RedBill's GSi - The Complete Story (Update 12-04-'22)

Grote verbouwingen en projecten. (Car project show-off.)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9296
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

10-06-2006

Ik ben vandaag in het prachtige weer constructief aan de slag geweest met mijn Astra, met twee doelen:

- Elektrisch verwarmde stoelen inbouwen die ik bij GSi Twente had gehaald.
- Restauratie van de bestuurdersstoel i.v.m. de bekende instapschade

Deze restauratie moet gaan plaatsvinden door van een passagiersstoel de binnenzijde over te zetten en de bekleding van de wang van de passagiersstoel over te naaien in de bekleding van de bestuurderstoel.
De zitting van de passagiersstoel kan zonder aanpassingen 1 op 1 over.

Omdat ik niet wist of de auto kwa bedrading voorbereid was op verwarmde zetels had ik uit de ex-auto van GSi Twente (waar ook de stoelen en de bedieningsknoppen uit kwamen) ook de bedrading vanaf de zekeringkast meegekregen. Zo begon ik met het verwijderen van de stoelen om genoeg ruimte te hebben.

Afbeelding

Toen ik onder de isolatiemat keek zag ik tot mijn vreugde een stekkertje liggen dat mij bekend voorkwam!

Afbeelding

Niet lang daarna vond ik ook de stekkers die aan de schakelaars moestenkomen. Deze lagen onder de middenconsole langs de versnellingspook. De wagen was voorbereid, dit was een enorme meevaller!

Afbeelding

Dit had ik dus niet meer nodig!

Afbeelding

Sfeerplaatje tussendoor

Afbeelding

Omdat ik naast mijn eigen interieur dus ook de zetels met de verwarmingselementen had staan kon ik gaan beslissen welke delen ik in de wagen zou zetten en wat ik van de stoelen moest overzetten

Beide zitvlakken van de passagiersstoelen waren nog in goede staat, en beide zitvlakken van de bestuurdersstoelen waren slecht.

De rugleuning van mijn eigen passagiersstoel was nog er netjes, en op de verwarmde zat een brandplekje. Beide bestuurdersstoelen waren niet veel meer kwa linkerwang. Resultaat is dat ik de volgende overzet handelingen moest uitvoeren:

- Zitvlak van verwarmde pas. stoel overbouwen naar eigen pas. stoel
- Verwarmingselement van rugleuning overzetten van verwarmde naar mijn eigen stoel
-Verwarmingselementen verwarmde best. stoel overzetten naar zitvlak eigen passagiersstoel, en deze overbouwen naar eigen bestuiurdersstoel, net als verwarmingselement rugleuning.
- Wang verwarmde passagiersstoel overnaaien naar eigen bestuurdersstoel.

Al met al een aardige puzzel.

Ik begon met het loshalen van de bekleding van de stoel die toch al beschadigd was, zodat ik niet bij een foutje gelijk iets goeds beschadigen zou. Hier moest het verwarmingselement uit.
De stoel hoes zit met allemaal krammetjes vast aan een metalen staafje.

Afbeelding

Afbeelding

Er stonden dus vier stoelen buiten...

Afbeelding

De rugleuning kan vrij gemakkelijk van de zitting losgekoppeld worden. Twee klemmetjes verwijderen is alles dat noodzakelijk is. Voor het gemak is het beter de andere twee van de kantelvergrendeling ook even los te halen, maar dat is dus geen must.

Afbeelding

Deze zitting hoefde niet aan te gebeuren, hij is in goede staat en het verwarmingselement was aanwezig.

Afbeelding

De rugleuning daarentegen werd uit educatief oogpunt volledig gestript.

Afbeelding

En ja hoor, het zijn echte RECARO sportstoelen!

Afbeelding

Gestript:

Afbeelding

Nadat ik het verwarmingselement dat uit bovenstaande rugleuning kwam overgezet had naar de goede rugleuning en het geheel weer in elkaar had gezet, kon de passagierstoel de auto weer in.

