Bijgeluid motor

Technische hulp. (Technical help). Beschrijf hier het probleem dat je met je auto hebt om door forumleden geholpen te worden met de oplossing.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ray
forum-gebruiker
Berichten: 415
Lid geworden op: 25 jul 2008 19:34
Auto('s): Kadett C Caravan 3.0 V6
Locatie: Waalwijk

Bijgeluid motor

Bericht door Ray »

Iemand enig idee wat het geluid van onderstaand filmpje veroorzaakt?
Het betreft een X30XE met C25XE aanbouwdelen. Motor is meer dan een jaar geleden ingebouwd en begint nu voor het eerst dit geluid te maken.
Het is het best hoorbaar wanneer de motor net boven stationair loopt, dus zeg maar 1000 rpm. Op hogere toeren is het wellicht ook aanwezig, alleen overstemt het motorgeluid dan, waardoor je het niet meer hoort.
Warme of koude motor lijkt niet uit te maken. Let niet op het stofzuigergeluid op het einde ;)

https://youtu.be/V3m89GQq2PY" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11172
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Bijgeluid motor

Bericht door Laagvlieger »

Is dat niet dat carterventilatiemembraam? Dat die lek is of juist verstopt? Het is in elk geval iets wat niet goed is met de carterventilatie.
Ik denk dat het geluid ook veranderd als je de peilstok of oliedop eruit trekt?
Dat geflopper klinkt als de tankventilatieklep.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gebruikersavatar
Ray
forum-gebruiker
Berichten: 415
Lid geworden op: 25 jul 2008 19:34
Auto('s): Kadett C Caravan 3.0 V6
Locatie: Waalwijk

Re: Bijgeluid motor

Bericht door Ray »

Bedankt voor je reactie Marcel.
Oliedop los maakte geen verschil. Dat carterventilatiehuisje is er vorig jaar afgeweest, toen was dat membraantje hard geworden en afgebroken. Heb het er nog wel uit kunnen vissen. Ik had destijds even geen andere liggen, dus bij wijze van proef zonder membraantje teruggeschroefd. Ik moet zeggen dat ik het sindsdien verzuimd heb het te herstellen. Maar stel dat het toch daar vandaan komt, kun je verklaren waarom het dan al die tijd stil is geweest, en nu ineens begint?

Tankventilatieklepje is ook mogelijk, en hoewel dat op het filmpje niet te beoordelen is, lijkt het als je met je hoofd boven de motor hangt een stukje verder van de bijrijderszijde vandaan te komen, om die reden heb ik er eerlijk gezegd niet verder naar gekeken.

Maar zeker bedankt voor de input! Ik zal er zondag alsnog eens een spreekwoordelijk blik op werpen.
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11172
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Bijgeluid motor

Bericht door Laagvlieger »

Het feit dat oliedop eraf geen verschil maakt is al een hint. Normaal gesproken zou je wel verschil in motorloop moeten horen.
Dus ergens in het carterventilatieverhaal gaat er iets niet goed. Dat membraam is sowieso niet goed dus ik zou in elk geval dat even herstellen dan kun je dat uitsluiten.
Waarom hij eerst geen lawaai maakte en nu wel.....geeeeen idee :lol:

Controleer trouwens ook even dat rubbertje van de stationair stappenmotor in het spruitstuk. Misschien trekt hij daar lucht langs.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gebruikersavatar
Ray
forum-gebruiker
Berichten: 415
Lid geworden op: 25 jul 2008 19:34
Auto('s): Kadett C Caravan 3.0 V6
Locatie: Waalwijk

Re: Bijgeluid motor

Bericht door Ray »

Carterventilatiehuisje is inmiddels vervangen. Al moet ik zeggen dat het geluid maanden geleden na een poosje goed warm rijden weg is gebleven, zonder dat ik er toen iets aan gedaan heb. Ik zal me weer melden wanneer het weer voordoet.
oenatje
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 10360
Lid geworden op: 03 jan 2004 16:36

Re: Bijgeluid motor

Bericht door oenatje »

mooie optie is dat. SHS
Plaats reactie