgende week donderdag voor wat belangrijke punten naar de dealer. Allereerst zijn mijn veerpoot rubbers (die je onder de kap kunt zien) volledig naar de kloten. De laatste keer geweest dat ik immitatiespul gebruik. Die dingen zitten er nog maar 2 jaar op, en nu al helemaal naar hun grootje. (Kan even geen foto's maken, mijn camera wordt gerepareerd). Tweede punt is dat ik nog steeds bij tijd en wijlen het gevoel heb dat ik speling op mijn linker voorwiel heb zitten. Daarnaast ga ik eindelijk beginnen aan het gevecht tegen rijwind, oftewel, ik ga nieuwe deurrubbers bestellen.

Ik zal zodra mijn camera terug is foto's maken.

Wat wel cool was: ik belde Autopalace in Doetinchem op om een afspraak te maken, kreeg ik een man aan de lijn die na een tijdje zei: weet je wat opvallend is? In Apeldoorn had ik ook een klant met een GSi en die had dezelfde achternaam als jou. Ik: "Dat was ik ook, ben intussen verhuisd naar Ede." Ow, OK, ja die Astra van jou is echt heel netjes, dat weet ik nog wel...

Toch leuk om te horen...
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9296
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

RedBill's GSi - Veerpootrubbers vervangen.

Bericht door RedBill »

Mijn veerpootrubbers waren zoals gezegd behoorlijk uitgewoond. Dus zijn die vervangen.
En dat rijd niet meer lekker. Het begon zelfs al te kraken (ijzer op ijzer).

Afbeelding

Afbeelding

Rechts was het ergst, maar links was ook niet veel meer.
Afbeelding

Dus een paar mooie nieuwe erin.
Afbeelding

Afbeelding

Gevolg: Mijn wagen staat weer 2 centimeter hoger op zijn voorpoten. Bij de garage hadden ze aangegeven dat ze wanneer het nodig was ook wel zouden uitlijnen. Stond niet op de rekening, dus ik ging er vanuit dat het wel niet nodig zou zijn geweest. Niets was minder waar. Ik heb een weekend rondgereden met een sporing van niets. Mijn voorwielen stonden letterlijk in een V-vorm, en bij elke bocht, ongeacht de snelheid ging ik er met piepende banden doorheen. Hmmm... Maar even weer terug naar de garage dan. Daar istie alsnog uitgelijnd, en het rijdt weer heerlijk!

Gelijk ook de hele serie rubbers binnen (voor € 220,- inclusief BTW en 20% korting aan raamrubbers, en bumperlip gekocht). Die moet ik nog monteren, maar daar komen dan wel foto's van.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9296
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Weer radiateur lek

Bericht door RedBill »

Die radiateurs zijn ook niet meer wat ze geweest zijn. Mijn nieuwe radiateur die ik januari vorig jaar heb gemonteerd is nu alweer lek. Oorzaak: stuurbekrachtigingsslang die er tegenaan trilde. Daar had mijn oude radiateur nooit een probleem mee!

Nou ja, maar weer een nieuwe halen dan...
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9296
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: RedBill's GSi - The Complete Story (Update 31-08-09)

Bericht door RedBill »

Afgelopen zaterdag de nieuwe radiateur erin gezet. "Oude" is gewoon een hydrauliekslang ingesleten...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


De boosdoener:

Afbeelding


Stukje gedraaid en wat bescherming tegen de hitte erop. Zal binnenkort wel een nieuwe beschermhoes kopen. Dit is ook zo cheap...

Afbeelding


En de nieuwe er weer in...

Afbeelding
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9296
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: RedBill's GSi - The Complete Story (Update 31-08-09)

Bericht door RedBill »

Noodgedwongen weer een update van mijn hobbyproject.

In het afgelopen jaar was ik al een aantal keer bij de dealer geweest om samen met hun te zoeken naar de reden waarom mijn ABS krans geregeld aanliep, waarom er een soort gekraak uit de buurt van de linker aandrijfas kwam, vooral bij het nemen van bochten, maar ook bij forse acceleratie. Elke keer als de centrale manier opnieuw was vastgezet ging het weer even goed, maar kwam na een tijdje het geluid terug. Ik had het vermoeden dat het in het wiellager zat, of in de as zelf. Ik hield er al rekening mee dat de as aan het uitrekken was en had afgelopen week al de (nagenoeg nieuwe) as van Nick(GSI) overgekocht. Ik hoopte dat het tot aan mijn vakantie (v.a. volgende week woensdag) goed zou gaan.

Helaas. Gisteren reed ik weg bij mijn huis en na 200 meter begon er dramatisch geluid uit het vooronder te komen. Ik maakte rechtsomkeert. Bij de laatste bocht was ik mijn tractie kwijt. Geholpen door wat omstanders mijn auto de lift in geduwd en op mijn parkeerplek gezet.

Vanochtend de diagnose gesteld:

Lekker klussen in de sneeuw en kou. Met dikke kleding nog best te doen.
Afbeelding

Wiel eraf en de centrale moer kwam me al tegemoet rollen.
Afbeelding

Metaalmoeheid. 17 jaar loshalen en weer monteren eisen hun tol.
Afbeelding

Het andere deel.
Afbeelding
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9296
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: RedBill's GSi - The Complete Story (Update 19-12-'09)

Bericht door RedBill »

24-12-2009

Nadat de wagen gisteren door Autopalace is opgehaald

Afbeelding

...kon ik em vandaag weer zelf rijdend de garage uit naar Ede terugrijden.
Trompie schreef:Hopen dat de nieuwe wel heel blijft!
Dat zal wel goed gaan denk ik. Deze en de vorige reparatie staan los van elkaar. Verder is deze as die er nu onder is gekomen nagenoeg nieuw. Heeft maar 800 kilometer gedraaid. Ben juist terug uit Doetinchem en de wagen staat weer op z'n pootjes voor de deur.