Afbeelding

And wired!!!

Afbeelding

Next job: Verwarmingselement uit beschadigde zitvlak bestuurdersstoel halen...

Afbeelding

Dat viel niet mee! Zo ziet zo'n ingezakte wang er van binnen uit...

Afbeelding

Omdat ik het goede zitvlak niet wilde beschadigen bij het inbouwen van het element besloot ik daarbij tot een andere aanpak dan bij het verwijderen uit het kapotte zitvlak.

Hier heb ik niet de hele bekleding losgehaald, maar alleen een dwarsverbinding van de krammetjes aan het stangetje. Dit was echt een geduldwerkje en ik moest bijn beste chirurgische beentje voorzetten om de klus te klaren...

Afbeelding

Na een uur zat het element er eindelijk in, en had ik het tweede goede verwarmde zitvlak klaar...

Afbeelding

Omdat ik verwachtte dat het overnaaien van de wang vandaag niet af zou komen heb ik dat laten zitten. Binnenkort dus even de naaimachine van mijn moeder lenen... 8)

Dus ik eerst de bediening maar verder ingebouwd en mijn bestuurdersstoel in de oude staat weer geplaatst...

Afbeelding

PS. Ik heb geen ETC!!! :lol:

TO BE CONTINUED...

20-06-2006

Omdat ik mijn restauratie nog lang niet af vind met het ontdoen van roest en het overspuiten, ga ik nog maar even door.

Ook een aantal niet-kritische slijtagedelen was namelijk aan vervanging toe. De meeste Astra eigenaren zullen dat herkennen.

In mijn geval zijn dat in ieder geval de scharnierpinnen van de portieren, evenals de deurvangers. Vandaar dat ik ze maar even besteld had bij de dealer. Vandaag waren ze binnen.

Afbeelding

Alle prijzen Ex korting, ex BTW.

05160224 Portiervanger: 17,60
00132608 Scharnierpen: 0,57
00132580 Scharnierpendop Astra per stuk 0,21 (gaan per 10)
00132524 Kapje scharnier 0,36

Zaterdag maar even weer klussen.
Laatst gewijzigd door RedBill op 05 sep 2008 13:16, 4 keer totaal gewijzigd.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9296
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

24-06-2006

Zoals al eerder opgemerkt is de restauratie van mijn wagen nog lang niet klaar.

Nou vandaag de scharnierpinnen links en de deurvangers maar even vervangen...

Afbeelding

Deurpaneeltje eraf...

Afbeelding

Krik eronder om de scharnieren van spanning af te halen, en je deur blijft ook gelijk open staan zonder hulp van de deurvanger... Let op! niet te hoog krikken, alleen de kracht hoeft maar van de scharnierpinnen af te zijn!

Afbeelding

De bovenste was vlot vervangen. Waterpomptang boven de omgebogen rand van de pen, een paar forse klappen en de pen ging los. Nieuwe pen erin...

Afbeelding

Deurvanger los, zodat ik beter bij de onderste scharnierpen kon komen...

Afbeelding

Helaas brak van de onderste scharnierpen de rand af... Shit! Wat nu?

Afbeelding

Veel gekloot, veel WD40 en veel gewrik en getik later was ook de tweede pin geditched. Ook daar een met vaseline besmeurde nieuwe pen in (Kopervet is beter, maar dat heb ik niet op voorraad).

Afbeelding

Ook de nieuwe deurvanger geplaatst. Wat een verschil!!! Nooit meer mijn been tussen de deur!!! Heerlijk!

Afbeelding

Nog even er naar kijken voordat we voorgoed afcheid nemen...

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door RedBill op 05 sep 2008 13:17, 2 keer totaal gewijzigd.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9296
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

17-07-2006

Nou, het is zover hoor, ik heb een volledig gereviseerde C20XE met coscast kop in mijn bezit. Binnen niet al te lange tijd zal deze onder de kap van mijn geliefde astra verdwijnen.

