RedBill's GSi - The Complete Story (Update 12-04-'22)

Grote verbouwingen en projecten. (Car project show-off.)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9289
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

01-06-2008

Gisteren eindelijk dan bij Niels de lang gewenste extra stabilisatiestang voor de achteras opgehaald en gemonteerd. Omdat die alleen op de C20XE geleverd is was het nog wel even zoeken voordat ik er één gevonden had.

Eerst gedemonteerd van de sloper, vervolgens met de staalborstel kaal gemaakt, in de lak gezet en toen aan mijn eigen as.

Afbeelding

Afbeelding

Ik had nog meer foto's maar aangezien het XD kaartje dat ik extra bij mijn gisteren gekochte nieuwe speeltje (een Fujifilm Finepix S5800) had gekocht nu al de geest heeft gegeven zijn die verloren gegaan.

In de praktijk zal het niet extreem voelbaar zijn deze extra stabilisatie, maar alle beetjes helpen voor een goeie wegligging.

Ook heb ik eindelijk een origineel GSi stuur, maar die moet Niels nog even demonteren, wat gisteren nog niet lukte.
Laatst gewijzigd door RedBill op 05 sep 2008 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
Bart(astra)
Moderator
Moderator
Berichten: 10458
Lid geworden op: 21 mar 2003 19:54
Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,
Locatie: Nuenen

Bericht door Bart(astra) »

Mooie repo !
ASTRA GSi X32SE

Project-topic Astra v6

ICE showcase



Audi A4 Avant 2.0T S-line

Polo 6n 1.4
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9289
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

Bij de restauratie in 2005 zijn er naast de nieuwe bumper ook splinternieuwe mistlampen in mijn auto gekomen. Ik betaalde daar toen inclusief korting 117 euro per stuk voor. Helaas duurde de nieuwigheid van de linker mistlamp niet lang. Een maand of 8 na de restauratie zorgde een opspattend steentje ervoor dat aan de binnenzijde van de mistlamp een stuk glas afsprong, en er een zeer klein scheurtje helemaal door het glas heen ontstond. De mistlamp was hierdoor niet meer waterdicht, wat een laagje water in de lamp en condensvorming opleverde.

Afbeelding

Afbeelding

Dat ziet er natuurlijk niet uit, en het was me echt al tijden een doorn in het oog. Maar ik had al eens navraag gedaan bij een dealer, en de prijzen van die mistlampen zijn daar intussen zo exorbitant gestegen, dat het echt niet meer grappig is. Zonder korting moet je al 170 euro neerleggen voor die dingen. Daar had ik geen zin in.

Tot ik een berichtje van Bassion zag op dit forum waarin hij beweerde dat hij zijn nieuwe mistlampen voor ongeveer 65 euro had, en dan meteen bij Hella vandaan. Mijn interesse was gewekt. Na wat heen en weer ge-pm'd te hebben heeft hij de lamp voor me besteld en naar me opgestuurd. Grote klasse! Dit zijn de zaken wat een forum als deze de moeite waard maakt!

Afbeelding

Gisteren het pakketje opgehaald op het postkantoor. Vandaag maar even ingebouwd.

Afbeelding

Afbeelding

Eigenlijk is de bumper door de steenslag alweer aan een nieuwe spuitbeurt toe, maar dat stel ik in ieder geval nog even een jaartje uit.

Op de onderstaande foto's kun je zien hoe klein het scheurtje aan heb buitenoppervlak eigenlijk is, maar wat voor effect dat kan hebben op het binnendringen van water.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door RedBill op 05 sep 2008 13:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9289
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

07-08-2008

De laatste tijd had ik last van een motor die stationair veel te hoog liep (1200-1300 rpm) en die weleens wat last had van horten en stoten. Toen ik op een bepaald moment met de ramen open reed hoorde ik een sissend geluid. Hij zoog valse lucht aan.

Toen Marcel zijn dop voor z'n mistlicht in ontvangst nam heb ik hem gevraagd eens te luisteren. Hij dacht toen aan een lek langs de inlaatspruitstukpakking. Dat was een plausibele verklaring, dus ik een pakking besteld en vandaag had ik eindelijk tijd om even te sleutelen.

Toen ik de luchtvoorkamer verwijderd had zag ik al dat de pakking er niet meer heel erg lekker tussen zat.

Afbeelding

Na het verwijderen van het spruitstuk was het gat al snel gevonden. Bij cilinder 4 zat een fors gat in de pakking. Waarschijnlijke oorzaak: Kopermoeren losgetrild of onvoldoende aangedraaid.

Afbeelding

Na het nodige schraap- en schuurwerk om oude pakkingrestanten te verwijderen kon de nieuwe pakking geplaatst worden.

Afbeelding

Toe het geheel weer in elkaar zat liep de motor weer als een zonnetje.
Totale kosten: 6 euro nogwat en een middagje klussen in de zon... Wat is het leven toch naar... :wink:
Laatst gewijzigd door RedBill op 05 sep 2008 13:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9289
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

08-08-2008

Op twee plekken begon de stof van mijn interieurplafond los te laten. Achter het dakraampje is te zien dat de stof minder strak staat op een aantal plekken, en ook bij de voorruit is de stof over de hele breedte los. Een doorn in mijn oog.

