RedBill's GSi - The Complete Story (Update 12-04-'22)

Grote verbouwingen en projecten. (Car project show-off.)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9296
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

28-12-2007

Pfff... Ik zei het de laatste keer bij DHZ nog. Zul je zien dat binnen een half jaar het laatste wat nog niet vernieuwd is in de motorruimte het begeeft. En ja hoor, Afgelopen woensdag op weg naar Maastricht: Kachel blies koud en de motortemperatuur schommelde enorm.
Foute boel, onvoldoende koelvloeistof. Reservoir bijgevuld, doorgereden naar Maastricht, maar op de terugweg weer hetzelfde verhaal.

Onder de auto gekeken: ja hoor, plasje koelvloeistof. Helemaal vooraan onder de auto. Lekke radiateur.

Nu heb ik vorig jaar ook al zo'n akkefietje gehad, dat de aansluiting eraf geknopt was. Toen al gebeld wat een nieuwe koste. Zou toen of 170 euro komen inclusief korting. Toen echter een tweedehandsje gehaald voor 10 euro.

Nu wil ik dus echt persé een nieuwe, geen gedoe meer met tweedehands rommel. Dus ik bel weer, met dezelfde dealer: is de prijs ineens 230 euro inclusief korting. Verdorie, dat gaat hard die prijsstijgingen van de Astra F onderdelen!

Nu maar eentje besteld, maar moet uit Russelsheim komen. Duurt dus wel een weekje voor die er is. Gelukkig heb ik vakantie...
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9296
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

06-01-2008

Nou, gisteren de radiateur maar even in de auto gehangen. Had nog net even wat meer voeten in de aarde dan ik had ingeschat. Een fotoverslag.

Nadat ik de oude radiateur had losgeschroefd en de koelvloestof netjes via trechtertjes had opgevangen, kon de oude uit het vooronder getild worden. Tijd om de nieuwe radiateur uit de verpakking te halen.

Gloeiende gloeiende, is het nieuwe model anders dan het oude.
Afbeelding
Rechts op de foto is te zien dat er ten opzichte van de oude radiateur twee extra aansluitpunten zitten. Deze waren echter niet afgedopt, en stopjes waren ook niet bijgeleverd. Shit.

Afbeelding

Afbeelding

Dus ik op de fiets gestapt naar de ijzerwarenhandel (ik was blij dat ik vroeg mijn bed uit was want al die zooi is na 1 uur op zaterdag gesloten).
Hadden ze daar de juiste stopjes net niet meer op voorraad. Maat groter wel, maat kleiner wel, maar de juiste niet meer. Omdat de dealer een pleuriseind fietsen is, besloot ik tot een pragmatische aanpak. Verloopnippel erop, en die afgesloten met een eindkap. Toch voldoende ruimte, en dicht is dicht. Intussen ben ik erachter dat dat niet nodig was geweest omdat die slechts voor de koeling van automatische transmissies dient. Dat gedeelte staat dus niet in verbinding met het motorkoelcircuit.

Vervolgens de fan van de oude radiateur afgeschroefd en op de nieuwe gemonteerd.

Afbeelding

Als laatste de temperatuurmeter overgezet van de oude op de nieuwe.

Afbeelding

Afbeelding

Toen dat gebeurd was kon het hele zootje weer geplaatst worden. Dat kan gelukkig bij de C20XE net zonder andere delen te hoeven demonteren.

Afbeelding

Afbeelding

Als laatste detail bleek nog dat de aansluiting van de kleine retourslang van de radiateur naar het reservoir in de nieuwe versie niet meer onder een hoek, maar recht geplaatst is. Dat past op zich wel, maar het vervangen van een lamp voor de linker koplamp wordt er niet gemakkelijker op.

Afbeelding

Afbeelding

Alles weer correct gemonteerd. Klaar is kees...

Afbeelding

En nu voorlopig even geen gedoe meer...
Laatst gewijzigd door RedBill op 05 sep 2008 13:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9296
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

19-01-2008

How to... Condens in je Astra F (GSi) ten gevolge van ouderdom verhelpen.

Aanleiding

Een veelgehoord probleem bij Astra's F van 10 jaar en ouder is dat er bij nat weer heel veel condensvorming in de auto optreedt. Dat is heel erg vervelend, omdat het het rijcomfort verminderd, maar veel belangrijker: het kan erg gevaarlijke situaties opleveren door slecht zicht. Dit is mijns inziens niet zozeer een "astra kwaaltje" zoals het door velen wel wordt genoemd, het is voornamelijk te wijten aan ouderdom van bepaalde onderdelen.

Nu kan de condensvorming meerdere oorzaken hebben.
- Lekke warmtewisselaar van de kachel, waardoor koelvloeistof in de auto op de vloer komt te staan.
- Gat in de bodemplaat door slecht onderhoud, waardoor water de wagen kan binnendringen.
- Slecht herplaatste afvoergoot onder de parrafaanplaat, na het vervangen van het interieurfilter.
- Verstopte afvoergoten.
- Slecht afdichtend rubber tussen de voorruit en de parrafaanplaat, door ouderdom.

Voor de laatste heb ik een goedkope en effectieve oplossing gemaakt.

