Kadett C Caravan

Grote verbouwingen en projecten. (Car project show-off.)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9289
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Kadett C Caravan

Bericht door RedBill »

Astrid_fahrer schreef: 06 nov 2020 10:37 Wel apart dat er duidelijke corrosie sporen te vinden zijn bij het differentieel en de lagers.
Je zou toch zeggen dat dit niet mogelijk is door het gesloten systeem en de permanente aanwezigheid van olie?
Bij grote krachtoverbrenging is er natuurlijk altijd wel iets slijtage, ondanks olie. Na uiteindelijk kan het ijzerslijpsel gaan invreten in de tanden. Ik denk dat dat hier aan de hand is.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
Ray
forum-gebruiker
Berichten: 415
Lid geworden op: 25 jul 2008 19:34
Auto('s): Kadett C Caravan 3.0 V6
Locatie: Waalwijk

Re: Kadett C Caravan

Bericht door Ray »

RedBill schreef: 05 nov 2020 16:29 Mooie foto-update, gaaf om te volgen!
Dank, fijn dat het wordt gewaardeerd, daarom blijft het voor mij leuk om bij te houden. :)

Astrid_fahrer schreef: 06 nov 2020 10:37 Het vakwerk gaat weer verder en inderdaad erg mooi om het zo duidelijk te kunnen volgen met foto's.

Wel apart dat er duidelijke corrosie sporen te vinden zijn bij het differentieel en de lagers.
Je zou toch zeggen dat dit niet mogelijk is door het gesloten systeem en de permanente aanwezigheid van olie?
Het is inderdaad een gesloten systeem, echter staat het niveau vd olie maar tot aan de aftapplug. Een groot deel van het mechaniek staat dus niet in de olie bij stilstand. De auto heeft al bijna 20 jaar geen APK, en dat differentieel staat dus ook al de nodige jaartjes in dezelfde positie. Er zit een ontluchtingsgaatje in de as, dus er kan ook vochtige lucht bij. Eigenlijk alleen de tandenflanken die bovenin stonden (ongeveer een derde van het het hele kroonwiel) zagen er zo beschadigd uit. Dus stilstand is de grootste dooddoener geweest.

The Vizitor schreef: 11 nov 2020 18:37 Mooi werk hoor. Erg mooie wagen en daar zitten aardig wat uurtjes in. Verder nog plannen? Of is ie bijna klaar?
Thanks! :D Verder niet heel veel plannen meer. Er zitten aan de onderzijde gaten in de voorbumper, dus ik zat eraan te denken die bumper ondersteboven te monteren (zit verder geen specifieke boven- of onderkant aan) en daar wil ik van die rally lampen op hebben. Verder heb ik niet heel veel plannen eigenlijk. Maar misschien wel eens kijken of ik op papier het max. trekgewicht iets hoger kan krijgen dan de huidige 0 kg :)
Gebruikersavatar
Astrid_fahrer
forum-gebruiker
Berichten: 1322
Lid geworden op: 22 jul 2005 20:19
Locatie: Elst (Gld)

Re: Kadett C Caravan

Bericht door Astrid_fahrer »

20 jaar stilstand verklaart inderdaad wel aardig waarom er maar een deel van de tanden putcorrosie heeft ja :mrgreen:
Gelukkig dat je het grondig aanpakt en dit probleem ook weer getackeld is door de revisie.
Erik-gsi
forum-gebruiker
Berichten: 156
Lid geworden op: 18 apr 2020 23:15
Locatie: Zevenaar

Re: Kadett C Caravan

Bericht door Erik-gsi »

Gaaf project! Blijven echt schitterende wagens :thumbsup:
Gebruikersavatar
Ray
forum-gebruiker
Berichten: 415
Lid geworden op: 25 jul 2008 19:34
Auto('s): Kadett C Caravan 3.0 V6
Locatie: Waalwijk

Re: Kadett C Caravan

Bericht door Ray »

Mijlpaal bereikt; 400 berichten! Haha :mrgreen:

Astrid_fahrer schreef: 19 nov 2020 08:20 20 jaar stilstand verklaart inderdaad wel aardig waarom er maar een deel van de tanden putcorrosie heeft ja :mrgreen:
Gelukkig dat je het grondig aanpakt en dit probleem ook weer getackeld is door de revisie.
Ja, dat was iets waar ik wel een beetje tegenop keek, voornamelijk vanwege de kosten die het met zich meebracht. Maar goed, uiteindelijk wel erg blij dat ik het achter de rug heb.