Afbeelding

Afbeelding

Een nieuw hemeltje moet meer dan 500 euro kosten, zo leerde mij navraag bij de dealer. Meer dan de moeite waard dus om zelf een middagje te gaan beunen. Op een ouderwetse manier welteverstaan. Niets geen spuitlijm die bij de eerste de beste dag 30+ graden Celcius loslaat, geen skai of andere zooi, maar gewoon, de originele stof en naald en draad.

Links was al vrij vlot voor elkaar:

Afbeelding

Afbeelding

Omdat die zijde van het hemeltje toch naar boven toe naar de ruit oploopt valt er van de draad niets te zien, tenzij je op het dashboard gaat zitten. Na succesvol links te hebben afgerond volgde de rechterzijde.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Als laatste volgde de rand rond het dakraam. Het zag er meteen weer strak uit!

Afbeelding

In de auto teruggeplaatst:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben er weer helemaal blij mee. Dat laat voorlopig niet weer los.
Laatst gewijzigd door RedBill op 05 sep 2008 13:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9289
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

20-08-2008

Afgelopen week merkte ik dat er ergens in de aandrijving wat speling zat, want ik hoorde een tik als ik bijvoorbeeld in z'n achteruit ging rijden. Wilde er binnenkort al mee naar Niels om er naar te kijken en het probleem op te lossen.

Vanochtend vertrok ik richting Harderwijk om te gaan werken toen ik op een rotonde in de ankers moest voor een petje in een busje die er zomaar vanuit ging dat er niemand is die een rotonde driekwart neemt, terwijl ik toch altijd mijn richtingaanwijzer naar links aan heb als ik dat doe.

Toen hij stilstond kon ik er voorlangs, maar met dat ik weer gas gaf hoorde ik geratel uit de bak en kwam er geen vermogen meer op mijn wielen. Ik de berm in en alarmlichten aan, terwijl ik al direkt wist wat er aan de hand was.

ANWB gebeld met de melding dat de bak kapot was end at er transport zou moeten komen. Ze stuurden een monteur die dat vervolgens nog eens bevestigde. Intussen kwamen er tientallen collega's van me langsrijden, waarvan een aantal mijn auto herkende en dan ook spontaan ging bellen. Hulpaanbiedingen genoeg, maar er zou toch niemand wat kunnen doen.

Intussen was het wachten op de transportwagen. Dat duurde al met al nog een uur en een kwartier nadat de wegenwacht was vertrokken. Intussen had ik Niels al aan de lijn gehad, met de vraag wat te doen. Hij gaf aan dat er wel een "nieuw" loopwerk in kon. Dat moet bij Eep Borgers vandaan komen.

Ik de auto naar Broekhuis laten brengen, de dealer in Ede. Het probleem uitgelegd. Nou dat ging em niet worden. Ze hadden maar twee monteurs lopen en er stonden al auto's twee weken te wachten op reparatie. Dat was echter niet het enige, ze wilden de auto ook niet repareren met onderdelen die ik zelf zou aanleveren. Met andere wooorden, dat zou me klauwen met geld kosten, als het al te krijgen was. Korting hoef je bij Broekhuis ook al niet te verwachten en een vervangende auto hadden ze ook niet. De auto was intussen echter al afgeladen bij hen op het terrein, dus er viel niets anders te doen dan die daar te laten. Ik gaf aan dat ik em vandaag of morgen daar weg zou halen. Of ik em niet ergens anders kon neerzetten. Ik werd intussen redelijk pissig. Wat een beroerde service. Hoe bedoel je klantgericht? Kan ik het helpen dat die muts net terug was van vakantie en geen zin had in werken?

Nadat de bergingschaufeur John (toffe kerel!) mij thuis had afgezet ging ik een rondje langs vrienden bellen of ik een auto kon lenen, want ik had vanmiddag een belangrijke bespreking, dus ik moest wel naar Harderwijk. Vriendin van mij was de beroerdste niet en ik mocht haar Saxo 1.1i lenen. Super!

Me gehaast om voor zes uur weer bij Broekhuis te zijn (nadat de bespreking ook nogeens niet het gewenste resultaat had), om mijn auto buiten het hek te zetten. Daarna naar huis, even hapje eten en naar die vriendin toe om daar wat zaken op te hangen aan de muur (ze is net verhuisd). Vervolgens met de Saxo de GSi naar mijn huis gesleept, waar hij nu staat te wachten op een diagnose. Vrijdag heb ik maar verlof genomen om de bak even open te halen en te kijken of het nu het differentieel is of iets anders. Morgen maar met de trein naar mijn werk in Arnhem.

21-08-2008

Nou, het lijkt mee te vallen. Na nadere analyse (foto's volgen straks) blijkt het dat de homokineet "gewoon" gebroken is.

Niks aan de hand mensen, gewoon doorlopen... :wink:

Nee, de auto even bij Niels zien te krijgen en dan een andere as erin en klaar is RedBill... Morgen alleen nog even een kannetje met slang zien te scoren, anders krijg ik die bak nooit meer bijgevuld...

OK voor de analyse...

Afbeelding

Auto omhoog, op de nieuwe pootjes... Geen top kwaliteit ofzo, maar prima voor mijn gebruiksfrequentie...

Afbeelding

Afbeelding

Dekseltje eraf, voorzichtig de olie eruit laten lopen...