Wat heb je nodig:

- Een stevig vel (zwart) karton (Minimaal 400x500 mm) (Verkrijgbaar bij Bruna € 1,00)
- kleeffolie (Verkrijgbaar bij Bruna)
- plakband

Gereedschap:

- Stanleymes
- Potlood
- Liniaal
- Schaar
- Je handen

Bereiken van het interieurfilter

Je interieurfilter bevindt zich onder je parrafaanplaat. Dat is de plaat onder je ruitenwissers. Door ouderdom kan de afdichting tussen je voorruit en de parrafaanplaat niet meer afdoende zijn en kan het water onder de parrafaan doorlekken en op je interieurfilter terecht komen. Er komt hierdoor vochtige lucht in je wagen, en de ruiten zullen beslaan.

Afbeelding

Om het interieurfilter te bereiken moet je onder de motorkap het rubber verwijderen dat zich bovenop je schutbord bevindt. Controleer vooraf of de goot goed geplaatst is. Deze dient precies in de V groef te vallen in de parrafaan. Is dat niet het geval, dan kan dat de oorzaak van een vochtig filter zijn.

Afbeelding

Als dit rubber verwijderd is kan de afvoergoot verwijderd worden. Dit kan met enig maneouvreerwerk gebeuren zonder de parrafaan te verwijderen.

Afbeelding

Dit is gelijk een goed moment om te kijken of het rubber van de goot nog goed is.
Je ziet nu je interieurfilter zitten. Controleer de omgeving op rommel, en verwijder dat, indien aanwezig.

Afbeelding

Controleer of je filter vochtig is. Is dat dat het geval (tijdens regenachige perioden) dan heb je waarschijnlijk het beschreven euvel. Is het al een hele tijd droog weer, en heb je op het moment dat je bezig gaat met deze klus geen last van condensvorming, dan zal je filter waarschijnlijk niet nat zijn.

Als je ook het filter verwijderd hebt, dan kijk je de kachel in.

Afbeelding

OK, nou kom op met die oplossing

Als eerste heb ik de twee uiteinden van de rubbers van de afvoergoot weer fatsoenlijk vastgeplakt.

Afbeelding

Afbeelding

Waarschuwing: PABO ALERT!
Wat ik verder heb gedaan, is simpelweg het maken van een kap boven het filter, zodat doorlekkend water in de afvoergoten loopt in plaats van op het filter. De maatvoering komt vrij nauw, omdat er niet heel veel ruimte over is, maar je wel je filter met goed fatsoen wilt kunnen vervangen.

Pak het stuk karton.

Afbeelding

Teken de volgende vorm en knip deze uit.

Afbeelding

Afbeelding

Zorg dat de vouwranden enigszins ingesneden zijn.
Lamineer het stuk karton met de kleeffolie. Doe je dit niet dan zal de werking van korte duur zijn. :wink: :lol:

Vouw de schuine zijden zo dat ze haaks op de bovenkant staan. Doe hetzelfde met de rand aan de onderzijde.

Plaats wat dubbelzijdige tape, of lijm op de onderzijde van het afdakje, en vouw het grote vlak dubbel.

Afbeelding

Zorg vervolgens dat de volgende vorm onstaat en plak deze op de twee achterste hoeken vast.

Afbeelding

Afbeelding

Maak langs de voorkant nog een stuk wat de beide voorste hoeken op de juiste afstand bij elkaar houdt. De kap is gereed voor plaatsing.

Plaats de kap op de filterbak, met de randen aan de buitenzijde.

Afbeelding

Plaats nu je filter, nadat je em hebt laten drogen (of een nieuwe) in de filterbak en klik deze wast met de klemmetjes. Deze klemmetjes zorgen er ook gelijk voor dat de rand die de zijkanten van de kap op juiste afstand houdt geborgd is.

Afbeelding

Plaats de goot weer op de juiste wijze en plaats het rubber terug.
Laatst gewijzigd door RedBill op 05 sep 2008 13:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9296
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

23-01-2008

Nu alle ellende met de C20XE voorbij is, is dan ook eindelijk het moment gekomen om de wagen te laten omkeuren, dus heb ik vandaag de RDW gebeld, en 6 februari om 8:20 uur heb ik een afspraak bij de RDW te Arnhem. Dan is een nieuwe Astra F GSi C20XE geboren.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9296
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

06-02-2008

Ja hoor, een nieuwe Astra GSi C2.0XE U9 is geboren.

En ik ben blij, want die keurmeester heeft ook op het formulier gezet dat ie zo op kenteken komt. Dus ze hebben alleen de N voor de X vervangen, de 3 bij de massa voor een 8 en de 85 kW voor 110 kW.

In eerste instantie bij de CO meting een waarde van 0,65. Das veeel te hoog. Laagje gebeld. Advies: doe es even goed gassen. Gedaan, waarde dropte naar 0,03!

Krijg de nieuwe papieren binnen een dag of 3 thuis gestuurd. kosten? € 42,-

Om 08:20 uur had ik een afspraak, en in de brief stond dat ik een kwartier voor die tijd aanwezig moest zijn met kentekenbewijs deel I, II en III, alsmede een geldig legitimatiebewijs.

Het RDW keuringsstation in Arnhem.
Afbeelding

Ik wilde toch even bewijs ook hebben van de kilometerstand. Dat werd later natuurlijk ook door de keurmeester genoteerd.