Erik-gsi schreef: 04 dec 2020 22:44 Gaaf project! Blijven echt schitterende wagens :thumbsup:
Thanks! Ik vind zelf die stalen wielen geen gezicht zo, zal blij zijn als de ATSjes er weer onder kunnen. Maar goed, zo lang die niet gekeurd is, blijft ie even op die lelijke wielen staan. Door die wielen staat de auto 4 cm hoger namelijk.

Over keuring gesproken; na veel gedoe kreeg ik eindelijk de mededeling van de RDW dat ik 11 januari terecht kan. Daar heb ik niet zoveel trek in. Ik ga in april ergens wel een keer, echter kunnen ze zover in de toekomst niet vooruit plannen, dus ik zal daar in februari of maart opnieuw eens voor bellen. Tot die tijd zullen er weinig tot geen updates komen denk ik, omdat het werk klaar is, op wat details na dan.
Gebruikersavatar
Ray
forum-gebruiker
Berichten: 415
Lid geworden op: 25 jul 2008 19:34
Auto('s): Kadett C Caravan 3.0 V6
Locatie: Waalwijk

Re: Kadett C Caravan

Bericht door Ray »

Nou, aantal maandjes verder weer sinds de laatste update. Zijn belangrijke mijlpalen behaald.

07 Februari: sneeuw!
In deze periode was ik twee weekjes vrij, hoop kleine dingetjes kunnen afwerken.
Afbeelding

05 Maart: Auto laten uitlijnen.
Was hard nodig ook. Auto is 60 mm verlaagd, daardoor gaan de spoorstangen onder een hoek staan, waardoor de auto toespoor kreeg. Daarbij heb ik dus ook het stuurhuis iets verlaagd, waardoor er nog meer toespoor ontstond. Na uitlijnen was dat weer netjes hersteld.
Afbeelding

29 maart: RDW Lelystad
(voor de geïntereseerden onder ons; kostenplaatje was €421,50)
Je mocht in deze tijd vanwege Covid de auto niet halen of brengen op de keuringsdag, want "dan krijgt de keurmeester Corona" werd mij als reden verteld. Nou ja goed, 29 maart brengen, 30 maart keuren, 2 mei weer ophalen. Daar kreeg ik onderstaand papiertje te zien:
Afbeelding

Werd bij verteld dat aangezien dit een doorverwijzing was vanaf RDW Den Bosch, dat die vestiging verder de administratie afwerkt.
Na een week nog steeds niks gewijzigd, dus ik bellen. Er was nog niet aan begonnen werd mij vertelt. Vriendelijk verzocht of ze er dan toch eens aan wilde beginnen. Weer een week later, nog steeds niks veranderd. Ik weer bellen. Toen kreeg ik ineens te horen dat de auto afgekeurd zou zijn...? Blijkbaar zagen ze die brandstoflekkage als afkeur en doen ze niks zolang ze geen bewijs hebben dat dat verholpen is. Fijn dat ik dat pas hoor na 2 weken. Even bij de auto gekeken, colcusie; tankdoprubber lekt als een zeef. Was me nog niet eerder opgevallen.
Afbeelding

Dus dezelfde dag voor 12 euro nieuwe tankdop gehaald. Lag opmerkelijk genoeg gewoon op voorraad, en meteen vervolgafspraak gemaakt bij RDW Den Bosch.

22 April: RDW Den Bosch
Voor de 5de keer inmiddels een eendagskenteken gekregen. Lang verhaal kort; brandstoflekkagereparatie was goed bevonden en en werd administratief eindelijk in orde gemaakt.
Afbeelding

28 April: APK
Aangezien RDW Lelystad met de dynamische remproef twee vlakke kanten aan mijn voorbanden heeft gemaakt, mocht ik van Pascal een setje GSi waaiers lenen om naar de keuring te rijden. Die stalen wielen is niet meer op te rijden zo hard als dat dat trilt.
Maar... Na 21 jaar eindelijk APK! Zonder op- of aanmerkingen goedgekeurd voor 2 jaar.
Afbeelding

3 Mei: Wielen
Om mijn huidige ATS Classics zaten dusdanig lage banden dat er icm de 60 mm verlanging en de V6 voorin ik bijna nergens meer kon komen zonder elke keer de uitlaat over de straat te schrapen. Verder zijn ook van die velgen bijna alle wielboutgaten beschadigd, en toen kwam ik er na de APK ook achter dat niet alle velgen rond zijn. Voor mij genoeg redenen om een andere set banden en velgen (wederom ATS Classics) te halen.
Afbeelding

Ter vergelijking op onderstaande afbeelding de bandenmaten;

Code: Selecteer alles

Links:  175/50 R13 (diameter 50,5 cm) wat ik eerst had
Midden: 195/55 R13 (diameter 54,5 cm) wat ik nu opgehaald heb
Rechts: 205/50 R15 (diameter 58,6 cm) Astra Gsi wiel
Afbeelding

Dus met deze 195-band komt de auto 2 cm omhoog, en dat maakt echt een groot verschil qua straatschrapen! Plus, ik vind ze ook niet verkeerd staan eigenlijk;
Afbeelding

Bandenmaat zo drastisch veranderen zorgt normaliter voor een forse tellerafwijking. Maar dat kan ik kan dus met mijn teller gewoon de hoeveelheid pulsen per km aanpassen :)

Maar... Ik ben voorlopig even klaar met dit project denk ik. Kan ik er eindelijk lekker mee rijden!
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Ray op 27 mei 2021 17:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bart(astra)
Moderator
Moderator
Berichten: 10458
Lid geworden op: 21 mar 2003 19:54
Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,
Locatie: Nuenen

Re: Kadett C Caravan

Bericht door Bart(astra) »

Gefeliciteerd met je keuring en toelating !

Erg dik project (net even doorgspit)
Respect ! :worship:

Wist je van te voren al dat je naar lelystad moest voor een weggedragstest, of kwam dat er uit bij de plaatselijke RDW ?
ASTRA GSi X32SE

Project-topic Astra v6

ICE showcase



Audi A4 Avant 2.0T S-line

Polo 6n 1.4
Gebruikersavatar
Ray
forum-gebruiker
Berichten: 415
Lid geworden op: 25 jul 2008 19:34
Auto('s): Kadett C Caravan 3.0 V6
Locatie: Waalwijk

Re: Kadett C Caravan

Bericht door Ray »

Bedankt Bart!
Nee, dat wist ik niet van te voren.
Ik had hem in de eerste instantie gewoon aangeboden voor een standaard motorombouwkeuring in Den Bosch, wat ik ook al 2 keer eerder had gedaan met een Astra V6. Alleen bij de Kadett vanwege een overbelasting vd vooras en verplaatsing vh zwaartepunt wat het rijgedrag nadelig zou beïnvloeden, kreeg ik een doorverwijzing naar Lelystad.
Gebruikersavatar
Bart(astra)
Moderator
Moderator
Berichten: 10458
Lid geworden op: 21 mar 2003 19:54
Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,
Locatie: Nuenen

Re: Kadett C Caravan

Bericht door Bart(astra) »

Ray schreef: 13 mei 2021 15:45 Bedankt Bart!
Nee, dat wist ik niet van te voren.
Ik had hem in de eerste instantie gewoon aangeboden voor een standaard motorombouwkeuring in Den Bosch, wat ik ook al 2 keer eerder had gedaan met een Astra V6. Alleen bij de Kadett vanwege een overbelasting vd vooras en verplaatsing vh zwaartepunt wat het rijgedrag nadelig zou beïnvloeden, kreeg ik een doorverwijzing naar Lelystad.
Dat is begrijpelijk maar wel balen, omdat wanneer je eenmaal je auto aangeboden hebt de papieren ook ingeleverd zijn, en je dus nagenoeg geen keuze meer hebt.

