Ik heb sinds 2 weken een Omega B1 3.0 in de garage staan om te slopen. Daar zat o.a. cruise control in. Vandaag maar eens de tijd genomen om dat in de Astra te bouwen. Viel allemaal reuze mee. Het lastigste was nog om het beugeltje voor de gaskabel en de cc-kabel op maat te maken.
Mijn originele beugel had alleen een gat voor de gewone gaskabel, de kleine dus op het plaatje hieronder. De Omega had de grote beugel die ernaast zit. Het overtollige materiaal links en rechts verwijderd, en de boutgaten op de juiste plaatsen geboord.
Gaskabel en cc-kabel meteen even afgesteld.
Vervolgens een steuntje voor de cc-unit gemaakt, en deze hierop gemonteerd.
Voor de geïnteresseerden onder ons: het is dus een set uit een Omega B X30XE, dus gewoon met korte kabel, en dat past prima.
Draadjes gelegd, de Omega richtingaanwijzerhendel gemonteerd, en als laatste een proefritje gemaakt. Deze CC is in te schakelen vanaf ongeveer 35 km/h.
Laatst gewijzigd door Ray op 18 mei 2018 20:12, 2 keer totaal gewijzigd.
Goed werk!
Met de korte kabel kan inderdaad wel als je em op de plek monteert die jij nu hebt gebruikt, maar optisch is dat niet zo'n chique plek natuurlijk...
Met de plek waar jij je gasklep en -kabel hebt zitten had de plek waar ik mijn CC heb zitten met de korte kabel overigens ook uitstekend gepast.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
@ Willem Jan
Plaats en montage winnen inderdaad geen schoonheidsprijs, haha maar het gaat mij vooral om de functionaliteit. En dat is goed naar mijn zin op deze manier. Ik rij meestal toch met de motorkap dicht, dus ik kan me er qua chique-gehalte niet zo aan storen
@ Ronald
Dat met die dynamokoeler moet ik nog een keer fixen. Is op het moment niet aangesloten, vandaar dat die buis er nu ook niet op zit. Een poosje geleden is m'n elektrische koelvloeistofpompje overleden, die heb ik er toen tussenuit gehaald. Toen wilde ik meteen de bedrading van dat koelvloeistofpompje, inclusief de dynamoventilator opnieuw aanleggen, aangezien dat niet naar mijn zin zat (ongezekerd), maar omdat ik nog geen nieuw koelvloeistofpompje had, heb ik dat uitgesteld en doet dus ook de dynamokoeler het nog steeds niet. Daarbij was dit gewoon de makkelijkste plaats om de cc-unit te plaatsen.
Ik heb inmiddels van de Omega een nieuw pompje, dus ik kan het zaakje binnenkort (als ik weer eens zin en tijd tegelijk heb) weer eens in orde maken.
Laatst gewijzigd door Ray op 11 aug 2014 03:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Ray schreef:Ik rij meestal toch met de motorkap dicht
oenatje schreef:ok duidelijk, wanneer kan ik de vectra brengen voor de 3 liter ombouw?
Kan zelfs een 6 liter ombouw worden nu
When J. Robert Oppenheimer said "I have become death, the destroyer of worlds", he wasn't referring to the atomic bomb. He was referring to the Chuck Norris Halloween costume he was wearing.
______________________________________
When J. Robert Oppenheimer said "I have become death, the destroyer of worlds", he wasn't referring to the atomic bomb. He was referring to the Chuck Norris Halloween costume he was wearing.
______________________________________
Maar weer eens stof afblazen van dit topic. Ik heb eind vorig jaar voor weinig geld een Omega B1 bijgekocht als motor-donor. Ding had een mooi prijsje vanwege kapotte waterpomp, motorolielekkage langs de kleppendeksels, kapot wiellager, versleten banden, versleten remmen, ongeveer elke sierlijst beschadigd, rammelend onderstel, etc.
Kopen dus
Plan is dus dat onderstaande jongen in de Astra gaat.
Dus kettinkje eraan en takelen maar
Nadat al het bruikbare uit de Omega was gehaald mocht deze weer vertrekken.
Motortje kaalmaken.
Toen ik de kleppen wilde loshalen bleek de kop van mijn klepveertang te kort. Die dus eerst moeten verlengen:
Toen verder de koppen demonteren. Best veel aanslag op de kleppen.
Koppen zelf konden ook wel een schoonmaakbeurtje gebruiken.
Klepjes slijpen, voor en na:
Uiteraard 24 nieuwe klepsealtjes erin
Nog een overzichtsplaatje van de andere kop
Vervolgens mocht de 2.5 eruit.
En toen de 3.0 weer opbouwen.
Omega carterpan eraf...
...om een andere olie-aanzuigbuis te monteren.
Zodat de C25XE carterpan er weer onder kan.
Koppelomvormer er weer op. Ja, het wordt weer een automaat.
Versnellingsbak schoonmaken, voor zover dat ging met de middelen die ik had. Niet zo'n fijn werkje..
Verschillende delen weer aangebouwd:
Methode om de auto op te takelen aan met de motortakel vond ik niet zo handig, dus dan maar zo proberen:
Motortje er weer onder:
En motortje er weer in:
Is nog genoeg te doen, maar dat voor de volgende keer
Laatst gewijzigd door Ray op 18 mei 2018 20:49, 2 keer totaal gewijzigd.