298.849 kilometer. Volgende week gaat ie over de drie ton heen.
Afbeelding

Na het afgeven van de kentekenbewijzen kon ik even in de wachtruimte gaan zitten waar ondertussen allerlei volk binnen kwam. Veel import (een dikke Mercedes SUV, volgens de keurmeester, om de slurptax nog voor te zijn. (gaat dat ook gelden voor import van auto's met een bouwjaar van voor de invoeringsdatum van de slurptax?). Een oud VW busje, een heel oud vrachtwagentje uit de DDR, iemand die zijn Solex van kenteken kwam laten voorzien, een Noord-Afrikaan die zijn scooter wilde laten keuren en op kenteken zetten (Is niet gelukt, had afkeurpunten).

Na een kleine 10 minuten wachten kon ik de GSi naar binnen rijden.
Afbeelding

Allereerst ging de keurmeester op zoek naar de motorcode. Was een jonge gozer, symhatieke vent. Was erg geïnteresseerd in hoe de inbouw gedaan was. Hij was erg lovend over het feit dat ik em liet omkeuren, omdat, zoals hij zei "Er genoeg idoten zonder omgekeurd te zijn rondrijden. Die lopen een groot verzekeringsrisico." Natuurlijk vertelde ik hem over de V6 van Marcel. Vond ie leuk. Vroeg waar de motor dan uit kwam en hoe dat dan met de aandrijving was gedaan omdat de Omega achterwielaangedreven is. Heb het em allemaal netjes uitgelegd. Hij vond het grote klasse dat zelfs de V6-en bij onze club op kenteken worden gezet. Ik zei dat "wij" dat hier ook consequent promoten en adviseren.

Intussen had hij de motorcode nog steeds niet gevonden, terwijl ik al een aantal keer had aangegeven dat hij daar vergeefs naar zou zoeken. Ik liet em zien waar die hoorde te staan en vertelde hem dat het een splinternieuw onderblok was. Hij moest op mijn woord vertrouwen dat het om een C20XE ging. Hij mompelde nog iets als "En jij vanavond op jullie site vertellen hoe je de RDW gedist hebt met een zwaar getuned blok zeker". Haha, ik hem maar even uitgelegd dat meer standaard dan die van mij haast niet mogelijk is.
Afbeelding

Vervolgens ging hij onder de wagen kijken hoe de motorsteunen en dergelijke bevestigd waren. Toen hij zag dat alles origineel was, keek hij alleen maar of alle bouten aanwezig waren.
Hij was erg te spreken over de kwaliteit van de inbouw.

Vervolgens liet hij zien wat er op het kentekenbewijs veranderen zou. Er komt dus gewoon de motorcode op het kentekenbewijs te staan, het gewijzigde vermogen, en de massa van het lege voertuig.

Het enige wat verder nog moest gebeuren was de CO test.
Afbeelding

Dat ging dus eerst niet goed. De waarde was veel te hoog. In eerste instantie dus een waarde van 0,65. Das veeel te hoog. Laagje gebeld. Advies: doe es even goed gassen. Gedaan, waarde dropte naar 0,03! Akkoord. De wagen mocht wieder im Parkplatz gehen.

Terug in de wachtruimte komt er toch een bijzonder aantrekkelijke dame binnenlopen. Die kwam een bedrijfswagen op naam zetten. Pico Bello Schilderwerken. Voor exclusief schilderwerk. Meine gute, wat een lekker ding. Nu kun je daar niet echt ongegeneerd een foto van maken, helaas...

Na ruim een uur wachten (Dat was echt kansloos) eindelijk het ontvangstbewijs van de kentekenbewijzen gekregen, en kon ik betalen. Nu dus even paar daagjes wachten op kentekenbewijzen. Dan even verzekering inlichten, en alles is fixed!
Laatst gewijzigd door RedBill op 05 sep 2008 13:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9296
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

11-02-2008

De fuckers bij de RDW!!!

OPEL ASTRA
Voertuig
Kenteken
Voertuigsoort personenauto
Merk OPEL
Handelsbenaming ASTRA
Brandstof Klik hier voor informatie Benzine

Ik heb geen GSi meer!

:( :( :( :( :cry: :cry: :cry: :cry:
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9296
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

18-02-2008

Nou, zojuist weer even bij de RDW geweest met alle papieren en de juiste handelsbenaming op papier uitgeschreven. Maar die baliepik mocht het niet veranderen zonder het papier waarop de keurmeester het had aangegeven. Laat dat papier nu niet in het digitale dossier zitten (terwijl ik het zelf gezien heb) en laat de monteur nu vandaag daar ook niet aan het werk zijn.

Kan ik dus morgen weer heen om de Monteur het nog een keer goed op te laten schrijven zodat het alsnog aangepast kan worden. :? :? :? :?

Pffff... wat een ellende weer. Ik haat bureaucratie!
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9296
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

19-02-2008

Hmmm... net terug van wederom een bezoek aan de RDW. Pfff, dat wordt nog lastig begreep ik. De kwaliteitscontrole had de Monteur op de vingers getikt over de wijze van mutatie van de handelsbenaming.

Hij liet me een werkinstructie zien waarin aangegeven stond dat bij motorwijziging alleen de basisbenaming overgenomen mocht worden. Dus ik met hem in discussie over of GSI bij de basisbenaming hoort of dat dat slechtst ASTRA is.

Maar goed hij was wel bereid om voor mij zijn best te gaan doen, om er toch ASTRA GSI van te maken in plaats van ASTRA. Maar ik weet dus nog niets zeker. :? :?
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9296
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

23-02-2008

Vandaag weer aan de slag geweest in mijn strijd tegen vocht, rijwind en alles wat het rijplezier verminderd.

