RedBill's GSi - The Complete Story (Update 12-04-'22)

Grote verbouwingen en projecten. (Car project show-off.)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9296
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

09-12-2005

Vanavond eindelijk mijn wagen voorzien van elektrisch bedienbare ramen. Nu had ik op het Astra GSi Forum onderstaande bericht al gelezen.
Dat was wel handig. Ik heb tijdens het inbouwen nog meer handheidjes ontdekt, en ik heb wat foto's toegevoegd.
Het was op het [url=http://gsi.vanmeenen.net/forum/viewtopic.php?t=4813]Astra GSi Forum[/url] dat Marty schreef: Electrische ramen inbouwen in een Astra GSi.

Bijna Alle Astra GSi's zijn helemaal voorbereid voor electrische optie's als CV en Electische ramen. Dit is te controleren door te kijken of de deur stekker aan de kant van de auto bijna volledig bedraad is!

Wat heb je nodig:

Electrische raammechanisme voor links en rechts.
Kabelboom links en rechts die bedraad is voor Elec. ramen.
Zekering.

Voor met monteren:

Boor (voor het uitboren oude mechanisme)
Dopppenset
Grote popnagels en tang OF Carosserie schroeven 6,3x16. RedBill: M5x12 boutjes met M5 moertjes werkt ook prima!


LET OP! elec. Ramen zijn in de MEESTE gevallen plug en play! Echter is er een uitzondering! Er zijn 2 verschillende type's. ALtijd kan het linker raam automatisch naar beneden en boven zodra dit ingeleerd is. Motors vanaf 94 kan dit ook met het RECHTER raam! Echter werken deze NIET op een auto voor 94! De bedrading IN de auto is hier niet voor geschikt en het rechter raam zal daardoor NIET gaan werken! Je herkent een NIEUW type rechter raam motor aan de bedrading. Het nieuwe type heeft 4 draden in de stekker en oude type's maar 2. Oude type's werken ALTIJD! op alle bouwjaren! De nieuwe ALLEEN op auto's Vanaf 94!

TESTEN:

We gaan voordat we ook maar iets los halen testen. Klik je eventuele vervangende kabelboom aan de stekker die uit je carosserie komt.

Haal de deur stekker los in de deur opening en klik je nieuwe kabelboom er aan. Klik de stekkers van het raammechanisme en schakelaars aan beide kanten van de wagen in het mechanisme en schakeraars. Wanneer de zekering geplaats is en het contact aan staat zouden de mechanismen moeten werken. Ga niet verder totdat beide kanten werken! Het is zonde om later het manuele mechanisme weer terug te moeten plaatsen wanneer het elec. mechanisme niet werkt.

Demonteren:


Plak het raam vast met tape! zodat het keurig op zijn plek blijft zitten.
Haal alle stekkers (indien aanwezig) los in de deur (speakers CV etc)
Boor de oude popnagels van het raammechanisme uit. RedBill: Sneller, en net zo effectief en netjes, is het om een scherpe beitel te pakken, en die onder de rand van de potnagel te zetten. Twee tikjes met de hamer en ze breken af. Zodra het mechanisme los is van de deur kun je het mechanisme uit de raam geleider en uit het raam zelf schuiven. Er kan een rubbertje in de geleider van de ruit zitten. Verwijder deze. RedBill: Dit laatste is niet noodzakelijk. Door het mechanisme eerst naar voren te bewegen en de ene poot uot de rail te laten glijden en vervolgens naar achter te bewegen en de andere poot uit de rail te laten glijden is de "schaar" ook zeer envoudig te verwijderen.
Verwijder de ruit gelijder van de deur.


Monteren:

Nieuwe kabelboom van Buiten naar binnen door het gat in de deur stoppen. Doe je dit andersom dan klikt de stekker niet in de deur.
Schuif het electrische mechanisme weer met de bovenste twee "armen" in het raam.
het rubbertje in het midden weer terug stoppen op zijn plek.
Zorg dat het mechanisme voor de 4 "bovenste" gaten valt en popnagel deze vast. (of gebruik de caros. schroeven).
De geleider ook weer aan de arm van het mechanisme hangen en deze weer bevestigen aan de deur.
Alle stekers van CV elec ramen etc weer bevestigen.
Test het mechanisme door het een paar keer op een neer te laten gaan en controleer dat het raam vrij op en neer kan!


Alles weer dichtbouwen en deurpanelen er weer op!