Reparatiekosten, inclusief de as van Nick, nieuwe naaf, nieuwe lagerset, nieuwe spoorstangkogel en arbeidsloon:
730 euro. Kosten voor het ophalen van de wagen hebben ze niet berekend, en op alle onderdelen 15% korting.

Zo'n naaf is nog best duur: 224,50 bruto.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9296
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: RedBill's GSi - The Complete Story (Update 19-12-'09)

Bericht door RedBill »

Vandaag een exacte herhaling van deze exercitie. Baggerzooi. Kost nauwelijks wat, maar is wel weer veel werk. Ondanks de -3 graden celcius was het trouwens met warme kleren aan nieteens onaangenaam buiten.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9296
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: RedBill's GSi - The Complete Story (Update 06-01-'10)

Bericht door RedBill »

Van mij mag het wel weer lente worden en zonnig. De Astra is namelijk nodig aan wat onderhoud toe:

- Voorschade laten fixen (Done)
- Kijken waarom de wagen zoveel brandstof verbruikt (Done)
- Handrem fixen (Done)
- Deurrubbers vervangen (Rechts done)
- Bumperlip vervangen (Done)

Binnenkort ook eens serieus op zoek naar nieuwe dorpels. (Zijn binnen)
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9296
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: RedBill's GSi - The Complete Story (Update 06-01-'10)

Bericht door RedBill »

Trompie schreef:
jazzgsi schreef:
RedBill schreef: - Kijken waarom de wagen zoveel brandstof verbruikt
Ben benieuwd! Toen me oom bij z'n garage mijn andere uitlaat erop had gezet zei hij ook al dat die van mij veel brandstof verbruikt.
Of het teveel is vraag ik me af... het zijn geen zuinige auto's maar hij moet natuurlijk niet nog meer gaan zuipen dan :).
Ja, hier zijn al heel veel topis over! Als je geen 1 op 10 kunt redden dan verbruikt ie teveel.
De werkelijke vraag moet bij mij denk ik ook niet zijn waarom de wagen zoveel brandstof verbuikt, maar hoe het komt dat de tank in verhouding tot het aantal gereden kilometers zo snel leeg is. Ik denk namelijk dat ik ergens brandstoflekkage heb...
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9296
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: RedBill's GSi - The Complete Story (Update 06-01-'10)

Bericht door RedBill »

Afgelopen zaterdag zoals al in het kletspraat topic aangaf aan het hobbyen geweest. Zoals jullie van mij gewend zijn horen daar natuurlijk foto's bij.

Allereerst maar even de foto's van de schade die ik enige tijd terug aan de voorkant had opgelopen door een SUV die zijn parkeersensoren te hoog had zitten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maandag de wagen weggebracht naar de schadehersteller.
Op de laatste foto zien jullie was schade aan de rand van mijn motorkap. Ik had gevraagd of dat samen met een klein roestplekje onder de lak verwijderd kon worden en opnieuw gespoten. Dat zou dan voor mijn eigen rekening zijn. Het schadebedrijf gaf echter aan dat zij daarop dan geen garantie konden geven, omdat het waarschijnlijk na een jaar terug zou zijn. Ik kon dan beter een andere kap zoeken en die laten spuiten. Vandaar mijn oproep in het "gezocht" topic. Nu rij ik al drie jaar met dit plekje rond en het is in die tijd niet erger geworden, dus haast heeft het niet, maar aangezien ik de kar strak wil hebben gaat het toch gebeuren binnenkort.

Ik mag nu trouwens (in tegenstelling tot alle vorige keren, toen ik een Chevrolet Matiz meekreeg) de dagen van het herstel rondtoeren in een Corsa D. Not too shabby for RedBill. Wat me wel opvalt is het gevoel dat als ik naar rechts kijk er een stapel hout van de gamma vanuit de kofferbak over de bank heen steekt. Kijk je nog een keer, dan zie je dat het de achterstijl is. Je hebt wel het gevoel dat de wagen klein is. Aan de buitenkant het formaat van onze Astra F, maar aan de binnenzijde absoluut veel krapper. De 1.4 16V 66 kW rijdt op zich wel prima en het comfortniveau zit ook wel snor. Ik kan alleen de bediening van de spiegelverwarming niet vinden. Bij snel sturen moet ik de radio weer op de gewenste zender zetten omdat ik die dan per ongeluk bediend heb.

Anyway, omdat het zaterdag mooi weer was zoals gezegd aan de slag geweest met de Astra.
- Bumperlip vervangen
- Oorzaak van niet werkende handrem achterhaald (wist al wel dat de kabel geknapt was, maar waar was nog even de vraag).
- Kleine KVS lekkage achterhaald en verholpen
- Deksel van de brandstofpomp losgehaald en het rubber gereinigd. Daarna pomp weer beter vastgezet. Volgens mij kwam daar de lekkage vandaan.
- Binnenzijde gereinigd
- Buitenkant gewassen

Afbeelding
Oud versus nieuw. Heb bij de afgelopen vergadering de oude ongepland nog even goed extra vernacheld, op het parkeerterrein bij AC de Meern. Niet meer de moeite waard om aan te bieden op het forum denk ik. Wel heeft ie mooi mijn bumper behoed voor schade.

Afbeelding

Afbeelding
De metalen bevestigingsstrips hebben behoorlijk te lijden van de onzachte aanrakingen met asfalt, klinkers en wat dies meer zij.

Afbeelding

Afbeelding
En gemonteerd. Is weer een mooie spleetoog geworden... Was overigens voor het wassen.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Plaats reactie