Het is al een hele tijd geleden dat ik mijn elektrische ramen heb ingebouwd. Intussen weet ik wel dat het goed ingebouwd is. Ik verwacht dan ook niet dat ik zeer binnenkort weer in mijn deuren aan de slag moet om iet te fixen ofzo.

Het leek mij dan ook een goed plan om de deuren weer in oorspronkelijke staat te herstellen, dat wil zeggen met de isolatiefolie erop. Dit folie zit er oorspronkelijk op om je deurpanelen en in tweede instantie je overige intereurdelen te beschermen tegen vocht. Ten tweede houdt het een eventuele ongewenste luchtstroom tegen.

Dus links maar begonnen.

Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens rechts.

Afbeelding

Afbeelding

De folie is gewoon simpel plakplastic (wederom bij de Bruna vandaan).
Bijkomend voordeel is dat de klankkastfunctie van de deuren beter tot z'n recht komt.
Laatst gewijzigd door RedBill op 05 sep 2008 13:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9296
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

19-03-2008

Nou, dat is ook duidelijk, ik zal nooit meer een GSi hebben. RDW has spoken.
Vandaag kreeg ik een telefoontje uit Veendam als reactie op deze brief:
Aan
RDW
Afdeling VRD
Postbus 30000
9640 RA
Veendam

Van
X.X. Xxxxxxxxx
Xxxxxxxxxx ##
#### XX
Xxx (XXX)
##-########
####-######

Datum: Ede, 21-02-2008


Geachte heer, mevrouw,

Woensdag 6 februari jongsleden heb ik bij het RDW keuringsstation te Arnhem mijn Opel Astra GSI met kenteken ##-XX-XX ter keuring aangeboden. Het ging om een omkeuring wegens motorwijziging. De betreffende monteur heeft mij zeer vakkundig geholpen.

De motorwijziging betrof een verwisseling van de motor met motorcode C20NE, naar een motor met motorcode C20XE. Beide motoren zijn af fabriek in de Opel Astra GSi geleverd, voor beide is typegoedkeuring afgegeven.

Nu is mij bekend dat in de werkinstructie van de RDW staat, dat bij een motorwijziging de toevoeging achter de basisbenaming weggenomen dient te worden op het kentekenbewijs. Ik ben het niet eens met de wijze waarop dat bij mijn kentekenbewijs gebeurd is. De originele handelsbenaming met de oude motor was OPEL ASTRA GSI C2.0NE U9. Dit is op mijn nieuwe kenteken ingekort tot OPEL ASTRA. Ik ben stellig van mening dat dat OPEL ASTRA GSI had moeten zijn. Dit omdat de GSI een volledig ander type uitvoering is dan een standaard Opel Astra. De waarde van de auto bij eventuele verkoop is sterk gerelateerd aan deze typeaanduiding.

Een aantal voorbeelden van auto’s van hetzelfde type die ook een motorwijziging hebben ondergaan (al dan niet met uitgebreide testen in Lelystad vanwege het ontbreken van typegoedkeuring) laten zien dat de wijziging van de handelsbenaming doorgaans door u ook op de door mij gewenste wijze wordt uitgevoerd. Kentekens van twee voorbeeldauto’s zijn ##-XX-XX en ##-XX-XX. Beide hebben vrij recent een motorwijziging gehad, en beide zijn op kenteken gekomen al OPEL ASTRA GSI.

Ik wil u vragen of u het kenteken van mijn wagen nogmaals wilt wijzigen en ook bovengenoemde benaming wilt hanteren.

Ik hoop dat dit gerealiseerd kan worden, en wacht op uw reactie. Mocht u nog vragen hebben dan kunt u mij natuurlijk telefonisch bereiken.


Met vriendelijke groet,






X. X.
Laagvlieger en Delax hebben geluk gehad. De RDW die hun wagen hebben omgekeurd hebben een tik op de vingers gehad. Foei, foei, foei, niet weer doen, krijg je scheve gezichten van!
Sterker nog, die mafklapper zei dat, als die stations de moeite zouden willen nemen ze dat alsnog recht zouden kunnen trekken (wat ik zeer onaannemelijk acht).

Mijn auto blijft dus een OPEL ASTRA punt. Daarmee basta. Sorry jongens, ik had graag nog lid willen worden, als ik alle financiële tegenslagen achter de rug had. Nu mag 't niet meer...

Ik wacht nu even af wat er met de volgende GSi gebeurt die Niels met motorswap op kenteken probeert te krijgen. Als hij die erdoor krijgt met GSi erachter volgt er weer een briefje naar de RDW.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9296
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

15-04-2008

Zow, tweede briefje naar de RDW, omdat Pascal z'n GSi wel gewoon als GSi op kenteken is gekomen.
Aan
RDW
Afdeling VRD
Postbus 30000
9640 RA
Veendam

Van
W.J.
Straat ##
#### XX
Ede (GLD)
06-########
0318-######

Datum: Ede, 15-04-2008


Geachte heer, mevrouw,

In mijn brief van 21 februari jongsleden heb ik u benaderd met de vraag om een wijziging van de handels benaming van mijn Opel Astra GSi, welke na omkeuring in het keuringsstation te Arnhem door u was ingekort tot Opel Astra. In die brief heb ik u laten weten waarom ik het niet eens ben met de door u gehanteerde naam op het kentekenbewijs.

Eind maart heeft één van uw medewerkers telefonisch contact met mij opgenomen en werd mij medegedeeld dat de op mijn kentekenbewijs opgenomen handelsbenaming volgens de werkinstructies van de RDW was, en dat daar niets aan te veranderen viel.

In dezelfde brief refereerde ik aan twee gelijkende omkeuringen van hetzelfde type als mijn auto om te laten zien hoe selectief de RDW kennelijk omgaat bij het aanpassen van de handelsbenaming. Op beide kentekens is de wagen te boek gesteld als Opel Astra GSi. Uw medewerker gaf te kennen dat dit uitzonderingen waren, en dat dit moest berusten op foutief handelen van één of meerdere van uw medewerkers.

Intussen heeft na de omkeuring van mijn wagen wederom een omkeuring plaatsgevonden van een Opel Astra GSi, dit maal van C18XE. Het kenteken van deze wagen is XX-XX-##. Tot mijn verbazing is ook bij deze wagen de benaming OPEL ASTRA GSI gehanteerd na de omkeuring. Ik trek hieruit de conclusie dat het voor de RDW niet zo heel erg van belang is welke naam er op het kentekenbewijs staat, zolang de motorcode maar niet meer is opgenomen in de handelsbenaming.

Ik wil u nogmaals vragen of u het kenteken van mijn wagen wilt wijzigen naar OPEL ASTRA GSI. U zult inmiddels begrijpen dat dit voor mij een belangrijk punt is, en voor u een kleine moeite.

Ik verwacht dat dit gerealiseerd kan worden, en wacht op uw reactie. Mocht u nog vragen hebben dan kunt u mij natuurlijk telefonisch bereiken. Graag ontvang ik van u tevens een schriftelijke reactie, aangezien ik die niet heb mogen ontvangen na het eerdere telefonisch onderhoud met uw medewerker.


Met vriendelijke groet,






W. J.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9296
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

03-05-2008

Vandaag een reactie van de RDW in de bus. Het gaat em dus echt niet meer worden.

Afbeelding


Verder gisteren weer even bezig geweest. Het was mooi weer, verplichte ADV van mijn werk, dus de ultieme gelegenheid om enerzijds de schuur op te ruimen en anderzijds verder te gaan met mijn stoelenrestauratie.
Ik heb intussen een behoorlijke verzameling, dus de schuur raakte aardig vol. Ik heb dus eerst maar eens wat spul weggegooid wat ik toch niet meer zou gaan gebruiken. Hieronder 2 bestuurderszittingen, een gebroken rugleuning, twee lekke radiateurs, en gelaste stoelslede. (Zo slecht gelast dat de hoogteverstelling niet meer functioneerde).

Afbeelding

Van een versleten rugleuning de achterkant losgesneden, omdat ik dat nodig heb bij het verbouwen van een passagiersrugleuning naar een bestuurdersvariant.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Binnenkort dit materiaal even naar een bekledinghersteller brengen zodat die daar weer een mooie bestuurdersstoel van kunnen maken.

Alle overbodige handel in de kofferbak en vandaag even naar het grofvuil gebracht.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door RedBill op 05 sep 2008 13:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9296
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

01-06-2008

Gisteren eindelijk dan bij Niels de lang gewenste extra stabilisatiestang voor de achteras opgehaald en gemonteerd. Omdat die alleen op de C20XE geleverd is was het nog wel even zoeken voordat ik er één gevonden had.

Eerst gedemonteerd van de sloper, vervolgens met de staalborstel kaal gemaakt, in de lak gezet en toen aan mijn eigen as.

Afbeelding

Afbeelding

Ik had nog meer foto's maar aangezien het XD kaartje dat ik extra bij mijn gisteren gekochte nieuwe speeltje (een Fujifilm Finepix S5800) had gekocht nu al de geest heeft gegeven zijn die verloren gegaan.

In de praktijk zal het niet extreem voelbaar zijn deze extra stabilisatie, maar alle beetjes helpen voor een goeie wegligging.

Ook heb ik eindelijk een origineel GSi stuur, maar die moet Niels nog even demonteren, wat gisteren nog niet lukte.
Laatst gewijzigd door RedBill op 05 sep 2008 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
Bart(astra)
Moderator
Moderator
Berichten: 10458
Lid geworden op: 21 mar 2003 19:54
Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,
Locatie: Nuenen

Bericht door Bart(astra) »

Mooie repo !
ASTRA GSi X32SE

Project-topic Astra v6

ICE showcase



Audi A4 Avant 2.0T S-line

Polo 6n 1.4
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9296
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

Bij de restauratie in 2005 zijn er naast de nieuwe bumper ook splinternieuwe mistlampen in mijn auto gekomen. Ik betaalde daar toen inclusief korting 117 euro per stuk voor. Helaas duurde de nieuwigheid van de linker mistlamp niet lang. Een maand of 8 na de restauratie zorgde een opspattend steentje ervoor dat aan de binnenzijde van de mistlamp een stuk glas afsprong, en er een zeer klein scheurtje helemaal door het glas heen ontstond. De mistlamp was hierdoor niet meer waterdicht, wat een laagje water in de lamp en condensvorming opleverde.

Afbeelding

Afbeelding

Dat ziet er natuurlijk niet uit, en het was me echt al tijden een doorn in het oog. Maar ik had al eens navraag gedaan bij een dealer, en de prijzen van die mistlampen zijn daar intussen zo exorbitant gestegen, dat het echt niet meer grappig is. Zonder korting moet je al 170 euro neerleggen voor die dingen. Daar had ik geen zin in.