Vorige week was het moment suprême: proberen te starten. Bij de eerste poging gebeurden er helemaal niks, alleen de gangbare lampjes op het instrumentenpaneel, motor ging zelfs niet rond. Na een korte zoektocht bleek de versnellingselectorhendel in P te staan, maar de bak zelf stond in R. Toen ik dus de hendel naar R trok, ging de bak in N en kon ik wel starten. Probleem was vrij simpel op te lossen door de versnellingselectorkabel opnieuw af te stellen. Ik moet nog wat kleine dingetjes doen, zoals koelwaterslang regelen, koelvloeistof vullen, automaatbak en koppelomvormer ontluchten en bijvullen, instrumentenpaneel wisselen. Zit er nu 1 in met witte platen, maar ik vindt de zwarte mooier, plus het feit dat die met zwarte platen maar 200 km afwijkt met de km-stand van de motor en de witte wijkt ongeveer 90.000 km af.
Dan nog een keertje naar de RDW (voor de APK maakt het inderdaad niet uit, voor de verzekering wel als er ooit iets gebeurd en ze komen erachter, dus voor die €56 gewoon doen.) en nog een keer laten afstellen op een rollenbank.
En dan moet ie ver klaar zijn. Heb nog wel wat foto's, die zal ik binnenkort eens plaatsen hier.
Ondertussen weer anderhalve maand verder, en er is weer e.e.a. gebeurd aan de Astra.
Zo had ik (met de 2.5 nog) een verstopte katalysator, gescheurd flexibel deel, en een gebrek aan middendemper. Deze zaken nieuw gekocht en aan elkaar geknutseld.
Ook was ik de gammele, afgezaagde C25XE luchtfilterhuis zat, dus deze ook vernieuwd.
Mistlamp is naderhand terug ingebouwd uiteraard.
M'n home-made schakelmechanisme geoptimaliseerd.
Eindelijk m'n elektrische koelvloeistofpompje en dynamokoeler aangesloten, hiervoor 2 relais gebruikt (maak-relais en wissel-relais) i.c.m. de originele temperatuursensor op de koelwaterbrug tussen de 2 cilinderkoppen om de aansturing te kunnen realiseren. Schakeling is zo gemaakt dat de dynamokoeler altijd mag draaien wanneer de juiste temperatuur bereikt wordt, dus ook met motor uit. Het koelwaterpompje pompt alleen wanneer de motor uit is (mits de juiste temperatuur bereikt wordt uiteraard). Zoals ook onderstaand schema laat zien.
Om het voor mezelf wat overzichtelijker te maken (ook i.v.m. draadkleuren) zelf een schema uitgetekend.
Hier bezig het zaakje aan te sluiten. Koelvloeistofpompje hangt er ook bij, achter de stuurbekrachtigingsslangen.
De losse kabeltjes weggewerkt in een kabelboompje, en de relais in het relaisbakje geplaatst.
Tevens mijn ontstekingsmodule verplaatst vanwege een oververhittingsprobleempje. (Ding zat met tie-wraps vast vanwege de afwezigheid van de originele bevestigingsplaatst) Ontstekingsmodule hangt nu aan het steuntje van het koelvloeistofpompje, met een passief koelelement ertegen zodat het koelend oppervlak aanzienelijk wordt vergroot.
Ook is de dikke massakabel vervangen door een iets langer exemplaar omdat deze voorheen half over de accu heen liep omdat hij te kort was om om de accu heen te gaan. Van bovenstaande aanpassingen helaas geen foto's.
Koelsysteem kon ook beter. Grotere (zowel in de breedte als de hoogte) radiateur geplaatst. De oude was nog van de 1.6 8V, en was beschadigd (zie onderzijde radiateur) Ook de ventilator vervangen door een grotere, maar plattere SPAL koeler. De geschakelde plus voeding is constante plus geworden. Ventilator blijft bij hete radiateur dus gewoon doordraaien als de motor uit is. Werkt mooi i.c.m. de elektrische waterpomp die ook constante plus heeft. Ik moet zeggen dat die SPAL koeler flink koelt Temperatuurmeter op het dashboard daalt vrij vlot wanneer die ventilator inschakelt (Ging voorheen tergend langzaam)
Vandaag nog even naar Miruni (van het Opel-Forum) geweest.
Koppel was redelijk naar verwachting, vermogen viel me iets tegen, maar goed, was te verwachten met een uitlaat die iets knijpt, een automaatbak, en een radiateur die eigenlijk wat te warm wordt door de automaatbakkoeling. Door dat laatste werd de motor warmer dan gewenst, waardoor je vermogen inlevert, omdat pingelen vroeger optreedt.
Desalniettemin heeft Miruni goed werk geleverd!
Blauw is originele C25XE-map.
Rood is de nieuwe map.
De eerste 3000 rpm zijn niet interessant. omdat de auto een automaat is, moet hij voorzichtig op gang komen om hem niet terug te laten schakelen.
Opmerking: het ratelende geluid is niet van de auto, dat komt van de platen van de vermogensbank. (zit wat hoogteslag in de voorbanden)
Laatst gewijzigd door Ray op 18 mei 2018 21:01, 3 keer totaal gewijzigd.