Hoewel de Lexmaul niet mee verhuist gebruik ik voorlopig toch maar even deze foto's.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb het blok overgekocht van de jullie welbekende GSI Twente. Ik verwacht dat het blok over twee maanden actief zal zijn. Ik hou jullie natuurlijk met foto's op de hoogte wanneer we aan de inbouw beginnen.
Laatst gewijzigd door RedBill op 05 sep 2008 13:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9296
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

25-07-2006
GSi Twente schreef:Gister weer wat nieuwe onderdelen opgehaald:
- nieuwe koppelingsset.
- nieuwe complete distributie-set.
- nieuwe krukaspositie-sensor.

Verder is o.a. de kop en het onderblok gereviseerd.
Nieuwe lagers, rubbers, dichtingen, en nog veel meer.
Nieuwe rotor, verdeelkap, bougiekabels, massakabel.
Oliepomp binnenwerk vernieuwd, de F20 bak krijgt nog een nieuwe keerring en pakkingen.
Optisch alles netjes gespoten of gepoedercoat, bouten en moeren zilver laten verzinken.

Komt dus een standaard inlaat op, wit gepoedercoat, met ultrasoon gereinigde injectoren, diverse slangen en pakkingen.

Kortom met een maand of 2 ready and rolling!
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9296
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

21-09-2006
GSi Twente schreef: Daar gaan we weer.... :wink:

Afbeelding
Goud van oud... 8)

Afbeelding
Inlaat gecoat, gasklep schoon, nieuwe voetpakking, nieuw SFIbak rubber, ultra-soon gereinigde injectoren, gecoate inlaatrail, nieuwe klemmetjes voor de injectoren, nieuwe koper moeren, nieuwe inlaatpakking.
Komen nog aantal nieuwe slangetjes aan en slangklemmen uiteraard.

Afbeelding
Onstekingshuis geheel uit elkaar gehaald, gecoat, nieuwe verzonken bouten, nieuwe o-ring achterzijde, nieuwe rotor en verdeelkap, nieuwe bougiekabels.

Afbeelding
Overview... :wink:

Afbeelding
Slaapt warm.

Vanavond even verder werken, distributie erop leggen; nieuwe waterpomp, looprol, spanrol, veer, waterpomp, alles nieuw en origineel Opel.
Dan krukastandwiel monteren.
Poelie monteren incl. nieuwe boutjes.

Nieuwe BDP sensor monteren.

En dan volgende week maar eens aan het netjes maken v.d. kabelboom.
Special made by Langenhof Performance. :P
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9296
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

23-09-2006
GSi Twente schreef:Trouwens 1 opmerking, deze motor heeft alleen puur originele OPEL onderdelen, op de verdelerkap en bougiekabels na.
Gezien deze prijstechnisch in tegenstelling met de levensduur niet echt klopt.

Vandaag nog wat klemmetjes voor de injectoren opgehaald.
Gasklepsteun, en dat zwarte steuntje voor de bougiekabels.

Morgenavond een bok lassen waar de motor op kan staan, want ik wil het vliegwiel e.d. gaan monteren.
Enkel werkt de huidige motorsteun niet handig om dat te doen.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9296
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

26-09-2006

Met dank aan een tip van GSi Twente heb ik een set schokbrekers rondom gekocht van het merk Bilstein. Als ik het goed heb zijn het Bilstein B8 dempers
Voordempers: F4-P36-0365-H000
Achterdempers: F4-B46-1552-H000

Afbeelding

Afbeelding

Ook vandaag een nieuw sproeiermotortje gekocht. Mijn originele had de geest gegeven. Deze sproeit aanzienlijk harder!
Laatst gewijzigd door RedBill op 05 sep 2008 13:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9296
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

04-12-2006
GSi Twente schreef:En the date is set!

27, 28 en 29 December, operatie "le moteur" voor de boeg!
Ik heb er zin an!