Inleren:

Laat het raam helemaal naar beneden gaan en hou het knopje vast totdat je het motorje hoor klikken. Daarna het raam helemaal omhoog en ook nu het knopje vasthouden totdat het motortje een klikje geeft. Het mechanisme kent nu zijn uiterste standen en het is nu mogelijk om het raam vanzelf naar te openen en te sluiten door het knopje langer dan een paar sec. in te drukken.
Indien het rechter mechanisme hier ook voor geschikt is het zelfde uitvoeren met rechts.


Troubelshooting:

Ramen werken niet:

Controleer of er spanning is d.m.v een mulitmeter of spannings meter.
(dikke rode draad die het linker motortje in gaat) Is dit niet het geval vergelijk dan de kabelboom met de stekker in deur, en controleer of de + draad op de zelfde positie zit als waar hij in de kabelboom van de deur zit. Zoniet dan de pin in de deurkabelboom verzetten.

Rechter raam werkt niet:

het rechter raam doet het in de meeste gevallen niet wanneer Links het ook niet doet! of niet is aangelsoten Zorg dat bij het testen beide ramen zijn aangesloten (zowel mechanismen als schakelaars)

Rechter raam werkt niet:

Zie bovenaan de tutorial onder LET OP! of je GSi wel geschikt is voor het type meschanisme wat je probeerd aan te sluiten.


COPYRIGHT ASTRA GSi CLUB
Als je auto, zoals die van mij, af fabriek geleverd is zonder elektrische ramen, ja zelfs zonder elektrische spiegels, dan wil je daar snel verandering in brengen. De spiegels waren al een tijdje operationeel.

Ik heb na veel omzwervingen de juiste raammechanismen, inclusief deurpanelen zonder gaten weten te bemachtigen.

Het testen:

Afbeelding

Na '94, links en rechts een zespolige aansluiting
Afbeelding

Voor '94, rechts een tweepolige aansluiting
Afbeelding

Afbeelding

Het mechanisme ingebouwd:

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door RedBill op 05 sep 2008 13:11, 2 keer totaal gewijzigd.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9296
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

Vandaag ook nieuwe vlotter opgehaald bij de dealert... even kijken wanneer ik die erin kan hangen... Moet de tank namelijk wel (bijna) leeg zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door RedBill op 05 sep 2008 13:11, 2 keer totaal gewijzigd.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9296
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

24-12-2005

Zow weer even wat werk gedaan zo vlak voor de kerst. Zal nu even een repo'tje posten.

De ABS sensor linksvoor was al een tijdje aan vervanging toe. Daar dus maar even werk van gemaakt.

Afbeelding
Als je je stuur in de uiterste stand zet kun je er uitstekend bij zonder brug.

Afbeelding
De originele aluminium steun zat zo vast dat in plaats van het vervangen van de sensor met steun, het uitboren van de oude sensor minder tijd kostte. Rechts hangt de nieuwe sensor.

Afbeelding
Dat leverde wel een hoop troep op.

Afbeelding
Mooie nieuwe witte stekker...

Het vervangen van de vlotter was op zich geen moeilijke klus, maar niet bepaald één van de leukste.

Ik had de tank zover mogelijk leeg gereden, zodat er zo weinig mogelijk brandstof afgetapt hoefde te worden. Vervolgens de auto aan één kant een 30 cm opgekrikt en op bokken gezet, zodat ik eronder kon. De kabels van de sensor losgemaakt, en de retourslang. Deze langzaam laten leeglekken in een schoon bakje. Let op dat kunststof niet zo heel goed lang tegen benzine kan. Vervolgens het beschermkapje verwijderd en de vlotter met een draaibeweging verwijderd.

Afbeelding

Afbeelding

De nieuwe vlotter, voorzien van nieuwe o-ring geplaatst en de handel weer aangesloten. De benzine weer in de tank geploft door een goed filter, en het geheel gecontroleerd op lekkage.

Vervolgens de auto weer laten zakken en de tank vol gegooid. En ja hoor, de meter ging weer netjes tot het maximum!