Bij mij gingen zo ook nog een keer extra alleen de vooras wegen, en zat ik net 15kg onder de max.
Bij de volgende keuring ga ik de accu maar alvast achterin bouwen denk ik ...
ASTRA GSi X32SE

Project-topic Astra v6

ICE showcase



Audi A4 Avant 2.0T S-line

Polo 6n 1.4
Erik-gsi
forum-gebruiker
Berichten: 156
Lid geworden op: 18 apr 2020 23:15
Locatie: Zevenaar

Re: Kadett C Caravan

Bericht door Erik-gsi »

Gefeliciteerd Ray, schitterende wagen. Nu genieten :thumbsup:
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9289
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Kadett C Caravan

Bericht door RedBill »

Prachtig, supergaaf om allemaal te lezen Ray! En tof dat ie na zoveel jaren nu weer een geldige APK heeft!
Verder staan die huidige banden hem hartstikke goed!
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
Ray
forum-gebruiker
Berichten: 415
Lid geworden op: 25 jul 2008 19:34
Auto('s): Kadett C Caravan 3.0 V6
Locatie: Waalwijk

Re: Kadett C Caravan

Bericht door Ray »

Nou, dat was van korte duur... Ik hoorde al wat langer een zacht tikje, maar was in de veronderstelling dat dat een klepstotertje was. Dat vond ik niet zo spannend, dus mooi mee doorgereden (1240 km inmiddels). Gisteren even flink aan het jagen geweest op de snelweg, en toen werd dat tikje ineens ERG luid en werd het pijnlijk duidelijk dat er ergens een drijfstanglager uit ligt. Aangezien deze motor toch al over de 260.000 km heeft gelopen, en voor dergelijk reparatiewerk de motor eruit moet (carter kan er anders niet af), en de krukas of een drijfstang vermoedelijk beschadigd is, gisteren maar meteen een andere motor gekocht met 162.000 km erop.
Dus... ik kan van de week weer aan de gang...
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9289
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Kadett C Caravan

Bericht door RedBill »

Ach ja, je moet toch wat te doen houden ;-)

Maar even zonder gekkigheid: erg vervelend dat dit gebeurt. Is toch altijd een risico met gebruikte spullen. Fijn dat je al zo snel weer een andere motor hebt. Ook hoef je niet weer het hele keuringscircus door als je een zelfde motor erin legt. Alleen de motorcode moet denk ik aangepast worden?
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
Astrid_fahrer
forum-gebruiker
Berichten: 1322
Lid geworden op: 22 jul 2005 20:19
Locatie: Elst (Gld)

Re: Kadett C Caravan

Bericht door Astrid_fahrer »

Dat is balen zeg. Dit verwacht je niet als eerste achter een "tikje".
Hopelijk gaat de andere frissere motor het goed doen en kun je verder lekker genieten van je project.
Erik-gsi
forum-gebruiker
Berichten: 156
Lid geworden op: 18 apr 2020 23:15
Locatie: Zevenaar

Re: Kadett C Caravan

Bericht door Erik-gsi »

Balen Ray, succes met het herstel!
Gebruikersavatar
Ray
forum-gebruiker
Berichten: 415
Lid geworden op: 25 jul 2008 19:34
Auto('s): Kadett C Caravan 3.0 V6
Locatie: Waalwijk

Re: Kadett C Caravan

Bericht door Ray »

Om het vermoeden van het drijfstanglager te bevestigen moest het carter eraf, en dus de motor eruit of de vooras er onderuit. Die vooras wilde ik eigenlijk laten zitten, omdat de auto immers net uitgelijnd is. Om de motor langs boven eruit te halen, moeten wel eerst de koppen eraf, anders kan hij niet ver genoeg achterover kantelen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Toen het carter eraf was op zoek gegaan naar de schade. Dat was wel duidelijk, zie filmpje hieronder. Cilinder 4 is finito. Je ziet trouwens ook dat de krukas vrij zwaar ronddraait, dat is ook niet normaal.


