19-01-2008
How to... Condens in je Astra F (GSi) ten gevolge van ouderdom verhelpen.
Aanleiding
Een veelgehoord probleem bij Astra's F van 10 jaar en ouder is dat er bij nat weer heel veel condensvorming in de auto optreedt. Dat is heel erg vervelend, omdat het het rijcomfort verminderd, maar veel belangrijker: het kan erg gevaarlijke situaties opleveren door slecht zicht. Dit is mijns inziens niet zozeer een "astra kwaaltje" zoals het door velen wel wordt genoemd, het is voornamelijk te wijten aan ouderdom van bepaalde onderdelen.
Nu kan de condensvorming meerdere oorzaken hebben.
- Lekke warmtewisselaar van de kachel, waardoor koelvloeistof in de auto op de vloer komt te staan.
- Gat in de bodemplaat door slecht onderhoud, waardoor water de wagen kan binnendringen.
- Slecht herplaatste afvoergoot onder de parrafaanplaat, na het vervangen van het interieurfilter.
- Verstopte afvoergoten.
- Slecht afdichtend rubber tussen de voorruit en de parrafaanplaat, door ouderdom.
Voor de laatste heb ik een goedkope en effectieve oplossing gemaakt.
Wat heb je nodig:
- Een stevig vel (zwart) karton (Minimaal 400x500 mm) (Verkrijgbaar bij Bruna € 1,00)
- kleeffolie (Verkrijgbaar bij Bruna)
- plakband
Gereedschap:
- Stanleymes
- Potlood
- Liniaal
- Schaar
- Je handen
Bereiken van het interieurfilter
Je interieurfilter bevindt zich onder je parrafaanplaat. Dat is de plaat onder je ruitenwissers. Door ouderdom kan de afdichting tussen je voorruit en de parrafaanplaat niet meer afdoende zijn en kan het water onder de parrafaan doorlekken en op je interieurfilter terecht komen. Er komt hierdoor vochtige lucht in je wagen, en de ruiten zullen beslaan.
Om het interieurfilter te bereiken moet je onder de motorkap het rubber verwijderen dat zich bovenop je schutbord bevindt. Controleer vooraf of de goot goed geplaatst is. Deze dient precies in de V groef te vallen in de parrafaan. Is dat niet het geval, dan kan dat de oorzaak van een vochtig filter zijn.
Als dit rubber verwijderd is kan de afvoergoot verwijderd worden. Dit kan met enig maneouvreerwerk gebeuren zonder de parrafaan te verwijderen.
Dit is gelijk een goed moment om te kijken of het rubber van de goot nog goed is.
Je ziet nu je interieurfilter zitten. Controleer de omgeving op rommel, en verwijder dat, indien aanwezig.
Controleer of je filter vochtig is. Is dat dat het geval (tijdens regenachige perioden) dan heb je waarschijnlijk het beschreven euvel. Is het al een hele tijd droog weer, en heb je op het moment dat je bezig gaat met deze klus geen last van condensvorming, dan zal je filter waarschijnlijk niet nat zijn.
Als je ook het filter verwijderd hebt, dan kijk je de kachel in.
OK, nou kom op met die oplossing
Als eerste heb ik de twee uiteinden van de rubbers van de afvoergoot weer fatsoenlijk vastgeplakt.
Waarschuwing: PABO ALERT!
Wat ik verder heb gedaan, is simpelweg het maken van een kap boven het filter, zodat doorlekkend water in de afvoergoten loopt in plaats van op het filter. De maatvoering komt vrij nauw, omdat er niet heel veel ruimte over is, maar je wel je filter met goed fatsoen wilt kunnen vervangen.
Pak het stuk karton.
Teken de volgende vorm en knip deze uit.
Zorg dat de vouwranden enigszins ingesneden zijn.
Lamineer het stuk karton met de kleeffolie. Doe je dit niet dan zal de werking van korte duur zijn.
Vouw de schuine zijden zo dat ze haaks op de bovenkant staan. Doe hetzelfde met de rand aan de onderzijde.
Plaats wat dubbelzijdige tape, of lijm op de onderzijde van het afdakje, en vouw het grote vlak dubbel.
Zorg vervolgens dat de volgende vorm onstaat en plak deze op de twee achterste hoeken vast.
Maak langs de voorkant nog een stuk wat de beide voorste hoeken op de juiste afstand bij elkaar houdt. De kap is gereed voor plaatsing.
Plaats de kap op de filterbak, met de randen aan de buitenzijde.
Plaats nu je filter, nadat je em hebt laten drogen (of een nieuwe) in de filterbak en klik deze wast met de klemmetjes. Deze klemmetjes zorgen er ook gelijk voor dat de rand die de zijkanten van de kap op juiste afstand houdt geborgd is.
Plaats de goot weer op de juiste wijze en plaats het rubber terug.