Schade: een verstoorde relatie met de buren vanwege de benzinelucht die ze in huis kregen... Ventileer je je werkplek een keer goed, krijg je dat... :wink:
Laatst gewijzigd door RedBill op 05 sep 2008 13:12, 2 keer totaal gewijzigd.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
c18xe
forum-gebruiker
Berichten: 1317
Lid geworden op: 12 jul 2007 19:06
Locatie: Papendrecht

Bericht door c18xe »

zo volgens mij had er iemand tijd te veel hahaha ziet er goed uit rood kontje :D
-Astra GSI c18xe- -Astra GSI c20xe- -Peugeot 107- -Aprillia shiver 750- -Suzuki Gsx-R 750 k7 yoshimura-
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9296
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

13 Januari 2006

Er loopt bij mij intussen nog wat nasleep van de restauratie.
De blanke lak die als bovenlaag over de kleurlak heen komt bleek al snel van een te lage kwaliteit te zijn. Dit werd zichtbaar toen ik de auto twee maanden na het spuiten met een zachte borstel had gewassen in plaats van een spons. Overal miniscule krasjes in de lak. Ik dacht dat het aan de borstel lag, maar toen mijn wagen met het "prikkeldraad incident" weer bij de spuiter stond was het hem ook opgevallen.

Hij had al een tijdje zijn twijfels bij de lak, en had ook al een paar gesprekken daarover gehad met zijn leverancier. Nu had hij nog meer bewijs, dus weer de lakleverancier aangesproken. Dit resulteerde in een soort geschil tussen schadehersteller en lakleverancier.

Nu wordt vandaag de hele auto door de schadehersteller gepoetst zodat alle krasjes weer weg zijn. Vervolgens moet ik binnenkort de auto nog een keer wassen met dezelfde borstel, om te kijken of het dan krasloos blijft. Ontstaan er weer krassen dan wordt de auto voorzien van een nieuwe (andere) blanke lak.

Dit alles natuurlijk op hun kosten.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9296
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

14 Januari 2006

Vandaag bij GSi Twente een setje voorstoelen met stoelverwarming en een achterbank met hoofdsteunen opgehaald...

Kon ze er alleen nog niet in zetten... Had mijn Torque dop in zijn autowrak laten liggen... :?
Laatst gewijzigd door RedBill op 02 jun 2008 10:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9296
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

27 januari 2006

Nou morgen weer even aan het beunen. Ik wil kijken of ik m'n BC weer in orde kan krijgen. Vandaag de pulsgever bij de dealer opgehaald, tegelijk met nog wat andere spulletjes, onder andere een nieuwe thermostaat.

Wordt dus even klussen aan m'n tellerbak.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door RedBill op 05 sep 2008 13:13, 2 keer totaal gewijzigd.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9296
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

28-01-2006

Onderhoud aan je auto blijft een project op zich, zo bleek ook vandaag weer. Ik ben vandaag weer lekker bezig geweest.

Begonnen met het vervangen van m'n thermostaat.

De oude:
Afbeelding

Netjes een bakje eronder om de koelvloeistof op te vangen...
Afbeelding

De nieuwe gemonteerd... En nu maar afwachten of de motor weer wat warmer wil worden dan 75 graden...
Afbeelding

Verder is er enorm veel tijd gaan zitten in het fixen van mijn achterruit sproeiert. Dat ding was al een keer eerder geknapt, en blijkbaar was het geheel nog een keer gegaan, er kwam in ieder geval niets meer uit.

De hele bekleding rechts weer los, anders kun je er met goed fatsoen niet bij. Bleek dat het ene uiteinde van het slangetje een terugtrekkende beweging had gemaakt tot aan boven mijn voorportier, terwijl deze vlak bij de kofferbakdeksel geknapt was... Nou ja, geknapt, meer losgegegaan van het koppelstukje dat er de vorige keer tussen gekomen was. Nu gelijk maar even wel goed vast gemaakt. Toen dit klaar was was het ook al weer bijna donker, dus tijd voor de pulsgever was er niet meer...

Volgende week dan maar.

Nog wel even een plaatje van mijn wagen met de gisteren gemonteerde winterunits...

Afbeelding
Laatst gewijzigd door RedBill op 05 sep 2008 13:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9296
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

04-02-2006

Zow, de pulsgever voor mijn rijsnelheid is intussen ook vervangen. Dat was nodig omdat de rijsnelheid niet meer werd doorgegeven aan de boardcomputer. Oftewel de pulsgever was kapot. Hierdoor kon op mijn MID een aantal zaken niet meer worden weergegeven.

- Gemiddelde snelheid
- Momenteel Verbruik / 100 km (alleen nog momenteel verbruik per uur)
- Gemiddelde verbruik
- Rijbereik

Hoe werkt dat nou, dat vervangen?

Allereerst: Er zijn twee types pulsgever. Een vaste en een losse versie. Controleer voordat je een nieuwe gaat halen achterop je tellerhuis of je een versie met een losse pulsgever (zie foto's) hebt! In he geval van een vaste zit je vast aan een ander (tweedehands) tellerhuis.