Wat keburt:

- Motorswap C20NE naar gereviseerde en styled C20XE
- Transmissieswap F16 naar F20
- Reinigen motorruimte
- Vervangen veerpootrubbers en toplagers voor
- Vervangen schokdempers rondom voor nieuwe Bilstein dempers
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9296
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

06-12-2006

Zow, ik heb vandaag mijn C20NE verkocht voor 150 euro. Hehe, die komt in een kadett (nu nog 1.6) te liggen.
Nu nog de katalysator, de midden- en einddemper verkopen kan ik gelijk dat geld gebruiken om de uitlaatlijn van de XE verder aan te schaffen.

10-12-2006

Oliekoeler is inmiddels binnen. Een erg nette!

Afbeelding

Een katalysator heb ik gekocht via ebay.de, wordt deze week opgestuurd uit Luxemburg.

Midden- en einddemper heb ik nu een optie staan in Nijmegen.
Laatst gewijzigd door RedBill op 05 sep 2008 13:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9296
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

15-12-2006

Middendemper is intussen binnen. Einddemper was crap, geen originele, en al helemaal geen mooie.

Was ook naar nijmegen geweest voor eventueel de inbouw van airco. Kon ik voor 80,- meenemen, alles wat nodig was, maar ik zag het toch niet zitten om weer in mijn voorfront te gaan zitten slijpen en het nieuwe stuk voor de airco in te bouwen. Airco is dus voorlopig van mijn verlanglijstje af. Wellicht als ik deze wagen als 2e auto heb in de toekomst ofzo.

Ook heb ik de TC computer en alle benodigde kabels daarvoor binnen.

Verder heb ik intussen 2 oliekoelers... :-S
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Matt
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 3387
Lid geworden op: 08 dec 2005 23:08
Auto('s): 59 Plymouth
Locatie: Zeeland

Bericht door Matt »

Blijft een supermooie Astra hoor!
2003 Mini Cooper S JCW, supercharged

Westcoast Promoteam 8)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9296
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

27-12-2006

The Big day...

De C20NE moet eruit. Laatste plaatjes

Afbeelding

Afbeelding


Ietwat rustig aan vanwege het feestje van GSi Twente gisteren (Hij neemt nooit een glas melk voordat ie naar bed gaat) namen we vanochtend rond een uur of 11 bezit van de hal van een maat van hem (even reclame: Corne's Car Cleaning).

Terwijl Erwin zich ontfermde over de nieuwe motor stortte ik me op het demonteren van de carosserie.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De hele motorruimte werd ontdaan van alles wat overbodig was en in de weg zou zitten tijdens het verwijderen van het blok.

Afbeelding
Erwin bezig met het demonteren van de assen.

Afbeelding
Rally intussen bezig met de nokkenasbruggen van de XE. Erwin moet morgen nog even op zoek naar andere.

Afbeelding
Met geweld moesten de fusees een spoorstangen losgemaakt worden. Uiteindelijk zijn de spoorstangen maar bij het stuurhuis losgemaakt.

Afbeelding
Subframe verwijderd.

Afbeelding
Motor in de takel

Afbeelding
Rellie duikt in het vooronder...

Afbeelding
En toen ging het snel...

Afbeelding
Een gapend gat... Maar wel smerig. Klus voor morgen.

Afbeelding

Afbeelding
De NE... Na 268.000 bijzonder prettige kilometers, waar ik er 85.000 op mijn eigen naam heb staan.

Afbeelding
Morgen weer een dag....
Laatst gewijzigd door RedBill op 05 sep 2008 13:20, 2 keer totaal gewijzigd.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9296
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

28-12-2006

Hulde hulde hulde aan Niels en Erwin. Hier en daar met een vloek en een zucht, maar de nokkenassen zitten erin! De lagerkappen van de nokkenassen die bij deze kop zaten waren op de één of andere wijze onvindbaar. De kappen die we nu hebben gebruikt moesten dus passend gemaakt worden.