Afbeelding

Differenteeltje, volledig intact...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Homokineetje echter niet... Oorzaak: alle spiebanen afgebroken, zo bleek later. 16 jaar levert wel slijtage op...

Afbeelding

Tja...

Zaterdag maar naar Niels toe (of hem heel erg lief aankijken oftie ook naar Ede wil komen...)

23-08-2008

Afbeelding
Gisterochtend, een maat van me, en broertje van de vorige eigenaresse van mijn Astra wilde me wel naar Vriezenveen slepen. Nadat bij mij in de straat zijn elastische sleepkabel al geknapt was gingen we maar weer over op mijn onverwoestbare stuk touw. Dat werkte beter. Met 130 kilometer per uur over de A1. Mooi, op een gegeven moment haalden we een Golf III GTI in... Hehehe, was maar goed dat daar een dame in zat... Een kerel had zich behoorlijk op z'n pik getrapt gevoeld...

Afbeelding
Bij Niels de Astra meteen op de brug, en na het plaatsen van een nieuwe pakking tussen de bak en het deksel van het differentieelhuis begon ik met het werkelijke probleem.

Afbeelding

De fussee moest los, en hoewel ik erop rekende dat ie op een gegeven moment los zou schieten lag ik toch nog bijna onder de brug...

Afbeelding
As uit de wielnaaf

Afbeelding
Wat bleek: alle spiebanen naar de kloten... Verder geen blik meer waardig gekeurd en bij het oud-ijzer gegooid.

Afbeelding
Andere as gepakt, en een andere homokineet voor de bakzijde. Wielzijde van mijn eigen auto weer gebruikt.

Afbeelding
Nieuwe ashoezen erop

Afbeelding
De te gebruiken homokineten van hun assen halen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Seegerringetje uit elkaar, dan kan ie los van de as...

Afbeelding

Afbeelding
Oude vet er enigszins uit...

Afbeelding
Nieuw vet erin

Afbeelding
Hoes erop. En toen was de batterij van de camera leeg...

As weer gemonteerd. Ging mooi vlot. 12 uur waren we bij Niels, kwart over 3 reden we er weer weg. En ik heb weer wat geleerd. Volgende keer kan ik ook dit helemaal zelf... :D

Voorlopig nog to do:

- Krukaskering distributiezijde vervangen (Done)
- Retourslang + slangklemmen koelcircuit vervangen (done)
- Veerpootrubbers vervangen (Done)
- ETC schakelaar dummy bestellen en plaatsen (Done)
- Olieniveausensor vervangen
- Voorruit vervangen voor nieuwe (verzekeringskosten) (Done)
- Koelvloeistofniveau sensor vervangen (dop van het expansievat) (Done)
- Origineel GSi Stuur monteren (Done)
- MY 94 pookknop plaatsen (Done)
- SFI letters rood maken (Done)
Laatst gewijzigd door RedBill op 25 dec 2008 12:17, 7 keer totaal gewijzigd.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9289
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

Zojuist even bij Autopalace in Doetinchem geweest. Wat gedaan?

- Nieuwe retourslang besteld voor het koelcircuit
- Dummy voor de ETC knop besteld
- Eindelijk dan ook een nieuwe dop voor het expansievat van de koelvloeistof besteld.

Binnenkort dus weer lekker beunen...
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9289
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

Zo, ook weer bezig geweest met onderhoud en vernieuwing/verbetering van de wagen. De bestelde onderdelen waren al een week binnen, maar lagen nog te wachten.

ETC knop vervangen voor een dummy omdat ik geen ETC heb op mijn C20XE:

Afbeelding

Afbeelding

De vlotter in het expansievat van mijn koelsysteem was kapot, waardoor deze functie op de BC niet goed werkte (al niet vanaf dat ik de wagen heb!) Was dus hoog tijd om een nieuwe te bestellen en te plaatsen.

Afbeelding

En als laatste de retourslang van het koelsysteem die niet meer helemaal lekker is, inclusief de slangklemmen. Die moet ik zaterdag maar even monteren als het een beetje goed weer is...

Afbeelding

Update zaterdag 11-10: Slang gemonteerd.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door RedBill op 12 okt 2008 01:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9289
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

Morgen even naar Niels toe, aan de slag met deze onderdelen. Morgen dus weer klusfoto's.

Afbeelding
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9289
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

Nou, voordat de wagen naar de keuring gaat 13 november aanstaande, wilde ik de wagen toch vrij hebben van olielekkage. Eigenlijk lekt hij al vanaf het moment dat ik de laatste keer de ombouw heb gedaan. Dit is mijn eigen schuld, toen een beetje te gehaast geweest en te weinig aandacht besteed aan wat oneffenheden aan de ring die om de krukas in de keerring draait.

Voor de zekerheid ook maar even een oliepomppakking meegenomen, dat zou theoretisch ook de boosdoener kunnen zijn.

Na het verwijderen van de distributie beschermkap zag ik dat het rubber daarvan onderaan dubbel geklapt was, waardoor deze tegen de distributieriem aan kwam. Hierdoor was in de riem een dubbele groef ontstaan.

Afbeelding

Door de hele ruimte heen zaten de kunststofvlokken.

Afbeelding

Maar goed dat ik dus de distributieriem ook had gekocht, ondanks dat deze er nog maar 25.000 kilometer op had zitten. Voor de waterpomp en de spanrol was de noodzaak tot vervangen nog niet aanwezig.