De pulsgever bevindt zich achterop het tellerhuis. Om daar bij te kunnen moet dus het tellerhuis in z'n geheel uit het dashboard genomen worden.

Eerst moeten de twee kappen om je stuurhuis heen los. Dit kan vrij gemakkelijk. Aan de onderzijde zijn drie schroeven te vinden. Draai deze beide los. Vervolgens zijn er achter je stuur twee kleine schroefjes te vinden welke zijn afgedekt met sierdopjes. Verwijder deze ook. De beide kappen kunnen nu weggenomen worden. Wellicht is het ook mogelijk alleen de bovenste helft te verwijderen. Dan hoeven alleen de beide schroefjes achter het stuur los.

Afbeelding

De sierlijst om je tellerhuis moet dan los. Deze is met 4 schroeven bevestigd. Twee tegen het "dak" van je tellerbehuizing en twee achter de zojuist vrijgekomen ruimte achter de stuurkolombehuizing.

Afbeelding

Afbeelding

Als de sierlijst verwijderd is verschijnen de drie schroeven die los moeten om het tellerhuis zelf los te maken.

Afbeelding

Dan moet je even wat moeite doen om je tellerhuis bij te draaien zodat je er met je hand achter kunt. (Moet je beslist niet al te grote handen hebben!) Je kunt dan door een klemmetje in de richting van de achterzijde van het tellerhuis te drukken de mechanische signaalkabel van de snelheidsmeter loshalen.

Afbeelding

Als dat gedaan is heb je veel meer draairuimte en kun je de twee andere connectoren losmaken. Je tellerhuis is nu in z'n geheel uit te nemen. Neem het huis mee naar een schone plek en bekijk de achterzijde.

Afbeelding

Zie je daar een blokje zitten van onderstaand type dan is deze gemakkelijk te vervangen. Er zijn zoals gezegd ook vaste types die niet zo gemakkelijk te vervangen zijn.

Afbeelding

Verwijder de klem die het geleiderblad aan de pulsgever klemt, door bijvoorbeeld met een schroevendraaier één zijde voorzichtig weg te schuiven.

Afbeelding

Het geleiderblad kan nu omhoog geklapt worden en er komt een schroefje in zicht.

Afbeelding

Verwijder die en vervang de oude pulsgever voor de nieuwe.

Afbeelding

Plaats het geleiderblad weer op een correcte manier.
Hierna is het zaak om de teller weer op de juiste manier te plaatsen. Mocht het niet lukken om de signaalkabel van de snelheid weer goed te plaatsen, schroef deze dan los van de versnellingsbak, zodat er wat meer ruimte ontstaat.
Voordat je alle dashboard delen weer plaatst is het handig om je BC even te testen.


Ik ben ook nog bezig geweest om de lampjes van mijn middenconsole te vervangen. Er waren er twee kapot. Ik heb ze maar gelijk alle drie vervangen.

Afbeelding

Verder is mijn auto gisteren op kosten van de schadehersteller bij een poetsbedrijf geweest. Echt geweldig, ze hebben zelfs mijn hele interieur gereinigd... Mijn plafondje is nog nooit zo schoon geweest! :lol:

De buitenkant ziet er ook weer geil uit...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door RedBill op 05 sep 2008 13:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9296
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

01-04-2006

Zow, vandaag mijn oude velgjes weggebracht en nieuwe besteld... Het zijn de Borbet LS 16" geworden. ET 37 (geloof ik), 7,5 J.

Afbeelding

Dit is de LS

Was eerst van plan de CA te kopen.

Afbeelding

Volgende week waarschijnlijk pics in gemonteerde staat...
Laatst gewijzigd door RedBill op 05 sep 2008 13:14, 2 keer totaal gewijzigd.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9296
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

07-04-2006

Nieuwe velgjes hangen eronder. Ben er zelf erg over te spreken!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alleen kolere, het is wel even zwaar sturen als je van 185 weer naar 215 over gaat!
Laatst gewijzigd door RedBill op 05 sep 2008 13:15, 3 keer totaal gewijzigd.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9296
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

15-04-2006
Irmscher achterlichten in plaats van de originele:

Origineel
Afbeelding

Irmscher
Afbeelding

05-05-2006

Ik heb gisteren mijn auto weer opgehaald nadat ie een week bij de spuiter heeft gestaan.

Nadat mijn auto vorig jaar volledig gespoten was, bleek na een tijdje dat de door hen gebruikte blanke lak niet voldoende krasbestendig was. Van het wassen met een zachte borstel onstonden al kleine, maar toch wel zichtbare krasjes.