Vandaag verder de grote schoonmaak. Motorruimte volledig opgeruimd, ontdaan van wat vliegroest, leidingen in een nieuw laagje lak gezet.

Tevens de gaskabel vervangen en de Motronic en kabelboom van de XE geplaatst.

Ook het subframe werd grondig gereinigd.

Afbeelding

Afbeelding

Verder zoals gezegd de voorste schokdempers vervangen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En de motor is een heel eind verder afgebouwd, voor een groot deel dankzij het dremelwerk van Niels.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Verder erg veel knikkerbus-tuning gedaan.


Morgen weer een dag. Ook wordt dan de NE opgehaald. Bye bye, zwaai, zwaai.
Laatst gewijzigd door RedBill op 05 sep 2008 13:21, 2 keer totaal gewijzigd.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9296
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

29-12-2006

Dag 3. Er moet wat progressie gemaakt worden.
Rally is ook weer in het huis. Hij heeft ook nog wat werk aan zijn eigen wagen. Wiellager vervangen.

Afbeelding

Afbeelding

De schone motorruimte wacht met smart op de C20XE

Afbeelding

Afbeelding

Na het aanbouwen van de koppelingsplaten en de drukgroep wordt de bak aan het blok gemonteerd. Het blok kan nu in de wagen worden gehangen.

Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens wordt het subframe weer geplaatst en hangt het blok goed op z'n plek.

Afbeelding

Vanavond hebben we de veerpoten weer op hun plek gehangen en de motor zover mogelijk aangesloten. Helaas missen we nog wat essentíele delen, waardoor we het blok vandaag niet konden af monteren. Fingers crossed of we die morgen nog weten te bemachtigen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door RedBill op 05 sep 2008 13:21, 2 keer totaal gewijzigd.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9296
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

30-12-2006

Vandaag veel geregel...

Vanochtend begon met een SMS van Fred (Chucky66) dat hij nog wel een gasklep positiesensor had liggen van het type dat we nodig hadden. Wat heen en weer gebel tussen Erwin, Fred en mij leverde mij een ritje op naar Driebergen (Austerlitz) wat voor mij gelukkig vanaf Ede niet ver is. Nogmaals waanzinnig bedankt!

Met Niels wat heen en weer gebeld over de slang tussen de rembekrachtiger en het gasklephuis. Hij bleek deze nog te hebben liggen dus een bezoek aan Eep Borgers was niet nodig.

Onderweg van Austerlitz naar Rijssen in de Corsa nog twee lifters meegepikt die om een lift naar Enschedé vroegen toen ik aan het tanken was.

In Rijssen eerst maar eens de spoorstangen goed bevestigd, terwijl Niels de homokineet van de linker aandrijfas verving en de as weer plaatste. Nog wat ellende met de klemmen die de ashoes op z'n plek moet houden.
Die moeten nieuw besteld worden.

Met enige moeite konden de koelslangen van het inlaatspruitstuk bevestigd worden.

Verder had Erwin het hele inlaatgedeelte gefixed.

Nadat we de wielophanging voor weer op orde hadden konden de wielen er voorlopig weer even onder, en konden de achterste schokbrekers verwijderd worden. Daar moeten nog nieuwe rubbers voor komen.

Afbeelding

Lijst met benodigdheden:

- Buis t.b.v. koelsysteem
- Stekker LFR en klopsensor
- Veerpootrubbers achter
- Originele einddemper C20XE
- Rubbers t.b.v. ophanging einddemper
- Boutjes M7 t.b.v. afdekkappen vliegwielhuis
- Bevestigingsbeugels leidingen oliekoeler
- Centrale bout bevestigingshuis oliekoeler
- Interieurfilter (niet noodzakelijk voor de ombouw, maar wel nodig :wink: )
- Motorolie
- Koelvloeistof

Al wel besteld, maar nog niet binnen:
- Centreerbusjes nokkenasbruggen.