Na het vervangen van de krukaskeerring heb ik alles ontdaan van olie, en ben ik met Niels even meegeweest naar de sloop. En ja hoor, eindelijk ga ik dan afscheid nemen van de 1.4 powerrrrr... De GSi wordt weer in zijn trots hersteld!

Afbeelding

Afbeelding

En een upgrade naar een >95 feature:

Afbeelding

Weer wat zaken dus die van mijn "To do" lijstje af kunnen.

Ennuh, owja, ik heb intussen ook rode SFI letters. Nog even geen foto van, maar dat komt vast binnenkort wel een keer...
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9289
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

RedBill's GSi - Nieuwe voorruit

Bericht door RedBill »

Vorige week donderdag is mijn voorruit vervangen op kosten van mijn verzekering. Er zat al 4 jaar een kleine ster in de linkerbovenhoek van mijn ruit. Eindelijk maar eens de tijd genomen om dat aan te pakken.
Natuurlijk bij de dealer geweest en niet bij Carglass o.i.d.

Daar vertelde de chef-werkplaats mij onder andere dat de ruiten van Carglass soms wel 20% dunner zijn (hadden ze ooit gemeten bij een Mercedes die van z'n verzekering verplicht langs carglass moest wat hem in een paar weken vier voorruiten heeft gekost. :x Die man was trouwens wel hoogst verbaasd dat (zeker gezien de stijfheid van mijn onderstel) de ruit in 4 en een half jaar nooit verder gescheurd was.

Fotooos:

Het barstje zoals die er van binnenkant uit zag. (De ruit is hier al gedemonteerd).

Afbeelding

De nieuwe voorruit. Heerlijk om weer zonder krasjes en putjes door de voorruit heen te kunnen kijken!

Afbeelding
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11172
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: RedBill's GSi - The Complete Story (Update 09-12-08)

Bericht door Laagvlieger »

Lekker he zo'n nieuw ORIGINEEL ruitje!!!
Big up voor redbill :worship:

Hoe hebben ze het opgelost met je binnenspiegel?
Adapterplaatje ertussen?
Ik heb op de sloop een Corsa-B binnenspiegel gehaald ( hoewel Ikk...eigenlijk Sylvia, nog thnx daarvoor) omdat er op de voorruit een nieuw type plakker zit voor de spiegelbevestiging. Paste dus niet.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9289
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: RedBill's GSi - The Complete Story (Update 09-12-08)

Bericht door RedBill »

Bij mij heeft ie er een adapterplaatje tussen gezet, inderdaad.
Is zeker beter hoor zo'n nieuwe voorruit. Het verjongd de auto ook gelijk weer een stuk.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9289
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: RedBill's GSi - The Complete Story (Update 09-12-08)

Bericht door RedBill »

Gisteren naar DHZ geweest om daar mijn krukaspoelie te vervangen. De mijne slingerde namelijk, wat het begin van het einde van zo'n ding betekent.
Toen ik de handel toch los had gelijk even op zoek geweest naar de oorzaak van een vreemd schurend geluid bij mijn distributie vandaan.

Toen ik de afdekkap eraf had zag ik dat de spanning van de riem niet echt optimaal was, dus de riem er maar even opnieuw op gespannen. Niels kwam kijken en merkte op dat de rechter spanrol verkeerdom zat. Hij gaf aan dat het vreemde is dat op de ene tekening van Opel de rand naar buiten zit en op de andere tekening naar binnen. Naar buiten was volgens hem de juiste wijze. Die dus gelijk maar even omgedraaid.

Afbeelding

Niels zijn mooie distributiespantang in actie.
Afbeelding

Kap er weer op:
Afbeelding

Bleek dat het geluid nog niet weg was. Ik luisteren, zoeken, nog een keer luisteren, wat trekken aan de beschermkap... ik kwam er niet uit. Dan de kap maar weer los.
Nog een keer luisteren. Kwam ik erachter dat de twee boutjes die je door de nokkenaswielen heen ziet beide losgetrild waren, waardoor de witte bechermkap tegen het linker tandwiel aan kwam.

Die dus weer goed vastgezet en de motor klonk weer perfect.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9289
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: RedBill's GSi - The Complete Story (Update 15-03-09)

Bericht door RedBill »

Bart(astra) schreef:Realiseer je je wel, dat je stiekum door het oog van de naald bent gekropen ? :shock:

Beter dat je er op tijd bij bent geweest !
Ja, dat realiseer ik me zeker! Ik heb me ook afgevraagd hoe het kon dat de spanrol was losgelopen. Vorige keer namelijk ook met het spantooltje de riem gespannen en vervolgens vastgezet. Het enige wat ik kan verzinnen is dat de bout van die de spanrol vast zet niet voldoende strak is aangedraaid.

Ik zal het dus ook deze keer in de gaten houden, en de spanning de komende maanden een paar keer controleren.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9289
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: RedBill's GSi - The Complete Story (Update 15-03-09)

Bericht door RedBill »

13-02-2009
Zo, in het kader van: "de achterbumper en achterklep van die GSi zijn nog nooit vervangen, dat wordt hoog tijd" is vanmiddag op de A1 bij Amersfoort een Ford Fiesta bij mij naar binnen komen rijden, omdat die niet zo hard kon remmen als ik.