Onder garantie is de auto toen eerst een keer om te testen volledig gepoetst, maar daarna kwam het ook weer terug. Afgelopen week dus met een ander (harder) type blanke lak overgespoten. Bij het weer opbouwen kon ik al merken dat deze lak harder is.

Moet nog wel even weer nieuwe logo's halen, ook op de kosten van de spuiter, en hij moet nog even een keer wat plekjes poetsen, maar als het goed is blijft de lak nu veel beter krasvrij.

18-05-2006

Ik had de laatste tijd veel last van gebonk en gerammel uit het vooronder. Bleek dat het pendulum (verbindingsstuk tussen de draagarm en de stabilisatiestang) gebroken was. Komt wel vaker voor. Bij de dealer maar even een nieuwe gehaald, en afgelopen weekend gemonteerd.

Afbeelding
Tja, verder geen woorden nodig dacht ik zo.

Afbeelding

Om deze te vervangen moet je de oude gewoon doorzagen. Eerst het kunststof gedeelte, vervolgens het rubber, en als laatste de stalen ring die dicht om de torsieas zit. Als de oude eraf is moet de as goed geschuurd worden. Daarna flink glad maken (met vaseline bijvoorbeeld) en het nieuwe pedulum erop wringen.

Na een dik half uur zagen cleanen en wringen zat het nieuwe pendulum op m'n bakkie en kon ik weer zonder teveel gebonk en gerammel cruisen...
Laatst gewijzigd door RedBill op 12 okt 2008 01:57, 4 keer totaal gewijzigd.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9296
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

10-06-2006

Ik ben vandaag in het prachtige weer constructief aan de slag geweest met mijn Astra, met twee doelen:

- Elektrisch verwarmde stoelen inbouwen die ik bij GSi Twente had gehaald.
- Restauratie van de bestuurdersstoel i.v.m. de bekende instapschade

Deze restauratie moet gaan plaatsvinden door van een passagiersstoel de binnenzijde over te zetten en de bekleding van de wang van de passagiersstoel over te naaien in de bekleding van de bestuurderstoel.
De zitting van de passagiersstoel kan zonder aanpassingen 1 op 1 over.

Omdat ik niet wist of de auto kwa bedrading voorbereid was op verwarmde zetels had ik uit de ex-auto van GSi Twente (waar ook de stoelen en de bedieningsknoppen uit kwamen) ook de bedrading vanaf de zekeringkast meegekregen. Zo begon ik met het verwijderen van de stoelen om genoeg ruimte te hebben.

Afbeelding

Toen ik onder de isolatiemat keek zag ik tot mijn vreugde een stekkertje liggen dat mij bekend voorkwam!

Afbeelding

Niet lang daarna vond ik ook de stekkers die aan de schakelaars moestenkomen. Deze lagen onder de middenconsole langs de versnellingspook. De wagen was voorbereid, dit was een enorme meevaller!

Afbeelding

Dit had ik dus niet meer nodig!

Afbeelding

Sfeerplaatje tussendoor

Afbeelding

Omdat ik naast mijn eigen interieur dus ook de zetels met de verwarmingselementen had staan kon ik gaan beslissen welke delen ik in de wagen zou zetten en wat ik van de stoelen moest overzetten

Beide zitvlakken van de passagiersstoelen waren nog in goede staat, en beide zitvlakken van de bestuurdersstoelen waren slecht.

De rugleuning van mijn eigen passagiersstoel was nog er netjes, en op de verwarmde zat een brandplekje. Beide bestuurdersstoelen waren niet veel meer kwa linkerwang. Resultaat is dat ik de volgende overzet handelingen moest uitvoeren:

- Zitvlak van verwarmde pas. stoel overbouwen naar eigen pas. stoel
- Verwarmingselement van rugleuning overzetten van verwarmde naar mijn eigen stoel
-Verwarmingselementen verwarmde best. stoel overzetten naar zitvlak eigen passagiersstoel, en deze overbouwen naar eigen bestuiurdersstoel, net als verwarmingselement rugleuning.
- Wang verwarmde passagiersstoel overnaaien naar eigen bestuurdersstoel.

Al met al een aardige puzzel.

Ik begon met het loshalen van de bekleding van de stoel die toch al beschadigd was, zodat ik niet bij een foutje gelijk iets goeds beschadigen zou. Hier moest het verwarmingselement uit.
De stoel hoes zit met allemaal krammetjes vast aan een metalen staafje.