Vandaag kwam de oudere broer even kijken hoe zijn jonge broertje groot wordt.

De Kadett GSi 16V Champion Irmscher uitvoering die Erwin nog heeft staan.

Afbeelding

De hoop is dat we volgende week donderdag wellicht het blok draaiend kunnen hebben, als de dealer en de leverancier meewerken.

Voor dit jaar is het even rust.
Laatst gewijzigd door RedBill op 05 sep 2008 13:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
vizier
forum-gebruiker
Berichten: 1497
Lid geworden op: 13 nov 2006 00:19
Locatie: Twente

Bericht door vizier »

keep it up, leuk om te lezen 8)
Life is a Game -> Enjoy :)

Astra GSi 3.2V6

VFR 800fi (800ccV4)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9296
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

06-01-2007

Finally, alle essentiele onderdelen waren binnen. Met als klapper (kwa prijs dan)

Afbeelding
Ein ganz neuen Astra GSi 16V Original Auspuff! Voor die prijs mag ie ook wel een jaar of 8 meegaan...

Terwijl Niels, Erwin en Adriaan (Partner in crime van Niels) naar Eep gingen voor wat delen, stortte ik me eerst op het plaatsen van de diverse uitlaatdelen. Na eerst de tussendemper opgehangen te hebben kwam ik er al vlot achter dat de kat niet pastte. Dat lag aan het uitlaatspruitstuk en de voorpijp. Deze was ooit door een niet nader te noemen forumlid aan mij verkocht als een originele 2.0 16V versie. Deze bleek echter aangepast (verlengd) te zijn voor een katvervanger o.i.d. Irritante verrassingen zijn dat. Maandag moeten de slijptol en het lasapparaat maar weer uitkomst bieden.

Vervolgens met de nieuwe veerpootrubbers en bussen de schokdempers achter weer gemonteerd.

Afbeelding

Ophangpunten van de oude demper kunnen weggeslepen worden... Hitteschild is enigszins verroest.

Afbeelding

Vlak na de middag kwamen de heren terug van Eep. Even later arriveerden achtereenvolgens Laagvlieger, Smatse (die ook even in de buurt was) en Maartje met haar vriendin.

Laag had een correcte kabelboom meegenomen voor de startmotor e.d. Die was van de 16V ook net weer anders dan van de 8V. Na het omsolderen van een stekker kon het blok dan eindelijk volledig correct worden aangesloten.

Voor de oliekoeler werd tijdelijk maar een andere oplossing gezocht. Dit was echt ellendig. Twee typen oliekoeleraansluitingen: die van de Kadett E en van de Astra F. Niet uitwisselbaar, en van beide typen onderdelen niet meer bij de dealer leverbaar.

Na het oplossen van een kleine lekkage in het koelcircuit kon dan de opstartprocedure ingezet worden. Eerst zonder ontsteking, zodat overal in de motor voldoende olie zou komen.

Toen dat achter de rug was begonnen de vraagtekens. Wel ronddraaien, wel compressie, maar niet aanslaan. Zie daarvoor verder het problemen topic. Het kost allemaal nog wat hoofdbrekens...

Afbeelding

Resultaat is dat de motor nog niet loopt, en dat de uitlaat er nog niet onder hangt. Verder zit ie weer helemaal in elkaar...

Iedereen die er was weer bedankt voor de inbreng!

To be continued...

Helaas helaas helaas...

Problemen in het brandstoftoevoer circuit hebben ervoor gezorgd dat het blok nog niet uit zichzelf heeft gelopen. We hebben het probleem al terug kunnen lokaliseren naar het (waarschijnlijk) ontbreken van spanning aan de injectorrail (er is namelijk wel benzinedruk op de rail te creëren, maar de injectoren spuiten niet in.)

Ook de benzinepomp in de tank moeten we nog een beetje helpen met directe voeding. Morgen zal ik het probleem even uitgebreider toelichten. Ben nu bekaf... ga maffen...