Toen de drijfstangen gedemonteerd. Hieronder een foto van de olieboring in de astap van een willekeurige cilinder; gewoon een zwart gat dus. Maar ook hier zie je dus al de krassen in de lagertap staan.
Afbeelding

Hieronder een foto van de astap van cilinder 4. Daar ligt dus een brokje metaal in dat gat, wat groter is dan het gat waardoor er dus geen of niet genoeg olie meer doorheen komt.
Afbeelding

Hieronder zie je een krukaslagerkap van cilinder 5 en daarachter die van 4. Die horen dus even groot te zijn.
Afbeelding

Afbeelding

Niet wetende waar dat brokje in die olieboring dus vandaan komt, dus besloten een andere motor te halen. Gelukje bij een ongeluk; deze heeft een ton minder gedraaid.
Afbeelding

Afbeelding

Deze klaar gemaakt en ingebouwd. Maar helaas... Hij liep op 5 cilinders, en met 10 minuten draaien stond ook meteen de hele garage blauw van de rook. Werd verkocht als goeie motor. Ja ja... Nou ja goed. Eerst maar eens kijken wat ermee is. Ontsteking is wel een dingetje bij die V6'en, dus daar eerst maar eens naar gekeken. Dat leek gewoon goed te werken. Stonk ontzettend naar de benzine uit de uitlaat, dus even de aanname gedaan dat de injector het ook goed deed. Dan maar een compressietest; alle cindinders ok, behalve cilinder 5. Daar 2 bar of zo gemeten, terwijl de rest 11 a 12 had.
Had de motor bij een bedrijf gekocht als zijnde een goeie motor. Maar ja, ding weer eruit halen en terugbrengen zag ik niet zo zitten.
Dus de rechter kop er maar af, daar bleek de oorzaak ook al gauw duidelijk.




Afbeelding

Afbeelding

Ook omdat de garage na 10 minuten draaien helemaal blauw stond de zuigers eruit gehaald; compressieveren waren wel ok, maar alle olieschraapveren zo vast als een huis. Dus maar nieuw setje zuigerveren besteld.
Afbeelding

Leuk bouwpakketje zo. Alleen 6 keer dezelfde puzzel maken wordt wel wat saai :)
Afbeelding

Zuigerveer B heeft trouwens een aparte boven en onderkant viel me ook op. Dat wist ik niet.
Afbeelding

Afbeelding

Hieronder zie je een oude en een nieuwe zuigerveer op elkaar. De nieuwe staat wat verder open, en heeft dus iets meer klemkracht tegen de cilinderwand.
Afbeelding

En hier een nieuwe zuigerveer in de cilinder geplaatst. Zo zie je hoe weinig er van die kier (onderin de foto) overblijft in ingebouwde toestand.
Afbeelding

Alles weer in elkaar en klaar om terug in de motor geplaatst te worden.
Afbeelding

Het plaatsen van de zuigers behoor je eigenlijk met zo'n bus te doen zoals op onderstaande afbeelding, maar wat een crime is dat zeg met deze zuigers.
Afbeelding

Met een brede slangenklem gaat dat veel makkelijker.
Afbeelding

Afbeelding

Toen dat eenmaal allemaal in elkaar zat liep de motor weer prima. In het begin rookte die nog wel wat veel, maar dat is inmiddels ook minder nu het een beetje ingelopen is allemaal.

Toen dat allemaal klaar was heb ik me nog even bezig gehouden met wat simpelere zaken. Inmiddels heeft de Kadett ook een radio en speakers, en heb de verlichting voor op het dakrekje afgemaakt. Dat rek zal niet standaard op het dak zitten, maar leek me leuk voor meetings of als ik ooit een lange trip met de Kadett ga maken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Net als de lampen voor op de bumper, kunnen ook de lampen op het dak gedimd (3V per lamp) of...
Afbeelding

... vol vermogen a 12V / 55W per lamp.
Afbeelding

Om het af te sluiten dan nog even een foto van toen de Kadett laatst mee mocht naar het werk.
Afbeelding

Maar hij gaat binnenkort een winterslaap doen denk ik. Hopelijk gaat volgend seizoen met iets minder tegenslagen :)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9289
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Kadett C Caravan

Bericht door RedBill »

Jammer dat alles met die motor zo liep, maar wát een vette repo weer, zeg!! Echt heel gaaf om te lezen!
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Erik-gsi
forum-gebruiker
Berichten: 156
Lid geworden op: 18 apr 2020 23:15
Locatie: Zevenaar

Re: Kadett C Caravan

Bericht door Erik-gsi »

Flink wat werk verzet Ray! Hopelijk kun je er nu vol van gaan genieten. Echt een gave bak geworden.
Plaats reactie