Afbeelding

Afbeelding

Er stonden dus vier stoelen buiten...

Afbeelding

De rugleuning kan vrij gemakkelijk van de zitting losgekoppeld worden. Twee klemmetjes verwijderen is alles dat noodzakelijk is. Voor het gemak is het beter de andere twee van de kantelvergrendeling ook even los te halen, maar dat is dus geen must.

Afbeelding

Deze zitting hoefde niet aan te gebeuren, hij is in goede staat en het verwarmingselement was aanwezig.

Afbeelding

De rugleuning daarentegen werd uit educatief oogpunt volledig gestript.

Afbeelding

En ja hoor, het zijn echte RECARO sportstoelen!

Afbeelding

Gestript:

Afbeelding

Nadat ik het verwarmingselement dat uit bovenstaande rugleuning kwam overgezet had naar de goede rugleuning en het geheel weer in elkaar had gezet, kon de passagierstoel de auto weer in.

Afbeelding

And wired!!!

Afbeelding

Next job: Verwarmingselement uit beschadigde zitvlak bestuurdersstoel halen...

Afbeelding

Dat viel niet mee! Zo ziet zo'n ingezakte wang er van binnen uit...

Afbeelding

Omdat ik het goede zitvlak niet wilde beschadigen bij het inbouwen van het element besloot ik daarbij tot een andere aanpak dan bij het verwijderen uit het kapotte zitvlak.

Hier heb ik niet de hele bekleding losgehaald, maar alleen een dwarsverbinding van de krammetjes aan het stangetje. Dit was echt een geduldwerkje en ik moest bijn beste chirurgische beentje voorzetten om de klus te klaren...

Afbeelding

Na een uur zat het element er eindelijk in, en had ik het tweede goede verwarmde zitvlak klaar...

Afbeelding

Omdat ik verwachtte dat het overnaaien van de wang vandaag niet af zou komen heb ik dat laten zitten. Binnenkort dus even de naaimachine van mijn moeder lenen... 8)

Dus ik eerst de bediening maar verder ingebouwd en mijn bestuurdersstoel in de oude staat weer geplaatst...

Afbeelding

PS. Ik heb geen ETC!!! :lol:

TO BE CONTINUED...

20-06-2006

Omdat ik mijn restauratie nog lang niet af vind met het ontdoen van roest en het overspuiten, ga ik nog maar even door.

Ook een aantal niet-kritische slijtagedelen was namelijk aan vervanging toe. De meeste Astra eigenaren zullen dat herkennen.

In mijn geval zijn dat in ieder geval de scharnierpinnen van de portieren, evenals de deurvangers. Vandaar dat ik ze maar even besteld had bij de dealer. Vandaag waren ze binnen.

Afbeelding

Alle prijzen Ex korting, ex BTW.

05160224 Portiervanger: 17,60
00132608 Scharnierpen: 0,57
00132580 Scharnierpendop Astra per stuk 0,21 (gaan per 10)
00132524 Kapje scharnier 0,36

Zaterdag maar even weer klussen.
Laatst gewijzigd door RedBill op 05 sep 2008 13:16, 4 keer totaal gewijzigd.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9296
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

24-06-2006

Zoals al eerder opgemerkt is de restauratie van mijn wagen nog lang niet klaar.

Nou vandaag de scharnierpinnen links en de deurvangers maar even vervangen...

Afbeelding

Deurpaneeltje eraf...

Afbeelding

Krik eronder om de scharnieren van spanning af te halen, en je deur blijft ook gelijk open staan zonder hulp van de deurvanger... Let op! niet te hoog krikken, alleen de kracht hoeft maar van de scharnierpinnen af te zijn!

Afbeelding

De bovenste was vlot vervangen. Waterpomptang boven de omgebogen rand van de pen, een paar forse klappen en de pen ging los. Nieuwe pen erin...

Afbeelding

Deurvanger los, zodat ik beter bij de onderste scharnierpen kon komen...

Afbeelding

Helaas brak van de onderste scharnierpen de rand af... Shit! Wat nu?

Afbeelding

Veel gekloot, veel WD40 en veel gewrik en getik later was ook de tweede pin geditched. Ook daar een met vaseline besmeurde nieuwe pen in (Kopervet is beter, maar dat heb ik niet op voorraad).

Afbeelding

Ook de nieuwe deurvanger geplaatst. Wat een verschil!!! Nooit meer mijn been tussen de deur!!! Heerlijk!