Foto's van Laagvlieger:

Big Niels bezig:
Afbeelding

Erwin en redbill bezig:
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Ziet er TOP uit!!!!
Afbeelding
Laatst gewijzigd door RedBill op 05 sep 2008 13:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9296
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

26-01-2007

Nou, dit hoofdstuk kan binnenkort dus ook afgesloten worden...

Niels (Rallyastra) heeft em eindelijk aan het lopen gekregen. Uiteindelijk is gebleken dat het onstekingshuis dat op het blok gemonteerd zat niet goed was. Uitgewisseld en het blok liep meteen.

Een enorme opluchting na bijna een maand frustratie.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9296
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

18-02-2007

Intussen de 1500 kilometers er bijna op zitten. Kinderziektes zijn gevonden, dus die kunnen we volgende week zaterdag even aanpakken. Gelijk de olie vervangen en de oliekoeler aansluiten.

Omdat het gisteren mooi technisch weer was even weer aan het klussen geweest. Onder andere door het verhaal over de versterkte antenne met mijn radio aan de slag geweest. Alle knijpsokjes maar eens vervangen voor soldeerverbindingen, en dus de gestuurde plus aangesloten.

Verder maar eens daglicht foto's gemaakt van de C20XE
Afbeelding

Afbeelding
SFI tekst moet nog even met een lakstiftje bewerkt worden

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
De mooie Original Auspuff hangt er netjes bij. Kwam er alleen wel achter dat ik al een ophangrubber verloren ben. Daar moet ik dus nog even een borging voor maken.
Laatst gewijzigd door RedBill op 05 sep 2008 13:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9296
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

05-05-2007
GSi Twente schreef:Zoo, vandaag 2 nieuwe Pirelli's gemonteerd.
even inrijden en kan meneer smijten met de kont!

Afbeelding

Heb maar wat foto's gemaakt van de bolide in spé.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hijs strak. 8)
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9296
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

16-06-2007

Heb em vanochtend na het fixen van de storing gelijk maar even gewassen en wat picas gemaakt, hier op het parkeerdek (Heb je gelijk een beetje een beeld hoe ik woon).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door RedBill op 05 sep 2008 13:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9296
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

09-07-2007

De motorswap krijgt toch nog een staartje.

Omdat je toch voor een deel met gebruikt materiaal werkt blijft bij een revisie altijd het risico dat er nog iets niet goed is. Nu moet wel gezegd worden dat in mijn geval het geluk niet aan onze kant was.

De coscast kop die bij de revisie gebruikt is lijkt toch niet helemaal goed te zijn.

Afgelopen zaterdag hebben Erwin en ik bij DHZ Twente (Rellies Toko) de koppakking van het blok vervangen, omdat het olieverbruik dramatisch hoog was. Na het verwijderen van de kop bleek dit ook uit de staat van de zuigers. Deze bevatten in hoge mate koolaanslag, wat duidt op verbrandde olie. Nu zag de pakking er niet heel jofel uit, dus zijn we er in eerste instantie maar vanuit gegaan dat de koppakking de oorzaak was.

Wel constateerden we ook bij één van de inlaatpoorten ernstige versmering, wat we moeilijker konden verklaren. Omdat de wagen toch weer moest rijden hebben we besloten om een nieuwe pakking te monteren en te kijken wat het olieverbruik zou doen.

Nu constateerde ik vanochtend alweer een sterke daling van het oliepeil over een afstand van nog geen 200 km.

Het is dus nog geen einde verhaal. Nu dus vandeweek of begin volgende week maar even een ruil kop monteren en de Coscast naar Zomer brengen voor garantie. We blijven hopen dat het ooit goed komt met mijn auto. :wink:

Afbeelding
Dit waren in december brandschone zuigers!

Afbeelding
Aanslag eraf schrapen...

Afbeelding
Hmmm... wit blijft ook niet erg wit, maar dat weet je vantevoren...