Tot ik een berichtje van Bassion zag op dit forum waarin hij beweerde dat hij zijn nieuwe mistlampen voor ongeveer 65 euro had, en dan meteen bij Hella vandaan. Mijn interesse was gewekt. Na wat heen en weer ge-pm'd te hebben heeft hij de lamp voor me besteld en naar me opgestuurd. Grote klasse! Dit zijn de zaken wat een forum als deze de moeite waard maakt!

Afbeelding

Gisteren het pakketje opgehaald op het postkantoor. Vandaag maar even ingebouwd.

Afbeelding

Afbeelding

Eigenlijk is de bumper door de steenslag alweer aan een nieuwe spuitbeurt toe, maar dat stel ik in ieder geval nog even een jaartje uit.

Op de onderstaande foto's kun je zien hoe klein het scheurtje aan heb buitenoppervlak eigenlijk is, maar wat voor effect dat kan hebben op het binnendringen van water.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door RedBill op 05 sep 2008 13:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9296
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

07-08-2008

De laatste tijd had ik last van een motor die stationair veel te hoog liep (1200-1300 rpm) en die weleens wat last had van horten en stoten. Toen ik op een bepaald moment met de ramen open reed hoorde ik een sissend geluid. Hij zoog valse lucht aan.

Toen Marcel zijn dop voor z'n mistlicht in ontvangst nam heb ik hem gevraagd eens te luisteren. Hij dacht toen aan een lek langs de inlaatspruitstukpakking. Dat was een plausibele verklaring, dus ik een pakking besteld en vandaag had ik eindelijk tijd om even te sleutelen.

Toen ik de luchtvoorkamer verwijderd had zag ik al dat de pakking er niet meer heel erg lekker tussen zat.

Afbeelding

Na het verwijderen van het spruitstuk was het gat al snel gevonden. Bij cilinder 4 zat een fors gat in de pakking. Waarschijnlijke oorzaak: Kopermoeren losgetrild of onvoldoende aangedraaid.

Afbeelding

Na het nodige schraap- en schuurwerk om oude pakkingrestanten te verwijderen kon de nieuwe pakking geplaatst worden.

Afbeelding

Toe het geheel weer in elkaar zat liep de motor weer als een zonnetje.
Totale kosten: 6 euro nogwat en een middagje klussen in de zon... Wat is het leven toch naar... :wink:
Laatst gewijzigd door RedBill op 05 sep 2008 13:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9296
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

08-08-2008

Op twee plekken begon de stof van mijn interieurplafond los te laten. Achter het dakraampje is te zien dat de stof minder strak staat op een aantal plekken, en ook bij de voorruit is de stof over de hele breedte los. Een doorn in mijn oog.

Afbeelding

Afbeelding

Een nieuw hemeltje moet meer dan 500 euro kosten, zo leerde mij navraag bij de dealer. Meer dan de moeite waard dus om zelf een middagje te gaan beunen. Op een ouderwetse manier welteverstaan. Niets geen spuitlijm die bij de eerste de beste dag 30+ graden Celcius loslaat, geen skai of andere zooi, maar gewoon, de originele stof en naald en draad.

Links was al vrij vlot voor elkaar:

Afbeelding

Afbeelding

Omdat die zijde van het hemeltje toch naar boven toe naar de ruit oploopt valt er van de draad niets te zien, tenzij je op het dashboard gaat zitten. Na succesvol links te hebben afgerond volgde de rechterzijde.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Als laatste volgde de rand rond het dakraam. Het zag er meteen weer strak uit!

Afbeelding

In de auto teruggeplaatst:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben er weer helemaal blij mee. Dat laat voorlopig niet weer los.
Laatst gewijzigd door RedBill op 05 sep 2008 13:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9296
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

20-08-2008

Afgelopen week merkte ik dat er ergens in de aandrijving wat speling zat, want ik hoorde een tik als ik bijvoorbeeld in z'n achteruit ging rijden. Wilde er binnenkort al mee naar Niels om er naar te kijken en het probleem op te lossen.

Vanochtend vertrok ik richting Harderwijk om te gaan werken toen ik op een rotonde in de ankers moest voor een petje in een busje die er zomaar vanuit ging dat er niemand is die een rotonde driekwart neemt, terwijl ik toch altijd mijn richtingaanwijzer naar links aan heb als ik dat doe.

Toen hij stilstond kon ik er voorlangs, maar met dat ik weer gas gaf hoorde ik geratel uit de bak en kwam er geen vermogen meer op mijn wielen. Ik de berm in en alarmlichten aan, terwijl ik al direkt wist wat er aan de hand was.

ANWB gebeld met de melding dat de bak kapot was end at er transport zou moeten komen. Ze stuurden een monteur die dat vervolgens nog eens bevestigde. Intussen kwamen er tientallen collega's van me langsrijden, waarvan een aantal mijn auto herkende en dan ook spontaan ging bellen. Hulpaanbiedingen genoeg, maar er zou toch niemand wat kunnen doen.

Intussen was het wachten op de transportwagen. Dat duurde al met al nog een uur en een kwartier nadat de wegenwacht was vertrokken. Intussen had ik Niels al aan de lijn gehad, met de vraag wat te doen. Hij gaf aan dat er wel een "nieuw" loopwerk in kon. Dat moet bij Eep Borgers vandaan komen.

