Vanavond eindelijk mijn wagen voorzien van elektrisch bedienbare ramen. Nu had ik op het Astra GSi Forum onderstaande bericht al gelezen.
Dat was wel handig. Ik heb tijdens het inbouwen nog meer handheidjes ontdekt, en ik heb wat foto's toegevoegd.
Als je auto, zoals die van mij, af fabriek geleverd is zonder elektrische ramen, ja zelfs zonder elektrische spiegels, dan wil je daar snel verandering in brengen. De spiegels waren al een tijdje operationeel.Het was op het [url=http://gsi.vanmeenen.net/forum/viewtopic.php?t=4813]Astra GSi Forum[/url] dat Marty schreef: Electrische ramen inbouwen in een Astra GSi.
Bijna Alle Astra GSi's zijn helemaal voorbereid voor electrische optie's als CV en Electische ramen. Dit is te controleren door te kijken of de deur stekker aan de kant van de auto bijna volledig bedraad is!
Wat heb je nodig:
Electrische raammechanisme voor links en rechts.
Kabelboom links en rechts die bedraad is voor Elec. ramen.
Zekering.
Voor met monteren:
Boor (voor het uitboren oude mechanisme)
Dopppenset
Grote popnagels en tang OF Carosserie schroeven 6,3x16. RedBill: M5x12 boutjes met M5 moertjes werkt ook prima!
LET OP! elec. Ramen zijn in de MEESTE gevallen plug en play! Echter is er een uitzondering! Er zijn 2 verschillende type's. ALtijd kan het linker raam automatisch naar beneden en boven zodra dit ingeleerd is. Motors vanaf 94 kan dit ook met het RECHTER raam! Echter werken deze NIET op een auto voor 94! De bedrading IN de auto is hier niet voor geschikt en het rechter raam zal daardoor NIET gaan werken! Je herkent een NIEUW type rechter raam motor aan de bedrading. Het nieuwe type heeft 4 draden in de stekker en oude type's maar 2. Oude type's werken ALTIJD! op alle bouwjaren! De nieuwe ALLEEN op auto's Vanaf 94!
TESTEN:
We gaan voordat we ook maar iets los halen testen. Klik je eventuele vervangende kabelboom aan de stekker die uit je carosserie komt.
Haal de deur stekker los in de deur opening en klik je nieuwe kabelboom er aan. Klik de stekkers van het raammechanisme en schakelaars aan beide kanten van de wagen in het mechanisme en schakeraars. Wanneer de zekering geplaats is en het contact aan staat zouden de mechanismen moeten werken. Ga niet verder totdat beide kanten werken! Het is zonde om later het manuele mechanisme weer terug te moeten plaatsen wanneer het elec. mechanisme niet werkt.
Demonteren:
Plak het raam vast met tape! zodat het keurig op zijn plek blijft zitten.
Haal alle stekkers (indien aanwezig) los in de deur (speakers CV etc)
Boor de oude popnagels van het raammechanisme uit. RedBill: Sneller, en net zo effectief en netjes, is het om een scherpe beitel te pakken, en die onder de rand van de potnagel te zetten. Twee tikjes met de hamer en ze breken af. Zodra het mechanisme los is van de deur kun je het mechanisme uit de raam geleider en uit het raam zelf schuiven. Er kan een rubbertje in de geleider van de ruit zitten. Verwijder deze. RedBill: Dit laatste is niet noodzakelijk. Door het mechanisme eerst naar voren te bewegen en de ene poot uot de rail te laten glijden en vervolgens naar achter te bewegen en de andere poot uit de rail te laten glijden is de "schaar" ook zeer envoudig te verwijderen.
Verwijder de ruit gelijder van de deur.
Monteren:
Nieuwe kabelboom van Buiten naar binnen door het gat in de deur stoppen. Doe je dit andersom dan klikt de stekker niet in de deur.
Schuif het electrische mechanisme weer met de bovenste twee "armen" in het raam.
het rubbertje in het midden weer terug stoppen op zijn plek.
Zorg dat het mechanisme voor de 4 "bovenste" gaten valt en popnagel deze vast. (of gebruik de caros. schroeven).
De geleider ook weer aan de arm van het mechanisme hangen en deze weer bevestigen aan de deur.
Alle stekers van CV elec ramen etc weer bevestigen.
Test het mechanisme door het een paar keer op een neer te laten gaan en controleer dat het raam vrij op en neer kan!
Alles weer dichtbouwen en deurpanelen er weer op!
Inleren:
Laat het raam helemaal naar beneden gaan en hou het knopje vast totdat je het motorje hoor klikken. Daarna het raam helemaal omhoog en ook nu het knopje vasthouden totdat het motortje een klikje geeft. Het mechanisme kent nu zijn uiterste standen en het is nu mogelijk om het raam vanzelf naar te openen en te sluiten door het knopje langer dan een paar sec. in te drukken.
Indien het rechter mechanisme hier ook voor geschikt is het zelfde uitvoeren met rechts.
Troubelshooting:
Ramen werken niet:
Controleer of er spanning is d.m.v een mulitmeter of spannings meter.
(dikke rode draad die het linker motortje in gaat) Is dit niet het geval vergelijk dan de kabelboom met de stekker in deur, en controleer of de + draad op de zelfde positie zit als waar hij in de kabelboom van de deur zit. Zoniet dan de pin in de deurkabelboom verzetten.
Rechter raam werkt niet:
het rechter raam doet het in de meeste gevallen niet wanneer Links het ook niet doet! of niet is aangelsoten Zorg dat bij het testen beide ramen zijn aangesloten (zowel mechanismen als schakelaars)
Rechter raam werkt niet:
Zie bovenaan de tutorial onder LET OP! of je GSi wel geschikt is voor het type meschanisme wat je probeerd aan te sluiten.
COPYRIGHT ASTRA GSi CLUB
Ik heb na veel omzwervingen de juiste raammechanismen, inclusief deurpanelen zonder gaten weten te bemachtigen.
Het testen:
Na '94, links en rechts een zespolige aansluiting
Voor '94, rechts een tweepolige aansluiting
Het mechanisme ingebouwd: