Zow, de pulsgever voor mijn rijsnelheid is intussen ook vervangen. Dat was nodig omdat de rijsnelheid niet meer werd doorgegeven aan de boardcomputer. Oftewel de pulsgever was kapot. Hierdoor kon op mijn MID een aantal zaken niet meer worden weergegeven.
- Gemiddelde snelheid
- Momenteel Verbruik / 100 km (alleen nog momenteel verbruik per uur)
- Gemiddelde verbruik
- Rijbereik
Hoe werkt dat nou, dat vervangen?
Allereerst: Er zijn twee types pulsgever. Een vaste en een losse versie. Controleer voordat je een nieuwe gaat halen achterop je tellerhuis of je een versie met een losse pulsgever (zie foto's) hebt! In he geval van een vaste zit je vast aan een ander (tweedehands) tellerhuis.
De pulsgever bevindt zich achterop het tellerhuis. Om daar bij te kunnen moet dus het tellerhuis in z'n geheel uit het dashboard genomen worden.
Eerst moeten de twee kappen om je stuurhuis heen los. Dit kan vrij gemakkelijk. Aan de onderzijde zijn drie schroeven te vinden. Draai deze beide los. Vervolgens zijn er achter je stuur twee kleine schroefjes te vinden welke zijn afgedekt met sierdopjes. Verwijder deze ook. De beide kappen kunnen nu weggenomen worden. Wellicht is het ook mogelijk alleen de bovenste helft te verwijderen. Dan hoeven alleen de beide schroefjes achter het stuur los.
De sierlijst om je tellerhuis moet dan los. Deze is met 4 schroeven bevestigd. Twee tegen het "dak" van je tellerbehuizing en twee achter de zojuist vrijgekomen ruimte achter de stuurkolombehuizing.
Als de sierlijst verwijderd is verschijnen de drie schroeven die los moeten om het tellerhuis zelf los te maken.
Dan moet je even wat moeite doen om je tellerhuis bij te draaien zodat je er met je hand achter kunt. (Moet je beslist niet al te grote handen hebben!) Je kunt dan door een klemmetje in de richting van de achterzijde van het tellerhuis te drukken de mechanische signaalkabel van de snelheidsmeter loshalen.
Als dat gedaan is heb je veel meer draairuimte en kun je de twee andere connectoren losmaken. Je tellerhuis is nu in z'n geheel uit te nemen. Neem het huis mee naar een schone plek en bekijk de achterzijde.
Zie je daar een blokje zitten van onderstaand type dan is dze gemakkelijk te vervangen. Er zijn zoals gezegd ook vaste types die niet zo gemakkelijk te vervangen zijn.
Verwijder de klem die het geleiderblad aan de pulsgever klemt, door bijvoorbeeld met een schroevendraaier één zijde voorzichtig weg te schuiven.
Het geleiderblad kan nu omhoog geklapt worden en er komt een schroefje in zicht.
Verwijder die en vervang de oude pulsgever voor de nieuwe.
Plaats het geleiderblad weer op een correcte manier.
Hierna is het zaak om de teller weer op de juiste manier te plaatsen. Mocht het niet lukken om de signaalkabel van de snelheid weer goed te plaatsen, schroef deze dan los van de versnellingsbak, zodat er wat meer ruimte ontstaat.
Voordat je alle dashboard delen weer plaatst is het handig om je BC even te testen.
Ik ben ook nog bezig geweest om de lampjes van mijn middenconsole te vervangen. Er waren er twee kapot. Ik heb ze maar gelijk alle drie vervangen.
Verder is mijn auto gisteren op kosten van de schadehersteller bij een poetsbedrijf geweest. Echt geweldig, ze hebben zelfs mijn hele interieur gereinigd... Mijn plafondje is nog nooit zo schoon geweest!
De buitenkant ziet er ook weer geil uit...
![Afbeelding](http://home.planet.nl/~kruiz046/wj/astra/000_0068.jpg)