Ik de auto naar Broekhuis laten brengen, de dealer in Ede. Het probleem uitgelegd. Nou dat ging em niet worden. Ze hadden maar twee monteurs lopen en er stonden al auto's twee weken te wachten op reparatie. Dat was echter niet het enige, ze wilden de auto ook niet repareren met onderdelen die ik zelf zou aanleveren. Met andere wooorden, dat zou me klauwen met geld kosten, als het al te krijgen was. Korting hoef je bij Broekhuis ook al niet te verwachten en een vervangende auto hadden ze ook niet. De auto was intussen echter al afgeladen bij hen op het terrein, dus er viel niets anders te doen dan die daar te laten. Ik gaf aan dat ik em vandaag of morgen daar weg zou halen. Of ik em niet ergens anders kon neerzetten. Ik werd intussen redelijk pissig. Wat een beroerde service. Hoe bedoel je klantgericht? Kan ik het helpen dat die muts net terug was van vakantie en geen zin had in werken?

Nadat de bergingschaufeur John (toffe kerel!) mij thuis had afgezet ging ik een rondje langs vrienden bellen of ik een auto kon lenen, want ik had vanmiddag een belangrijke bespreking, dus ik moest wel naar Harderwijk. Vriendin van mij was de beroerdste niet en ik mocht haar Saxo 1.1i lenen. Super!

Me gehaast om voor zes uur weer bij Broekhuis te zijn (nadat de bespreking ook nogeens niet het gewenste resultaat had), om mijn auto buiten het hek te zetten. Daarna naar huis, even hapje eten en naar die vriendin toe om daar wat zaken op te hangen aan de muur (ze is net verhuisd). Vervolgens met de Saxo de GSi naar mijn huis gesleept, waar hij nu staat te wachten op een diagnose. Vrijdag heb ik maar verlof genomen om de bak even open te halen en te kijken of het nu het differentieel is of iets anders. Morgen maar met de trein naar mijn werk in Arnhem.

21-08-2008

Nou, het lijkt mee te vallen. Na nadere analyse (foto's volgen straks) blijkt het dat de homokineet "gewoon" gebroken is.

Niks aan de hand mensen, gewoon doorlopen... :wink:

Nee, de auto even bij Niels zien te krijgen en dan een andere as erin en klaar is RedBill... Morgen alleen nog even een kannetje met slang zien te scoren, anders krijg ik die bak nooit meer bijgevuld...

OK voor de analyse...

Afbeelding

Auto omhoog, op de nieuwe pootjes... Geen top kwaliteit ofzo, maar prima voor mijn gebruiksfrequentie...

Afbeelding

Afbeelding

Dekseltje eraf, voorzichtig de olie eruit laten lopen...

Afbeelding

Differenteeltje, volledig intact...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Homokineetje echter niet... Oorzaak: alle spiebanen afgebroken, zo bleek later. 16 jaar levert wel slijtage op...

Afbeelding

Tja...

Zaterdag maar naar Niels toe (of hem heel erg lief aankijken oftie ook naar Ede wil komen...)

23-08-2008

Afbeelding
Gisterochtend, een maat van me, en broertje van de vorige eigenaresse van mijn Astra wilde me wel naar Vriezenveen slepen. Nadat bij mij in de straat zijn elastische sleepkabel al geknapt was gingen we maar weer over op mijn onverwoestbare stuk touw. Dat werkte beter. Met 130 kilometer per uur over de A1. Mooi, op een gegeven moment haalden we een Golf III GTI in... Hehehe, was maar goed dat daar een dame in zat... Een kerel had zich behoorlijk op z'n pik getrapt gevoeld...

Afbeelding
Bij Niels de Astra meteen op de brug, en na het plaatsen van een nieuwe pakking tussen de bak en het deksel van het differentieelhuis begon ik met het werkelijke probleem.

Afbeelding

De fussee moest los, en hoewel ik erop rekende dat ie op een gegeven moment los zou schieten lag ik toch nog bijna onder de brug...

Afbeelding
As uit de wielnaaf

Afbeelding
Wat bleek: alle spiebanen naar de kloten... Verder geen blik meer waardig gekeurd en bij het oud-ijzer gegooid.

Afbeelding
Andere as gepakt, en een andere homokineet voor de bakzijde. Wielzijde van mijn eigen auto weer gebruikt.

Afbeelding
Nieuwe ashoezen erop

Afbeelding
De te gebruiken homokineten van hun assen halen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Seegerringetje uit elkaar, dan kan ie los van de as...

Afbeelding

Afbeelding
Oude vet er enigszins uit...

Afbeelding
Nieuw vet erin

Afbeelding
Hoes erop. En toen was de batterij van de camera leeg...

As weer gemonteerd. Ging mooi vlot. 12 uur waren we bij Niels, kwart over 3 reden we er weer weg. En ik heb weer wat geleerd. Volgende keer kan ik ook dit helemaal zelf... :D

Voorlopig nog to do:

- Krukaskering distributiezijde vervangen (Done)
- Retourslang + slangklemmen koelcircuit vervangen (done)
- Veerpootrubbers vervangen (Done)
- ETC schakelaar dummy bestellen en plaatsen (Done)
- Olieniveausensor vervangen
- Voorruit vervangen voor nieuwe (verzekeringskosten) (Done)
- Koelvloeistofniveau sensor vervangen (dop van het expansievat) (Done)
- Origineel GSi Stuur monteren (Done)
- MY 94 pookknop plaatsen (Done)
- SFI letters rood maken (Done)
Laatst gewijzigd door RedBill op 25 dec 2008 12:17, 7 keer totaal gewijzigd.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9296
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

Zojuist even bij Autopalace in Doetinchem geweest. Wat gedaan?