Afbeelding
Vervuilde inlaatpoort van de kop.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door RedBill op 05 sep 2008 13:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9296
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

21-07-2007

Vandaag, weer in Rellies Toko. Mooi, maar triest plaatje... voor sommige van de GSi's tenminste.

Afbeelding

Afbeelding

Mooi, maar het werkt dus nog niet zoals het moet...

Afbeelding

Wat gaan we nu weer doen?

- Een ander onderblok erin, omdat de cilinderwanden van het huidige onderblok spiegelglad zijn. Dat is niet goed. Dit zou ook de reden van het olieverbruik moeten zijn. Dit is waarschijnlijk ontstaan door verkeerd honen.

- Kop gaat weer terug om nagekeken te worden op de waarschijnlijk lekke klepseal.

En dus...

Dus ik op zoek geweest naar een ander onderblok. Voor 50 euro een blok uit een Calibra te pakken gekregen, die er nog erg goed uit zag. Straks dus een Astra met Calibra onderblok en Kadett kop.

Afbeelding

Afbeelding

Dit blok eerst helemaal gedemonteert.

Zuigers eruit, krukas eruit, koelbuis en ander materiaal wat er nog aan hing demonteren:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Onderblok schoongespoten en in een vers jasje gezet.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Van het huidige blok de kop demonteren:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alweer zwarte aanslag, en dat na 1000 kilometer...

To be continued...
Laatst gewijzigd door RedBill op 05 sep 2008 13:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9296
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

31-07-2007
GSi Twente schreef:Vanmiddag iets eerder van werk weg gegaan, om allereest met het gebruikte onderblok langs firma Zomer gegaan.

Het gebruikte onderblok laten nameten, en blijkt dat er 0.06mm speling tussen zuiger en cilinderwand zit.
Wat de standaard maat naar 86.00mm brengt (origineel 85.96).
Dan zou je zeggen, mwa, dat kan wel.
Niet dus.

Blijkt dat het gebruikte onderblok met een slecht luchtfilter heeft gereden, het noemenswaardige open lucht filter.
Daar heb ik laatst al eens op gezocht, na de olie discussie, de benaming weet ik niet, maar het is een soort fijn slijpsel, wat door je luchtfilter heen dringt.
Tuurlijk heeft elk filter wel iets, daarom slijten motoren, maar met een open luchtfilter des te harder.
Die schuurfilm gaat rechtstreeks, rij jij in een grove stofwolk, krijg je alles mee.
Die luchtfilterbak is niet zomaar bedacht!

Maar goed, dit blok zal dan na het honen wederom wellicht te groot worden, waardoor je dus zulke taferelen als nu krijgt.

Dus contact gehad met WJ (redbill) en we pakken nu maar een compleet origineel onderblok.
Om niet nog eens dit gelazer mee te maken, want als ik beter advies had gekregen, dan was de keus destijds ook erg makkelijk geweest.

Waarom een compleet nieuw onderblok?
Overmaats zuigers + veren, lagerschalen compleet, en het onderblok boren zit op het zelfde geld.

Als het meezit, dan kunnen we met een week of 2 verder, en dan opbouwen, en monteren.

Moge de mensen die dit ooit nog willen ondernemen zich in ieder geval goed laten adviseren!
Het helpt een hoop tijd, geld en vooral moeite.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9296
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

10-08-2007

Erwin en ik hebben besloten dat we geen risico meer gaan nemen. Ik wil weer rijden en als we gaan touwtrekken bij Zomer schiet het niet op.

Ik heb vandaag in Rotterdam een splinternieuw onderblok opgehaald bij een jongen van het Opelforum.

Bij deze vast wat spypics van het splinternieuwe onderblok. Heb nu geen zin om em uit de auto te slepen en uit de doos te halen. Doe ik morgen bij DHZ Twente wel.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door RedBill op 05 sep 2008 13:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Plaats reactie