Afbeelding

Nog even er naar kijken voordat we voorgoed afcheid nemen...

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door RedBill op 05 sep 2008 13:17, 2 keer totaal gewijzigd.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9296
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

17-07-2006

Nou, het is zover hoor, ik heb een volledig gereviseerde C20XE met coscast kop in mijn bezit. Binnen niet al te lange tijd zal deze onder de kap van mijn geliefde astra verdwijnen.

Hoewel de Lexmaul niet mee verhuist gebruik ik voorlopig toch maar even deze foto's.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb het blok overgekocht van de jullie welbekende GSI Twente. Ik verwacht dat het blok over twee maanden actief zal zijn. Ik hou jullie natuurlijk met foto's op de hoogte wanneer we aan de inbouw beginnen.
Laatst gewijzigd door RedBill op 05 sep 2008 13:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9296
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

25-07-2006
GSi Twente schreef:Gister weer wat nieuwe onderdelen opgehaald:
- nieuwe koppelingsset.
- nieuwe complete distributie-set.
- nieuwe krukaspositie-sensor.

Verder is o.a. de kop en het onderblok gereviseerd.
Nieuwe lagers, rubbers, dichtingen, en nog veel meer.
Nieuwe rotor, verdeelkap, bougiekabels, massakabel.
Oliepomp binnenwerk vernieuwd, de F20 bak krijgt nog een nieuwe keerring en pakkingen.
Optisch alles netjes gespoten of gepoedercoat, bouten en moeren zilver laten verzinken.

Komt dus een standaard inlaat op, wit gepoedercoat, met ultrasoon gereinigde injectoren, diverse slangen en pakkingen.

Kortom met een maand of 2 ready and rolling!
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9296
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

21-09-2006
GSi Twente schreef: Daar gaan we weer.... :wink:

Afbeelding
Goud van oud... 8)

Afbeelding
Inlaat gecoat, gasklep schoon, nieuwe voetpakking, nieuw SFIbak rubber, ultra-soon gereinigde injectoren, gecoate inlaatrail, nieuwe klemmetjes voor de injectoren, nieuwe koper moeren, nieuwe inlaatpakking.
Komen nog aantal nieuwe slangetjes aan en slangklemmen uiteraard.

Afbeelding
Onstekingshuis geheel uit elkaar gehaald, gecoat, nieuwe verzonken bouten, nieuwe o-ring achterzijde, nieuwe rotor en verdeelkap, nieuwe bougiekabels.

Afbeelding
Overview... :wink:

Afbeelding
Slaapt warm.

Vanavond even verder werken, distributie erop leggen; nieuwe waterpomp, looprol, spanrol, veer, waterpomp, alles nieuw en origineel Opel.
Dan krukastandwiel monteren.
Poelie monteren incl. nieuwe boutjes.

Nieuwe BDP sensor monteren.

En dan volgende week maar eens aan het netjes maken v.d. kabelboom.
Special made by Langenhof Performance. :P
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9296
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

23-09-2006
GSi Twente schreef:Trouwens 1 opmerking, deze motor heeft alleen puur originele OPEL onderdelen, op de verdelerkap en bougiekabels na.
Gezien deze prijstechnisch in tegenstelling met de levensduur niet echt klopt.

Vandaag nog wat klemmetjes voor de injectoren opgehaald.
Gasklepsteun, en dat zwarte steuntje voor de bougiekabels.

Morgenavond een bok lassen waar de motor op kan staan, want ik wil het vliegwiel e.d. gaan monteren.
Enkel werkt de huidige motorsteun niet handig om dat te doen.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9296
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

26-09-2006

Met dank aan een tip van GSi Twente heb ik een set schokbrekers rondom gekocht van het merk Bilstein. Als ik het goed heb zijn het Bilstein B8 dempers
Voordempers: F4-P36-0365-H000
Achterdempers: F4-B46-1552-H000

Afbeelding

Afbeelding

Ook vandaag een nieuw sproeiermotortje gekocht. Mijn originele had de geest gegeven. Deze sproeit aanzienlijk harder!
Laatst gewijzigd door RedBill op 05 sep 2008 13:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9296
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

04-12-2006
GSi Twente schreef:En the date is set!

27, 28 en 29 December, operatie "le moteur" voor de boeg!
Ik heb er zin an!