Watsgeburt:
Ik reed op de A1, nat wegdek, en wanneer het kon ging ik rechts rijden, dat doe ik namelijk altijd, echter zonder mensen aan de rechterkant in te halen. Het was druk, en het tempo op de weg verschilde telkens sterk. Toen ik weer bij een vrachtwagen kwam wisselde ik van rijstrook, dus van rechts naar links. Voor mij een blauwe peugeot 106, met een jongedame en een kind erin. Achter mij een echtpaar met ook een klein kind in de betreffende Fiesta. In mijn beleving kwam er vervolgens een andere grijze wagen tussen mij en de Fiesta in rijden, toen de Peus voor mij ineens vol op de rem ging. Ik zag dat ze aan het slippen was, aangezien er rook van haar banden kwam. Ik zat ook al vol in de ankers, en bij mij kwam de ABS er i.c.m. de winterbanden prima in. De grijze wagen schoot volgens mij vervolgens gelijk weer naar rechts en erlangs. Ik remde sneller af dan de Peugeot en zou haar zeker niet geraakt hebben, als niet op dat moment de Fiesta vol in mijn achterkant kwam. Met mijn voorbumper schampte ik nog net de Peugeot, omdat ik zo bijdehand was geweest naar links te sturen.

Toen het duidelijk was dat alle kids in orde waren begonnen de mensen in de Fiesta te mopperen, terwijl ik graag eerst alles aan de andere kant van de weg wilde hebben om filevorming tegen te gaan. Van de voorkant van de Fiesta was weinig meer over. Toen ik het verkeer staande had gehouden heb ik mijn wagen en de dame van de Peugeot die van haar naar de vluchtstrook gereden en wilde ik de Fiesta gaan helpen duwen. Die man was echter eigenwijs en wilde aan die kant blijven. OK, dat zij dan zo, dus die vent daar in z'n sop gaar laten koken. Ik met de bestuurster van de 106 gekeken naar haar schade. Zij vond het niet nodig om voor die paar krasjes een schadeformulier in te vullen, maar ik stond erop dat we dat wel zouden doen, omdat als er toch meer schade was, ze daar spijt van kon krijgen. Dat vond ze heel relaxed, dus ik eerst haar geholpen en haar formulier ingevuld. Toen begon de man van de fiesta, die inmiddels door Rijkswaterstaat geholpen was over te steken tegen mij te mopperen dat het mijn schuld was. Ik kwam telkens van rechts naar links enzovoort. Ik dacht: nou moettie niet mooier worden, ik houd me aan de verkeersregels, en ik zal de schuldige zijn? Ik was al bang dat er politie bij zou moeten komen.

Zover kwam het gelukkig niet. Ze hebben het schadeformulier feitelijk naar waarheid ingevuld, en ik kan de verzekering aan het werk gaan zetten. Anderhalf uur later was ik met schade en al weer op weg naar huis.

Geluk bij een ongeluk:
- Ze hebben mijn Irmschers allebei heel gelaten
- Ik had nog wat schade van een betonpaaltje aan de achterbumper en nog wat roest aan de achterklep. Dat wordt nu gelijk ook gefixt
- Het was een 800 kg zware Fiesta, geen SUV.

Voorschade moet ik alleen wel zelf betalen, maar dat is alleen een knipperunit (waar het glaasje door de klap uit gesprongen is) en wat spuitwerk.

En dan nu de foto's (waar iedereen natuurlijk eerst naar kijkt, voor het verhaal te lezen).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

14-02-2009
Gisteren de Astra maar even heel snel door de wasbox gehaald en het ergste vuil verwijderd. Voor de schadetaxatie nog even een keer goed (laten) doen.

Afbeelding

Kras op de achterbumper (van de vanrail????)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Linker en rechterscherm zijn voor het oog nog recht.
Afbeelding

Afbeelding

Schade voorzijde:

Afbeelding

Krassen op de bumper
Afbeelding

Knipperlicht een tikje gehad
Afbeelding

28-02-2009
Intussen zijn we meer dan een week verder na de taxatie, en ik heb nog steeds niets gehoord over het taxatiebedrag. Ik irriteer me daar behoorlijk aan en heb ook al meerdere telefoontjes gepleegd om duidelijkheid te krijgen, maar het schiet nog niet op.

Intussen ga ik natuurlijk niet stilzitten. Er valt best wat te besparen op de reparatie van de schade. Het uitgangspunt is zoveel mogelijk nieuwe onderdelen, maar een enkel onderdeel komt nog wel in aanmerking voor vervanging door 2e hands.

In dit geval het kofferbakdeksel. Astrid_Fahrer (Marcel) had me geattendeerd op een GSi 8V uit 1993 die op de sloop in Duiven staat. Zonde trouwens dat het ding daar staat. Het heeft z'n originele achterschermen nog, maar er is geen spikkeltje roest te zien, ook niet aan de binnenzijde. Ding is naar de sloop gegaan vanwege een gat in het onderblok. Echt jammer van zo'n goede carrosserie.

Vandaag heb ik samen met Marcel de klep gedemonteerd van de wagen die bovenop een andere wagen stond. Op zich nog best een klus, zo in de lucht en zo dicht tegen de schutting aan. Het is allemaal goed gekomen en het kleppie staat nu ter cleaning bij mij thuis.

Foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

02-03-2009
Vanochtend gebeld door de taxateur. Weer het verhaal over waarom ik hem (nog) niet had laten taxeren, dat hij het opknappen van zo'n oude auto niet verstandig vond, maar dat was mijn keuze en meer van dat soort ongein. Hij had wat rond gekeken en rondgevraagd en de dagwaarde zat op ongeveer 1200 euro. Maar hij wilde me er 2000 euro voor geven met behoud van de wagen. En dan was hij heel coulant geweest zei hij. :?

Jullie zullen snappen dat ik met een geschat schadebedrag van 3500 euro niet blij ben met deze uitspraak. Dat betekent dat ik er bij een ongeluk buiten eigen schuld nota bene 1500 euro bij inschiet.

Eerste wat ik dus ga doen na het herstel is een grondige taxatie. :cry:

03-03-2009
Vandaag weer de schadetaxateur gebeld en hem een tegenbod gedaan. Hem verteld dat ik met 2500 euro kon leven, maar dat ik er dan nog 800 euro en twee vrije dagen van mijn werk bij in schiet.
Daar ging hij uiteindelijk mee accoord. Oftewel:
- Economisch Total Loss
- 2500,- vergoeding
- Behoud "wrak"

Mijn plan:
- Zelf thuis en bij het schadebedrijf al het demontagewerk uitvoeren.
- Schadebedrijf het uitdeuk- las- en spuitwerk laten doen
- Zelf alle montagewerkzaamheden doen.

Dan moet het toch voor dit bedrag kunnen.
Verder even kijken wat ik bij Autopalace nog kan doen met de prijs van de onderdelen. Normaal doen ze intern geen korting geven op de onderdelen aan hun eigen schadebedrijf. Daar zou ik dus nog 20% kunnen besparen door de onderdelen zelf te kopen met korting en dan aan de schadeafdeling van Autopalace te leveren.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9289
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: RedBill's GSi - The Complete Story (Update 15-03-09)

Bericht door RedBill »

28-03-2009

Vandaag begonnen met het klaarmaken van mijn auto voor het schadeherstel. Ik werd er gedurende de dag niet vrolijker van. Ik heb er echt een hard hoofd in dat ie weer helemaal strak zal worden. De schade aan de achterplaat en de bodem van de auto is toch wel aanzienlijk te noemen.

Ik ben begonnen met het verwijderen van de interieurpanelen en andere delen.

Gescheurde lak rondom het slot wat een enrome opdonder heeft gehad.
Afbeelding

Spoiler van de gedeukte klep af, zodat die naar Vizier toe kan.
Afbeelding

Kofferbakdeksel verwijderd. Gelukkig was het intussen droog geworden, want ik was vanochtend goed aan het balen van het weer.
Afbeelding

Oude bedrading uit de klep verwijderen, touwtjes eraan knopen om gemakkelijk mijn originele bedrading door de stijl van de nieuwe klep heen te kunnen trekken.
Afbeelding

Oude bedrading er langzaam uit trekken.
Afbeelding

Sluit mooi aan joh! Not. :cry:
Afbeelding

Afbeelding

Binnenzijde. :cry:
Afbeelding

Afbeelding

Achterbumper verwijderd.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maandag gaat ie naar Autopalace in Doetinchem, om daar gefixt te worden. Zal halverwege de week wel een keer poolshoogte gaan nemen hoe de deuken eruit gekomen zijn.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9289
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: RedBill's GSi - The Complete Story (Update 28-03-09)

Bericht door RedBill »

Nou, afgelopen maandag de wagen dus gebracht en een prachtige Chevrolet Matiz als huurauto onder mijn kont. 52 pk 0.8 6V. Yeah baby! 0-100 in 21,9 seconden.

Vandaag even gebeld met het schadebedrijf of de deuk er een beetje fatsoenlijk uit wilde komen. Antwoord: "We hebben maar een nieuw tussenpaneel besteld, die we erin gaan lassen. De auto staat hier op de richtbank, en als het mijn eigen auto was zou ik met het resultaat van het uitdeuken ook niet akkoord gaan." Duidelijke taal. Resultaat is wel dat ik de auto in ieder geval nog tot en met volgende week woensdag kwijt ben, maar mijn gevoel over dat ie nu goed gerepareerd wordt is wel beter, ondanks dat het me wel wat meer gaat kosten. Heb helaas geen tijd om naar Doetinchem te gaan om foto's te maken.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9289
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: RedBill's GSi - The Complete Story (Update 01-04-09)

Bericht door RedBill »

07-04-2009

OK nog gauw even voor ik mijn bed in duik.

Zoals ik al postte ben ik over het resultaat van het plaatwerk en spuiten erg tevreden. Ze hebben een nieuwe tussenplaat gebruikt en daar de bodem en het binnenste gedeelte van de achterzijde terug tegenaan gezet. Het resultaat is dat het nagenoeg onzichtbaar is dat ie ooit in elkaar heeft gezeten... Goed dus.

Zo kreeg ik em terug van de spuiter.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De schade aan de voorzijde ook netjes verholpen. Ze waren echter slecht bezig geweest en intern niets gecommuniceerd. Ik had namelijk al een knipperlicht type >95 besteld, samen met nog een aantal andere onderdelen. Die lagen in hun onderdelenmagazijn. Ik had dat ook aan hun voorman verteld. Kwam ik daar, zat er ineens een originele <95 GSi knipperlicht in. Ik navragen bij hun magazijn, bleek dat degene die ik besteld had daar netjes op de plank lag, samen met de andere spullen. Daar terplekke omgewisseld en verteld dat ze die van de rekening af moesten halen.