- Nieuwe retourslang besteld voor het koelcircuit
- Dummy voor de ETC knop besteld
- Eindelijk dan ook een nieuwe dop voor het expansievat van de koelvloeistof besteld.

Binnenkort dus weer lekker beunen...
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9296
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

Zo, ook weer bezig geweest met onderhoud en vernieuwing/verbetering van de wagen. De bestelde onderdelen waren al een week binnen, maar lagen nog te wachten.

ETC knop vervangen voor een dummy omdat ik geen ETC heb op mijn C20XE:

Afbeelding

Afbeelding

De vlotter in het expansievat van mijn koelsysteem was kapot, waardoor deze functie op de BC niet goed werkte (al niet vanaf dat ik de wagen heb!) Was dus hoog tijd om een nieuwe te bestellen en te plaatsen.

Afbeelding

En als laatste de retourslang van het koelsysteem die niet meer helemaal lekker is, inclusief de slangklemmen. Die moet ik zaterdag maar even monteren als het een beetje goed weer is...

Afbeelding

Update zaterdag 11-10: Slang gemonteerd.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door RedBill op 12 okt 2008 01:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9296
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

Morgen even naar Niels toe, aan de slag met deze onderdelen. Morgen dus weer klusfoto's.

Afbeelding
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9296
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

Nou, voordat de wagen naar de keuring gaat 13 november aanstaande, wilde ik de wagen toch vrij hebben van olielekkage. Eigenlijk lekt hij al vanaf het moment dat ik de laatste keer de ombouw heb gedaan. Dit is mijn eigen schuld, toen een beetje te gehaast geweest en te weinig aandacht besteed aan wat oneffenheden aan de ring die om de krukas in de keerring draait.

Voor de zekerheid ook maar even een oliepomppakking meegenomen, dat zou theoretisch ook de boosdoener kunnen zijn.

Na het verwijderen van de distributie beschermkap zag ik dat het rubber daarvan onderaan dubbel geklapt was, waardoor deze tegen de distributieriem aan kwam. Hierdoor was in de riem een dubbele groef ontstaan.

Afbeelding

Door de hele ruimte heen zaten de kunststofvlokken.

Afbeelding

Maar goed dat ik dus de distributieriem ook had gekocht, ondanks dat deze er nog maar 25.000 kilometer op had zitten. Voor de waterpomp en de spanrol was de noodzaak tot vervangen nog niet aanwezig.

Na het vervangen van de krukaskeerring heb ik alles ontdaan van olie, en ben ik met Niels even meegeweest naar de sloop. En ja hoor, eindelijk ga ik dan afscheid nemen van de 1.4 powerrrrr... De GSi wordt weer in zijn trots hersteld!

Afbeelding

Afbeelding

En een upgrade naar een >95 feature:

Afbeelding

Weer wat zaken dus die van mijn "To do" lijstje af kunnen.

Ennuh, owja, ik heb intussen ook rode SFI letters. Nog even geen foto van, maar dat komt vast binnenkort wel een keer...
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9296
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

RedBill's GSi - Nieuwe voorruit

Bericht door RedBill »

Vorige week donderdag is mijn voorruit vervangen op kosten van mijn verzekering. Er zat al 4 jaar een kleine ster in de linkerbovenhoek van mijn ruit. Eindelijk maar eens de tijd genomen om dat aan te pakken.
Natuurlijk bij de dealer geweest en niet bij Carglass o.i.d.

Daar vertelde de chef-werkplaats mij onder andere dat de ruiten van Carglass soms wel 20% dunner zijn (hadden ze ooit gemeten bij een Mercedes die van z'n verzekering verplicht langs carglass moest wat hem in een paar weken vier voorruiten heeft gekost. :x Die man was trouwens wel hoogst verbaasd dat (zeker gezien de stijfheid van mijn onderstel) de ruit in 4 en een half jaar nooit verder gescheurd was.

Fotooos:

Het barstje zoals die er van binnenkant uit zag. (De ruit is hier al gedemonteerd).

Afbeelding

De nieuwe voorruit. Heerlijk om weer zonder krasjes en putjes door de voorruit heen te kunnen kijken!

Afbeelding
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11172
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: RedBill's GSi - The Complete Story (Update 09-12-08)

Bericht door Laagvlieger »

Lekker he zo'n nieuw ORIGINEEL ruitje!!!
Big up voor redbill :worship:

Hoe hebben ze het opgelost met je binnenspiegel?
Adapterplaatje ertussen?
Ik heb op de sloop een Corsa-B binnenspiegel gehaald ( hoewel Ikk...eigenlijk Sylvia, nog thnx daarvoor) omdat er op de voorruit een nieuw type plakker zit voor de spiegelbevestiging. Paste dus niet.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9296
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: RedBill's GSi - The Complete Story (Update 09-12-08)

Bericht door RedBill »

Bij mij heeft ie er een adapterplaatje tussen gezet, inderdaad.
Is zeker beter hoor zo'n nieuwe voorruit. Het verjongd de auto ook gelijk weer een stuk.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Plaats reactie