Wat keburt:

- Motorswap C20NE naar gereviseerde en styled C20XE
- Transmissieswap F16 naar F20
- Reinigen motorruimte
- Vervangen veerpootrubbers en toplagers voor
- Vervangen schokdempers rondom voor nieuwe Bilstein dempers
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9296
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

06-12-2006

Zow, ik heb vandaag mijn C20NE verkocht voor 150 euro. Hehe, die komt in een kadett (nu nog 1.6) te liggen.
Nu nog de katalysator, de midden- en einddemper verkopen kan ik gelijk dat geld gebruiken om de uitlaatlijn van de XE verder aan te schaffen.

10-12-2006

Oliekoeler is inmiddels binnen. Een erg nette!

Afbeelding

Een katalysator heb ik gekocht via ebay.de, wordt deze week opgestuurd uit Luxemburg.

Midden- en einddemper heb ik nu een optie staan in Nijmegen.
Laatst gewijzigd door RedBill op 05 sep 2008 13:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9296
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

15-12-2006

Middendemper is intussen binnen. Einddemper was crap, geen originele, en al helemaal geen mooie.

Was ook naar nijmegen geweest voor eventueel de inbouw van airco. Kon ik voor 80,- meenemen, alles wat nodig was, maar ik zag het toch niet zitten om weer in mijn voorfront te gaan zitten slijpen en het nieuwe stuk voor de airco in te bouwen. Airco is dus voorlopig van mijn verlanglijstje af. Wellicht als ik deze wagen als 2e auto heb in de toekomst ofzo.

Ook heb ik de TC computer en alle benodigde kabels daarvoor binnen.

Verder heb ik intussen 2 oliekoelers... :-S
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Matt
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 3387
Lid geworden op: 08 dec 2005 23:08
Auto('s): 59 Plymouth
Locatie: Zeeland

Bericht door Matt »

Blijft een supermooie Astra hoor!
2003 Mini Cooper S JCW, supercharged

Westcoast Promoteam 8)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9296
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

27-12-2006

The Big day...

De C20NE moet eruit. Laatste plaatjes

Afbeelding

Afbeelding


Ietwat rustig aan vanwege het feestje van GSi Twente gisteren (Hij neemt nooit een glas melk voordat ie naar bed gaat) namen we vanochtend rond een uur of 11 bezit van de hal van een maat van hem (even reclame: Corne's Car Cleaning).

Terwijl Erwin zich ontfermde over de nieuwe motor stortte ik me op het demonteren van de carosserie.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De hele motorruimte werd ontdaan van alles wat overbodig was en in de weg zou zitten tijdens het verwijderen van het blok.

Afbeelding
Erwin bezig met het demonteren van de assen.

Afbeelding
Rally intussen bezig met de nokkenasbruggen van de XE. Erwin moet morgen nog even op zoek naar andere.

Afbeelding
Met geweld moesten de fusees een spoorstangen losgemaakt worden. Uiteindelijk zijn de spoorstangen maar bij het stuurhuis losgemaakt.

Afbeelding
Subframe verwijderd.

Afbeelding
Motor in de takel

Afbeelding
Rellie duikt in het vooronder...

Afbeelding
En toen ging het snel...

Afbeelding
Een gapend gat... Maar wel smerig. Klus voor morgen.

Afbeelding

Afbeelding
De NE... Na 268.000 bijzonder prettige kilometers, waar ik er 85.000 op mijn eigen naam heb staan.

Afbeelding
Morgen weer een dag....
Laatst gewijzigd door RedBill op 05 sep 2008 13:20, 2 keer totaal gewijzigd.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9296
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

28-12-2006

Hulde hulde hulde aan Niels en Erwin. Hier en daar met een vloek en een zucht, maar de nokkenassen zitten erin! De lagerkappen van de nokkenassen die bij deze kop zaten waren op de één of andere wijze onvindbaar. De kappen die we nu hebben gebruikt moesten dus passend gemaakt worden.

Vandaag verder de grote schoonmaak. Motorruimte volledig opgeruimd, ontdaan van wat vliegroest, leidingen in een nieuw laagje lak gezet.

Tevens de gaskabel vervangen en de Motronic en kabelboom van de XE geplaatst.

Ook het subframe werd grondig gereinigd.

Afbeelding

Afbeelding

Verder zoals gezegd de voorste schokdempers vervangen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En de motor is een heel eind verder afgebouwd, voor een groot deel dankzij het dremelwerk van Niels.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Verder erg veel knikkerbus-tuning gedaan.


Morgen weer een dag. Ook wordt dan de NE opgehaald. Bye bye, zwaai, zwaai.
Laatst gewijzigd door RedBill op 05 sep 2008 13:21, 2 keer totaal gewijzigd.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Plaats reactie