Afbeelding

Afbeelding

Achterkant is zoals gezegd erg netjes, niets op aan te merken!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zelfs de hele wielbak is netjes meegespoten.
Afbeelding

Afbeelding

Omdat de sideskirts door de monteurs gedemonteerd waren en daarbij bijna alle clips gebroken waren een aantal zakjes nieuwe clips.
Afbeelding

Nieuw kofferbakrubber.
Afbeelding

De bumper weer gemonteerd.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De appendages weer geinstalleerd. Helaas was de kofferbakdeksel weer helemaal gedemonteerd van de auto en was de bekabeling van de kofferbak weer volledig verwijderd, echter zonder een trekdraad mee te nemen. Nu dus eerst weer zitten martelen om een trekdraad door de kofferbakdekselstijl heen te krijgen.
Afbeelding

Achterplaat weer monteren, inclusief nummerplaat.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En helaas moeten de Irmschers wijken voor de originele verlichting. Ik had nog zo gezegd tegen de chef dat alle stukjes van de Irmschers bewaard moesten blijven, omdat ik de afgebroken schroefpunten wilde lijmen. Natuurlijk was dat niet gebeurd en waren die verdwenen. Resultaat: Irmschers zijn waardeloos geworden, en ik moet op zoek naar nieuwe. Want dit kan natuurlijk niet.
Afbeelding

Vandaar dus ook dat ik met zeer gemengde gevoelens de auto nu weer terug heb. Het prijskaartje moet ik nog vernemen, omdat hij de uren nog niet had geregistreerd. De rest ga ik zaterdag afmonteren.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Haaye
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 2681
Lid geworden op: 17 mar 2009 16:52
Auto('s): Astra GSI C18XE >> C20XE M2.8 Coscast :)
Locatie: Wâlterswâld

Re: RedBill's GSi - The Complete Story (Update 07-04-09)

Bericht door Haaye »

Hee Redbill!

Heb net "even" Je hele topic doorgelezen! Ben bijna een uur bezig geweest! :shock:
Maar zeker de moeite waard! Ben eigenlijk precies hetzelfde van plan met mijn astra! Maar dat word volgend jaar pas. Wil er eerst dit jaar nog in rijden. Wel Klote van dit ongeluk.. En je achterlampen.. Voor de rest wel super strak gespoten!

Mijn astra krijg ik volgende week donderdag weer! Maak ik nog een topic van!

Nou succes nog met het opbouwen van de GSI!! Ga zo door! 8)
Astra GSI 16V Tailgate>>fase 1 C20XE M2.8 1995
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9289
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: RedBill's GSi - The Complete Story (Update 07-04-09)

Bericht door RedBill »

haaye schreef:Heb net "even" Je hele topic doorgelezen! Ben bijna een uur bezig geweest! :shock:
Maar zeker de moeite waard!
Kijk, goed om te lezen. Dat is ook precies waarom ik het zo uitgebreid bijhoud, om anderen te vermaken, te helpen en te inspireren.
haaye schreef:Ben eigenlijk precies hetzelfde van plan met mijn astra! Maar dat word volgend jaar pas. Wil er eerst dit jaar nog in rijden.
Ik hoef je vast niet te vertellen dat je dan wel aardig in de buidel moet tasten. Maar ik vind het nog steeds de moeite waard, alhoewel ik het ook niet erg zou vinden als ik nu de komende 3 jaar even helemaal geen grote problemen zou krijgen. Ik vind dat ik dat wel verdiend heb met al mijn inspanningen.
haaye schreef:Wel Klote van dit ongeluk.. En je achterlampen.. Voor de rest wel super strak gespoten!
Ja ongeluk was zeker kloten. Eerste wat ik nu moet gaan doen is dat ding goed laten taxeren.
haaye schreef:Mijn astra krijg ik volgende week donderdag weer! Maak ik nog een topic van!
Zeker doen!!

@Mat: ik laat het je nog weten, bedankt voor het aanbod in ieder geval!
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
The Stinger
forum-gebruiker
Berichten: 163
Lid geworden op: 07 okt 2007 16:27
Locatie: Heerenveen

Re: RedBill's GSi - The Complete Story (Update 07-04-09)

Bericht door The Stinger »

RedBill schreef:
haaye schreef:Heb net "even" Je hele topic doorgelezen! Ben bijna een uur bezig geweest! :shock:
Maar zeker de moeite waard!
Kijk, goed om te lezen. Dat is ook precies waarom ik het zo uitgebreid bijhoud, om anderen te vermaken, te helpen en te inspireren.
Inspireren doet het zeker. Heb toevallig van de week ook je thread gelezen en kreeg er eigenlijk meer zin in om mijn GSI eindelijk eens goed aan te pakken.

In ieder geval veel respect wat je allemaal gedaan hebt aan je auto, geldt eigenlijk voor iedereen die zo bezig is.
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9289
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: RedBill's GSi - The Complete Story (Update 07-04-09)

Bericht door RedBill »

Zaterdag de hele dag druk geweest met de Astra. Deze moest namelijk nog weer verder opgebouwd worden, en voordat ik de skirts en alles er weer op zou zetten wilde ik eerst de kokers weer helemaal volproppen met ML. Daarnaast wilde ik ze nog weer voorzien van een nieuwe laag lak. Terwijl ik bezig was met schoonmaken merkte ik wel dat de kokers in de afgelopen 4 jaar er niet op vooruit zijn gegaan. Ik heb ze in 2005 niet vervangen omdat er nog geen gaatje te bespeuren was, maar nu beginnen ze wel aan vervanging toe te raken. Omdat ik aardig in tijdnood zat heb ik weinig foto's. Ik ben 's ochtends om 09:00 uur begonnen en was 's avonds om 20:00 uur klaar.

Allereerst heb ik de boutjes die eerder waren losgetrild achter de distributie voorzien van loctite, zodat dat niet weer gaat gebeuren.

Vervolgens m'n rechter koplamp vervangen, omdat er een gaatje in zat.
Afbeelding

Afbeelding

Mooie nieuwe Bosch, had ik al gekocht voor het ongeluk trouwens.
Afbeelding

Samen met het eveneens nieuwe knipperlicht.
Afbeelding

Skirts er weer op. Heb geen tijd gehad de rest van de auto te wassen. En dat verschil zie je goed.
Afbeelding

Afbeelding
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9289
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: RedBill's GSi - The Complete Story (Update 12-04-09)

Bericht door RedBill »

oenatje schreef:Zie je nog verschil tussen links en rechts? En dan bedoel ik het ook nog op 2 manieren.

brand de 1 nu feller?

en overdag? is de 1 niet veel mooier dan de andere?
Was een beetje lastig om met dit zonlicht een goede foto zonder teveel weerspiegeling te maken, maar hier kun je zien dat het kleurverschil erg weinig is.

Afbeelding
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9289
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: RedBill's GSi - The Complete Story (Update 12-04-09)

Bericht door RedBill »

Zo vandaag de laatste grote klus als nasleep van het ongeluk. Ik had een nieuw kunststof interieurpaneel besteld voor de achterzijde van de kofferbak. Die was geleverd in zwart, in plaats van Antraciet wat er bij de GSi's standaard in zit. Daar baalde ik op zich wel een beetje van, maar de antraciete van de GSi was niet meer te bestellen volgens de magazijnmedewerker bij de dealer. Verder was vlak voor het ongeluk de elastische band in de kofferbak gebroken. Die gebruik ik echter altijd om mijn gereedschapskist mee te zekeren, dus daar moest een ander voor komen. Ik vond 25 euro alleen een beetje duur, dus besloot ik om die op de sloop te halen.

Verder had ik nog nodig:
- Gordel linksachterin
- Gordelsloten voor de achterbank waarvan de bevestiging aan de knopjes op de rugleuning nog goed is

Uiteindelijk vond ik in Dieren op de sloop wat ik nodig had. Een 3-deurs Astra F uit '95. Resultaat:

Afbeelding

Vervolgens ben ik hard aan de slag gegaan. Eerst de zijpanelen verwijderd om alles weer goed hernieuwd in de ML te kunnen zetten.

Afbeelding

Afbeelding

Daarna het interieur weer inbouwen. Ik had uit de sloopastra ook de zijpanelen van de kofferbak meegenomen, omdat daar zwarte in zaten. Het kleurverschil is wel te zien. Daarnaast heeft de >95 Astra nog een extra elastiek, wat helemaal nieuw voor mij is. Leuk meegenomen! Het wordt langzaam maar zeker weer compleet.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Met een splinternieuw achterpaneel.
Afbeelding

Het kleurverschil tussen oud en nieuw zwart zal nog moeten "slijten".
Afbeelding

De gordelsloten wilde ik ook (voor de zoveelste keer) vervangen omdat de lipjes weereens allemaal afgebroken waren. Op de sloop dus goede meegenomen.
Afbeelding

Zo heeft Opel het ooit bedoeld...
Afbeelding

Toen de kofferbak en de gordels weer in orde waren ben ik aan de slag gegaan met het plaatsen van de nieuwe parafan.

De oude:
Afbeelding

Heej, volgens mij mist er iets bij de oude. :shock:

Afbeelding

Afbeelding

De klittebandjes zaten nog wel op de oude, maar het dubbelzijdige tape van de tegenzijde zat allang niet meer op de ruit geplakt. Dat voorzien van nieuwe tape en opnieuw op de ruit geplakt.

Afbeelding

De nieuwe parafan geplaatst. Dat ziet er een stuk beter uit, en zal ook zeker veel beter tegen vocht beschermen dan de oude.
Afbeelding

Ik ontdekte trouwens nog wel wat modificaties aan de nieuwe parafan. Deze had een schroef meer dan de oude, terwijl de bevestigingsmogelijkheid op de carrosserie wel aanwezig is. Kennelijk heeft Opel daar toch klachten gehad m.b.t. vocht in de wagen en toen een wijziging aangebracht.

Afbeelding

Afbeelding

Het enige wat nu nog rest is kijken of ik met de achterlampen die ik op de sloop gevonden heb de irmschers weer fatsoenlijk kan maken. Zo niet dan moet ik andere kopen. Daarnaast moet het 3e remlicht nog opnieuw aangesloten. Al met al weer lekker geklust vandaag.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Plaats reactie