helpt het niet om een draad te trekken van plus dynamo naar plus accu want hij kan lekken op de oude bedrading toch...ow jah wel een lekker dik draadje nemen
klik je om de plus draden heen van de accu. en zie je hoeveel deze weg lekt in rust stand.
wat je dan doet is elke keer 1 zekering eruit trekkken in de auto even 2 - 3 minuten wachten en kijken hoeveel de meter gezakt is.
is het nauwlijks tot niets dan zekering terug stoppen en opnieuw een andere zekering proberen.
als je uiteindelijk bij de goede zekering bent kun je kijken wat er allemaal op aangesloten is.
en dan 1 voor een los koppel, kijken, niets weer vast zetten. gebeurt er iets bijv. een radio ofzo dan weet je waar het probleem zit.
als je een multimeter gebruikt voor het meten van dynamo spanning moet je het teken: V~ hebben voor wissel spanning.
ik heb hem altijd op v~ met het meten van dynamo spanning
maar wij hebben daar een hele mooie meter van bosch op het werk, die al het werk voor je doet
Nou ja eigen manier of niet. Wisselspanning meten op een dynamo die gelijkstroom meet is gewoon niet goed.
Als jij op de stand v~ zo'n grote spanning meet dan is of de multimeter niet goed of de diodes in de dynamo is kapot.
Ligt ook aan de meetsnelheid van de multimeter (TrueRMS).
Maar gelijkspanning meten met de meter op wisselsspanning is hoe dan ook niet goed en niet aan te bevelen.
Wat ook een veel gemaakte fout is dat men weerstand gaat meten met de meter in de diodestand!!!